Power Classic: Mazda Cosmo Sport 110S 130Ps

Power Classic: Mazda Cosmo Sport 110S 130Ps

Στις αρχές της δεκαετίας του ‘60 ξεκίνησε να χτίζεται το Μον Παρνές, το διάσημο ξενοδοχείο που βρίσκεται στην κορυφή «Μαυροβούνι» της Πάρνηθας. Ως ξενοδοχείο δεν κατάφερε και πολλά και έτσι ανατέθηκε στον επιχειρηματία Φρίξο Δημητρίου να το λειτουργήσει ως καζίνο από το 1971 και μετά. Η κοσμική Αθήνα ποντάριζε τεράστια ποσά και για να μπει κάποιος εκεί θα έπρεπε να έχει και το ανάλογο υπόβαθρο. Ο ιδιοκτήτης της μονάδας είχε φέρει ένα εξαιρετικά σπάνιο αυτοκίνητο στην Ελλάδα. Ήταν ένα Mazda Cosmo Sport 110S, όπως ήταν η πλήρης ονομασία του και ήταν το πρώτο μοντέλο της Mazda, το οποίο εξοπλίστηκε με κινητήρα Wankel. Το MazdaCosmo ήταν ένα μικρό διθέσιο πισωκίνητο κουπέ αυτοκίνητο, με ιδιαίτερα φουτουριστικό design για την εποχή, που θύμιζε αμυδρά JaguarE-Type και αμερικάνικο roadster με art-deco στοιχεία.

Από τα κοσμικά σαλόνια, στο δρόμο!

Το πρωτότυπο του Mazda Cosmo κατασκευάστηκε το 1963 και παρουσιάστηκε ένα χρόνο αργότερα στο TokyoMotorShow. Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1967 και σταμάτησε το 1995, το μοντέλο όμως, που μας ενδιαφέρει, είναι το 110S, το οποίο παράχθηκε από το 1967 μέχρι και το 1972. Το αυτοκίνητο ήταν χειροποίητο και από τη γραμμή παραγωγής έβγαινε ένα αυτοκίνητο κάθε δύο μέρες. Το συγκεκριμένο παράδειγμα είναι ένα 110S Series I ή αλλιώς L10A, από τα οποία κατασκευάστηκαν συνολικά 343 μονάδες, εκ των οποίων 11 ήρθαν στην Ευρώπη και μόλις ένα αυτοκίνητο στην Ελλάδα. Αυτό το ένα, λοιπόν, είναι το αυτοκίνητο που έχει στην κατοχή του ο κ. Μιχάλης από το 1985.

Τα πρώτα 343!

Τα Series I ήταν εξοπλισμένα με τον 10A, ο οποίος απέδιδε 110Ps και 13,4kgm ροπής, από 982cc. Ο κινητήρας χρησιμοποιούσε δύο ρότορες και ο κάθε ρότορας είχε δύο εισαγωγές αέρα, καθώς και από δύο μπουζί. Οι τέσσερις συνολικά αυλοί εισαγωγής τροφοδοτούνταν από τετραπλό καρμπυρατέρ της Hitachi, από το οποίο, στις χαμηλές στροφές για λόγους οικονομίας καυσίμου, οι δύο πεταλούδες από τις τέσσερις παρέμεναν κλειστές. Ο κινητήρας αυτός με την κατάλληλη φροντίδα και συντήρηση μπορούσε να κάνει αρκετά χιλιόμετρα χωρίς πρόβλημα. Αρκεί ο ιδιοκτήτης του να είχε συμβιβαστεί με την πολύ υψηλή κατανάλωση καυσίμου και με το γεγονός ότι ο κινητήρας λειτουργεί καίγοντας και λάδι, το οποίο χρησιμοποιεί για τη λίπανσή του. Η κίνηση μεταδιδόταν στον πίσω άξονα μέσω ενός μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων τεσσάρων σχέσεων. Εμπρός χρησιμοποιούσε ανεξάρτητη ανάρτηση με ψαλίδια και αντιστρεπτική, ενώ πίσω, άξονα de Dion και ημιελλειπτικά ελατήρια. Στους εμπρός τροχούς χρησιμοποιήθηκαν αεριζόμενοι δίσκοι των 254mm και πίσω ταμπούρα των 201mm. Τα πρώτα 400 μέτρα τα διένυε σε 16,4km/h, ενώ η τελική του ταχύτητα ήταν στα 185km/h, επιδόσεις πολύ καλές για την εποχή του.

