Renault 5 Alpine
Μπορεί το VW Golf GTI να θεωρείται το πρώτο hot-hatch, ωστόσο η πραγματικότητα είναι λίγο διαφορετική. Δύο μήνες νωρίτερα, η Renault παρουσίασε το 5 Alpine, μία δυνατή έκδοση του δημοφιλέστερου αυτοκινήτου της γαλλικής εταιρείας, με μία ιδιαίτερα πετυχημένη πορεία. Η Renault εκείνο τον καιρό είχε μάλιστα πολύ ενεργή δράση στους αγώνες, με ισχυρή παρουσία στην F1 και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, με αποτέλεσμα η εταιρεία να μην έχει τους απαραίτητους πόρους για να ασχοληθεί όσο θα ήθελε. Ένα στήριγμα για το Group 2 του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι ήταν να παρουσιάσει ένα αγωνιστικό, βασιζόμενο στο πιο πετυχημένο της μοντέλο, το Renault 5. Το αγωνιστικό μοντέλο είχε δύο ισχυρά όπλα, τα 140 άλογα του κινητήρα του και δύο ταλαντούχους και ιδιαίτερα δεξιοτέχνες οδηγούς, τον Guy Ferquelin και τον Jean Ragnotti. Παράλληλα με αυτούς, διάφορες ομάδες ιδιωτών οδηγών το επέλεξαν ως αγωνιστικό και το Renault 5 πέτυχε πολύ καλές διακρίσεις. Ως αποτέλεσμα, φυσικά, ήταν η παραγωγή ενός αυτοκινήτου δρόμου, του Renault 5 Alpine, το οποίο χάραξε τη δική του ιστορία. Κοιτάζοντας τις φωτογραφίες και κλείνοντας τα μάτια, μπορείτε εύκολα να ταξιδέψετε νοερά πίσω στο χρόνο σε διαδρομές της νότιας Γαλλίας, από αυτές που έχουν βράχο στα αριστερά και πέτρινο τοιχάκι στα δεξιά και η μία στροφή διαδέχεται την άλλη. Αν έχετε και λίγο παραπάνω φαντασία, θα ακούσετε και το μουγκρητό του κινητήρα που συνδυάζεται με το στρίγκλισμα των ελαστικών που πασχίζουν να βρουν πρόσφυση στα βίαια χέρια του οδηγού.
Πώς να πάρετε πωλήσεις από την VW!
Η VW καθυστέρησε σχεδόν τρία χρόνια να βγάλει δεξιοτίμονη έκδοση για το Golf GTI, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να κάνει πωλήσεις σε μία μεγάλη αγορά με παράδοση στο motorsport, αυτή της Αγγλίας. Εκεί συμπλήρωσε το κενό η Renault, η οποία μπορεί να καθυστέρησε και εκείνη να βγάλει την αντίστοιχη έκδοση, αλλά πρόλαβε για αρκετούς μήνες την VW, έβγαλε στην παραγωγή και φυσικά ξεκίνησε τις πωλήσεις στο μεγάλο νησί της δεξιοτίμονης έκδοσης. Στη Μεγάλη Βρετανία, το Alpine ονομαζόταν Gordini, αφού η Chrysler είχε ήδη τα δικαιώματα του ονόματος σε αυτή τη χώρα για δικό της μοντέλο. Ο Amédée Gordini ήταν ένας βελτιωτής, ο οποίος είχε δυνατές σχέσεις με την Renault και είχε βελτιώσει προηγούμενα μοντέλα, όπως το Renault 8.
Ο μικρός δυναμίτης
Ο κινητήρας του Alpine απέδιδε 93Ps και συνδυαζόταν με μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων και είχε αρκετά καλές επιδόσεις για την εποχή του. Χρειαζόταν 9,7sec για να πιάσει τα 100km/h, ενώ η τελική του ταχύτητα έφτανε στα 177km/h. Ο κινητήρας των 1.397cc είχε νέας σχεδίασης cross-flow κεφαλή, με ημισφαιρικό θάλαμο καύσης και έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής. Ήταν μεγαλύτερος σε μέγεθος και γι’ αυτό χρειάστηκε να μετακινηθεί ο εφεδρικός τροχός από το μηχανοστάσιο στο χώρο των αποσκευών. Εξωτερικά ξεχώριζε από τις αλουμινένιες ζάντες και από τα φώτα ομίχλης, ήταν εξοπλισμένο με σκληρότερα αμορτισέρ, ενώ προστέθηκε αντιστρεπτική δοκός πίσω. Το ενισχυμένο πλαίσιο, το πολύ καλό στήσιμο και ο δυνατός κινητήρας συνέθεσαν έναν εκρηκτικό συνδυασμό, ικανό να προσφέρει απλόχερα αδρεναλίνη στους τυχερούς ιδιοκτήτες του! Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει και η ιστορία του απλού Renault 5, ένα αυτοκινήτου που ξεκίνησε να το σχεδιάζει ο Michel Boué στον ελεύθερό του χρόνο, βασιζόμενος στα μηχανικά μέρη του Renault 4. Όταν οι διευθυντές του είδαν το σχέδιο ενθουσιάστηκαν και αμέσως έδωσαν εξουσιοδότηση να ξεκινήσει επίσημα το πρόγραμμά εξέλιξής του. Το Renault 5 παράχθηκε από το 1972 μέχρι και το 1996 και μέχρι το 1986 ήταν το πρώτο σε πωλήσεις όχημα στην Γαλλία. Παράχθηκε σε 5,5 εκατομμύρια μονάδες, αποτελώντας το πιο δημοφιλές γαλλικό αυτοκίνητο την περίοδο 1972-1986.
Ο Γαλλόπληκτος!
Ο Γιάννης Καράμπελας είναι γνωστό στον κύκλο του, ότι έχει ένα θέμα με τα γαλλικά αυτοκίνητα. Μάλιστα, ως ιδρυτικό μέλος της ΑΣΡΟΕ και Τρισκέλιον, δύο τοπικών λεσχών που δραστηριοποιούνται στο Άργος, έχει ιδιαίτερα ενεργή συμμετοχή στους αγώνες. