Power Classic: Ford Escort MKII RS 1800 GR4
Λατρεία
Για πάρα πολλούς ανθρώπους ανά τον κόσμο, ειδικά για τους Άγγλους, το FordEscortMKII ήταν, είναι και θα είναι το πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο rally όλων τον εποχών. Αμέτρητος ο αριθμός των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο, που αγόρασαν ένα αγωνιστικό Escort MKII και κατάφεραν να διακριθούν και να κερδίσουν αγώνες και πρωταθλήματα, μπροστά από πολύ ακριβότερες και πιο δυνατές κατασκευές. Και αυτό ήταν το ατού του. Ότι κατάφερνε να κερδίζει, όντας αξιόπιστο και ανθεκτικό, αλλά και γιατί το τμήμα RS της Ford ήξερε πολύ καλά τι έκανε. Το ΜΚΙΙ πήρε τη σκυτάλη από το επίσης επιτυχημένο Escort MKI, το οποίο κυκλοφόρησε από το ‘68 έως το ‘74. Το ‘75, λοιπόν, το ΜΚΙΙ είχε δύσκολο έργο να συνεχίσει. Το RS1800, το οποίο έφερε έναν 1.8 BDA κινητήρα, ήταν ιδανικό αυτοκίνητο για αγώνες και φυσικά υπήρχε και σε έκδοση δρόμου, όσα δε αυτοκίνητα έχουν σωθεί, είναι υπερβολικά σπάνια -και ακριβά- τη σήμερον ημέρα. Η αλήθεια είναι ότι υπήρξαν αντιδράσεις και «σπόντες» σχετικά με την ομολογκασιόν του Escort RS1800 για αγώνες. Λέγεται ότι η Ford κατασκεύασε μόνο 50 RS δρόμου, αντί των 400 που ήταν το minimum, ώστε να πάρει την απαραίτητη ομολογκασιόν και να μπορέσει να συμμετάσχει στους αγώνες. Τι να πει κανείς για τις επιτυχίες αυτών των αυτοκινήτων? Από την πρώτη του συμμετοχή στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, το 1975, κατάφερε να κερδίσει συνεχόμενα όλα τα Πρωταθλήματα έως το 1979. Μεγάλα ονόματα βρέθηκαν πίσω από το τιμόνι των EscortMK2: BjornWaldergard, HannuMikkola, AriVatanen… Η ιστορία είναι πραγματικά ατελείωτη…
Περίπου 15 χρόνια
Κάπου τόσο πίσω πρέπει να πάω για να θυμηθώ την πρώτη φορά, που είδα το συγκεκριμένο κόκκινο Escort και γνωρίστηκα με τον ιδιοκτήτη του, τον Στέφανο Στεφανίδη. Έναν άνθρωπο με βαθιές γνώσεις σχετικά με την Ford, το Escort και τους BDA κινητήρες. Κάποτε το Escort αυτό ήταν «μακρυμούρικο» RS2000, ο Στέφανος, όμως, αποφάσισε -και καλά έκανε- να το προχωρήσει παρακάτω με σκοπό να καταφέρει να συμμετάσχει σε κάποιους αγώνες. Έπρεπε να γίνει RS1800, Monte Carlo edition, δηλαδή με φαρδιά εμπρός και πίσω φτερά, «πύργους» για τα πίσω αμορτισέρ, «Άτλαντα» άξονα πίσω με στήριξη πολλαπλών συνδέσμων και φυσικά, δίλιτρο μοτέρ με ψαγμένες λεπτομέρειες. Αυτό που οφείλω να παραδεχτώ για τον φίλο Στέφανο, είναι η τρομερή υπομονή, που έχει κάνει τόσα χρόνια για να καταφέρει να ολοκληρώσει το project του. Η εύκολη λύση είναι να αγοράσεις κάποιο έτοιμο, που και αυτό δεν είναι και τόσο εύκολο, καθώς μιλάμε για ένα τεράστιο κόστος. Μεγάλο είναι και το κόστος του να το φτιάξεις μόνος σου, αλλά αν το βάλεις στόχο και επενδύσεις «όλο σου το είναι» σε αυτό, θα το καταφέρεις χωρίς να αποχωριστείς μια πολυκατοικία. Το αμάξωμα στη συγκεκριμένη περίπτωση υπήρχε. Το όμορφο κομμάτι της ιστορίας είναι το πώς αποφασίστηκε να φτιαχτεί ένα BDA μοτέρ ειδικά γι’ αυτό το αυτοκίνητο.
