Mercedes-AMG GT R 801Ps
Απίστευτο!
Έρχεται μια μέρα ο Άκης, στο γραφείο και λέει: «πέρασα από τον Βαγιαννάκη και είχε μέσα μία Mercedes AMG GT Black Series να την κάνει πορτοκαλί»... Γυρίζουμε και εγώ και ο Κλιβανόπουλος και τον κοιτάμε σαν να είπε “ήταν εκεί ο Michael Jackson, έχετε χαιρετίσματα”... Άκη μου, του λέω, είχε ζέστη σήμερα, θες ένα νεράκι; Αυτό το αμάξι που νομίζεις ότι είδες έχει μισό μύριο. Δόξα τον Θεό όμως, όπως βλέπετε, ο Άκης δεν τρελάθηκε και εμείς είχαμε την τύχη να βρεθούμε μέσα σε αυτό το κτήνος πραγματικά. Δεν είναι γνήσιο Black Series, πού να το βρεις το γνήσιο, αυτά έφυγαν τα περισσότερα σε συλλέκτες, αλλά είναι η κορυφαία έκδοση των AMG GT. Υπήρχε η σκέτο GT, η GT S, η GT C, η GT R και η πιο μάχιμη και track-focused GT R Pro, η οποία, μέχρι να εμφανιστεί η GT Black Series, ήταν η ακριβότερη Mercedes-Benz στον κατάλογο. Οι διαφορές που είχαν όλοι αυτοί οι κωδικοί μεταξύ τους ήταν στην ισχύ του V8 twin-turbo, αλλά και στον εξοπλισμό, με την GT R να φοράει όλα τα performance πράγματα της AMG, όπως τα μεγάλα κεραμικά φρένα, την ενεργή ανάρτηση, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό, την τετραδιεύθυνση και την εξάτμιση τιτανίου με τα ενεργά flaps. Η GT R Pro προσθέτει επιπλέον ρυθμιζόμενη coilover ανάρτηση, ελαφρύτερες αντιστρεπτικές, ηλεκτρονικά ελεγχόμενες βάσεις μοτέρ και σασμάν, carbon οροφή, σφυρήλατες ζάντες και ένα νέο bodykit με επιρροές από το αγωνιστικό GT3, με τεράστια ρυθμιζόμενη αεροτομή.
ΣΟΚ και δέος...
Όταν το πρωτοείδα στο ραντεβού που δώσαμε με τον ιδιοκτήτη του, τον Τάσο, στην Πάρνηθα για τη φωτογράφιση, έτριβα τα μάτια μου. Βάλαμε τον κασκαντέρ Κουσκούτη στο πορτμπαγκάζ του δημοσιογραφικού Citroen C5 Aircross και ξεκινήσαμε την άνοδο για τη φωτογράφιση. Ο Τάσος κολλημένος στο μισό μέτρο πίσω μας να κάνει παντιλίκια σε κάθε φουρκέτα, έδειχνε να ξέρει πολύ καλά τι και πώς πρέπει να κάνει και απόρησα γιατί οι περισσότεροι χρειάζονται αρκετές οδηγίες για να βγει σωστό το αποτέλεσμα. Ρώτησα τον Κουσκούτη και μου λέει, «ξέρει ρε, το έχουμε ξανακάνει με το Speedsector». Όπως και να έχει, όμως, πραγματικά «πολεμοχαρής» ο φίλος μας, ο οποίος όντως είναι σοβαρό «τιμόνι», αφού πηγαίνει σε πολλά track days στο εξωτερικό και γράφει τρελούς χρόνους. Το GT R του είναι εξοπλισμένο και με το AMG Track Pace, ένα πακέτο που έχει αποθηκευμένες όλες τις γνωστές πίστες του κόσμου και σου κρατάει αυτόματα στοιχεία τηλεμετρίας, ρυθμίζει την ηλεκτρονική ανάρτηση, το κιβώτιο, τον κινητήρα και το διαφορικό ανάλογα με την πίστα που βρίσκεσαι και σε βοηθά να βελτιώσεις τους χρόνους σου και να γίνεις καλύτερος οδηγός. Γενικά, ο Τάσος το χρησιμοποιεί όπως πρέπει το αυτοκίνητο, δεν το έχει για μόστρα, προφανώς θα μου πείτε, για να έρθει για δοκιμή στο Power Automotive Magazine, δεν είναι κανένας άσχετος που πήρε supercar απλώς για να κάνει μόστρα... Το χαίρεται και «το πίνει» κυριολεκτικά σε κάθε διαδρομή εντός και εκτός πίστας.
