Power Classic: Lancia Beta Coupe 140Ps
Είναι καλοκαίρι, μέσα Αυγούστου και τα πολυεστερικά παράθυρα έχουν ένα μικρό συρόμενο τμήμα, όπως η F40. Τα έχω ανοιχτά, αλλά δυστυχώς το άνοιγμα βρίσκεται λίγο πιο πίσω από την θέση μου και έτσι ο αέρας πάει εκεί που κάποτε βρισκόντουσαν τα πίσω καθίσματα. Το αυτοκίνητο είναι μαύρο και το εσωτερικό του είναι φιλόξενο όσο ένας φούρνος. Στην ουσία απουσιάζει οτιδήποτε προσφέρει άνεση. Μπροστά μου έχω ένα σπαρτιάτικο ταμπλό, ένα τιμόνι, αρκετούς διακόπτες και ασφάλειες και κάθομαι σε ένα σφιχτό bucket κάθισμα, δεμένος με αγωνιστικές ζώνες τεσσάρων σημείων. Γύρω μου βρίσκεται ένα roll-cage και μπροστά μου απλώνεται το καπό που από κάτω του κρύβει έναν ιδιαίτερα ζωντανό τετρακύλινδρο ιταλικό κινητήρα. Παρέα του βρίσκονται δύο διπλά κάθετα 44άρια Weber, που κάνουν αισθητή την παρουσία τους κάθε φορά που ανεβάζω στροφές. Από τους πλαϊνούς καθρέφτες δεν βλέπω τίποτα. Είναι μικροί, εξωτερικά ρυθμιζόμενοι και για να τους ρυθμίσω θα πρέπει να βγω έξω από το αυτοκίνητο. Μην ξεχνάτε οτι τα παράθυρα δεν ανοίγουν. Ξεκινάω και ο κινητήρας ανταποκρίνεται ρουφώντας αέρα από τις τέσσερις χοάνες των Weber. Ο συμπλέκτης είναι βαρύς, το πετάλι του γκαζιού έχει μικρή διαδρομή και τα φρένα θέλουν προσοχή. Αν φρενάρεις πάνω στην στροφή, η ουρά γυρνάει και θα πρέπει να είσαι έτοιμος να την κρατήσεις σε τροχιά. Στις χαμηλές στροφές ο κινητήρας μοιάζει σαν να μην έχει δύναμη, όμως όταν πατήσεις γερά το γκάζι και ανεβάσεις στροφές παίζοντας με τα κόκκινα στο στροφόμετρο, τότε ανακαλύπτεις ότι έχει και μάλιστα αρκετή. Αρκετή για να κινηθείς γρήγορα και αρκετή για να κάνει τους υπόλοιπους οδηγούς να κοιτάξουν τι είναι αυτό που τους προσπερνάει. Αν σεβαστείς το γκάζι και προσέξεις τα φρένα, μπορείς να πας αρκετά γρήγορα, χωρίς να σε προδώσει η Lancia. Το τιμόνι έχει λίγο τζόγο, αλλά όχι τόσο ώστε να σου δημιουργήσει πρόβλημα. Το βασικό όμως είναι ότι η Beta έχει ζωή μέσα της και είναι ατίθαση και γρήγορη. Ιδρώνεις και αυτό δεν οφείλεται αποκλειστικά στο ότι κάνει ζέστη, αλλά στο ότι δίνεις μάχη πίσω από τα χειριστήριά της. Αυτού του είδους τα αυτοκίνητα σου προκαλούν διάφορα συναισθήματα. Το βασικό είναι η χαρά και το πόσο γεμάτος και ζωντανός νιώθεις, όταν τα οδηγείς. Το άλλο που είναι και κάπως αντικρουόμενο, είναι η μελαγχολία για το γεγονός ότι δεν βγάζουν πλέον τόσο ζωντανά αυτοκίνητα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.