Ήτα Βήτα
Ένας εξαιρετικός άνθρωπος, γνώστης και άριστος στο να βελτιώνει κινητήρες και ειδικότερα κυλινδροκεφαλές, ονομάζεται Ηλίας Βούδρης. Το έξυπνα σχεδιασμένο λογότυπό του θα το δείτε να έχει τοποθετηθεί διακριτικά πάνω στην τάπα λαδιού του κινητήρα του κόκκινου Escort. Σύντομα πρόκειται να δείτε μία συνέντευξη του κου. Βούδρη στις σελίδες μας, καθώς -λόγω της διακριτικής του στάσης- παραμένει ένας αφανής ήρωας των Ελληνικών αγώνων. Έχει βάλει το χέρι του στα πιο επιτυχημένα αγωνιστικά αυτοκίνητα της χώρας μας, έχει υπάρξει μηχανικός πίσω από μεγάλα ονόματα και όσοι τον γνωρίζουν, υποκλίνονται στις γνώσεις και το χαρακτήρα του. Όντας, πριν χρόνια, μηχανικός του αείμνηστου Μάκη Σαλιάρη, έδενε και εξέλισσε πολλούς από τους κινητήρες του. Από μια τέτοια ιστορία, είχαν περισσέψει 16 βίδες από BDA κινητήρα και, σε επίσκεψη του Στέφανου στο «μυστικό υπόγειο» του κ. Βούδρη, του μπήκαν σκέψεις. Σκέψεις για το χτίσιμο ενός 2lt BDA μοτέρ για το κόκκινο Escort, το οποίο γινόταν παράλληλα «φαρδύ». Οι βίδες αυτές υπάρχουν πάνω σε αυτό το μοτέρ, δύο από αυτές φαίνονται στα γρανάζια των εκκεντροφόρων. Όποιος γνωρίζει τον κ. Βούδρη, αλλά και τον Μάκη Σαλιάρη, πρέπει να έχει ήδη ανατριχιάσει. Όμως ο Στέφανος είχε και έχει δίπλα του ένα ακόμα δυνατό χαρτί σε σχέση με την εξέλιξη των αγωνιστικών Escort. Ίσως το δυνατότερο, που θα μπορούσε να έχει κανείς στην Ελλάδα: τον Λάμπρο Αγγελάκη. Ειδικός στα Escort και στους BDA κινητήρες, με σημαντικές γνωριμίες στην Αγγλία. Ο Λάμπρος είχε πάντοτε τη γενική επίβλεψη του συγκεκριμένου project και φρόντιζε με τις γνώσεις του να γίνουν οι καλύτερες σκέψεις, πράξη.
John Wilcox
Ο καλύτερος μοτερίστας για Cosworth BD κινητήρες στον κόσμο, είναι κατά γενική ομολογία, ο John Wilcox της John Wilcox Race Engines, εταιρεία που υπάρχει στο χώρο από το 1976. Με σύμμαχο τη γυναίκα του, Rita, έχουν εξελίξει αμέτρητους κινητήρες BD και αυτό που λένε όλοι είναι ότι το μόνο, που χρειάζονται να κάνουν, είναι να αλλάζουν μέταλλα και ελατήρια και να συνεχίζουν τους αγώνες. Το μπλοκ, λοιπόν, του κόκκινου Escort μας είναι αλουμινένιο από την John Wilcox. Μέσα του, τα καλύτερα: στρόφαλος Doug Kiddie, μπιέλες SDF και πιστόνια Omega. Ο Doug Kiddie θεωρείται ο καλύτερος στην κατασκευή στροφάλων, την εταιρεία του οποίου έχει πλέον αγοράσει η Arrow, με την οποία είχε -ούτως ή άλλως- πολυετή συνεργασία. Μία από τις παλαιότερες εταιρείες στην κατασκευή σφυρήλατων μπιελών στην Αγγλία είναι η SDF (Smethwick Drop Forge). Σπάνια θα τις βρείτε μπροστά σας, καθώς πολλές εταιρείες απλά αγόραζαν από αυτούς και έβαζαν το δικό τους λογότυπο πάνω. Τα ανθεκτικά πιστόνια της Omega είναι must σε αυτές τις εφαρμογές. Τα άλογα, όμως, βγαίνουν από την κυλινδροκεφαλή. Η G&S Valves, επίσης Αγγλική εταιρεία, έχει στους κόλπους της, από το 1962, την Race Engine Components (REC), εταιρεία που κατασκευάζει υψηλής ποιότητας βαλβίδες. Δεν μάθαμε τις διαστάσεις για εισαγωγή και εξαγωγή, αλλά φανταζόμαστε πως καταλαβαίνετε ότι ο κ. Βούδρης έχει τα μυστικά του. Εκείνος φυσικά εξέλιξε την κυλινδροκεφαλή και παρέα με τους L1 εκκεντροφόρους της Kent Cams, ένα πολύ δυνατό σύνολο ήταν έτοιμο για να υποδεχθεί τα υπόλοιπα περιφερειακά. Παράλληλα, ο Θάνος Παπαδόπουλος τοποθετούσε τα φαρδιά φτερά στο αμάξωμα.