Tuning for monsters
Έχει πάρει λοιπόν ο Τάσος την δυνατότερη και πιο εξωφρενική Mercedes που υπάρχει και ένα χρόνο πριν την καταργήσει η Mercedes-Benz, τσουπ... πετάει μια έκδοση Black Series. Α να χαθείτε Γερμαναράδες, δεν σας πιάνουμε πουθενά. Ευτυχώς, υπάρχει το Tuning και μάλιστα υπήρχε και ανθρακονημάτινο bodykit για να μετατρέψεις την GT R σε Black Series, από την TIKT Performance. Αυτό περιλαμβάνει όλα τα πρόσθετα στοιχεία που έβαλε και η ίδια η Mercedes-Benz στην Black Series, όπως το πακέτο αεραγωγών στον μπροστινό προφυλακτήρα με carbon air headers και carbon canards, carbon αεραγωγούς στα φτερά, carbon καπό, track spec εμπρός splitter και carbon αεροτομή. Αφού γεμίσαμε με ελαφρύ και ακριβό ανθρακόνημα όλο σχεδόν το αμάξωμα, τώρα μας μένει ένα special color για να ολοκληρωθεί το εξωτικό look και εδώ τη λύση έδωσε ο Γιώργος Βαγιαννάκης και η Vagiannakis Group, με αυτό το φανταστικό Lava Orange/Black συνδυασμό μεμβράνης στο ίδιο στυλ που είναι βαμμένα τα Black Series.
Είναι πλέον γνωστό σε όλους μας ότι τα καινούργια μοτέρ δεν θέλουν και πολύ για να πάρουν άλογα, ειδικά αυτά τα μεγάλα, προδιαγραφών Euro 6 έχουν τεράστια αποθέματα δύναμης, η οποία απελευθερώνεται μόνο και μόνο αν πάψουν να τις τηρούν. Στενός συνεργάτης της TIKT Performance για τις μηχανικές βελτιώσεις είναι η γερμανική Dynotech, η οποία ανέλαβε να ανεβάσει την ιπποδύναμη στα 801,3Ps (89,9kgm ροπής!) με ένα σετ μεγαλύτερων Turbo της Borg Warner που δεν αναφέρει ποια είναι, αλλά τα ονομάζει αυτή Κ800, προφανώς από την απόδοση του πακέτου. H Dynotech έχει επέμβει φυσικά και στην ECU, με το Stage 3 remap, κάτι που έχει κάνει και στον εγκέφαλο του επτατάχυτου DCT. Η εξάτμισή του είναι τιτανίου της AMG με ενεργά κλαπέτα, άρα δύσκολα θα βρεις καλύτερη, αλλά τα downpipes είναι αλλαγμένα με μεγαλύτερα 76mm της RennSport, που έχουν μεταλλικούς καταλύτες 200cpsi της HJS, οι οποίοι όντως δουλεύουν. Τα φίλτρα μικροσωματιδίων OPF μπορούν να πάνε στο καλό και για να μην ανάβει η προειδοποιητική λυχνία ότι λείπουν φροντίζει το πρόγραμμα. Ορίστε, κύριοι, με πέντε πραγματάκια, πάρε +220Ps, έτσι για να καταλάβεις τι σημαίνουν 4 λίτρα V8 με την υπογραφή της AMG πάνω στο καπάκι.
