Mitsubishi EVO IX RS 391Ps
Τα Lancer EVO της Mitsubishi μυρίζουν πόλεμο ακόμα και από το εργοστάσιο. Η τεράστια αεροτομή, οι μεγάλοι αεραγωγοί, η τετρακίνηση, τα τετραπίστονα φρένα και ο δίλιτρος -βελτίωσε με τώρα- 4G63 κάνουν κάθε έκδοση του EVO μάχιμη και κάθε βόλτα με αυτό, σου προσφέρει άπειρες ώρες χαράς. Ειδικά όταν πρόκειται για τη σπαρτιάτικη έκδοση RS. Τα RS ξεχωρίζουν από τις υπόλοιπες εκδόσεις λόγω του ότι είναι σχεδόν γυμνά. Έχουν πιο λεπτά και ελαφρύτερα τζάμια, αεροτομή από carbon, από το σασί λείπει η πίσσα, έχει μικρότερη μπαταρία, οι χειρολαβές στις πόρτες και οι καθρέφτες είναι μαύροι, βγαίνει μόνο σε λευκό χρώμα, ενώ απουσιάζουν μονώσεις και φυσικά τα διαφορικά είναι τελείως μηχανικά. Επίσης, το σασμάν έχει πέντε σχέσεις αντί για έξι, με την 5η να είναι λίγο πιο μακριά και έχει διαφορετική κλιμάκωση μεταξύ 4ης και 5ης. Το βάρος του φτάνει τα 1.350kg και η χρήση του προορίζεται καθαρά για αγώνες. Γι’ αυτόν το λόγο λείπουν και διάφορες άλλες ανέσεις, όπως για παράδειγμα το ηχοσύστημα, ο κλιματισμός, οι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι καθρέφτες κτλ.
Πίστα μόνο!
Οι επιδόσεις στην ευθεία αφήνουν παγερά αδιάφορο τον Κωνσταντίνο, ιδιοκτήτη του συγκεκριμένου MitsubishiEVOIXRS. Στόχος του είναι καθαρά και μόνο οι επιδόσεις στην πίστα, μιας και εκεί περνάει πολλές ώρες στρίβοντας με το θηρίο του. Για να κάνει κάτι τέτοιο, δεν χρειάζονται ιδιαίτερες επεμβάσεις στον κινητήρα, όπως θα δείτε και παρακάτω, αλλά το μόνο, που χρειάζεται, είναι η σωστή έκδοση EVO, εδώ έχουμε ένα από τα επτά γνήσια 9άρια RS, που υπάρχουν στην Ελλάδα με σωστό και ψαγμένο στήσιμο. Το αυτοκίνητο με το set-up αυτό γυρνάει στα Μέγαρα σε 1.06 και στις Σέρρες σε 1.25-1.27! Και οι παραπάνω χρόνοι έγιναν με semi-slick Toyo Proxes R888 και όχι με καθαρόαιμα slick ελαστικά. Ο ιδιοκτήτης μάλιστα, φανατικός της οδήγησης στην πίστα, έχει οδηγήσει και στο μυθικό Nurburgring, όχι όμως με το EVO του, αλλά με ένα Renault Sport Clio. Παράλληλα, βέβαια, αρκείται και σε ορισμένες διαδρομές ερημικές και γεμάτες στροφές, όπου μπορεί να ξεδιπλώσει με άνεση και ασφάλεια τις δυνατότητες του EVO του. Γιατί, κακά τα ψέματα, τα EVO έχουν φτιαχτεί για ένα πράγμα. Για να στρίβουν! Και σε αυτόν τον τομέα φοράνε τα γυαλιά σε πολύ ακριβότερα αυτοκίνητα. Οπότε ξεχάστε τα πρώτα 18 μέτρα και τα 400άρια που έχουμε συνηθίσει φορτωμένα με στάβλους αλόγων, εδώ μιλάμε για πλευρικές επιταχύνσεις και ατελείωτα g, που μπορεί να ταλαιπωρούν το σώμα, χαρίζουν όμως, πλατειά χαμόγελα!
