NISSAN JUKE 1.6DIG-T 190PS
Θέλει τόλμη να βγάλεις κάτι περίεργο στην παραγωγή. Η ιστορία είναι γεμάτη από εντυπωσιακές αποτυχίες, αλλά και επιτυχίες, που ξεκίνησαν πολύ ελπιδοφόρα. Αν το Nissan Juke ανήκει στις εμπορικές επιτυχίες ή αποτυχίες θα το δείξει η ιστορία. Προς το παρόν έχουμε να κάνουμε με ένα σίγουρα ιδιόμορφο σε σχήμα αυτοκίνητο, το οποίο δεν περνάει σε καμία περίπτωση απαρατήρητο στον δρόμο, ειδικά στις γυναίκες και αυτό αποτελεί ικανό επιχείρημα για πολλούς που γνωρίζω... Το Juke είναι η έκδοση παραγωγής του Nissan Qazana, που παρουσιάστηκε στην Γενεύη το 2009 και ο τότε τίτλος του Autoblog.com είναι πολύ ταιριαστός: Το Nissan Qazana είναι τόσο περίεργο, που σχεδόν μοιάζει γαλλικό! Καταλάβατε γιατί έχει επιτυχία στις γυναίκες λοιπόν...
Γυναικείο; Nope...
Μην νομίζετε όμως ότι έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που απευθύνεται σε γυναίκες. Αν και είναι πολύ ιδιόμορφο σχεδιαστικά, δεν το κάνει με τον... γλυκούλη τρόπο που αναζητά -συνήθως- το ωραίο φύλο. Το Juke δείχνει πιο άτακτο και παιχνιδιάρικο από οποιοδήποτε ροζ τετράτροχο. Επίσης, θα ήθελα να δω την φάτσα της δεσποινίδος όταν σανιδώσεις το πράγμα με τα περίεργα φώτα και τα 190 άλογα, το οποίο φτάνει τα 200km/h μέχρι να πεις «βερσάτσε»!
Κάπου εδώ φτάνουμε στα δικά μας λοιπόν, για να ανακαλύψουμε ότι το Nissan Juke στην υπερτροφοδοτούμενη έκδοση των 1.6lt και 190PS είναι ένα άκρως ενδιαφέρον αυτοκίνητο, από την αντρική πλευρά αυτή τη φορά. Πρόκειται για την δυνατότερη έκδοση στην γκάμα του Juke και κινείται από τον MR16DDT κινητήρα, τεχνολογίας DiG-T (Direct Injection Gasoline Turbocharged), δηλαδή πρόκειται για βενζινοκινητήρα με τροφοδοσία άμεσου ψεκασμού και στροβιλοσυμπιεστή καυσαερίων. Είναι φυσικά τετρακύλινδρος σε σειρά, εξολοκλήρου αλουμινένιος, με 2 εκκεντροφόρους επικεφαλής που κινούνται μέσω συστήματος μεταβλητού χρονισμού CVTCS που επενεργεί τόσο στις βαλβίδες εισαγωγής, όσο και στις εξαγωγής. Οι βαλβίδες εξαγωγής έχουν γόμωση νατρίου για καλύτερη ψύξη, τα ελατήρια βαλβίδων είναι σχήματος κυψέλης (beehive) για μικρότερη αδράνεια, o στροφαλοφόρος και τα έκκεντρα είναι γυαλισμένα για μικρότερες τριβές και οι κύλινδροι είναι τοποθετημένοι με απόκλιση ως προς την κατακόρυφο (offset) για μείωση των πλάγιων δυνάμεων στα τοιχώματά τους. Οι MR κινητήρες είναι γέννημα της συμμαχίας Nissan-Renault και στόχος της εξέλιξής τους ήταν η αυξημένη αποδοτικότητα και οι χαμηλές εκπομπές CO2 μέσω ελαφριάς κατασκευής και χαμηλών τριβών. Στην γκάμα της Nissan αυτή τη στιγμή ο MR16DDT κινεί μόνο την γρήγορη έκδοση του Juke και θα τοποθετηθεί και στο Tiida του 2013.
