Power Project Miata Part 9
Update…
Η τελευταία μας αναφορά στη βελτίωση του Miata έγινε στο τεύχος 182, πάνε δηλαδή, 14 ολόκληροι μήνες και 14 τεύχη Power από τότε. Το εγχείρημα τουρμπίσματος του Β6ΖΕ, όπως απέδειξε και το δυναμόμετρο Dynoworx, έχει στεφθεί με απόλυτη επιτυχία, θυμίζω 198Ps και 24,2kgm @ 0,65bar, ενώ μετά από ένα χρόνο και κάτι ψηλά, πέραν της επιτυχίας σε απόλυτα νούμερα απόδοσης τηρουμένων των αναλογιών και δεδομένης της χαμηλής πίεσης υπερπλήρωσης, είμαστε σε θέση να μιλάμε και για απόλυτη αξιοπιστία. Το Miata δεν χρειάστηκε ποτέ την συνδρομή της οδικής βοήθειας, που προληπτικά πρόσθεσα στο ασφαλιστήριο συμβόλαιό του, ενώ ακόμα και οι επισκέψεις του στο Γιώργο Φονσό περιορίζονταν σε προληπτικούς, οπτικούς περιφερειακούς ελέγχους! Λίγο πριν τα πρώτα του τουρμπάτα γενέθλια, έχοντας προσθέσει κάτι παραπάνω από 5.000km στον Β6ΖΕ και τα περιφερειακά εξαρτήματα, που απαρτίζουν το custom turbo kit, το Miata επισκέπτεται ξανά το Dynoworx. Δείχνει να έχει «ανοίξει», να έχει δυναμώσει και άλλο, ενώ κάτι βράδια με «τουρμπόκαιρο», κυριολεκτικά…τρελαίνεται! Με ίδιο και απαράλλαχτο setup, το Dynoworx αποφαίνεται αυτήν την φορά 209Ps/6.509rpm και 27,8kgm/4.769rpm @ 0,65bar! Τα μετατοπισμένα προς τα πάνω διαγράμματα ισχύος και ροπής αντιστοιχούν σε +11Ps, αλλά κυρίως σε + 3,6kgm. Στον δρόμο, μόλις η εξωτερική θερμοκρασία πέσει κάτω από τους 15ο C, η GT2554R «σηκώνει» 0,7-0,75bar, άρα το Miata είμαι πλέον πεπεισμένος ότι φλερτάρει με τα 220Ps και 30kgm…Αφού, λοιπόν, στο μοτέρ δεν αγγίξαμε ούτε βίδα, έπρεπε με κάποιο τρόπο να ανανεώσουμε την «σχέση» μας με το Miata. Τοποθετήσαμε, λοιπόν, ένα ΟΕΜ hardtop με σταθερά άγκιστρα της Jass Performance, αφού πρώτα αφαιρέσαμε την κουκούλα παρέα με τον μηχανισμό αναδίπλωσής της, προκειμένου να διατηρηθεί μια ισορροπία στο βάρος. Ακολούθησαν το Sparco τιμόνι και τα Sprint V buckets, που έδωσαν την θέση τους στον jdm συνδυασμό του Nardi Deep Corn τιμονιού με διάμετρο 350mm και offset 80mm, παρέα με ένα ζευγάρι Brides Low Max. Τέλος, οι ομολογουμένως πανέμορφες 8Jx16in et20 Rota Grid-V αντικαταστάθηκαν -με βαριά καρδιά- από μια 4άδα Advan 7Jx16in et40, προκειμένου μέσα τους να υποδεχθούν τα μεγαλύτερα φρένα…
Brake upgrade before it’s too late…
Ο σοφός Φονσό, στη φάση που ακόμα συζητούσαμε για το πώς και πότε θα τουρμπίσουμε το Miata, είχε φροντίσει να κρατήσει στην άκρη, σε ένα ράφι της αποθήκης ανταλλακτικών της Autorep, ένα ζευγάρι 4πίστονες Brembo Junior. «Θα χρειαστούν, απλά δεν είναι η ώρα τους ακόμα…» έλεγε και είχε απόλυτο δίκιο. Τα εργοστασιακά φρένα, όπως αποδείχθηκε, δυσκολεύονται -από το πρώτο κιόλας δυνατό φρενάρισμα- να ανακόψουν την ορμή του Miata, που πλέον έχει φτάσει να έχει διπλάσια ιπποδύναμη και ροπή. Ένα «άνοιγμα» 3ης-4ης φέρνει εύκολα και γρήγορα τα 180km/h στο κοντέρ, ενώ, αν χρειαστείς δεύτερο δυνατό φρενάρισμα, το “fade” είναι δεδομένο, αρχίζοντας πλέον να παίζεις αμφίρροπα παιχνίδια με την τύχη σου. Προφανώς, με ένα σετ fast road τακάκια, η αίσθηση στο μεσαίο πεντάλ και οι επιδόσεις φρεναρίσματος θα βελτιώνονταν αισθητά. Εμείς, όμως, είπαμε να το κάνουμε σωστά. Παραδίδουμε εν λευκώ το Miata στον Δημήτρη Χονδρονικόλα, ζητώντας από τον ίδιο και την Performance Brakes να κάνει τα «μαγικά» της, ώστε να τοποθετηθεί ό,τι μεγαλύτερο χωράει στη 16άρα ζάντα από πλευράς διάστασης δισκόπλακας, αποφεύγοντας ταυτόχρονα τη χρήση αποστατών. Καλή σπαζοκεφαλιά εεε??? Ταυτόχρονα, απευθυνόμαστε στην eltrekka, επίσημο εισαγωγέα και αντιπρόσωπο των υλικών τριβής Ferodo στην Ελλάδα, η οποία και μας χορηγεί ένα set τακάκια Ferodo DS2500, προκειμένου να πραγματοποιήσουμε τις δοκιμές - μετρήσεις