Λίγα και καλά!
Ο κινητήρας έχει ελάχιστες επεμβάσεις, αφού ο στόχος ήταν να πάρει λίγο τα πάνω του και να ξεφύγει απλά από τις εργοστασιακές τιμές ιπποδύναμης και ροπής. Τα πράγματα ξεκίνησαν από την εισαγωγή, στην οποία τοποθετήθηκε μία ελεύθερη φιλτροχοάνη της HKS, καθώς και μία εισαγωγή μεγαλύτερης διαμέτρου, επίσης από την HKS. Παράλληλα, τροποποιήθηκε το scoop της εργοστασιακής εισαγωγής, προκειμένου να τροφοδοτεί με περισσότερο αέρα τη φιλτροχοάνη. Από την HKS προέρχονται και τα μπουζί ιριδίου, ενώ τα μπουζοκαλώδια από την Ralliart, ενώ τοποθετήθηκαν κολάρα σιλικόνης της Samco Sport. Μία μεγαλύτερη αντλία βενζίνης της Walbro ανέλαβε το έργο της εργοστασιακής, που μπήκε στο ράφι του γκαράζ, ενώ στον τομέα της εξαγωγής κατασκευάστηκε από τον Στέλιο Παναγιωτάρα της NS Racing μία ολόσωμη ανοξείδωτη εξάτμιση διαμέτρου 76mm. Επίσης, αλλάχθηκαν και οι σωληνώσεις του intercooler με το set της Ralliart και σειρά είχε πλέον η εργοστασιακή ECU, στην οποία έγινε re-mapping από τον Κούτρα. Αρχικά είχε έναν ΑΕΜ, αλλά για κάποιο λόγο δεν δούλεψε σωστά και αντικαταστάθηκε με την εργοστασιακή μονάδα. Η πίεση, που σηκώνει, είναι αρκετά μεγάλη και φτάνει από τα 1,9bar μέχρι και τα 2bar. Συγκεκριμένα, στις μετρήσεις είδαμε στην οθόνη του AVCR την τιμή των 1,95bar. Ένα μπαρόμετρο, ένα όργανο θερμοκρασίας λαδιού και ένα πίεσης λαδιού, όλα από την Defi κοσμούν το κέντρο του ταμπλό και μαζί με τη μονάδα ελέγχου πίεσης του AVCR της Apexi, καθώς και με το wideband της ΑΕΜ είναι και οι μοναδικές επεμβάσεις στο εσωτερικό του λευκού RS.
Το ζουμί της υπόθεσης!
Το ζουμί της υπόθεσης σε αυτό το EVO δεν είναι ο κινητήρας του, αλλά η ανάρτηση που φοράει. Στο κάτω-κάτω ένα EVO με βελτιώσεις πρώτου σταδίου είναι κάτι αρκετά κοινότυπο. Ένα όμως EVO, πόσο μάλλον αν είναι και RS με Proflex coilovers αζώτου, λέει και μάλιστα πολλά! Ειδικά, όταν βλέπεις τις μπουκάλες του αζώτου αριστερά και δεξιά από τη μπάρα θόλων των εμπρός τροχών, ψαρώνεις και μάλιστα άσχημα! Στους πίσω θόλους τοποθετήθηκε μία μπάρα θόλων, η οποία δεν κάνει και κάτι το ιδιαίτερο, απλά δένει λίγο παραπάνω το ήδη δεμένο αμάξωμα. Τα φρένα επιβαλλόταν να αλλάξουν, μιας και μιλάμε για σκληρή χρήση σε πίστα και τα εργοστασιακά, μετά από πέντε καλούς αντρικούς γύρους, θα παρέδιδαν πνεύμα. Έτσι λοιπόν, τοποθετήθηκαν εμπρός εξαπίστονες δαγκάνες της Alconμε δίσκους διαμέτρου 345mm, ενώ πίσω συναντάμε τετραπίστονες δαγκάνες της APRacing με δίσκους 320mm. Εννοείται ότι χρησιμοποιούνται σωληνάκια αεροπορικού τύπου και racing Dot 5 υγρό φρένων. Τα διαφορικά είναι όλα μηχανικά με το μπροστά να έχει αλλαχθεί με ένα μπλοκέ της Cusco και το πίσω να είναι και αυτό μπλοκέ 1,5 way. Στη μετάδοση, τοποθετήθηκε προσωρινά ένας μονόδισκος ACT, ο οποίος αντέχει τη χρήση στην πίστα, αλλά δεν αγαπάει και ιδιαίτερα τις εκκινήσεις με τέρμα γκάζι. Γι’ αυτό και ήμασταν αρκετά συγκρατημένοι, όπως θα δείτε λίγο πιο κάτω. Άλλωστε, ο προσανατολισμός του είναι οι στροφές και οι πίστες και όχι οι ευθείες.