Έξι και στο χέρι
Στην μετάδοση, η έκδοση που είχαμε για δοκιμή ήταν με το χειροκίνητο κιβώτιο των 6 σχέσεων, άρα προσθιοκίνητη. Το «άρα» κολλάει στο ότι η έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο βγαίνει μόνο προσθιοκίνητη. Αντίστοιχα, η τετρακίνητη έκδοση βγαίνει μόνο με το κιβώτιο M-CVT. Tώρα η απάντηση στο ερώτημα «γιατί να χρειάζεται κάποιος ένα 4x4 με CVT μετάδοση» χάνεται βαθιά στον ψυχισμό των μηχανικών της Nissan, ειδικά αν σκεφτείς ότι μιλάμε για την αρκετά προηγμένη τετρακίνηση torque vectoring AWD, με δυνατότητα διαμοιρασμού της ροπής ηλεκτρονικά, όχι μόνο στον εμπρός και πίσω άξονα, αλλά και ανάμεσα στους αριστερούς και δεξιούς τροχούς, η οποία είναι αρκετά περίεργο να προσφέρεται μόνο με κιβώτιο CVT, που συναντάμε κυρίως σε αυτοκίνητα πόλης.
Οι διαφορές των FWD και AWD εκδόσεων του Juke εστιάζονται και στην πίσω ανάρτηση, η οποία στο AWD είναι πολλαπλών συνδέσμων, ενώ στο FWD, όπως αυτό της δοκιμής, είναι με ημιάκαμπτο άξονα. Εμπρός, υπάρχουν τα κλασσικά γόνατα McPherson.
Juke-άροντας
Προσπαθώντας να κατηγοριοποιήσεις το Juke θα τα βρεις δύσκολα, καθώς δεν είναι ακριβώς SUV, δεν είναι αυτοκίνητο πόλης, δεν είναι GTI, έχει στοιχεία από όλα αυτά μαζί όμως. Οπότε κολλάς τον χαρακτηρισμό - μπαλαντέρ «Crossover», που εφευρέθηκε ακριβώς για αυτό το σκοπό και καθάρισες. Η θέση οδήγησης είναι ψηλά μεν, αλλά όχι πολύ ψηλά και η ορατότητα είναι αρκετά καλή προς τα εμπρός και πλάγια, αν εξαιρέσεις ότι δεν αντιλαμβάνεσαι που τελειώνει ο προφυλακτήρας σου. Όσο κοιτάς προς τα πίσω, η ορατότητα μειώνεται και ευτυχώς που στην έκδοση Techna του αυτοκινήτου δοκιμής περιλαμβάνεται κάμερα οπισθοπορείας, οπότε το παρκάρισμα και η κίνηση προς τα πίσω γίνεται παιχνιδάκι (video game για την ακρίβεια...).
Στο εσωτερικό ξεχωρίζει η κονσόλα του κεντρικού τούνελ, σχεδιασμένη έτσι ώστε να μοιάζει με ρεζερβουάρ supersport μοτοσυκλέτας, ενώ την προσοχή σου θα τραβήξουν τα... περίεργα χρώματα στην κεντρική κονσόλα. Πρόκειται για το σύστημα I-CON, το οποίο επιτρέπει την επιλογή ανάμεσα σε τρία διαφορετικά mode οδήγησης: Normal, Sport και Eco με προφανείς προορισμούς. Κάθε επιλογή επεμβαίνει στην απόκριση του γκαζιού, στην ευαισθησία του τιμονιού και για τις εκδόσεις με το CVT και στην απόκριση της μετάδοσης. Ανάλογα με το πρόγραμμα που θα επιλέξεις, έχεις και τις αντίστοιχες ενδείξεις. Έτσι στο Sport έχεις διάγραμμα για την πίεση υπερπλήρωσης και στο Eco ένδειξη οικονομικής οδήγησης η οποία μεταβάλλεται από πράσινη έως κόκκινη. Δύσκολα θα μείνεις συνεχώς στο πράσινο, τουλάχιστον αν θέλεις κάποια στιγμή να επιταχύνεις...