Weber 48 DCOSP
Τα δύο διπλά 48άρια της Weber έχουν αναλάβει τη δύσκολη δουλειά: να ταΐσουν με αέρα και καύσιμο τον κινητήρα. Όσο προχωράμε πιο βαθειά στην τεχνολογία του άμεσου ψεκασμού, τόσο πιο δύσκολο μου φαίνεται το έργο όλων εκείνων των μηχανικών, που έπρεπε -με μηδέν εργαλεία τη δεκαετία του 70- να ρυθμίσουν τα καρμπυρατέρ, ώστε να δουλεύει ένα αυτοκίνητο κρύο, ζεστό, με άλλο υψόμετρο, σε χαμηλές ή υψηλές στροφές… Γρίφος για δυνατούς λύτες. Οι δύο ηλεκτρικές αντλίες της Facet τροφοδοτούν τα καρμπυρατέρ με βενζίνη, την οποία παραλαμβάνουν από το εντυπωσιακό αλουμινένιο ντεπόζιτο της Pro Alloy. Της ίδιας εταιρείας και το ψυγείο νερού και λαδιού, φυσικά αλουμινένια όλα. Το σύστημα ξηρού κάρτερ είναι απαραίτητο σε τέτοια project και στην περίπτωσή μας προέρχεται από διάφορες μάρκες. Η αντλία -το πιο σημαντικό στοιχείο του συστήματος- είναι της Burton Power και το δοχείο, της Gartrac. Κλασσική επιλογή, το χταπόδι της Tony Law, εταιρεία ειδική στην κατασκευή χταποδιών για BD κινητήρες. Από εκεί και μετά, η Ninos Exhaust ανέλαβε την υπόλοιπη εξάτμιση, η οποία καταλήγει στο πλάι και γέμιζε με υπέροχες νότες τα αυτιά μας την ώρα της φωτογράφισης.
Άτλαντας
Δεν μιλάω για τη μυθική μορφή, που κρατούσε στους ώμους του το θόλο του Ουρανού πάνω από τη Γη, αλλά τον πίσω άξονα! Έτοιμος για να μπει σε αυτοκίνητο με Gr4 setup, ανθεκτικός και ιδιαίτερα φιλόξενος για το δισκάτο μπλοκέ διαφορικό της ZF, το οποίο είναι ικανό να μπλοκάρει έως 75%. Με 4-link στήριξη από την Gartrac, ο άξονας αντέχει τα πάντα. Η Axotechniki έχει ασχοληθεί με την κατασκευή του κεντρικού -σπαστού- άξονα, μία εταιρεία που έχει καταφέρει -με μικρής διαμέτρου άξονες- να κατασκευάζει αξιόπιστες και ελαφριές λύσεις, αφήνοντας στο παρελθόν εκείνους τους τεράστιους βαριούς άξονες, που μόνο κακό έκαναν. Το ZF Motorsport σασμάν με την πρώτη κάτω, έχει πολύ σφιχτές σχέσεις και, σε συνδυασμό με το κοντό βήμα του διαφορικού, ζήτημα αν το Escort ξεπερνάει τα 170km/h σε τελική. Τι να τα κάνεις σε μια ανάβαση, βέβαια? Ο Λάμπρος Αγγελάκης ασχολήθηκε με το setup των αμορτισέρ, επιλέγοντας με προσοχή αυτά που χρειαζόταν το συγκεκριμένο Escort. Παράλληλα, έχει βάλει το χέρι του σε δεκάδες τομείς πάνω στο αυτοκίνητο και πράγματι, όταν μιλάει ο Λάμπρος για τα Escort, απλά κάνεις ό,τι λέει, χωρίς να ρωτήσεις πως και γιατί. Οι αμέτρητες επιτυχίες των αυτοκινήτων, που τρέχουν σε αγώνες με τα αυτοκόλλητά του, είναι η απόδειξη. Ο Γιάννης Τσαλαματάς ανέλαβε την ευθυγράμμιση και ο Στέφανος το δύσκολο έργο να οδηγήσει αυτό το αυτοκίνητο.