Η ευθεία μας περιμένει…
Το V-BOX βρίσκει δορυφόρους και είμαστε έτοιμοι να αφήσουμε αρκετά προσεκτικά το συμπλέκτη και να πουλήσουμε την εκκίνηση, μιας και δεν θέλαμε να ταλαιπωρηθεί ο συμπλέκτης της ACT. Γι’ αυτό και το κακό 18άρι με 3,41sec. Οι μετρήσεις από στάση δεν είναι αντιπροσωπευτικές του αυτοκινήτου, αξίζει, όμως, να δείτε τις ρεπρίζ τόσο με 3η σχέση, που τα 1,9sec, που χρειαστήκαμε από τα 80km/h μέχρι τα 110km/h δείχνουν την ελαστικότητα και τη δύναμη του κινητήρα, αλλά και τα 9,91sec, που χρειαστήκαμε από τα 100km/h μέχρι τα 200km/h. Οπότε, ξεχάστε την ευθεία και πάμε στις στροφές. Εκεί το EVO δείχνει τα δόντια του και αν σας δαγκώσει, πιστέψτε με, πονάει. Στην φωτογράφιση ήρθε παρεούλα και ο φίλος του Κωνσταντίνου, ο Μιχάλης, που διαθέτει ένα ακόμα γνήσιο Evo IX RS το οποίο έχει παρόμοιο setup κινητήρα με τη διαφορά ότι έχει ECU της ΑΕΜ και πιο προσγειωμένες aftermarket λύσεις σε φρένα και ανάρτηση. Τα δύο αυτά λευκά και πανέμορφα EVO ΙΧ RS είναι -εκτός από πολύ σπάνια- πολύ γρήγορα στις πίστες αλλά και στις γρήγορες διαδρομές με μπόλικες στροφές. Όσο περισσότερες τόσο καλύτερα!
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 1.997cc Σχέση Συμπίεσης: 8,8:1 | Tuned by
|
TUNING SPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ Εργοστασιακό | |
ΦΡΕΝΑ Εμπρός: Alcon εξαπίστονες δαγκάνες, Alcon αεριζόμενοι χαρακωτοί δίσκοι 345mm, σωληνάκια αεροπορικού τύπου Πίσω: AP Racing τετραπίστονες δαγκάνες, AP Racing αεριζόμενοι δίσκοι 320mm, σωληνάκια αεροπορικού τύπου | ΤΡΟΧΟΙ ADVAN RG 7Jx17in ζάντες Barum Bravuris 2 205/50 R17ελαστικά |
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Maha LPS3000 της Unlimited Exelixis Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm) 391,0/7.220 Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 49,22/4.925 |
|
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC 0-60 3,86 0-80 4,91 0-100 6,02 0-120 7,50 0-140 9,04 | ΡΕΠΡΙΖ 3η ΚΜ/Η SEC 50-80 2,45
|
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ Μ SEC @ ΚΜ/Η 18 3,16 @ 42,09 60 5,39 @ 88,62 100 6,83 @ 110,04 200 9,61 @ 144,86 | ROLL με 2α KM/H SEC |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η DS Automobiles ανανεώνει το ρόλο του διπλού πρωταθλητή της Formula E Jean-Εric Vergne ως πρεσβευτή της μάρκας το 2023.