φρεναρίσματος με το VBOX III. Τα Ferodo DS2500 αποτελούν την κορυφαία επιλογή για χρήση δρόμου και track days, συνδυάζοντας ιδανικά τη φιλικότητα, τη διάρκεια και την αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες, έχοντας ένα μέσο όρο συντελεστή τριβής (μk) 0.42, που εγγυάται σταθερή απόδοση σε ένα φάσμα θερμοκρασίας 250-500ο C. Μετά από πολλή μελέτη, δοκιμές και τις κατάλληλες τροποποιήσεις, ο Δημήτρης καταλήγει ότι θα χρειαστούμε δισκόπλακες από Ford Focus ST 2.5lt! Όταν στην κουβέντα μπαίνουν γρήγορα Ford ή απλά αναζητάς spare parts, service ή φανοποιεία για Ford, ένα είναι το όνομα, στο οποίο πρέπει να απευθυνθείς: οι αδελφοί Κακλαμάνοι. Την επόμενη κιόλας ημέρα βρίσκομαι στην Ford Κακλαμάνος στο Περιστέρι για να παραλάβω ένα ζευγάρι δισκόπλακες Brembo. Αυτές θα δεχθούν στην πορεία ένα ελαφρύ τορνίρισμα, ώστε η διάμετρος τους να “κατέβει” από τα 320mm στα 314mm, γίνονται τρυπητές (όπως και οι πίσω) και με 4x 100 καρέ, ώστε να ταιριάξουν στο μουαγιέ του Miata. Σειρά έχουν οι αντάπτορες στήριξης των εμπρός 4πίστονων δαγκανών, οι οποίοι κατασκευάζονται σε CNC, φέροντας μέχρι και ανάγλυφο το λογότυπο της Performance Brakes, καθώς και τα custom σωληνάκια υγρών φρένων αεροπορικού τύπου μπροστά-πίσω. Κερασάκι στην τούρτα, η αμμοβολή και το βάψιμο των δαγκανών all around στην νέα τους μπρονζέ απόχρωση, παρέα με κόκκινα λογότυπα Brembo για τις εμπρός δαγκάνες! Το αισθητικό αποτέλεσμα σου κόβει την ανάσα, με τα «τέρατα» φρένα να κλέβουν πλέον την παράσταση. 300km στρώσιμο τώρα και μετρήσεις με το VBOX III στη συνέχεια για να δούμε τί κάναμε…
Stopping Power…
Hell yeah…είναι η πρώτη εντύπωση με το που αγγίζεις το μεσαίο πεντάλ! Αίσθηση, προοδευτικότητα και σημαντικά καλύτερη επιβράδυνση, κάνοντας χρήση απλά και μόνο της μισής διαδρομής του πεντάλ, δεδομένου ότι για τα επόμενα 300km θα πρέπει να “τα στρώσουμε”. Θυμίζω, οι επιδόσεις φρεναρίσματος του Miata με τα OEM φρένα στην τυπική μέτρηση 100-0km/h, ήταν 39,74m@2,89sec, νούμερα αξιοπρεπή, ευνοημένα κυρίως από το χαμηλό βάρος του αυτοκινήτου. Κατευθυνόμαστε στην ευθεία μετρήσεων, προκειμένου να επαναλάβουμε το εγχείρημα, έχοντας επιλέξει να κατηφορίσουμε το Διόνυσο, ώστε να πιέσουμε τα φρένα, προκειμένου να αξιολογήσουμε τη διάρκεια και τη συμπεριφορά τους σε υψηλές θερμοκρασίες. Απαιτείται χρόνος έως ότου ο εγκέφαλος κάνει reset και επανεκτίμηση της συμπεριφοράς και των δυνατοτήτων των φρένων, η εμπιστοσύνη, όμως, που σταδιακά αναπτύσσεται είναι εντυπωσιακή. Είσαι πλέον σε θέση να απολαύσεις τη χορταστική επιτάχυνση του Miata από τη μία στροφή στην άλλη, ενώ σχεδόν ταυτόχρονα ανυπομονείς να «πέσεις» στα φρένα και να δεχθείς τα αρνητικά g. Τα φρένα δείχνουν πλέον ακούραστα σε συνθήκες δρόμου, ενώ με την πρώτη ευκαιρία θα δοκιμαστούν και στην πίστα σε κάποιο φιλικό trackday. Εκεί, θα διαλευκάνουμε και την έντονη υποψία ότι το Miata γυρίζει πλέον ευκολότερα και πιο έντονα στα δυνατά φρένα στην είσοδο της στροφής, κάνοντας το πλασάρισμα πολύ πιο εύκολο. Στο φανάρι της Νέας Μάκρης, που συναντάς την Μαραθώνος, προσπαθώ να βάλω σε τάξη τις σκέψεις μου. Το Miata έχει, πλέον, ακόμα ένα στοιχείο να σε εξιτάρει, τόσο οπτικά όσο και επί της ουσίας. Η ολοκλήρωση του project έρχεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με την Performance Brakes, την Eltrekka και την Ford Κακλαμάνος να προσθέτουν μια ιδιαίτερη τελευταία (?) πινελιά…
Για την ιστορία, το Miata πετυχαίνει πλέον 100 - 0km/h σε 38,04m
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ακόμα πιο σπορ, πολυτελής και αποκλειστική, η νέα BMW M5 CS είναι το ισχυρότερο αυτοκίνητο της σειράς Μ, που έβγαλε ποτέ η BMW.