Mitsubishi Lancer EVO X 448WHP

Mitsubishi Lancer EVO X 448WHP

Τοξικό!

Είναι το τελευταίο EVO, το δέκατο, το καλύτερο, αλλά πολύ πιθανόν και το τελευταίο γενικά, τουλάχιστον σε αυτή τη μορφή, του τετρακίνητου θηρίου με τα τρία διαφορικά και το δίλιτρο μοτέρ, που βγαίνει από το εργοστάσιο με τα μισά άλογα απ’ όσα αντέχει. Αν και όταν υπάρξει επόμενο, αυτό είναι σχεδόν απίθανο να ακολουθήσει την ίδια συνταγή, μιας και ούτε η εποχή, ούτε η κατάσταση της Mitsubishi το επιτρέπει πλέον, οπότε μάλλον θα είναι EVO κατ’ όνομα και όχι πραγματικά. Από την άλλη, ποτέ δεν ξέρεις, ας ελπίσουμε να κάνω λάθος και να συνεχίσει, όπως το κάνει ακόμα η Subaru με το SΤi. Ό,τι και να γίνει πάντως, εμείς θα θυμόμαστε για πάντα τις θρυλικές «φτερούγες» της Mitsubishi, άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο, άλλες από τους αγώνες WRC και άλλες από τα dragster και τις «κοντράδικες πιάτσες». Ένα από αυτά, από τα τελευταία μάλιστα EVO της δέκατης γενιάς, έχει βρεθεί στην κατοχή του Βασίλη Δήμα, ιδιοκτήτη της Toxic Performance, γνωστού μας κυρίως από τις βελτιώσεις στο αντίπαλο στρατόπεδο, αυτό της Subaru. Είναι το προσωπικό του αυτοκίνητο, αυτόν τον καιρό δηλαδή, γιατί δεν τον προλαβαίνεις στο πότε τα αλλάζει και ακόμα χειρότερα στο πότε τα βελτιώνει. Αυτό που μου αρέσει πάντως στα αυτοκίνητα του Βασίλη είναι ότι πάντα θα ψάξει, θα ασχοληθεί, θα διαβάσει και θα βάλει το καλύτερο. Δεν θα δεις ποτέ πάνω στο αμάξι του ένα after market ανταλλακτικό που να το έχει τοποθετήσει «έτσι για να το βάλει και αυτό». Δεν θα δεις ποτέ, ας πούμε, μία φτηνή ζάντα, μία απλή σκάστρα ή ένα απλό μπαρόμετρο. Ό,τι έχει τοποθετηθεί στα αυτοκίνητά του είναι πάντα το καλύτερο, το ακριβότερο, το σωστότερο, ακόμα και όταν δεν είναι απαραίτητο.

Πώς και EVO?

