SEAT LEON 1.2 TSI COPA
Το Seat Leon είναι από τα πιο δημοφιλή μοντέλα της ελληνικής αγοράς και των αναγνωστών του περιοδικού και οι γρήγορες εκδόσεις Cupra κάνουν θραύση στον βελτιωτικό κύκλο. Στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης όμως, όπου τα δίλιτρα τιμωρούνται ανελέητα και το άδειο πορτοφόλι δεν επιτρέπει πλέον συχνά γεμίσματα στο ρεζερβουάρ, είναι ο καιρός να κοιτάξουμε και προς το άλλο άκρο της γκάμας των Leon, όπου θα δούμε την μικρή έκδοση με τον 1.2 TSΙ, απόδοσης 105PS, αλλά και κατανάλωσης μόλις 5,4lt/100km. Πρόκειται για γνήσιο παιδί της downsizing τεχνολογικής μόδας, για αυτό και αναφέρεται με το διακριτικό «Ecomotive».
Ecomotive?
Η λέξη Ecomotive είναι ο όρος που υιοθέτησε η ισπανική Seat για να χαρακτηρίσει τα μοντέλα της που είναι προσανατολισμένα προς την υψηλή αποδοτικότητα και την οικονομία. Πρακτικά πρόκειται για rebadging της τεχνολογίας BlueMotion του VW Group και κάτι αντίστοιχο έχει κάνει και η Skoda με την GreenLine. Σε γενικές γραμμές τα αυτοκίνητα τεχνολογίας Ecomotive (ή BlueMotion) συνδυάζουν κινητήρες αυξημένης αποδοτικότητας με αμαξώματα κορυφαίας αεροδυναμικής και χαμηλού ύψους κίνησης, έχουν σύστημα Stop and Start, κιβώτια με μακριές σχέσεις και ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης. Σύμφωνα με αυτή τη λογική, το αεροδυναμικότατο αμάξωμα του Leon συνδυάζεται με τον 1.2 TSI, ο οποίος στηρίζεται στην σειρά κινητήρων ΕΑ111, που χαρακτηρίζονται από τις μειωμένες εσωτερικές τριβές και την ελαφριά κατασκευή. Έτσι, παρά την state-of-the-art τροφοδοσία άμεσου ψεκασμού και την υπετροφοδότηση, ο κινητήρας έχει μόνο 2 βαλβίδες ανά κύλινδρο και μονό επικεφαλής εκκεντροφόρο ώστε να μειωθούν οι μηχανικές απώλειες με την μείωση του αριθμού, αλλά και του συνολικού βάρους, των κινούμενων εξαρτημάτων. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται απόδοση 105PS, αντίστοιχη δηλαδή με αυτήν του παλαιότερου 1.6MPI των 102PS, αλλά με σημαντικά βελτιωμένη ροπή και κατανάλωση. Αυτή η υψηλή απόδοση οφείλεται κυρίως στην χρήση του turbo χαμηλής αδράνειας της ΙΗΙ, το οποίο είναι σχεδιασμένο με στόχο την άμεση απόκριση, έτσι ο στρόβιλος στην μεριά της εξάτμισης είναι διπλής ροής αντί για τον κλασσικό ακτινικό στρόβιλο. H πίεση υπερπλήρωσης είναι στα 1,6bar και ο συμπιεσμένος αέρας ψύχεται από υδρόψυκτο charge cooler, ενσωματωμένο στην πολλαπλή εισαγωγής. H τουρμπίνα πατάει σε μια μονοκόμματη πολλαπλή εξαγωγής, η οποία ελαχιστοποιεί την πτώση πίεσης των καυσαερίων μέχρι να φτάσουν στον στρόβιλο του turbo. H wastegate εδώ είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενη, ώστε να παραμένει σίγουρα κλειστή σε επιτάχυνση με πλήρες φορτίο. Είναι φανερό ότι το όλο σύστημα της υπερτροφοδότησης είναι σχεδιασμένο με γνώμονα την πλήρη εξάλειψη του turbo lag, κάτι σημαντικό σε ένα αυτοκίνητο που προορίζεται βασικά για κίνηση εντός πόλεως.
Στην δύση της καριέρας του το σημερινό Leon Μk2 είναι ένα εύχρηστο μικρομεσαίο αυτοκίνητο με άνετους χώρους για τέσσερα άτομα, παρά το χαμηλό ύψος της οροφής στο πίσω μέρος. Η έκδοση Copa της δοκιμής είναι η πιο πρόσφατη της σειράς, πριν την αντικατάσταση από το Leon επόμενης γενιάς που είδαμε στο Παρίσι και χαρακτηρίζει τον πολύ πλούσιο εξοπλισμό που περιλαμβάνει ESP, Hill Hold, XDS, 6 αερόσακους, ηχοσύστημα MP3 με USB, Bluetooth και 8 ηχεία, cruise control, χειριστήρια στο τιμόνι, διζωνικό κλιματισμό, 16άρες ζάντες αλουμινίου, ρυθμιζόμενα σε ύψος καθίσματα με ταπετσαρία Copa και ηλεκτρικούς και θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέφτες.
