OWEN DEVELOPMENTS FORD MUSTANG COBRA V8 2.500PS
Η κατηγορία στην οποία τρέχει και μάλιστα πρόσφατα κατέκτησε το ρεκόρ ταχύτητας εξόδου και χρόνου στα 402,36 μέτρα, ονομάζεται Topspeed Automotive Street Eliminator. Είναι η μεγαλύτερη και πιο δημοφιλής κατηγορία στην Ευρώπη, που αφορά αυτοκίνητα «δρόμου», με την έννοια ότι δεν είναι αμιγώς αγωνιστικές κατασκευές dragster, όπως είναι τα Top Fuel, τα Funny Cars και τα Pro Modified. ΟΙ κανονισμοί είναι σαφείς: στην Street Eliminator τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι ικανά να κινηθούν στον δρόμο, να έχουν κανονικά ελαστικά DoT και όχι slick, να έχουν σιγαστήρες στις εξατμίσεις και γενικά ότι εξοπλισμό έχει και ένα καθημερινό αυτοκίνητο, όπως τέλη κυκλοφορίας και ασφάλεια. Φυσικά απαγορεύονται τα wheelie bars. Πριν από κάθε αγώνα, τα αυτοκίνητα της κατηγορίας αυτής, θα πρέπει να μπορούν να διανύσουν μία απόσταση των 56 χιλιομέτρων, προκειμένου να πιστοποιήσουν ότι είναι αυτοκίνητα δρόμου, χρησιμοποιώντας μάλιστα και βενζίνη από κανονικά πρατήρια! Συνήθως αυτές οι βόλτες γίνονται νύχτα και τις περισσότερες φορές, μιας και βρισκόμαστε στην Αγγλία, βρέχει. Το αστείο της υπόθεσης είναι πως κάνουν αρκετές εκκινήσεις με βροχή, έχοντας πάνω από 2.000Ps στους πίσω τροχούς.
Οι συνήθεις μετατροπές που επιτρέπονται και έχουν να κάνουν με την αύξηση της ιπποδύναμης, είναι η υπερτροφοδότηση, είτε με turbo, είτε με κομπρέσορα, το nitro, με ανάλογες επιπτώσεις στο επιτρεπόμενο όριο που μπορεί να ανέβει ο κυβισμός του κινητήρα.
Assimple, asthat!
Η Owen Developments, μία εταιρεία που εδρεύει στην Αγγλία και από το 1980 εξελίσσει turbo για διάφορα αυτοκίνητα, όπως Mitsubishi, Ford, Fiat και άλλα. Η εταιρεία αυτή λοιπόν, κρύβεται πίσω από τις λαμαρίνες του εικονιζόμενου Cobra Mustang, το οποίο μπορεί να αποδώσει μέχρι και 3.000Ps! Ο στόχος ήταν να φτιάξουν το ισχυρότερο αυτοκίνητο της κατηγορίας Street Eliminator και για αυτό τον σκοπό χρησιμοποίησαν έναν BBC (Big Block Chevy) των 605c.i., δηλαδή των 9.914cc! Κάτι τέτοιο χρειάζεται αρκετή προετοιμασία, μιας και έχουμε να κάνουμε με αυστηρούς κανονισμούς και με ακριβείς προϋποθέσεις που θα πρέπει να τηρεί ευλαβικά το αυτοκίνητο. Το πρώτο στάδιο ήταν η κατασκευή του κινητήρα, ενώ το δεύτερο η κατασκευή του σασί, με απώτερο σκοπό τον σωστό συνδυασμό και των δύο για την κατάκτηση του ρεκόρ. Το σασί ζυγίζει 1.270kg και ο στόχος ήταν η ταχύτητα εξόδου να φτάσει στα 320km/h, ενώ ο χρόνος για τα 400 μέτρα στα 7,5sec, μας και το ρεκόρ της κατηγορίας ήταν τα 7,65sec και 307km/h. Αυτό λοιπόν σημαίνει πως θέλουμε έναν κινητήρα που να καίει βενζίνη πρατηρίου και να αποδίδει πάνω από 2.500Ps. Απλά πράγματα, ε?
Οι φίλοι μας οι Αμερικάνοι...