Ε, εντάξει, με τα Subaru εδώ που τα λέμε το είχε τερματίσει... Δεν ξέρω αν θυμάστε το κίτρινο που είχαμε cover story στο χριστουγεννιάτικο τεύχος 34, αλλά δεν νομίζω να υπήρχε κάτι άλλο να του κάνεις, οπότε αφού τελείωσε με τη φάση αυτή και έχει έτοιμα όλα τα πακέτα για τα Scooby, είπε να εξερευνήσει τα 3 διαμάντια και τη βελτίωσή τους, επιλέγοντας το πιο καινούριο, το «δεκάρι», για το οποίο υπάρχει ακόμα περιθώριο εξερεύνησης και δεν είναι σαν το IX με τον 4G63 που τον έχουν τεντώσει όσο δεν πάει. Ξεκινάει λοιπόν τη βελτίωσή του 4B11, αρχικά με περιφερειακά εξαρτήματα και λίγο μεγαλύτερο turbo, χωρίς να ανοιχτεί το μοτέρ, για να δούμε πόσο μπορεί να φτάσει και πόσο αντέχει. To turbo είναι υβριδικό, με 58mm φτερωτή συμπιεστή και 55mm στροβίλου, στην εργοστασιακή θέση, αλλά με ένα χταπόδι της αμερικάνικης Toxicfab. To downpipe είναι κατασκευής Toxic Performance και έχει ξεχωριστό σωλήνα για το εσωτερικό wastegate actuator της τουρμπίνας που το κάνει να λειτουργεί σαν external, αφού τα καυσαέρια που περνούν από εκεί φεύγουν σε δική τους ξεχωριστή εξάτμιση. Η υπόλοιπη εξάτμιση από το downpipe και μετά είναι τιτανίου της GReddy. Από την απέναντι μεριά, της εισαγωγής, ο Βασίλης έχει τοποθετήσει ένα custom κολάρο εισαγωγής μεγαλύτερης διατομής, ένα μεγαλύτερο front mount intercooler GReddy type R και έναν αντάπτορα MAF 76mm της ETS, γιατί το εργοστασιακό κολάρο που πήγαινε στο φιλτροκούτι είναι περιοριστικό από κάποιο σημείο και μετά. Μάλιστα ο αντάπτορας αυτός έχει velocity stack -χωνί- 125mm, για να μπορείς να χρησιμοποιήσεις μεγάλη φιλτροχοάνη. Για την τροφοδοσία του κινητήρα σε καύσιμο χρησιμοποιεί την μεγαλύτερη in-tank αντλία καυσίμου στη γκάμα της Deatschwerks, την DW 400, με custom τοποθέτηση της ToxicPerformance, ενώ για τη μεταφορά του επιπλέον καυσίμου από το ρεζερβουάρ στο μοτέρ έχει καινούρια γραμμή της Radium, ειδική για Lancer EVO X, όπως και ειδική για το μοντέλο μπεκιέρα της ΑΕΜ, με μπεκ της FIC, παροχής 1200cc/min.  Νομίζω ότι από βενζίνη δεν πρόκειται να μείνει ακόμα και άλλα τόσα άλογα να το κάνει. Ένα καλό όμως και προσεγμένο αυτοκίνητο φαίνεται και στη λεπτομέρεια, έτσι και εδώ δεν έχει μείνει τίποτα στην τύχη του και υπάρχουν διάφορα ακόμα καλούδια, όπως ένα GReddy δοχείο αναθυμιάσεων, σταθεροποιητής τάσης και γειώσεις της Buddyclub, θερμοστάτης ψυγείου λαδιού και τάπα ψυγείου νερού 1,3bar της HKS, καθώς και η ολοκαίνουρια σκάστρα της HKS, η SQV των 51mm, που συναντάμε για πρώτη φορά και εμείς. Την αγαπάει την HKS ο Bill γιατί από εκεί, συγκεκριμένα από τον φίλο μας, τον Λεωνίδα Αναγνωστόπουλο της Auto Ergonomics, είναι και όλα τα λιπαντικά που χρησιμοποιεί για το αυτοκίνητο. Το πρόγραμμα στον εργοστασιακό εγκέφαλο το έχουν εξελίξει μαζί με τον Γιώργο Κούτρα της GK TroniC tuning. Με αυτά τα ολίγα λοιπόν το γκρι EVO έβγαλε 448Whp στις 7.300rpm, με 46,8kgm στο Dynojet της Stratis Autosport που σημαίνει ότι με τις τεράστιες απώλειες που έχουν τα EVO από τα τρία διαφορικά υπολογίζεται γύρω στα 520 με 530Ps στο μοτέρ. Not bad.

EVO είσαι

Στο δρόμο, το αυτοκίνητο είναι ένα κλασσικό EVO X που εξαφανίζει τις στροφές σαν να μην υπήρχαν και εμπνέει τόση σιγουριά που καταντάει σχεδόν επικίνδυνο. Στρίβει με απίστευτα χιλιόμετρα, νομίζεις ότι θα κρατάει για πάντα, αλλά -ως γνωστόν- τίποτα δεν κρατάει για πάντα... Έχει και ρυθμιζόμενη coilover ανάρτηση ER Series της BC που του δίνει ακόμα πιο σταθερό πάτημα και φρένα με τετραπίστονες δαγκάνες της Stoptech εμπρός και της Hi-Spec πίσω, ενώ οι ζάντες του είναι οι σπανιότατες και πανάκριβες SSR Type C RS που ζυγίζουν μόλις 6kg η μία.

