Πρώτη επαφή: Facelift Kia Cee'd και GT Line
Welcome to Slova-Kia
Η Kia έχει καταφέρει σε μόλις μια δεκαετία να αλλάξει 100% τις προτεραιότητες αλλά και τις προδιαγραφές των αυτοκινήτων της, κάτι που είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό. Το 2014, μάλιστα, ήταν η χρονιά, που η Kia παρήγαγε περισσότερες από 3 εκατομμύρια μονάδες παγκοσμίως με τις συνολικές πωλήσεις να φτάνουν τα 2,9 εκατομμύρια.
Στις αρχές του Σεπτέμβρη ταξιδέψαμε μέχρι την Σλοβακία για να γνωρίσουμε από κοντά το ανανεωμένο Cee’d, το οποίο εμπλουτίζεται με νέους κινητήρες βενζίνης και diesel, με νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη αλλά και με μια νέα δυναμική έκδοση, η οποία δανείζεται πολλά στοιχεία από το κορυφαίο Pro_Cee’d GT.
More GT Please
Μόλις φτάσαμε στο εντυπωσιακό Training Center της Kia μας περίμενε ένας στόλος από Kia Pro_Cee’d GT. Ή τουλάχιστον έτσι νομίζαμε, αφού όλα αυτά τα τουμπανιασμένα Cee’d δεν ήταν GT, αλλά η νέα έκδοση που προστίθεται σε ολόκληρη τη γκάμα (τρίθυρο, πεντάθυρο και sportswagon) του Cee’d και ονομάζεται GT Line. Τι είναι λοιπόν το GT Line? Είναι μια σπορ έκδοση, η οποία τοποθετείται ανάμεσα στα “απλά” Cee’d και στο κορυφαίο GT. Με τον τρόπο αυτό η Kia αποσκοπεί να δελεάσει πιο νεανικό (και blood-boiling) κοινό, ενώ παράλληλα αυτές οι πιο σπορ προσθήκες θα προσδώσουν αίγλη και στην υπόλοιπη γκάμα του δημοφιλούς μικρομεσαίου μοντέλου.
Έτσι, λοιπόν, το GT Line ξεχωρίζει εμφανώς από τα απλά αδερφάκια του χάρη στους νέους δυναμικούς προφυλακτήρες με τα trademark φώτα ημέρας με 4 LED (από το GT), τα νέα side-skirts, την αεροτομή οροφής, τον πίσω αεροδυναμικό διαχύτη με τις δύο εξατμίσεις και τις νέες ζάντες αλουμινίου 17in. Το ποιοτικό εσωτερικό έχει ανανεωθεί με νέα καθίσματα, νέες ταπετσαρίες, πιο σπορ τριάκτινο τιμόνι, νέα διακοσμητικά θυρών, κουμπί εκκίνησης κινητήρα και πεντάλ αλουμινίου.
Παράλληλα με τη νέα έκδοση GT Line, ανανεώθηκε και η υπόλοιπη γκάμα του Cee’d υιοθετώντας νέους προφυλακτήρες, νέα κυψελωτή μάσκα, ζάντες αλουμινίου νέας σχεδίασης αλλά και πίσω φώτα με τεχνολογία LED.
Downsized τουρμπάκι!
Η μεγαλύτερη ανανέωση της γκάμας είναι όμως τα νέα μηχανικά σύνολα βενζίνης και diesel, που θα εξοπλίζουν πλέον το ανανεωμένο Cee’d. Πιο ενδιαφέρουσα είναι φυσικά η νέα downsized πρόταση της εταιρείας, με τον νέο 1.0 T-GDI, ο οποίος κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου από το κέντρο έρευνας και εξέλιξης Namyang Center, στην Νότια Κορέα. Ο νέος αυτός αλουμινένιος τρικύλινδρος κινητήρας, έχει συνολική χωρητικότητα 998cc και με την βοήθεια άμεσου ψεκασμού βενζίνης και τουρμπίνας single scroll αποδίδει 100 και 120Ps με την ροπή και στις δυο εκδόσεις να μην διαφοροποιείται και να φτάνει τα 17,4kgm στο φάσμα 1.500-4.000rpm. H Kia έχει ελαχιστοποιήσει τις θερμοδυναμικές απώλειες του κινητήρα με την ενσωμάτωση της πολλαπλής εξαγωγής στην κυλινδροκεφαλή, αλλά και με τα νέα laser drilled μπεκ έξι οπών. Ο ψεκασμός του καυσίμου φτάνει μέχρι τα 200bar πίεσης, ενώ η single scroll τουρμπίνα της Borg Warner χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά ελεγχόμενη wastegate. Οι εκπομπές ρύπων είναι ιδιαίτερα χαμηλές και ανάλογα με την έκδοση κυμαίνονται από 103 έως και 115gr CO2.
Οδηγήσαμε το ανανεωμένο Cee’d με τον κινητήρα 1.0 T-GDI σε ένα πολύ όμορφο επαρχιακό οδικό δίκτυο και οι πρώτες εντυπώσεις είναι άκρως θετικές. Τα λίγα κυβικά φαίνονται μονάχα, όταν είσαι κάτω από τις 2.000rpm, αλλά από εκεί και έπειτα το turbo πιάνει δουλειά και ο μικρός κινητήρας ανεβάζει ορεξάτα στροφές μέχρι τις 6.000rpm λίγο πριν τον κόφτη. Ο ήχος είναι ευχάριστος και δεν θυμίζει σε τίποτα 1000άρι σύνολο, ενώ οι κραδασμοί είναι πρακτικά ανύπαρκτοι. Τα 120Ps κινούν πολύ σβέλτα το αμάξωμα του Cee’d, ενώ το 6άρι κιβώτιο διαθέτει νέα κλιμάκωση με πιο κοντές τις τρεις πρώτες σχέσεις (και πιο μακριές τις 3 τελευταίες), κάτι που κολακεύει ιδιαίτερα τον κινητήρα.