...λένε πως there is no replacement for displacement. Βέβαια φανταζόμουνα πως αυτό θα έχει και κάποιο όριο. Ξέρω ότι τα Top Fuel έχουν κινητήρες των 500c.i., δηλαδή στα 8.213cc και δεν φανταζόμουνα πως θα υπήρχε κινητήρας των 9.914cc σε αυτοκίνητο. Σε φορτηγό σίγουρα. Ο ορισμός της υπερβολής βέβαια, είναι να βάλεις δύο turbo με εσωτερική διάμετρο (??) τα 91mm, ένα για κάθε σειρά κυλίνδρων του V8. Πριν όμως πιάσουμε τον κινητήρα, που πέρα από τα τεράστια νούμερα, έχει τεχνολογία που σταματάει κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 1960, πάμε στο σασί.
Doorslamer!
Έτσι αποκαλούν τα dragster αυτοκίνητα που έχουν κανονικές λειτουργικές πόρτες. Και ένα τέτοιο είναι το Mustang της Owen Developments. Μπορεί να έχει αρκετά μέρη από carbon, όπως οι πόρτες, οι πίσω θόλοι των τροχών, το ταμπλό και τα καθίσματα, όμως έχει ηλεκτρικά παράθυρα τα οποία ανεβοκατεβαίνουν κανονικά! Κάπου εδώ να σημειώσω πως το σασί το έφτιαξε η Webster Race, μία από τις καλύτερες εταιρείες του είδους, με έδρα στην Αγγλία και αυτή. Όλο το αυτοκίνητο φέρει ένα roll-cage που ξεκινάει από τον χώρο του κινητήρα και καταλήγει στον χώρο αποσκευών, με ξεχωριστό κλωβό ασφαλείας για τον οδηγό, σύμφωνα πάντα με τους κανονισμούς ασφαλείας που ορίζει η SFI. Το roll-cage είναι κατασκευασμένο από chrome moly, όπως άλλωστε όλα τα roll-cage και πλαίσια των dragsters και οι κολλήσεις έχουν γίνει όλες με TIG. Το εμπρός τμήμα, δηλαδή τα φτερά και το καπό, είναι carbon και μπορούν να αφαιρεθούν με βίδες μισής στροφής, όπως επίσης και το πορτ-μπαγκάζ, ενώ την δυνατότητα να αφαιρούνται τελείως την έχουν και οι πόρτες, αλλά και τα φώτα. Πάνω στο roll-cage πατάει και ο πίσω άξονας, ο οποίος έχει ένα διαφορικό της Ford των 9in και πάνω του εδράζεται μία αντιστρεπτική της Mark Williams. Η πίσω ανάρτηση είναι της Koni και είναι πλήρως ρυθμιζόμενη και ηλεκτρονικά προγραμματιζόμενη, ενώ η μπροστινή είναι ρυθμισμένη με τέτοιο τρόπο, ώστε να στέλνει όλο το βάρος του αυτοκινήτου στον πίσω άξονα, για να βρει την μέγιστη δυνατή πρόσφυση, χωρίς όμως να σηκωθεί -πολύ- σούζα.
Ακόμη μία κλασική εταιρεία που συναντάμε σχεδόν σε όλα τα αυτοκίνητα dragster του εξωτερικού, είναι η Strange, από την οποία προέρχονται τα ημιαξόνια καθώς και τα φρένα, τόσο των εμπρός, όσο και των πίσω τροχών.
Υπερβολή!
