Nissan Leaf 150Ps
Τώρα μάλιστα
Το Nissan Leaf πρώτης γενιάς παρουσιάστηκε το 2010 και ήταν το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που μπορούσε κάποιος να αποκτήσει και να το χρησιμοποιεί σαν κανονικό αυτοκίνητο που δεν του λείπει τίποτα. Μόνο που η εκκεντρική και μάλλον κακόγουστη εμφάνισή του το περιόριζε σε ένα αγοραστικό κοινό που πιθανότατα ενδιαφερόταν απλά και μόνο να έχει ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το κάνει κατά καιρούς αυτό η Nissan, ενώ προφανώς έχει τη δυνατότητα να κατασκευάσει πολύ όμορφα και φινετσάτα μοντέλα, όπως το καινούριο Juke, το Qashqai και παλιότερα τα 200SX και 300ΖΧ, μερικές φορές απορείς με κάτι μοντέλα σαν το Tiida, το Murano (ειδικά της δεύτερης γενιάς που βγήκε και σε cabrio) και το πρώτο Leaf. Αναρωτιέσαι, δηλαδή, πώς στο καλό πήρε αυτό το σχέδιο το τελικό “ΟΚ” για να περάσει στην παραγωγή. Τέλος πάντων, αυτό εδώ το μοντέλο ευτυχώς δεν είναι ένα από αυτά, αντιθέτως το βρίσκω εξαιρετικό σχεδιαστικά και άκρως μοντέρνο. Μάλιστα, το νέο μοντέλο χρησιμοποιεί την ίδια πλατφόρμα με το προηγούμενο, αλλά με αυτή τη διαφορά στο αποτέλεσμα που βλέπετε. Εκτός από τη σχεδιαστική λοιπόν βελτίωση υπάρχουν και ουσιαστικές αλλαγές. Έχει σφιχτότερες αναρτήσεις για καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος, ανασχεδιασμένα silent blocks και περισσότερη δύναμη, κάνοντάς το πολύ πιο ευχάριστο στην οδήγηση. Αν και το βάρος του είναι αυξημένο λόγω των μπαταριών που ζυγίζουν 300kg, αυτές είναι τοποθετημένες στο πάτωμα, κατεβάζοντας πολύ το κέντρο βάρους με ό,τι αυτό συνεπάγεται στα δυναμικά χαρακτηριστικά του. Κατεβάζουν το κέντρο βάρους μεν, ανεβάζουν τα καθίσματα δε, αφού η θέση οδήγησης είναι πιο ψηλά απ’ όσο θα περίμενες και τα καθίσματα είναι φαρδιά και άνετα, χωρίς όμως καλή πλευρική στήριξη. Βέβαια, το Leaf δεν είναι ένα αυτοκίνητο που το παίρνεις για γρήγορη οδήγηση σε στροφές, άρα σωστή επιλογή είναι τα άνετα καθίσματα. Ο εξοπλισμός του είναι υπερπλήρης, με όμορφο και ξεκάθαρο πίνακα οργάνων και την οθόνη των 8in του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας στάνταρ από τη βασική έκδοση, με αγαπημένο μας χαρακτηριστικό την επιλογή ενεργοποίησης του κλιματισμού από το smartphone όσο το αυτοκίνητο βρίσκεται ακόμα στη φόρτιση, ώστε να είναι ζεστό τον χειμώνα και δροσερό το καλοκαίρι.
