Power Classic: BMW E30 M3 Sport Evo II 2.5 328Ps

Power Classic: BMW E30 M3 Sport Evo II 2.5 328Ps

Μόνο δέος…

classic m3 e30 1…μπορείς να αισθανθείς μπροστά στο βεληνεκές μιας καθαρόαιμης, αγωνιστικής BMW Ε30 Μ3. Μηχανή φτιαγμένη για να κερδίζει, ξεχώρισε από την πρώτη της κιόλας εμφάνιση, στον πρώτο αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Τουρισμού στην πίστα της Monza, τον Μάρτιο του 1987. Το τέλος της αγωνιστικής σεζόν βρίσκει τον Roberto Ravaglia με Ε30 Μ3 νικητή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Τουρισμού, καθώς και τον Wilfried Vogt νικητή του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Τουρισμού, μπροστά από τον Altfried Heger, αμφότεροι με BMW E30 M3. Την ίδια χρονιά, ο Eric van de Poele κερδίζει με την Μ3 της ομάδας της Zakspeed, το Γερμανικό Πρωτάθλημα Τουρισμού (DTM). Με οδηγούς τους Pirro-Ravaglia-Giroix και Heger-Grohs-Manthey, η BMW κάνει το 1-2 στον 24ώρο αγώνα του Nürburgring του 1988, αποτυπώνοντας με χρυσά γράμματα τα επιτεύγματά της στις σελίδες της αγωνιστικής της ιστορίας. Το παλμαρέ των Ε30 Μ3 εμπλουτίζεται τα επόμενα χρόνια, ολοκληρώνοντας την παγκόσμια αγωνιστική της καριέρα με συνολικά δυο Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα Τουρισμού (1987-1988), δυο Βρετανικά Πρωταθλήματα Τουρισμού (1988-1991), τέσσερα Ιταλικά Superturismo (1987, 1989, 1990 και 1991), δυο DTM (1987-1989), ένα Αυστραλιανό Πρωταθλήματα Τουρισμού (1987), το Australian 2.0 Litre Touring Car Championship του 1993, δυο Αυστραλιανά Πρωταθλήματα Κατασκευαστών Τουρισμού (1987-1988), δυο τίτλους στο AMSCAR Series (1987-1991), καθώς και το Ιρλανδικό Πρωτάθλημα Ασφάλτου του 1990.   

Ταυτισμένη…

classic m3 e30 3…με τα Ελληνικά Πρωταθλήματα Σιρκουί και Αναβάσεων, αυτή η Ε30 Μ3 Sport Evo 2.5 MY1988, αρχικά στα χέρια του Σπύρου Τζαβίδα (Κατηγορία Α 1991-1994 και Κατηγορία Ε 1994-1997) και μετέπειτα στα χέρια των Μιχάλη και Παναγιώτη Ευθυμίου (Κατηγορία Ε από το 1998 έως και σήμερα), πρωταγωνιστεί και αποθεώνεται σε πίστες και βουνά, κοντά 30 χρόνια τώρα! Έχοντας ήδη δυο χρονιές συμμετοχής (1988-1989) στο Γερμανικό Πρωτάθλημα Τουρισμού (DTM), προετοιμασμένη από την αγωνιστική ομάδα της Linder, που μεταξύ άλλων (Zakspeed, AC Schnitzer και Bigazzi) υποστηριζόταν τότε από το εργοστάσιο της BMW, ήρθε στη χώρα μας στις αρχές των '90s, για να χτίσει τον μύθο που μέχρι σήμερα τη συνοδεύει, να χαρίσει απλόχερα θέαμα και στιγμές ανατριχίλας, να αποκτήσει το δικό της φανατικό κοινό. Η «στρίγγλα» περνάει το 1997 στα χέρια του Μιχάλη Ευθυμίου, κερδίζοντας έκτοτε επτά Πρωταθλήματα Αναβάσεων, προτού τη σκυτάλη πάρει ο γιος και συνεχιστής της επιτυχημένης πορείας, Παναγιώτης Ευθυμίου. Ο «μικρός», όπως μας εξομολογείται ο πατέρας Ευθυμίου πάνω στην κουβέντα, γράφει καλύτερους χρόνους από τον ίδιο, ενώ υπό συνθήκες η «Μπέμπα» κοντράρει μέχρι και το τετρακίνητο Escort WRC, με το οποίο ο Μιχάλης Ευθυμίου συνεχίζει την αγωνιστική του εμπλοκή από το 2008 μέχρι και σήμερα.

Διαχρονικά Ποθητή...