Το να επιταχύνεις είναι και το ζητούμενο στην περίπτωση του turbo Juke, καθώς ο κινητήρας, ακόμη και στο Normal, είναι αρκετά σπιρτόζικος, με άμεση απόκριση στο γκάζι που πολλαπλασιάζεται πατώντας το Sport, εντυπωσιακή ευστροφία και αρκετή δύναμη. Ο συνδυασμός με το εξατάχυτο κιβώτιο είναι ιδανικός, το μοτέρ δεν κρεμάει πουθενά, αντίθετα ανεβάζει πολύ γρήγορα στροφές μέχρι το κόκκινο σε όλες τις πέντε πρώτες σχέσεις και τα 200km/h έρχονται στο κοντέρ σχεδόν αμέσως. Σε αυτές τις ταχύτητες, οι οποίες είναι κοντά στην τελική των 215km/h που ανακοινώνει η Nissan, το Juke δεν είναι τόσο σταθερό όσο ένα καθαρόαιμο GTI, παρουσιάζοντας εγκάρσιες ταλαντώσεις που δικαιολογούνται απόλυτα όμως από το ύψος των αναρτήσεων. Σε καμία περίπτωση δεν είναι ανασφαλές, απλά χρειάζεται μια περίοδο εξοικείωσης. Εδώ δεν βοηθάει και η ηλεκτρομηχανική κρεμαγιέρα, στην οποία η τεχνητά βαριά αίσθηση είναι λίγο περίεργη, αν και βελτιώνεται αισθητά στο Sport mode.
Οι οδικές αρετές του Juke θα φανούν σε δρόμο με στροφές όπου, παρά τις φυσιολογικές κλίσεις του αμαξώματος, είναι πολύ διασκεδαστικό, με υψηλά επίπεδα πρόσφυσης και τάσεις υποστροφής όταν το παρακάνεις. Ο κινητήρας και εδώ είναι το μεγάλο του ατού, αφού ακούει άμεσα στο κάθε πάτημα του γκαζιού και σε βγάζει γρήγορα από τις στροφές, χωρίς χαζοσπιναρίσματα στην έξοδο. Τα φρένα κάνουν με το παραπάνω την δουλειά τους, δυνατά, με καλή αίσθηση στο πεντάλ και διακριτική επέμβαση του ABS όταν χρειαστεί. Το μόνο που πρέπει να προσέξεις είναι η κατανάλωση, η οποία είναι το αντίτιμο για τον ενθουσιασμό που σου προκαλεί. Αν πάρεις φόρα και αρχίσεις να πατάς βαθιά το γκάζι, η κατανάλωση εύκολα σκαρφαλώνει πάνω από τα 11,5 - 12lt/100km. Σε νορμάλ καθημερινούς ρυθμούς και με το μάτι στο Eco, μπορείς να έχεις μια μέση κατανάλωση στα 8 - 9lt/100km, κοντά σε αυτό που ανακοινώνει η Nissan για τον αστικό κύκλο, όχι όμως και τον μικτό.
Οι ψηλές αναρτήσεις γίνονται πλεονέκτημα στους ελληνικούς δρόμους, αφού δεν υπάρχει περίπτωση να ανησυχήσει το Juke από ασφάλτινη ανωμαλία. Στην χειρότερη περίπτωση θα κάνει αισθητή την ύπαρξή της με ένα ελαφρύ κοπάνημα, κυρίως από τον πίσω ημιάκαμπτο άξονα και θα την έχει αφήσει ήδη πίσω. Δεν δοκιμάσαμε το Juke σε κίνηση εκτός δρόμου, σεβόμενοι κυρίως τα ασφάλτινα ελαστικά του, αλλά είμαι σίγουρος ότι θα τα καταφέρνει εντυπωσιακά καλά για «απλό» SUV, αφού το ύψος από το έδαφος είναι μεγάλο και οι πρόβολοι εμπρός και πίσω ιδιαίτερα μικροί.
Τελικά
Το Juke στην γρήγορη έκδοση των 190PS είναι σίγουρα ένα ευχάριστο αυτοκίνητο σε οποιαδήποτε χρήση και αν του επιφυλάξεις. Είτε στην πόλη, όπου θα απολαύσεις τα βλέμματα περιέργειας, είτε στο ταξίδι, όπου θα σε πάει οπουδήποτε άνετα και με σταθερές ταχύτητες 180 , είτε σε σπορτίφ οδήγηση στο βουνό με διαλλείματα χωμάτινης περιήγησης. Επίσης η τιμή είναι αρκετά καλή σε σχέση με την πολυμορφικότητα, τον εξοπλισμό και τις επιδόσεις του. Το μοναδικό που μπορεί να σε απασχολήσει πριν την αγορά του είναι η περίεργη εμφάνιση, αλλά αυτή η απόφαση είναι εύκολη: σου κάνει ή δεν σου κάνει εξ αρχής. Αν σου αρέσει, go for it!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η αμερικανική εταιρεία βελτίωσης Vorsteiner αναβαθμίζει τον σπορ χαρακτήρα της νέας BMW Μ2 με ένα εντυπωσιακό αλλά και ακριβό body kit.