Χαρακτηριστικά και οικονομία
Η Nissan ανακοινώνει μέση κατανάλωση 14,6kWh/100 km, η οποία μεταφράζεται σε αυτονομία 270km, αλλά εμείς με το που το πήραμε στα χέρια μας, έδειχνε βάσει της προηγούμενης χρήσης ότι απομένουν 230km αυτονομίας, αριθμός που μειωνόταν αναλογικά με τις αποστάσεις που κάναμε, άρα πραγματικός. Να σημειωθεί πάντως ότι αυτό έγινε με αρκετά κρύο καιρό, αν ήταν καλοκαίρι θα είχε τουλάχιστον 10% διαφορά. Αυτή η κατανάλωση μεταφράζεται χοντρικά σε €2,5/100km, τιμή που δεν μπορείς να επιτύχεις με κανένα άλλο είδος καυσίμου. H φόρτισή του μπορεί να γίνει με τρεις τρόπους: από κλασική οικιακή πρίζα (από 2,3 έως 3,3kW σε 10-12 ώρες) μέσω του Wallbox της Nissan σε 7,5 ώρες ή μέσω ταχυφορτιστή σε λήψη CHAdeMO στα 45kW για φόρτιση κατά 80% μέσα σε 40-50min, όσο ένα καφεδάκι και μια τυρόπιτα σε κάποιο ΣΕΑ, αν πρέπει οπωσδήποτε να ταξιδέψεις με αυτό. Εδώ βέβαια υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα, που είναι αυτό της χαμηλής τελικής του ταχύτητας, η οποία φυσικά δεν είναι λόγω έλλειψης δύναμης, όπως βλέπετε και από το 0-100km/h που έκανε σε 7,97sec, αλλά γιατί από τα 140km/h και πάνω θα δεις τη μπαταρία να αδειάζει κάπου στα ΣΕΑ της Αταλάντης, που ευτυχώς έχουν ταχυφορτιστή.
Η τιμή του Leaf ξεκινά από τις €33.990 για τη βασική έκδοση Acenta, που περιλαμβάνει το Safety Shield (με ειδοποίηση ακούσιας αλλαγής λωρίδας, αναγνώριση σημάτων ΚΟΚ, αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης με ανίχνευση πεζών κ.α.), ενώ αυτό εδώ στην έκδοση N-Connecta, που είχαμε στα χέρια μας, που προσθέτει το Intelligent Cruise Control, το Lane Keep Assist, την κάμερα περιμετρικής θέασης, τους προβολείς LED και τις ζάντες αλουμινίου 17in, κοστίζει €35.990. Εδώ τίθεται λοιπόν ένα ουσιαστικό ζήτημα. Ένα αυτοκίνητο αυτού του μεγέθους, εξοπλισμού, ιπποδύναμης κτλ, αν ήταν βενζινοκίνητο ή diesel, θα κόστιζε περίπου 10.000 ευρώ λιγότερο. Θα τα αποσβέσει ποτέ το Nissan Leaf αυτά τα χρήματα; Με συχνή χρήση εντός πόλης (έτσι κι αλλιώς για εκεί προορίζεται) και πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα τον χρόνο, με €2,5/100km/h αντί για €12,5/100km που χρειάζεται περίπου ένα θερμικό θα κάνει απόσβεση σε 100.000km, τα οποία γίνονται 80.000, αν μπορείς να το φορτίζεις δωρεάν.
EV on the road
Δεν είναι όμως μόνο οικονομικά τα οφέλη του. Σαν αυτοκίνητο, το Nissan Leaf είναι εξαιρετικό, σημαντικά καλύτερο από ένα αντίστοιχο της μικρομεσαίας κατηγορίας στην καθημερινή χρήση και με άψογη οδική συμπεριφορά. Με ισχύ 150Ps και με 32,6kgm ροπής παντού και πάντα, οι επιδόσεις του είναι πολύ καλύτερες από το προηγούμενο, αλλά και από οποιοδήποτε συμβατικό μοντέλο με αυτήν την απόδοση και το ίδιο βάρος. Δεν είναι αυτό όμως το θέμα, οι αριθμοί από μόνοι τους δεν μπορούν πάντα να περιγράψουν αυτό που σου δίνει ένα αυτοκίνητο σαν αίσθηση. Η αμεσότητα στο πάτημα του γκαζιού και ο γραμμικός τρόπος που αποδίδεται η ισχύς, με μπόλικη σταθερή ροπή σε όλο το φάσμα λειτουργίας, το κάνουν άπιαστο εντός πόλης. Πιστεύω ότι για να το συναγωνιστεί ένα βενζινοκίνητο σε ευελιξία και επιταχύνσεις εντός πόλης χρειάζεται τη διπλάσια ισχύ και τον τρόπο να την περάσει στο δρόμο. Γιατί το λέω αυτό; Γιατί με το Leaf είναι πάντα σαν να βρίσκεται η βελόνα του στροφόμετρου στο σωστό σημείο και με τη σωστή σχέση στο κιβώτιο. Πόσες φορές συμβαίνει αυτό σε ένα «κανονικό» αυτοκίνητο όταν το χρειάζεσαι; Σχεδόν ποτέ! Θέλεις να αλλάξεις γρήγορα λωρίδα πριν πλησιάσει το Scania και σε πάρει μαζί του και έχεις μέσα 4η ταχύτητα και 2.000rpm; Έχασες. Θέλεις να φύγεις γρήγορα από στενό που έχει παρκάρει φορτηγό και δεν βλέπεις καλά αν έρχεται κανείς, βγάζεις δειλά τη μούρη, βλέπεις κάποιον να έρχεται, πατάς να φύγεις γρήγορα και ή θα σβήσει ή θα πατινάρει ή θα σπινιάρει και τελικά θα μείνεις εκεί. Το Leaf θα φύγει τουφέκι ό,τι και να γίνει, όπου και να είναι.
