OPEL INSIGNIA 1.4T ecoFLEX
Στην σημερινή εποχή, η φράση «οικονομικό μοντέλο» έχει τελείως διαφορετικό νόημα από ότι είχε πριν από δέκα χρόνια, όπου αφορούσε αποκλειστικά το πιο φθηνό της σειράς, με αναιμικές επιδόσεις και αναπόφευκτα μεγάλη κατανάλωση. Σήμερα η λέξη «οικονομικό» αναφέρεται πρώτα στην κατανάλωση και μετά στην τιμή. Κάπου εδώ έρχεται και η σύγχρονη downsizing μανία να μπερδέψει εντελώς αυτά που ξέραμε, θεωρώντας απόλυτα φυσιολογικό το να έχεις ένα αυτοκίνητο μήκους 4,8m και βάρους ενάμιση τόνου με κινητήρα 1.4lt. Βλέπω ήδη τον πατέρα μου να κουνάει το κεφάλι του, αλλά όχι μπαμπά, τούτο το χιλιοτετρακοσσάρι δεν έχει καμία σχέση με το δικό σου με τα 70 άλογα. Για την ακρίβεια έχει ακριβώς τα διπλάσια! Και μάλιστα καίει και πολύ λιγότερο.
Μηχανολογικές περγαμηνές
Κάπως έτσι λοιπόν, η εμφάνιση του φετινού Insignia 1.4T ήρθε για να εκτοπίσει (=καταργήσει) τις παλαιότερες εκδόσεις 1.6 και 1.8lt, αφού σε σχέση με τον μεγάλο 1.8 έχει ακριβώς την ίδια ιπποδύναμη, αλλά 30% χαμηλότερη κατανάλωση, τουλάχιστον ονομαστικά. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν πόσο γρήγορα τρέχει η τεχνολογία όταν ένας κινητήρας του 2008, σαν τον 1.8 Ecotec, σήμερα είναι απλά «παλιός». Ο αντικαταστάτης ακούει στο όνομα 1.4Τ ecoFLEX και είναι πρόσφατη εξέλιξη του Ζ14ΧΕP, τεχνολογίας TwinPort, αλλά έχει turbo Borg Warner Κ03 και μεταβλητό χρονισμό DCVCP (Double Continuously Variable Cam Phasing), χαρακτηριζόμενος πλέον από τον κωδικό Α14ΝΕΤ (JUL). Στην βασική του αρχιτεκτονική είναι τυπικός κινητήρας της «Family 0» της GM, δηλαδή εν σειρά τετρακύλινδρος, με μαντεμένιο μπλοκ και αλουμινένια κυλινδροκεφαλή, έχει διάμετρο x διαδρομή 72,5mm x 82,6mm, σχέση συμπίεσης 9,5:1, κοίλους εκκεντροφόρους και εισαγωγή με αυλούς μεταβλητού μήκους. Αποδίδει 140PS στο φάσμα 4.900-6.000rpm και 20,4kgm στις 1.850-4.900rpm. Στην φάση του overboost η ροπή ανεβαίνει μέχρι τα 22,4kgm.
Με το κομπιουτεράκι
Όπως είναι αναμενόμενο, οι τιμές κατανάλωσης και οι εκπομπές ρύπων είναι ιδιαίτερα χαμηλές, ειδικά σε σύγκριση με τον απερχόμενο 1.8 Ecotec. Η Opel ανακοινώνει 5,5lt/100km σε μικτό κύκλο και 129gr/km CO2 για τον 1.4Τ ecoFLEX, την στιγμή που ο 1.8 Ecotec χρειάζονταν 7,8lt/100km στις ίδιες συνθήκες και σημείωνε 184gr/km CO2. Ακόμη και στην σημερινή γκάμα κινητήρων του Insignia, ο 1.4Τ είναι ο οικονομικότερος βενζινοκινητήρας. Μόνο ο diesel 2.0CDTI έχει χαμηλότερη κατανάλωση. Για να φτάσει σε αυτές τις επιδόσεις, εκτός από την εγγενή τεχνολογία του κινητήρα στο σύστημα τροφοδοσίας, αξιοσημείωτο ρόλο παίζει η νέα ηλεκτρική κρεμαγιέρα, που αντικατέστησε την υδραυλική, ώστε να μην καταναλώνει ισχύ από τον κινητήρα, ενώ και το στάνταρντ Stop and Start βοηθάει σε περεταίρω μείωση της κατανάλωσης εντός πόλεως. Σε πραγματικές συνθήκες είδαμε μέση κατανάλωση κοντά στα 8,0lt/100km, αλλά αυτό ήταν σε όλη την διάρκεια της δοκιμής και με συνθήκες μακράν διαφορετικές από «μέτρηση κατανάλωσης». Εντύπωση έκανε όμως η σχετική αναισθησία του οικονόμετρου, το οποίο αρνιόταν να περάσει τα 8,8-8,9lt/100km όσο βαρύ παπούτσι και να φόραγες.