classic m3 e30 4Η πολυετής αγωνιστική εμπλοκή, το «κυνήγι» και το «ξύλο» που έχει φάει ετούτη εδώ η Sport Evo 2.5, δεν δείχνουν να την έχουν αγγίξει στο παραμικρό. Το πέρασμα των χρόνων έχει φέρει στο εσωτερικό των φουσκωμένων -σήμα κατατεθέν- θόλων, θηριώδεις μονομπούλωνες 18άρες, custom order στην ισπανική Braid. Πίσω τους, το βλέμμα τραβούν οι τετραπίστονες δαγκάνες Brembo για μπροστά και AP Racing για πίσω, με τα αεριζόμενα δισκόφρενα των 330mm και 300mm αντίστοιχα. Υποβοήθηση δεν υπάρχει. Ούτε στα φρένα ούτε στο τιμόνι. Είπαμε, αντρικά πράγματα. Λες και δεν έφταναν η παντελής απουσία ηλεκτρονικών, οι 300+ ίπποι και η πίσω κίνηση! Με στριμμένους τροχούς, δεν περνάει ούτε μια κόλλα χαρτί ανάμεσα σε αυτούς και το φτερό, ενώ η Group A, πλήρως ρυθμιζόμενη coilover ανάρτηση έχει τέτοια διαδρομή που στις κατηφορικές φουρκέτες το Μ3 σηκώνει εμπρός εσωτερικό τροχό στον αέρα! Το διαμάντι του M Division, ο τετρακύλινδρος, ατμοσφαιρικός, τετραπετάλουδος των 2.493cc, γρυλίζει στο ρελαντί και ψοφάει να δείξει τα δόντια του μόλις το στροφόμετρο πάρει την ανιούσα! Δείχνει να δυσανασχετεί με τα λουριά μαζεμένα, διψώντας για ένα άπλωμα στην ευθεία, να καθαρίσει. Η συμπίεση του S14 Β25 (12:1) έρχεται με τη μορφή ωστικού κύματος στο στήθος και τα αυτιά ματώνουν κάθε φορά που το Μ3 περνάει μπροστά σου μέσα στο ωφέλιμο φάσμα δύναμής του, εκεί ψηλά στις 7.000-10.000+rpm! Δυσκολεύεσαι να μετρήσεις τις αλλαγές σχέσεων, τόσο στα κατεβάσματα πριν από την είσοδο όσο και στα μεσοδιαστήματα των στροφών. Στο τούνελ της μετάδοσης φωλιάζει το compact εξατάχυτο Holinger H6S κιβώτιο, ένα μηχανικό επίτευγμα που αποτέλεσε την κορωνίδα της Holinger Engineering για πολλά χρόνια. Πρόκειται, ουσιαστικά, για μια εξέλιξη του H-Pattern κιβωτίου GRA-5, το οποίο τοποθετήθηκε σε πάμπολλες αγωνιστικές κατασκευές ανά τον κόσμο. Holinger H6S χρησιμοποιούσαν μέχρι και τα V8 supercars του Πρωταθλήματος της Αυστραλίας των αρχών της δεκαετίας του 1990 έως και το 2008, όταν και μεταπήδησαν στον αντικαταστάτη του, το σειριακό πλέον Holinger RD6. Τα 328Ps και 31,5kgm περνάνε στα πίσω Pirelli μέσω ενός διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης, με μεταβαλλόμενο ποσοστό εμπλοκής που φτάνει έως και το 75%. Η τελική σχέση μετάδοσης κυμαίνεται ανάλογα με τη μορφή και τις απαιτήσεις του αγώνα, από 5,2:1 έως 5,4:1. Οι ανακοινώσιμες τιμές επιδόσεων για μια DTM spec E30 M3 Sport Evo 2.5 αναφέρουν 0-100km/h σε 4,3sec και τελική ταχύτητα που ξεπερνάει τα 280km/h, νούμερα παλαβά ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. Πίσω από τα νούμερα, πρωταγωνιστής ικανός να τα αναδείξει δεν είναι άλλος από το ελαφρύ και εξαιρετικά ζυγισμένο πλαίσιο της πρώτης γενιάς Μ3. Αρκεί μόνο να την παρατηρήσεις σε δράση, προκειμένου να αντιληφθείς την ανάλαφρη αίσθηση, την ευελιξία και την απίστευτη κατευθυντικότητα που τη διέπουν. Στημένη για να γράφει χρόνους, στη θέα να έρχεται καταπάνω σου φορτωμένη χιλιόμετρα, και το μοτέρ να ουρλιάζει, ασυναίσθητα ενεργοποιείται το αίσθημα αυτοσυντήρησής σου, που σε υποχρεώνει να υποχωρήσεις κάμποσα βήματα παραπίσω. Η συγκεκριμένη M3 είναι “απόλυτα” στημένη και έτσι στην άσφαλτο η ουρά δεν ανοίγει εύκολα την τροχιά της, ενώ πιθανότερο είναι να τη δεις να γλιστράει με τα τέσσερα, ενίοτε σηκώνοντας και κάποιον από τους τροχούς της στον αέρα. Ποιος είπε ότι είναι εύκολο να κυνηγάς το Πρωτάθλημα με μια «στρίγγλα»?

Κατάθεση Ψυχής...

Προσωπικά, αν έπρεπε να επιλέξω ένα μεταξύ των Power Classic που μέχρι σήμερα έχουμε παρουσιάσει, αλλά και όσων έπονται, τολμώ να δεσμευτώ, αυτή εδώ η «Μπέμπα» με τις έντονες καμπύλες και τη μέση δαχτυλίδι, θα ήταν δίχως δεύτερη σκέψη η επιλογή της καρδιάς μου... Αναπόφευκτα, βέβαια, θα έπρεπε να κονταροχτυπηθούμε με τον… Φονσό! Χαλάλι της…     

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ:
Κυβισμός: 2.493cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 95,5mm x 87mm

Συμπίεση 12:1

 

Tuned by:

Λεωνίδας Τσαγκαράς, Λάμπρος Κύρκος, Σταύρος Μίτσης, Τεχνική Υποστήριξη Βασίλης Ευθυμίου

 

TUNING SPECS:

Full 1988 DTM spec

ΑΝΑΡΤΗΣΗ:

Μπροστά:  Coilover Group A

Πίσω: Coilover Group A

 

 

Αρθρογράφος

 

Προβλήματα στην παραγωγή της Audi

Προβλήματα στην παραγωγή της Audi

Σταματάει την γραμμή παραγωγής για πέντε μέρες, το εργοστάσιο της Audi στο Neckarsulm, λόγω ελλείψεως ανταλλακτικών.