Άλλο ένα φοβερό χαρακτηριστικό του είναι η λειτουργία e-pedal, όπου το αυτοκίνητο επιταχύνει και επιβραδύνει αναλογικά με το πού βρίσκεται το πεντάλ του γκαζιού, δηλαδή η ταχύτητα που κινείται είναι αναλογική με το πάτημα του γκαζιού. Πατάς, επιταχύνει, αφήνεις και φρενάρει με τον κινητήρα, παίρνεις το πόδι σου από το πετάλι και σταματάει εντελώς. Ειλικρινά, μετά από 5 λεπτά που το χρησιμοποιείς, δεν ξαναπατάς φρένο ποτέ και είναι σαν να οδηγούσες έτσι μια ζωή. Εντός πόλης είναι παντού και πάντα καλύτερο από ένα συμβατικό, κάτι που σιγά-σιγά θα το αναγνωρίσουν όλοι, γιατί είμαι σίγουρος ότι όποιος λέει «εγώ δεν θα πάρω ποτέ ηλεκτρικό» είναι γιατί απλώς δεν έχει οδηγήσει κάποιο ακόμα.
Μας Άρεσε (+)
Οικονομία-Επιδόσεις
Design
Αθόρυβη λειτουργία
Πρακτικότητα
Κόστος χρήσης
Δεν μας άρεσε (-)
Τιμή
Αυτονομία
Τελική ταχύτητα
Τιμή βασικής έκδοσης Acenta: €33.990
Τιμή έκδοσης δοκιμής N-Connecta: €35.990
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Ηλεκτροκινητήρας AC, συγχρονικού τύπου και μόνιμου μαγνήτη
Θέση: Εμπρός, εγκάρσια
Βάρος (kg): 1.535
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
Τύπος: Ιόντων Λιθίου (li-on) 350V, χωρητικότητας 40 kWh και βάρους 300 kg
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους μπροστινούς τροχούς
Κιβώτιο: 1 σχέσης
Διαφορικό: Ελεύθερο
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 283x28 mm με μονοπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 292x16 mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 6Jx17in
Ελαστικά: 205/50
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm): 150
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 32,6
0-100km/h (sec): 8,7
Τελική Ταχύτητα (km/h): 144
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 0 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (kWh/100km): 14,6kWh/100km (WLTP)
Δοκιμής (kWh/100km): 17,9kWh/100km
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η: SEC
0-60: 3,70
0-80: 5,55
0-100: 7,97
0-120: 11,20
0-140: 15,62
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ: SEC: ΚΜ/Η
18: 2,77: 46,53
60: 5,18: 76,55
100: 6,88: 91,65
200: 10,34: 115,17
400: 15,92: 141,08
ΡΕΠΡΙΖ
ΚΜ/Η: SEC
50-80: 2,57
80-110: 3,92
100-140: 7,65
ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΣΗ
KM/H SEC M G
100-0 2,95 41,36
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Porsche ενισχύει τις επενδύσεις της στα eFuels, επενδύοντας 75 εκατομμύρια δολάρια σε μια εταιρεία holding, υπεύθυνη για πολλαπλές εγκαταστάσεις παρ...