Η αλήθεια είναι ότι όταν κάθεσαι στο κάθισμα ενός αυτοκινήτου με μόλις 105PS είσαι προδιατεθειμένος αρνητικά και περιμένεις να μην μπορεί να πάρει τα πόδια του. Το Leon 1.2 TSI όμως φροντίζει να κάνει την έκπληξη από το πρώτο πάτημα του γκαζιού, τραβώντας γεμάτα ήδη από τις 1.500rpm με τρόπο παρόμοιο με ατμοσφαιρικού κινητήρα μεγαλύτερου κυβισμού. Η επιτάχυνση είναι γρήγορη μέχρι τις 4.500rpm και πιο ψηλά ο ρυθμός μειώνεται, αλλά όχι σε σημείο να ψοφάει, οπότε εύκολα θα φτάσεις στο κόκκινο των 6.000rpm, χωρίς ιδιαίτερο νόημα βέβαια, γιατί αν ανεβάσεις σχέση νωρίτερα, στις 5.000rpm, θα πας εξίσου γρήγορα, αλλά σίγουρα πιο ξεκούραστα. Χαρακτηριστική είναι η μέτρηση της ρεπρίζ 100-140km/h η οποία ολοκληρώνεται με 5η (14,44sec) λίγο πιο γρήγορα από ότι με 4η (14,89sec) ακριβώς επειδή η 5η σε αυτές τις ταχύτητες βρίσκεται σε πιο γεμάτο φάσμα στροφών. Πάντως η απόδοση του κινητήρα είναι εντυπωσιακά γραμμική, σε σημείο που δεν αντιλαμβάνεσαι τις μακριές σχέσεις του κιβωτίου. Το ίδιο το κιβώτιο είναι μαλακό σε λειτουργία, με ελαστική αίσθηση στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, αλλά με μικρές διαδρομές και θετικό κούμπωμα. Ο εύστροφος και γραμμικός κινητήρας σε συνδυασμό με το καλό κιβώτιο δίνουν μια αρκετά σπορτίφ αίσθηση στον οδηγό και στις πρώτες στροφές εύκολα θα ξεχάσει ότι οδηγεί ένα οικογενειακό με μόλις τριψήφια ιπποδύναμη και θα ορμήσει. Εκεί το Leon 1.2 θα υπενθυμίσει ότι είναι ο μικρός αδερφός του Cupra, στρίβοντας εντυπωσιακά, με ελάχιστη κλίση από την σφιχτή ανάρτηση, εξαιρετική αίσθηση στο τιμόνι και υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, παρά τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης.
Mε νούμερα
Στις μετρήσεις με VBOX ήταν αναμενόμενο να τα πάει καλά το μικρό Leon, γράφοντας τιμές πολύ καλές για την ισχύ του. Έτσι, στο 0-100km/h εντυπωσιάζει κάνοντας 10,48sec, τιμή που είναι μισό δευτερόλεπτο και κάτι γρηγορότερη από την ανακοινώσιμη (11,0sec). Αξιοπρεπής είναι και ο χρόνος για τα 400m στα 17,39sec, όπου το Leon έχει αναπτύξει ήδη 127,37km/h. Αντίστοιχα καλά τα πάει και στις ρεπρίζ, όπου για τα 80-100km/h χρειάζεται 6,24, 8,81 και 9,35sec με 3η, 4η και 5η αντίστοιχα, ενώ από τα 100km/h και πάνω αρκεί να μείνει κουμπωμένη η 5η, καθώς το αυτοκίνητο επιταχύνει γρηγορότερα από ότι με 4η, όπως είπαμε και παραπάνω. Η αλήθεια είναι ότι η 5η αποδεικνύεται πιο κοντή από ότι περιμένεις σε ένα αυτοκίνητο με τέτοιο χαρακτήρα, αλλά ευτυχώς υπάρχει και η 6η που κάνει το ταξίδι ξεκούραστο. Πάντως το Leon 1.2 μπορεί να ταξιδεύει άνετα με 160 km/h και η ανακοινώσιμη τελική των 185km/h είναι απόλυτα εφικτή. Ένα μπράβο στην Seat που ανακοινώνει πραγματικές επιδόσεις και δεν παίζει το παιχνίδι των εντυπώσεων.
Αφήσαμε την κατανάλωση τελευταία για να κάνει εντύπωση, καθώς είναι ο βασικός λόγος που θα αγοράσεις την συγκεκριμένη έκδοση του Leon. Εδώ, για άλλη μια φορά βλέπουμε ότι η ανακοινώσιμη μέση κατανάλωση είναι εντελώς θεωρητική, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το Leon δεν είναι οικονομικό. Σε όλη την διάρκεια της δοκιμής δεν είδαμε πουθενά πάνω από 7,6lt/100km, εκτός από την φάση των μετρήσεων, όπου η κατανάλωση ξεπέρασε τα 8,0lt/100km, αλλά έπεσε αμέσως κάτω από 8,0 μόλις η χρήση επανήλθε σε φυσιολογικά, αλλά όχι και αργά, επίπεδα. Αυτό σημαίνει ότι με τιμή βενζίνης στα 1,7β¬, χρειάζεσαι 13β¬ για να διανύσεις 100km ή αλλιώς κάνεις Αθήνα-Θεσσαλονίκη με επιστροφή με 130β¬, που δεν είναι καθόλου άσχημα στην σημερινή ακριβή εποχή. Στην διάρκεια του ταξιδιού θα έχεις όλες τις ευκολίες που θα σου κάνουν την ζωή πιο άνετη και δικαιολογούν σε μεγάλο βαθμό την τιμή που βρίσκεται στον μέσο όρο της κατηγορίας στην αρχική λιανική τιμή των 16.790β¬. Με την ισχύουσα προσφορά όμως της Seat και το έξτρα όφελος σε περίπτωση απόσυρσης η τιμή πέφτει στα 13.940β¬ και γίνεται πραγματικά δελεαστική. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι το Leon 1.2 TSI είναι ένα γνήσιο τέκνο της σύγχρονης εποχής και πραγματοποιεί όλα όσα υπόσχεται.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Αν είστε fan των Fast Ford και ειδικά του τελευταίου Fiesta ST, τότε αυτό εδώ το αυτοκίνητο θα το λατρέψετε γιατί κάνει όλα αυτά που θαυμάζουμε στο Fi...