Peugeot 205 Dimma 1.6T 370PS
Petrolhead Terminology
Vintage: Κάτι που δείχνει παλιό, επειδή είναι πραγματικά παλιό, π.χ. γνήσιο Mini Cooper του 1960.
Retro: Κάτι που θυμίζει παλιό, γιατί φτιάχτηκε να δείχνει έτσι, αλλά στην πραγματικότητα είναι καινούριο, π.χ. ΜΙΝΙ Cooper R53 του 2001.
RestoMod: Κάτι που δείχνει παλιό, επειδή είναι πραγματικά παλιό, αλλά έχει αναβαθμιστεί με μοντέρνα καλύτερα εξαρτήματα, π.χ. γνήσιο παλιό Mini Cooper, με Honda B16 από κάτω και δισκόφρενα.
Tribute ή Homage: Κάτι καινούριο που φτιάχτηκε να μοιάζει με κάτι άλλο παλιό, αλλά δεν είναι ανάγκη να έχουν την παραμικρή ομοιότητα στα μηχανικά.
Αφού ξεκαθαρίσαμε με την ορολογία, ας πάμε τώρα λίγο στην ιστορία.
Στη δεκαετία του '80, η Peugeot έβγαλε το 205, οπότε......πάρε το τεύχος 59 απ' το ράφι, άνοιξε στη σελίδα 110 και κάτσε διάβασε το Legendary Race Cars αφιερωμένο στο Peugeot 205 T16 Group B.
Χάρη στη φήμη που είχε αποκτήσει από εκείνες τις νίκες και σε συνδυασμό με το ότι για καμιά 20αριά χρόνια ακόμη η γαλλική εταιρεία είχε στη γκάμα της γνήσια διασκεδαστικά αυτοκίνητα που δεν άφηναν κανέναν χωρίς χαμόγελο (106 Rallye, 306 GTI-6) με τα «άλλα επίπεδα πρόσφυσης» που είχαν, δεν είναι καθόλου περίεργο που οι boy-racers (τα «καγκούρια» του εξωτερικού) τα λάτρευαν και τα μπαούλιαζαν, άλλοτε με σωστούς, συχνότερα όμως με λάθος τρόπους. Σκέψου ότι έχω ακούσει για άνθρωπο (είμαι ευγενικός και δεν βάζω την πρόθεση υπ-) που έβαλε στο 106 Rallye του καθρέφτες από BMW M3 E36! O tempora, o mores!
Domotser + Tribute
Είναι το αντίστροφο του RestoMod, ό,τι δηλαδή είναι και αυτό το 205 που βλέπεις. “205” έγραψα; Σβήστο και γράψε στη θέση του “308”! Το Peugeot 308 GTI συνήθως το ξεχνάς όταν πιάνεις κουβέντα για hot-hatch. Όμως είναι πραγματικά καλό αυτοκίνητο, με ένα δυνατό 16άρι μοτέρ που θα σε εκπλήξει, με μηχανικό μπλοκέ που κάνει σωστά τη δουλειά του, με ΦΡΕΝΑΡΕΣ και με ΚΑΘΙΣΜΑΤΑΡΕΣ! Όμως η αλήθεια είναι ότι δεν σε φτιάχνει όταν το βλέπεις. Μην παρεξηγηθώ, δεν λέω ότι είναι άσχημο, κάθε άλλο, απλά δεν σου καρφώνεται στο μυαλό, δεν σε προκαλεί να το βάλεις wallpaper στο κινητό.
Ο Terry όμως είχε ως wallpaper στο κινητό του ένα Peugeot 205 T16 και όταν πρωτο-οδήγησε το 308 GTI ενθουσιάστηκε με την οδική του συμπεριφορά και τις δυνατότητές του, όχι όμως με το look. Κι έτσι του μπήκε η ιδέα να φτιάξει ένα 205 με όλα τα μηχανικά του 308 GTI. Και μετά σκέφτηκε «αφού θα ρίξω που θα ρίξω τόση δουλειά, ας το κάνω να μοιάζει με το αγαπημένο μου αγωνιστικό ever, το 205 T16»!