Λίγη ιστορία
Η Lancia Beta ή αλλιώς Type 828 παράχθηκε από το εργοστάσιο της Lancia στο Τορίνο μεταξύ 1972 και 1984. Κυκλοφόρησε σε διάφορες εκδόσεις, μεταξύ των οποίων η Trevi, η HPE, η κεντρομήχανη Montecarlo και φυσικά η Coupe. Η ονομασία της προέρχεται από το ελληνικό αλφάβητο και καθαρά για λόγους αποφυγής σύγχυσης με την Alfa Romeo, επιλέχθηκε το γράμμα Βήτα. Ήταν ένα αρκετά πρωτοποριακό αυτοκίνητο για την εποχή της, μιας και χρησιμοποιούσε δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς, κιβώτια ταχυτήτων πέντε σχέσεων και ανεξάρτητη ανάρτηση με γόνατα MacPherson εμπρός και πίσω. Ο κινητήρας και το κιβώτιο ήταν τοποθετημένα κατά τον εγκάρσιο άξονα, ενώ η κίνηση μεταδιδόταν στους εμπρός τροχούς, εκτός από την Montecarlo, όπου ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος στο κέντρο, πίσω από τους επιβάτες και η κίνηση μεταδιδόταν στους πίσω τροχούς. Ο κινητήρας είχε τοποθετηθεί με 20ο κλίση προς τα πίσω, με αποτέλεσμα την καλύτερη κατανομή βάρους του αυτοκινήτου, αλλά και την διατήρηση του κέντρου βάρους χαμηλά. Η Lancia Beta είχε ορισμένα προβλήματα με τις σκουριές και αυτό οφειλόταν, σύμφωνα με μία φήμη που δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ, στο ότι χρησιμοποιήθηκε για την παραγωγή της ανακυκλωμένο ρώσικο ατσάλι. Στην πραγματικότητα όμως οφειλόταν στο κακό αστάρωμα στο εργοστάσιο, σε συνδυασμό και με ορισμένες μακροσκελείς απεργίες, που μάστιζαν τότε την ιταλική βιομηχανία. Όπως και να είχε, η Beta ήταν ένα δημοφιλές και πετυχημένο μοντέλο της Lancia, το οποίο είχε σημειώσει ρεκόρ πωλήσεων για την εποχή, αποτελώντας για τότε το μοντέλο με τις περισσότερες πωλήσεις της εταιρείας.
Όχι!
Οι καλές διαπραγματεύσεις συνήθως ξεκινάνε με ένα όχι. Το αυτοκίνητο αυτό το ανακάλυψε ο Βασίλης Γεροβασίλης πριν μερικά χρόνια στο οικόπεδο ενός αρκετά μεγάλου σε ηλικία ανθρώπου, ο οποίος είχε ιδιαίτερη καψούρα με την συγκεκριμένη Lancia. Το αυτοκίνητο ήταν σε αρκετά καλή κατάσταση και πριν το αγοράσει ο παππούς, ανήκε στην διάσημη τραγουδίστρια που μεσουρανούσε στις δεκαετίες του 60, του 70 και του 80, Λίτσα Διαμάντη. Αυτός ήταν και ο βασικότερος λόγος που δεν ήθελε να αποχωριστεί το αυτοκίνητο. Και το όχι ήταν η αρχική του απάντηση, η οποία ευτυχώς σε αυτή την περίπτωση έγινε ναι και πλέον η Lancia άλλαξε ιδιοκτήτη.
Ξέρεις τι γυναίκες θα βγάλεις με αυτό?
Ήταν η φράση που είπε ο παππούς, ο πρώην ιδιοκτήτης της Lancia, στον Βασίλη, όταν του παρέδιδε τα κλειδιά. Που να ήξερε ο καημένος ότι μόνο για γυναικοπαγίδα δεν προοριζόταν η Beta. Με ένα απλό φρεσκάρισμα σε μέταλλα, ελατήρια και βαλβίδες, ρίχτηκε στους αγώνες με πολλές νίκες, δύο πρωταθλήματα, ένα Ράλι Ακρόπολις στην πλάτη και έναν 24άωρο αγώνα. Σε μία ανάβαση, όμως, τράκαρε με ένα άλλο αυτοκίνητο και τότε ο Βασίλης πήρε την απόφαση να της κάνει ολικό restoration.
Αναζωογόνηση!
Το λαβωμένο αμάξωμα πέρασε την πόρτα της MotoriItaliani και ξεκίνησε από πατέρα Βασίλη και γιο Αλέξανδρο η ολική ανακατασκευή. Αυτό σημαίνει ότι λύθηκε όλο το αμάξωμα και έμεινε σκέτο το σασί, στο οποίο διορθώθηκαν διάφορα σημεία που είχαν εμφανίσει σκουριά, τα οποία ήταν ελάχιστα και κατόπιν κατασκευάστηκε από πολυεστέρα το καπό και η θύρα του χώρου αποσκευών. Στη συνέχεια ακολούθησε η διαδικασία του στοκαρίσματος και του ασταρώματος. Το αστάρωμα είναι μία σημαντική διαδικασία προκειμένου να ελεγχθούν διάφορες ατέλειες στο αμάξωμα, αλλά και για να έχει πρόσφυση το χρώμα που θα ακολουθήσει. Πέρα από αυτό, ομογενοποιεί την επιφάνεια μιας και αν δεν υπήρχε το αστάρι και περνάγαμε απευθείας το χρώμα, θα υπήρχαν χρωματικές διαφορές, γιατί διαφορετική απόχρωση μπορεί να πάρει ένα χρώμα πάνω στο μέταλλο και διαφορετική πάνω σε πολυεστέρα, πλαστικό ή στόκο. Το αμάξωμα, λοιπόν, βάφτηκε με ένα semi-mat μαύρο, που δείχνει πάρα πολύ όμορφο πάνω στις γραμμές της Beta.