Η εργοστασιακή μετάδοση SST στην καθημερινή μετακίνηση και στα πατήματα εν κινήσει δεν του δημιουργεί κάποιο πρόβλημα, αλλά, αν το ξεκινήσεις από στάση με launch control, φαίνεται ότι την φέρνεις κοντά στα όριά της. Ο εργοστασιακός συμπλέκτης μπορεί να διαχειριστεί την -σχεδόν διπλάσια- ιπποδύναμη μιας και η ροπή του κινητήρα δεν έχει αυξηθεί υπερβολικά πολύ, αλλά, όσο και να πεις, τα αλλεπάλληλα ξεκινήματα δεν του αρέσουν. Και πάλι όμως ο σκύλος δεν πατινάρει, κλειδώνει και ξεκινάει τουφέκι, αλλά ζεσταίνεται υπερβολικά. Ένα after market σετ με ενισχυμένα δισκάκια στο κιβώτιο, όπως της SSP ή της Dodson, θα το βοηθήσει σίγουρα σε αυτό, αλλά, αφού ακόμα αντέχει και έχει ζωούλα ο εργοστασιακός, μπορεί να περιμένει. Χωρίς να το πολυζορίσουμε, λοιπόν, στο πρώτο πάτημα που του κάναμε με πίεση 1,8bar και launch control, το EVO έγραψε με άνεση ένα 3,7sec για το 0-100km/h και 11,51sec με ταχύτητα εξόδου 201,78km/h για το τετρακοσάρι. Στη δεύτερη προσπάθεια, ο Βασίλης το κράτησε λίγο παραπάνω σταματημένο με launch control για να αδειάσει μπροστά ο δρόμος εντελώς και ενώ ξεκίνησε κανονικά, έβγαλε ένα μήνυμα στον πίνακα οργάνων που δεν θυμάμαι ακριβώς τι έγραφε, αλλά θυμάμαι να έχει μέσα τη λέξη clutch και κάτι μπινελίκια... οπότε το αφήσαμε ήσυχο και δεν ολοκληρώσαμε τη μέτρηση, στην οποία μάλιστα, όπως είδαμε μετά στην οθόνη του Vbox, είχε κάνει 0-100km/h σε 3,4sec!!! Κρίμα, γιατί θα έγραφε όλους τους χρόνους σχεδόν 0,3sec πιο κάτω και θα είχε ακόμα καλύτερο 400αρι. Ακόμα και έτσι, όμως, οι χρόνοι του ήταν άκρως εντυπωσιακοί για ένα αυτοκίνητο που ζυγίζει 1.500kg, με ιπποδύναμη περίπου 520-530Ps, αλλά, είπαμε, EVO είσαι, δεν παίζουμε με αυτά...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Τετρακύλινδρος σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, με 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο

Κυβισμός (cc): 1.998

Διάμετρος x Διαδρομή (mm): 86x86

Συμπίεση: 9:1

Hybrid turbo με 58mm φτερωτή εμπρός και 55mm πίσω

Stock location turbo manifold Toxicfab

Κολάρο εισαγωγής Custom Toxicperformance

MAF 3.5 inch case ETS

Intercooler GReddy type R

GReddy Titanium catback εξάτμιση

Toxic Performance open dump downpipe

GReddy δοχείοαναθυμιάσεων

Radium fuel line kit

AMS fuel rail

FIC 1200cc/min μπεκ

DW 400 fuel pump custom ToxicPerformance

Buddyclub σταθεροποιητής τάσης και γειώσεις

Θερμοστάτης ψυγείου λαδιού HKS

HKS SQV 51mm  racing σκάστρα

Radiator cap HKS 1.3bar

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Εργοστασιακή

ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Καπό carbon ducktail

HKS EVC 2.4 boost controller

AEM Wideband X Series

ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ

Ανάρτηση BC ER Series

Φρένα Stoptech εμπρός / Hi Spec πίσω

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: SSR Type C Rs 8J x 18in

Λάστιχα: Continental premium contact 6 245/40/18

TUNED BY

Toxic Performance

Περιστερίου 14, Αιγάλεω 12 242

τηλ: 211 01 24 856

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ

DYNO TEST

Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Dynojetτης StratisAutosport

Μέγιστη ισχύς (Whp/rpm): 448/7.300

Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 46,8/5.300

Στάδιο Βελτίωσης: Stage 2

Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: 80%

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η           SEC   STOCK CAR*

0-60                 2.00          2.5

0-80                 2.71          3.6

0-100               3.70          5.4

0-120               4.79          7.4

0-140               6.15         10.1

0-160               7.53         13.6

0-180               9.09         18.3

0-200              11.27        24.7

ROLL ON

ΚΜ/Η           SEC

60-160           5,39

60-200           9,27

100-200         7,57

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

M        SEC    @        KM/H

18        2.04     @        63.32

60        3.91     @        111.28

100      5,11     @        123,90

200      7.58     @        161.75

400      11,51   @        201,78

 

Αρθρογράφος

 

SKODA RE-X1 Kreisel

SKODA RE-X1 Kreisel

Ένα πρωτότυπο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ράλι SKODA RE-X1 Kreisel με μπαταρίες ιόντων λιθίου, βασισμένο στη Skoda Fabia Rally2 evo, το πιο επιτυχημένο αυτοκ...