Η ανάρτησης του GT Line χρησιμοποιεί τα ίδια αμορτισέρ με το GT, ενώ τα ελατήρια έχουν σκληρότητα 23N/mm μπροστά και 36N/mm πίσω (Cee’d 20-31N/mm, GT 24-36N/mm) καθιστώντας το πολύ πιο ζωντανό και διασκεδαστικό, ορισμένες όμως φορές μας φάνηκε υπερβολικά σφιχτό.
Diesel Might
Ο ανανεωμένος κινητήρας diesel 1.6lt CRDi διαθέτει νέο σύστημα διαχείρισης και ανασχεδιασμένο σύστημα τροφοδοσίας κερδίζοντας 8Ps, σε σχέση με την προ-facelift έκδοση, φτάνοντας τα 136Ps. Η μεγαλύτερη διαφορά όμως είναι ότι ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται για πρώτη φορά με ένα ολοκαίνουριο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Το νέο 7 - τάχυτο DCT κιβώτιο χρησιμοποιεί συμπλέκτες ξηρού τύπου και κατασκευάζεται εξολοκλήρου in - house από την Kia. Με το 7άρι DCT κιβώτιο, ο 1.6lt CRDi έχει ροπή που φτάνει τα 30,6kgm, ενώ με το χειροκίνητο 6άρι περιορίζεται στα 28,5kgm. Το DCT κιβώτιο της Kia είναι ταχύτατο στα ανεβάσματα των αλλαγών με ανεπαίσθητο πατινάρισμα, στα κατεβάσματα όμως και τα απότομα kickdown υπολείπεται ελαφρώς από τον ανταγωνισμό. Η δύναμη του high power 1.6lt CRDi και πολύ περισσότερο η ροπή των 30,6kgm καθιστούν τις προσπεράσεις ζήτημα ελάχιστων δευτερολέπτων με την βοήθεια, πάντα, του ταχύτατου DCT. Ίσως, ο κορυφαίος συνδυασμός κινητήρα - κιβωτίου στο νέο Cee’d. Όλη η γκάμα του ανανεωμένου Cee’d θα είναι διαθέσιμη στην χώρα μας μέσα στον Οκτώβριο, οπότε να έχετε το νου σας για test - drive!
Power - plant!
Στα πλαίσια του ταξιδιού μας, επισκεφτήκαμε και το κεντρικό εργοστάσιο της Kia στην Ευρώπη, που βρίσκεται στην πόλη Ζιλίνα. Πρόκειται για μια επένδυση 1,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, που ολοκληρώθηκε το 2006. Απασχολεί στο σύνολο 3.800 εργαζομένους και έχει μέγιστη δυνατότητα παραγωγής τις 350.000 μονάδες ετησίως. Στο εργοστάσιο αυτό κατασκευάζονται τα νέα Sportage, Venga και όλη η οικογένεια Cee’d, που αποτελούν το 56% των συνολικών πωλήσεων της Kia στην Ευρώπη. Το εργοστάσιο διαθέτει 530 ρομποτικά μηχανήματα και λειτουργεί πέντε μέρες την εβδομάδα σε τρεις οκτάωρες βάρδιες, με αποτέλεσμα κάθε μέρα να παράγονται 1.400 αυτοκίνητα! Παράλληλα, στο εργοστάσιο της Ζιλίνα κατασκευάζονται 2 κινητήρες βενζίνης και 4 diesel με την συνολική παραγωγή κινητήρων να έχει ξεπεράσει μέχρι σήμερα τα 3 εκατομμύρια.
Αυτό που μας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ανεξάρτητες γραμμές παραγωγής για κάθε μοντέλο ξεχωριστά αλλά μια κοινή για όλα. Δηλαδή, έπειτα από ένα Cee’d ερχόταν ένα Sportage, ακολουθούμενο π.χ. από δύο Venga. Μαζί με κάθε αυτοκίνητο - ανάλογα με το στάδιο της εφαρμογής - ένα ρομποτικό μηχάνημα έφερνε στους μηχανικούς τα ανάλογα ανταλλακτικά και αξεσουάρ ανάλογα με την κάθε παραγγελία! Καλό ρομποτάκι!
Όλα αυτά, όπως καταλαβαίνεται, απαιτούν τρομακτικό time – management, αλλά και απόλυτο προγραμματισμό! Αφού ολοκληρωθεί κάθε μοντέλο, περνάει αυστηρό ποιοτικό έλεγχο από μηχανήματα ακριβείας και έπειτα κάνει ένα γρήγορο “πάτημα” σε δυναμόμετρο και αμορτισερόμετρο και μια σύντομη οδήγηση ρονταρίσματος του κινητήρα και του κιβωτίου. Μόνο έπειτα από όλα αυτά τα στάδια ελέγχου δίνεται το πράσινο φως για κάθε μοντέλο να ετοιμαστεί για παράδοση.
Τώρα ξέρετε γιατί η Kia μπορεί να προσφέρει εγγύηση 7 ετών σε όλα της τα μοντέλα και πως βγαίνει πάντα στο βάθρο των πιο αξιόπιστων εταιρειών παγκοσμίως.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Nissan e.dams στο βάθρο των νικητών, στον αγώνα της Formula Ε του Μεξικού.