Fast Forward
Έχετε δει ποτέ βίντεο που να οδηγεί κάποιος σε ταχύτητα 1,5 φορά πιο γρήγορη; Έχει επιλογή το YouTube, δοκιμάστε το και θα καταλάβετε. Έτσι φαίνεται ο κόσμος μέσα από αυτό το αμάξι. Τα κάνει όλα τόσο αβίαστα και τόσο γρήγορα που νομίζεις ότι κάτι έχεις πάθει και δεν αντιλαμβάνεσαι σωστά τον χρόνο. Βγαίνει ας πούμε από μια έξοδο στην Αττική οδό με 160km/h και βλέπεις το φανάρι στα 50 μέτρα κόκκινο. Λες, ok, σκοτωθήκαμε, δεν βαριέσαι... τι Σάββατο βράδυ, τι Κυριακή πρωί... Πατάει φρένο ο Τάσος, όχι τίποτα τρομερό, κανονικά και σταματάει 10 μέτρα πριν το φανάρι. Γυρίζω, τον κοιτάω και έψαχνε κάτι στην τσέπη του. Μόνο εγώ νόμιζα ότι θα πεθάνουμε μάλλον. Ξεκινάει στο πράσινο, αλλάζοντας ταχύτητες κάθε 1.000-1.500rpm χαλαρά και φτάνουμε στο επόμενο φανάρι πριν βρει αυτό που έψαχνε στην τσέπη. Τι γίνεται, ρε φίλε, λέω;... Ξαναβγαίνουμε Αττική οδό για να κάνουμε ένα πάτημα και αρχίζει να κάνει το τιμόνι 5 μοίρες δεξιά αριστερά για να ζεσταθούν τα λάστιχα και αυτό κατά λάθος έχει πιάσει πάλι 140km/h, με αποτέλεσμα να βαράω μία στην πόρτα, μία στο τούνελ λες και περνάμε κάποιο S σε πίστα. Σταματάει δεξιά ο Τάσος σε ένα σημείο που ήταν εντελώς άδειος ο δρόμος, Δευτέρα βράδυ που δεν υπήρχε κανένας ούτε εμπρός, ούτε πίσω μας και με ρωτάει:
- Θυμάσαι πώς μπαίνει το Launch control στα Mercedes;
- Δεν χρειάζεται, του λέω... νομίζω ότι και έτσι από ρελαντί να πατήσεις θα φύγει σφαίρα. Μετά από μια προσπάθεια που σπινιάρισε πολύ την πρώτη και καθάρισε τα λάστιχα, ξεκινάμε ντουφέκι και κολλάω στο κάθισμα για τον περισσότερο χρόνο που έχω μείνει εκεί βιδωμένος στη ζωή μου. 25 μαρτυρικά δευτερόλεπτα μέχρι να 300αρίσει, η αρκούδα με πάταγε με την πατούσα της στο στήθος και δεν μπορούσα να κουνηθώ. Έχουμε και λέμε... 3,52sec για τα πρώτα 100km/h, άλλα 5,75sec για τα επόμενα 100 και άλλα 16,56sec για τα επόμενα, το σύνολον: 25,83sec για 0-300km/h, να τα αφήσω; Το τετρακοσάρι το πέρασε σε 10,98sec με 218,84km/h και το χιλιόμετρο σε 19,57sec με 278,28km/h. Όλα αυτά όχι στο συνηθισμένο σημείο που μετράμε τα περισσότερα αυτοκίνητα και είναι ευθεία... εκεί αυτό εδώ δεν χωράει, γιατί μαζεύει πολλά χιλιόμετρα και είναι επικίνδυνο, αλλά σε ανοιχτό δρόμο που δεν τελειώνει. Δεν τελειώνει, αλλά δεν είναι και επίπεδος, αφού απ’ ό,τι είδα μετά στα δεδομένα από το V-BOX, στα 400m απόστασης είχαμε ανέβει υψομετρικά 10m, δηλαδή 2,5% και στο σημείο που έπιασε τα 300km/h είχαμε ανέβει 24m. Εντάξει, δεν είναι και ο Γολγοθάς, αλλά παίζει αρκετό ρόλο και επειδή δεν αφήνω τίποτα στην τύχη, έχω μετρήσει επίτηδες ένα Audi TT με 340Ps και από τις δύο μεριές του δρόμου σε αυτό το σημείο, 100-200km/h και ανεβαίνοντας έκανε 12,5sec, ενώ κατεβαίνοντας έκανε 11,5sec. Άρα ή χάνεις ή κερδίζεις μισό δευτερόλεπτο στο 100-200km/h μόνο του. Φανταστείτε πόσο θα είναι στο 200-300km/h. Όπως και να έχει, όμως, καλύτερα να κάνεις λίγο χειρότερους χρόνους, παρά να περάσεις με 300 πραγματικά χιλιόμετρα δίπλα από κανένα ανυποψίαστο κακομοίρη που πηγαίνει με 90km/h στη μεσαία και να τον κάνεις να φέρει σβούρες από την τρομάρα του.