Όλα τα τζάμια, εκτός από το παρμπρίζ αντικαταστάθηκαν με άλλα, κατασκευασμένα από fiber-glass για εξοικονόμηση βάρους.
Στο εσωτερικό τοποθετήθηκε ένα custom roll-cage έξι σημείων, το οποίο ανέλαβε την προστασία του πληρώματος και φυσικά το δέσιμο και την αύξηση της ακαμψίας του αμαξώματος. Οι μπροστά θόλοι ενισχύθηκαν με μία μπάρα θόλων της ΟΜΡ. Όλο το ταμπλό κατασκευάστηκε εκ νέου, από πολυεστέρα, ενώ παράλληλα έγινε πλήρης αλλαγή σε όλα τα ηλεκτρικά κυκλώματα του αυτοκινήτου. Στα εργοστασιακά αμορτισέρ έγινε εκτεταμένη επισκευή, που περιελάμβανε αλλαγή των βαλβίδων με αποτέλεσμα να γίνουν σκληρότερα.
Ο οδηγός έχει μπροστά του ένα τιμόνι με βαθύ offset και τρεις ακτίνες της Momo, πατάει τα πετάλια της Sparco και φρενάρει τους πίσω τροχούς με το fly-off χειρόφρενο της D2 Racing, το Red Spec.
Four in a row
Η αναζωογόνηση φυσικά περιελάμβανε και τον κινητήρα. Έγινε ροϊκή εξέλιξη στους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής και στη συνέχεια αλλάχθηκαν οι εκκεντροφόροι με αυτούς της Abarth, που έχουν διάρκεια 298ο. Τοποθετήθηκαν σκληρότερα διπλά ελατήρια βαλβίδων, μεγαλύτερες βαλβίδες και η συνέχεια δόθηκε στον κορμό, όπου τοποθετήθηκαν σφυρήλατα πιστόνια της Asso. Την τροφοδοσία του κινητήρα την έχουν αναλάβει δύο διπλά καρμπυρατέρ της Weber, διαμέτρου 44mm, κάθετης ροής, που αντλούν καύσιμο με την βοήθεια δύο αντλιών βενζίνης της Facet. Επόμενο στάδιο θα είναι να αλλαχθεί η εξάτμιση και η πολλαπλή εξαγωγής με μία χειροποίητη, μιας και για την ώρα χρησιμοποιούνται τα εργοστασιακά κομμάτια.
The spirit i salive
Το μαύρο ματ χρώμα που συνδυάζεται με τις κόκκινες και μπλε μπάντες της Martini Racing είναι ένας πολύ όμορφος συνδυασμός που τραβάει τα βλέμματα. Η Lancia Beta που έχει περάσει από τα χέρια του Βασίλη και του Αλέξανδρου είναι ένα πολύ όμορφο και σπάνιο αυτοκίνητο. Οδηγώντας την, χαίρεσαι πραγματικά που υπάρχουν άνθρωποι με μεράκι που αγαπούν αυτό που κάνουν και δίνουν ζωή σε τέτοια αυτοκίνητα και από την άλλη μελαγχολείς λίγο, γιατί δεν συναντάς εύκολα τέτοιου είδους αυτοκίνητα.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 1.585cc Διάμετρος x Διαδρομή: 84mm x 71,5mm Σχέση Συμπίεσης: 10,5:1
| Tuned by Gerovasilis Motori Italiani Κ.Γέμελου 1 και Τζαβέλα 8 Νίκαια Τηλ. 210 4902278 |
TUNING SPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Εργοστασιακή | |
ΑΜΑΞΩΜΑ
| |
ΦΡΕΝΑ Εμπρός: Brembo τετραπίστονες δαγκάνες, αεριζόμενοι δίσκοι, Ferodo DS2500 τακάκια, σωληνάκια αεροπορικού τύπου Πίσω: Bremo διπίστονες δαγκάνες, συμπαγείς δίσκοι, Ferodo DS2500 τακάκια, σωληνάκια αεροπορικού τύπου | ΤΡΟΧΟΙ Cromodora 6Jx15in ζάντες Goodyear Eagle 195/50 R15ελαστικά |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Δοκιμάζουμε το Jeep Compass, που στα πλαίσια του downsizing εξοπλίζεται με τον κινητήρα 1.3GSE με 150Ps και με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.