Μπαλτάς
Έμεινε μόνο το πάτωμα, το τροπέτο, τα μηχανικά μέρη και το εσωτερικό από το κατακρεουργημένο καινούριο Peugeot. Όλο το αμάξωμα βρίσκονταν σε μία άκρη πεταμένο, οπότε πλέον το project δεν είχε γυρισμό. Κατευθείαν πέφτει η παραγγελία για κάποια εργοστασιακά κομμάτια από 205 (φανάρια, μάσκα, καπό κλπ), ενώ ξεκίνησε η λαμαρινοδουλειά για όλα τα υπόλοιπα, ώστε να συμπληρωθεί το πρωτότυπο αμάξωμα. Ακούγεται περίεργο και βαρύ, αλλά ο Terry ξέρει τι κάνει γιατί αυτή είναι η δουλειά του.
Όσο φτιάχνονταν τα φτερά και οι πόρτες, αφού τα μηχανικά ήταν εκτεθειμένα και μπορούσες εύκολα να τους βάλεις χέρι, έπεσε κι εκεί κάμποση βελτίωση. Φτιάχτηκε μία χειροποίητη ελεύθερη εξάτμιση 70mm, αλλάχτηκε η εισαγωγή με μία πιο ελεύθερη και ανέβασαν την πίεση που δουλεύει η εργοστασιακή twin-scroll τουρμπίνα της Borg Warner. Ο τετρακύλινδρος 1,6lt EP6 FDTR είναι ανθεκτικό μοτεράκι και χάρη στα εργοστασιακής τοποθέτησης αλουμινένια σφυρήλατα πιστόνια της Mahle Sport και την κάπως χαμηλή συμπίεση 9,2:1, δεν νοιάζεται αν θα ξεπεράσει τα 2bar πίεσης.
Τι είναι τούτο;;;
Πώς θα χαρακτήριζες το αποτέλεσμα; Εντυπωσιακό; Σίγουρα. Ξεχωριστό; Βέβαια. Όμορφο; Θες οφθαλμίατρο/ψυχίατρο/γυναίκα για να ξεδώσεις! Δεν είναι μόνο η διχρωμία που με χαλάει κάπως (ιδίως η κόκκινη σήτα είναι σαν το βασανιστήριο με την καυτή βελόνα πλεξίματος στα μάτια μου), ενώ σίγουρα δεν βοηθάνε και οι τεράστιες ζάντες. Σε old schοol σχήμα της δεκαετίας του '80 απλά δεν ταιριάζουν οι 19άρες με τα 235/35 λάστιχα. Μολονότι ολόμαυρες, δείχνουν παράταιρες.
Το μεγαλύτερο πρόβλημά μου όμως είναι τα πίσω φτερά, συγκεκριμένα οι ψεύτικοι αεραγωγοί στα πίσω φτερά. Επειδή γνωρίζω ότι είναι μη λειτουργικοί, αυτόματα ο εγκέφαλός μου το βάζει στο ντουλαπάκι με τις καγκουριές και δεν με αφήνει να χαρώ το αποτέλεσμα. Αν από εκεί δροσίζονταν κάποιο ψυγείο ή αν το μοτέρ βρίσκονταν πίσω απ' τον συνοδηγό (όπως στο γνήσιο 205 Τ16) και τροφοδοτούνταν με αέρα μέσω κάποιου σωλήνα, είμαι σίγουρος ότι θα είχα άλλη γνώμη για το project. Τώρα είμαι στο “ναι μεν αλλά...”.
Και πάμε στο δεύτερο αρνητικό κομμάτι: το βάρος. Όλη αυτή η λαμαρίνα και το φάρδος φόρτωσαν το αμάξι με σχεδόν 100kg, κάθε φτερό είναι 25kg! Μπορεί λόγω της έξτρα δύναμης να είναι πιο γρήγορο συνολικά, έφτασε να αποδίδει 370Ps, όμως είμαι σίγουρος ότι έχασε τον στριφτερό του χαρακτήρα. Κι αν κάτι χαρακτηρίζει τα σπορ 205, ήταν καθαρά και μόνο η οδική τους συμπεριφορά και όχι η δύναμη.