Η αλήθεια είναι ότι αυτή εδώ η Mercedes είναι ένα ξεχωριστό πλάσμα. Φαίνεται από τον τρόπο που ανεβάζει μετά τα 200km/h, από το πώς πατάει στο δρόμο, που τα κάνει όλα εύκολα, ξεκινάει με 800Ps και φεύγει σαν τορπίλη, ακόμα και με κίνηση μόνο στους πίσω τροχούς, με τα καλύτερα λάστιχα δρόμου του κόσμου, βέβαια, τα Michelin Pilot Cup 2 R, τα οποία, όταν ζεσταθούν, καταφέρνουν να περάσουν στο δρόμο όλη τη δύναμη του θηριώδη V8, όπως μόνο αγωνιστικά λάστιχα θα μπορούσαν. Πρώτη φορά βλέπω λάστιχο «δρόμου» να μαζεύει χαλίκια σαν να είναι slick, όταν βγήκαμε σε ένα parking και ήταν ζεστά. Ο κινητήρας βρυχάται πραγματικά σαν λιοντάρι και ξεφυσάει σαν δράκος στις αλλαγές, ενώ γενικά το GT R ακούγεται περισσότερο σαν κάποιο μυθικό τέρας, βγαλμένο από παραμύθι, παρά σαν αυτοκίνητο. Τι να πω γι’ αυτό το αμάξι, αν το δεις, δεν χρειάζεται να το ακούσεις, αν το ακούσεις, δεν χρειάζεται να το δεις και αν σου κλείσουν τα αυτιά και τα μάτια και μπεις μέσα για μια βόλτα, δεν χρειάζεται τίποτα από τα δύο για να καταλάβεις ότι δεν έχει καμία επαφή με ό,τι έχεις συνηθίσει μέχρι σήμερα. Τον δρόμο δεν τον γαντζώνει, όπως λέμε συνήθως... τον αγκαλιάζει και τον τραβάει από τα μαλλιά. Νομίζεις ότι αν το πιέσεις κι άλλο, δεν θα φύγει από την άσφαλτο, αλλά θα την πάρει μαζί του και θα αφήσει την Αττική οδό ξανά εργοτάξιο. Πραγματικά απίστευτο αυτοκίνητο, αντάξιο της τιμής του.
Special thanks:
Στη Mercedes-Benz Μπίμπασης για τη συνεχή υποστήριξη του αυτοκινήτου, στην Ελαστικά Τσιτσικλής, στη Θεσσαλονίκη, για τα λάστιχα και στον Γιώργο Βαγιαννάκη της Vagiannakis Group για το πανέμορφο ντύσιμο (wrap).
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤΥΠΟΣ V8 με μπλοκ και κυλινδροκεφαλές από αλουμίνιο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός (cc): 3.982
Διάμετρος x Διαδρομή (mm): 83x92
Συμπίεση: 9,5:1
Τουρμπίνες K800 της Dyno Tech
Πρόγραμμα AMG GT R Stage 3 της Dyno Tech
RennSport downpipes 76mm
Μεταλλικοί καταλύτες 200cpsi της HJS
Sport εξάτμιση τιτανίου AMG
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό AMG
Dyno Τech AMG GT R πρόγραμμα κιβωτίου ταχυτήτων
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Αεροδυναμικό πακέτο αεραγωγών και canards carbon της TIKT Performance
Carbon καπό της TIKT Performance
Carbon track spec εμπρός splitter της TIKT Performance
Carbon αεροτομή της TIKT Performance
Μεμβράνη βινυλίου Lava Orange της 3Μ από την Vagiannakis Group
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Sport ρυθμιζόμενη ηλεκτρονικά ανάρτηση AMG
ΦΡΕΝΑ
Carbon Ceramic δίσκοι 390mm μπροστά και 360mm πίσω
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: AMG 10Jx19in εμπρός/12Jx20in πίσω
Λάστιχα: Michelin Pilot Sport Cup 2 R 285/35 εμπρός, 325/30 πίσω
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
DYNO TEST
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο MAHA MSR 500 της Dyno-Tech.de
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 801,3/6.985
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 89,9/5.050
Στάδιο βελτίωσης: Stage 3
Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: +38,5%
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η: SEC
0-60: 1,97
0-80: 2,74
0-100: 3,52
0-120: 4,35
0-140: 5,25
0-160: 6,40
0-180: 7,66
0-200: 9,27
0-220: 11,08
0-240: 13,46
0-260: 16,34
0-280: 19,93
0-300: 25,83
ROLL ON
ΚΜ/Η: SEC
60-160: 4,43
100-200: 5,75
200-300: 16,56
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ: SEC: ΚΜ/Η
18: 2,11 63,42
60: 3,87 108,59
100: 5,05 135,79
200: 7,35 175,42
400: 10,98 218,84
1000: 19,57 278,28
TUNED BY:
Dynotech
Heinz Muller & Martin Garbrecht Dynotech GbR
Kreuzberger Ring 54, Erbenheim
Tel: +49 491 713031991
Σ. & Κ. Μπίμπασης Ο.Ε.
Λεωφ. Αθηνών 28-30, Περιστέρι
Τηλ: 210 57 58 793
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ο πρώτος σταθμός Supercharger της Tesla στην Αθήνα ολοκληρώθηκε στο τέλος του Ιανουαρίου και πλέον είναι λειτουργικός.