Ναι, το αυτοκίνητο αυτό είναι ο ορισμός της υπερβολής. Ένας κινητήρας που μπορεί με άνεση να κινήσει μία νταλίκα, ιπποδύναμη ικανή να μετακινήσει τραίνο και ροπή αρκετή για να τραβήξει καράβι! Μέχρι τώρα ήξερα δύο πράγματα που σέρνουν καράβι, το ένα είναι το ρυμουλκό, το δεύτερο το φαντάζεστε και να που ανακάλυψα και το τρίτο, δηλαδή το Mustang της Owen Developments. Για να πετύχει κάτι τέτοιο, ο κινητήρας των 10lt κάνει στενή παρέα με δύο Pro Mod turbo, που έχουν διάμετρο (???) στα 91mm και με φουλ πίεση μπορεί να ξεπεράσει τα 3.000Ps. Ο κατασκευαστής του κινητήρα, η I.C.E. Automotive Racing Engines, που έχει έδρα το Silverstone, χρησιμοποίησε έναν BBC, στον οποίο τοποθέτησε πιστόνια της Wiseco τα οποία έχουν διάμετρο στα 114,3mm, μπιέλες της Oliver από billet αλουμίνιο, στρόφαλο της Sonny Bryant από billet ατσάλι και τα έκλεισε μέσα στο μπλοκ της Brodix. Ο κινητήρας αυτός, όπως και κάθε αμερικάνικος κινητήρας που μένει πιστός στην παράδοση του 1950 και βγάλε, έχει έναν εκκεντροφόρο ο οποίος κινεί ωστήριες ράβδους, που με την σειρά τους κινούν τα κοκοράκια, τα οποία ανοιγοκλείνουν τις βαλβίδες. Οι βαλβίδες εισαγωγής είναι τιτανίου και έχουν διάμετρο στα 62,23mm, ενώ οι εξαγωγής είναι από Inconel και έχουν 47,24mm διάμετρο.
Καλύτερα όμως να δούμε τι γίνεται όταν το Mustang βρίσκεται στημένο στα 400 μέτρα της Santa Pod...
Kickintheass!
Έστω ότι όλα έχουν πάει καλά, ο κινητήρας δουλεύει τέλεια και όλα είναι ρυθμισμένα για το ιδανικό πέρασμα. Αυτό ακριβώς έγινε στον τελευταίο αγώνα του Πανευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Dragster, στα FIA Eurofinals, στην πίστα της Santa Pod, τον Σεπτέμβρη που μας πέρασε. Αφήνουμε το transbrake και εκείνη τη στιγμή οι πίσω τροχοί ξεκινάνε να περιστρέφονται ενώ παράλληλα οι μπροστά τροχοί αφήνουν το έδαφος, μεταφέροντας όλο το βάρος πίσω. Ακριβώς εκείνη τη στιγμή ο ταλαίπωρος οδηγός κολλάει στο κάθισμα, αλλά θα πρέπει παράλληλα να έχει το νου του αν το αυτοκίνητο πηγαίνει ευθεία. Μην ξεχνάτε πως οι μπροστινοί τροχοί είναι στον αέρα και για να διορθώσει πορεία, θα πρέπει να αφήσει ελάχιστα το γκάζι, να πατήσει η μούρη κάτω, να ισιώσει το τιμόνι και να πατήσει τέρμα γκάζι ξανά! Πατώντας τέρμα γκάζι όμως, μπορεί να αλλάξει ξανά η πορεία του αυτοκινήτου, λόγω της ροπής του κινητήρα, με την διαδικασία να πρέπει να επαναληφτεί ξανά. Κάπου εκεί θα ανάψει και το shift-light, προειδοποιώντας τον οδηγό να αλλάξει ταχύτητα έγκαιρα, αλλιώς σε αντίθετη περίπτωση θα πάθει ζημιά το valvetrain από υπερστροφία. Τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν και τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο ζόρικα: με πάνω από 240km/h οι τροχοί εξακολουθούν και είναι στον αέρα, ενώ στα 300 km/h ο οδηγός αρχίζει να κάνει τις προσευχές του σε όσες γλώσσες ξέρει. Ναι, οι τροχοί ακόμα δεν έχουν πατήσει έδαφος! Την ώρα λοιπόν που περνάει τον τερματισμό, οι μπροστινοί τροχοί θα πρέπει να είναι ακριβώς στην ευθεία, αλλιώς σε αντίθετη περίπτωση θα κοπανήσει στον τοίχο ή θα σουβλίσει τον διπλανό του. Α, μην ξεχνάτε πως την ώρα που τρέχει θα πρέπει να ρίχνει ματιές τόσο στο στροφόμετρο, όσο και στην πίεση του turbo, στην πίεση του λαδιού, στην θερμοκρασία του κινητήρα και στα volt της μπαταρίας. Και όλα αυτά μέσα σε 7,5sec με ταχύτητα εξόδου στα 320km/h. Είπατε κάτι?
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Άλμα ποιότητας και τεχνολογίας για τη Skoda, με την παρουσίαση του Enyaq iV, του πρώτου ηλεκτρικού SUV της μάρκας, που βασίζεται στην MEB, την αρθρωτή...