Ανατροπή
Τα πράγματα αλλάζουν μόλις ανοίξεις την πόρτα. Από μέσα είναι ένα ολόκληρο 308 GTI. Το sport μικρό τιμόνι, ο σύγχρονος πίνακας οργάνων με το αριστερόστροφο (ανάποδο) στροφόμετρο και η οθόνη αφής, δημιουργούν ένα «μπέρδεμα» στον εγκέφαλό σου. Κοιτάς το αμάξι απ' έξω, είσαι στο '80, μπαίνεις μέσα, είσαι στο 2021. Παρόλα αυτά είναι ωραίο να έχεις κλιματισμό και bluetooth, ας μην κοροϊδεύουμε τους εαυτούς μας. Κι εδώ ο Terry πετάει μία ακόμη κουβέντα. «Λόγω του ότι σαν αρχική ιδέα άρεσε, είπαμε να βγάλουμε μια δεκαριά τέτοια και να τα πουλήσουμε. Και για να γίνει όλο το project πιο ελκυστικό σε αγοραστές, το αμάξωμα δεν θα είναι μεταλλικό αλλά όλο ανθρακόνημα».
Γνωρίζοντας χοντρικά τη διαφορά βάρους ανάμεσα σε ένα τετραγωνικό λαμαρίνας και ένα τετραγωνικό carbon fiber, υπολόγισαν ότι το υβρίδιο 205/308 θα πέσει περίπου στα 1.000kg! Όπα, εδώ τα πράγματα αλλάζουν, μιλάμε για 2,7kg/Ps!!! Επίσης, υπάρχει και ένα ακόμη θετικό στην υπόθεση. Αφού όλα τα μηχανικά είναι εργοστασιακά και σχεδιασμένα για βαρύτερο όχημα, τώρα θα αποδίδουν καλύτερα και πιο αξιόπιστα. Φρένα και ανάρτηση δεν πρόκειται να ζοριστούν, το μοτέρ παρότι τρώει έξτρα πίεση, θα έχει λιγότερη μάζα να κινήσει, άρα κι αυτό δεν πρόκειται να κουραστεί! Και η οδική του συμπεριφορά σίγουρα θα είναι πλέον η κλασσική Peugeot, κάτι που θα σε κάνει να χαμογελάς τα βράδια πριν πας για ύπνο. Ναι, τώρα έχει αρχίσει να μου αρέσει...
ΠΟΣΟ;;;;
Του Terry τού ξέφυγε ότι καθένα απ' τα 10 tribute cars θα κοστίζει 100.000 ευρώ! Όχι ρε Terry....είπαμε να πληρώσουμε την custom δουλειά, να πληρώσουμε το carbon, να πληρώσουμε την ταχύτητα, να πληρώσουμε τη νοσταλγία του Peugeot 205 T16, αλλά τα 100 χιλιάρικα για υβρίδιο 205/308 είναι πολλά!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.598cc
Διάμετρος x Διαδρομή (mm): 77 x 85,5
Σχέση συμπίεσης: 9,2:1
Χειροποίητη εξάτμιση 70mm
Aftermarket εισαγωγή αέρα
Αναπρογραμματισμός εγκεφάλου
Μεγίστη ισχύς: 370Ps
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακό 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο
Εργοστασιακό μπλοκέ διαφορικό τύπου Torsen
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εργοστασιακή ανάρτηση, γόνατα McPherson μπροστά, ημιάκαμπτος άξονας πίσω
ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακά, αεριζόμενοι δίσκοι διαμέτρου 380mm με τετραπίστονες δαγκάνες μπροστά, συμπαγείς δίσκοι διαμέτρου 268mm με μονοπίστονες δαγκάνες πίσω
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Custom αμάξωμα από Peugeot 205
Χειροποίητα φτερά εμπρός - πίσω, πλευρικές ποδιές, αεροτομή, diffuser
Πάτωμα από Peugeot 308 GTI
Roll-bar Safety Devices
ΤΡΟΧΟΙ
Εργοστασιακές ζάντες 8,5Jx19in
Michelin Pilot Super Sport 235/35 ελαστικά
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Νομίζετε πως η οικογένειά σας είναι πολύ μεγάλη για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; H Mercedes EQB θα σας αποδείξει ότι κάνετε λάθος, αφού είναι ένα ηλεκτρι...