Πατώντας το γκάζι
Παρά το οικονομικό/οικολογικό του προφίλ, ο 1.4Τ ecoFLEX τα καταφέρνει μια χαρά στο θέμα των επιδόσεων, παρά το ότι έχει να κινήσει τον ενάμιση τόνο του Insignia. Στις μετρήσεις είδαμε 0-100km/h σε 10,52sec (10,9sec ανακοινώσιμη), ενώ και οι ρεπρίζ με 4η είναι απόλυτα αξιοπρεπείς (8,61sec για 80-110km/h). Εκεί που αλλάζουν τα πράγματα είναι με 5η και 6η, οι οποίες είναι πολύ μακριές σχέσεις, κάτι που βοηθάει την οικονομία, ειδικά σε ταξίδι, αλλά καθόλου τις επιδόσεις. Οπότε σε προσπέρασμα καταφεύγεις το πολύ σε 4η (και κάτω).
Οι μετρήσεις του VBOX μεταφράζονται εύκολα σε αυτό που εισπράττει ο οδηγός του σε καθημερινή συμβίωση με το Insignia. Ο κινητήρας είναι ιδιαίτερα πρόθυμος μέχρι τις 4.000rpm, ειδικά στις τρεις πρώτες σχέσεις, οπότε εντός πόλεως μπορείς να κινηθείς ευχάριστα και σβέλτα. Σε ταξίδι μπορείς να κουμπώσεις την 6η και να κινείσαι με τον κινητήρα μέχρι την μέση του στροφόμετρου, ενώ αν έχει χώρο θα αναπτύξει και θα κρατήσει ταχύτητες πάνω από τα 180km/h στο κοντέρ. Αν φρενάρεις όμως, θα πρέπει να καταφύγεις στο κιβώτιο, κατεβάζοντας δύο για να επιταχύνεις, τουλάχιστον με κάποιον αξιοπρεπή ρυθμό. Σε ταχύτητες μέχρι τα 140km/h το Insignia είναι μαγικό χαλί, με ελάχιστο θόρυβο στο εσωτερικό. Όσον αφορά το εσωτερικό, το Insignia είναι ένα ευρύχωρο αυτοκίνητο με προσεγμένο φινίρισμα και πλήθος ευκολιών και μόνο οι πίσω επιβάτες με ύψος άνω του 1,70m θα γκρινιάξουν , καθώς θα βρίσκει το κεφάλι τους στο πίσω τζάμι.
Κελεπούρι?
Το Insignia με τον μικρό κινητήρα αποτελεί μια πολύ αξιόλογη περίπτωση στην κατηγορία του, όπου οι επιλογές δεν είναι και πολλές. Βασικοί του ανταγωνιστές είναι τα Ford Mondeo 1.6 και Mazda 6 1.8, σε σχέση με τα οποία το Insignia έχει να προτάξει το πλεονέκτημα (πλέον) του μικρού του κυβισμού, ενώ και ανάλογα την έκδοση, η τιμή του είναι προς το κάτω άκρο. Με απόλυτα κριτήρια, με σχεδόν 20.000β¬ που κοστίζει η βασική έκδοση αγοράζεις ένα αυτοκίνητο με εντυπωσιακή εμφάνιση, upper class αίσθηση, αξιοπρεπείς επιδόσεις και σύγχρονο κινητήρα με ιδιαίτερα χαμηλή κατανάλωση.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η BMW ενισχύει την παρουσία της στα ηλεκτρικά μοντέλα με το νέο και ευρηματικό SUV, που ενσωματώνει πολλές τεχνολογίες που θα δούμε στο μέλλον.