Ο αριθμός 209…

Πρόκειται για τον αύξοντα αριθμό του αυτοκινήτου, μιας και είναι το Νο209 από τα πρώτα 343, που παράχθηκαν. Το αυτοκίνητο βρίσκεται στην Ελλάδα από το 1967 και στην κατοχή του κ. Μιχάλη από το 1985 μέχρι και σήμερα. Το κίνητρό του για να το αγοράσει ήταν η περιέργεια. Το αυτοκίνητο το βρήκε το 1985, όταν ο ίδιος ήταν 21 χρονών και ήταν σε μέτρια κατάσταση. Ήταν η πρώτη φορά που θα έκανε κάτι αντίστοιχο και πήρε την απόφαση να το φτιάξει από την αρχή σε όσο το δυνατό καλύτερη κατάσταση γινόταν. Οι δυσκολίες ήταν αρκετές, δεδομένου ότι μιλάμε για ένα τρομερά σπάνιο αυτοκίνητο και η κάθε ανακάλυψη ενός καινούργιου ανταλλακτικού ήταν ένας πραγματικός άθλος. Το πρώτο πράγμα, που ανακατασκευάστηκε, ήταν ο κινητήρας του. Καταρχήν, τοποθετήθηκε ο 12Α, ο οποίος έχει την ίδια διάμετρο σε κάθε ρότορα, στα 98mm, έχει όμως αυξημένο βάθος κατά 10mm, με αποτέλεσμα ο συνολικός κυβισμός να φτάσει στα 1.146cc, με τον κάθε ρότορα να έχει 573cc αντί για 491cc, που είχε ο 10Α. Το πρώτο αυτοκίνητο με 12A ήταν το Mazda R100 και το επόμενο το Mazda RX-2. Ο κινητήρας αυτός αποδίδει 130Ps και 15,9kgm ροπής. Στον κινητήρα αλλάχθηκαν όλοι οι σωλήνες καυσίμου, τα μπουζί, τοποθετήθηκαν καινούργια καλώδια, καθαρίστηκε σχολαστικά το καρμπυρατέρ και γενικά φρεσκαρίστηκε προκειμένου να λειτουργεί στην εντέλεια. Ο αυθεντικός κινητήρας υπάρχει σε ένα κουτί στο γκαράζ του κ. Μιχάλη και είναι σε άψογη λειτουργική κατάσταση. Η εξάτμιση, που χρησιμοποιήθηκε, είναι ένας συνδυασμός της Racing Beat, καθώς και μίας custom κατασκευής από τον Παναγιώτη Παπαδόπουλο. Στο αμάξωμα δεν έγινε καμία απολύτως αλλαγή, αφού ο κ. Μιχάλης ήθελε ένα σωστά αναπαλαιωμένο -με χρήση αυθεντικών ανταλλακτικών- αυτοκίνητο. Το όλο εγχείρημα κράτησε αρχικά πέντε χρόνια και άλλα δύο σε δεύτερη φάση. Τα δυσκολότερα σημεία της κατασκευής ήταν τα χρώμια του αμαξώματος, τα καλύμματα από τα μπροστινά φώτα, που έχουν ιδιαίτερο σχήμα και τα πλαστικά μέρη από τα πίσω φώτα.

Από το δρόμο στο σαλόνι…

Ο κ. Μιχάλης έχει το ιδανικό σαλόνι, που κάθε petrolhead το βλέπει στα πιο τρελά του όνειρα. Βλέπετε μέσα στο σαλόνι του βρίσκεται πάντα και το Mazda του. Πριν φτάσει όμως σε αυτό το σημείο χρειάστηκε αρκετή και επίπονη δουλειά και φυσικά ατελείωτο ψάξιμο για να βρεθούν όλα τα γνήσια ανταλλακτικά. Το βασικό όμως ήταν το αμάξωμα να γίνει ξανά καινούργιο. Επισκευάστηκαν διάφορα τμήματά του, που είχαν σκουριά και κάποια μικρά χτυπήματα και στη συνέχεια τρίφτηκε όλο, ασταρώθηκε, βάφτηκε και γυαλίστηκε προσεκτικά, προκειμένου να αποκτήσει την τέλεια υφή, που έχει αυτήν τη στιγμή το χρώμα. Η εύρεση των αυθεντικών ανταλλακτικών ήταν ένας πραγματικός πονοκέφαλος λόγω της σπανιότητας του αυτοκινήτου. Χρειάστηκε αρκετό ψάξιμο και γι’ αυτόν το λόγο η περάτωση του restoration διήρκησε τόσο καιρό. Με το αμάξωμα έτοιμο, οι εργασίες επικεντρώθηκαν στο εσωτερικό, όπου αλλάχθηκαν οι επενδύσεις, φρεσκαρίστηκαν τα δέρματα και η εικόνα είναι πραγματικά αξιοζήλευτη. Το αυτοκίνητο κρύβει επιμελώς τα χρόνια του και δείχνει κατά πολύ νεότερο απ’ ότι είναι στην πραγματικότητα. Το αυτοκίνητο ολοκληρώθηκε και η πρώτη του επίσημη εμφάνιση ήταν στο Classic Ακρόπολις του 2004.

Glamour εποχή…

Η εποχή των 60ies και των 70ies, όπως την γνωρίσαμε οι περισσότεροι από τις ελληνικές ταινίες (εντάξει και ορισμένοι από εμάς την ζήσαμε), ήταν μια εποχή γεμάτη έντονα χρώματα, κοσμική ζωή και ιδιαίτερα αυτοκίνητα. Αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν τότε, όπως οι Alfa Romeo και οι 2002ti, στοιχειώνουν τα όνειρά μας, εκείνο όμως το Mazda L10A ξεχωρίζει ανάμεσα από τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά σπορ αυτοκίνητα λόγω της μοναδικότητάς του και του τολμηρού του design

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κυβισμός: 1.146cc

Διάμετρος x Διαδρομή:  -

Σχέση Συμπίεσης: -

 

TUNING SPECS

  • 12Α
  • Racing Beat και Papadopoulos Exhaust εξάτμιση

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • Εργοστασιακή

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • Εργοστασιακή

ΑΜΑΞΩΜΑ

  • Εργοστασιακό

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός και πίσω εργοστασιακά

 

ΤΡΟΧΟΙ

Εργοστασιακές 6Jx14in ζάντες

Toyo 330 165/30 R14ελαστικά

 

Αρθρογράφος

 

Το υδρογόνο στις μεταφορές

Το υδρογόνο στις μεταφορές

Το υδρογόνο μπορεί να καλύψει μεγάλο μέρος της δραστηριότητας του τομέα των Μεταφορών, δήλωσε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Μιχάλης Παπαδόπο...