Ανάβαση Διονύσου
Ο Στέφανος μου το έχει πει πολλές φορές ότι δεν έχει καημό να τρέξει ολόκληρο πρωτάθλημα. Ειδικά τις εποχές που διανύουμε, χωρίς χορηγούς, είναι σχεδόν αδιανόητο να καταφέρεις να ακολουθήσεις ένα πρωτάθλημα αναβάσεων. Θέλει που και που, όμως, να καταφέρνει να συμμετάσχει σε κάποιον αγώνα, κυρίως για να ξεσκουριάζει ο ίδιος και φυσικά το κόκκινο Escort του. Πάντως εκεί, στο στενό δρόμο του Αγίου Μερκουρίου και τα περίχωρα, είναι ανατριχιαστικό να ακούς το μοτέρ αυτό να ανεβάζει 8.000rpm και να αλλάζει και τις πέντε ταχύτητες στο κοντό ZF σασμάν. Ήχοι που έχουμε πλέον ξεχάσει, καθώς όλα είναι πιο φιμωμένα και φυσικά, χωρίς καρμπυρατέρ. Ευτυχώς που έχουμε την ενότητα Classic στο Power Automotive Magazine και καταφέρνουμε και παρουσιάζουμε μερικά διαμάντια, όπως αυτό και πάντοτε προσπαθούμε να αναδεικνύουμε δουλειές και ανθρώπους, που έχουν μεράκι και αγάπη γι’ αυτά τα αυτοκίνητα, τα οποία έχουν κλείσει περίπου 40 έτη από την ημέρα κατασκευής τους.
ΤΕΧΝΙΚA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚA
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.975cc
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 90 x 77,6
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 11:1
TUNING SPECS
John Wilcox μπλοκ αλουμινίου
Doug Kiddie ατσάλινος στρόφαλος
SDF μπιέλες
Omega πιστόνια
REC βαλβίδες εισαγωγής/εξαγωγής
Kent Cams L1 εκκεντροφόροι
Kent Cams γρανάζια εκκεντροφόρων
Lucas ηλεκτρονική ανάφλεξη
Διπλά Weber 48mm καρμπυρατέρ
Ηλίας Βούδρης ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής
Burton Power αντλία ξηρού κάρτερ
Χταπόδι Tony Law
Ninos R&D εξάτμιση
Facet αντλίες καυσίμου x2
Varley ελαφριά μπαταρία
Pro Alloy ντεπόζιτο αλουμινίου
Pro Alloy ψυγείο νερού αλουμινίου
Pro Alloy ψυγείο λαδιού
Gartrac δοχείο ξηρού κάρτερ
SpeedFlow σωληνώσεις λαδιού και καυσίμου
ΑΜΑΞΩΜΑ
Safety Devices roll cage 6 σημείων
Gartrac Monte Carlo Gr.4 φτερά
Ενισχυμένο/ραμμένο αμάξωμα
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ZF Motorsport κιβώτιο ταχυτήτων
AP δίδισκος συμπλέκτης με ατσάλινο πλατό
Atlas Historic Group4 Fully Floating πίσω άξονας
6-link στήριξη πίσω άξονα
ZF Motorsport μπλοκέ διαφορικό 75%
Axotechniki custom σπαστός κεντρικός άξονας
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Bilstein ανάρτηση setup by Labros Aggelakis
Gartrac ψαλίδια και ρυθμιζόμενες κόντρες ψαλιδιών
ΤΡΟΧΟΙ
Image ζάντες 9J x 15in εμπρός, 10J x 15in πίσω
Avon slick ελαστικά
ΦΡΕΝΑ
AP Racing Mote Carlo τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός με αεριζόμενους δίσκους
AP Racing διπίστονες δαγκάνες με αεριζόμενους δίσκους πίσω
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Kia παρουσιάζει το πλάνο μετασχηματισμού της εστιάζοντας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) και τις έξυπνες λύσεις κινητικότητας.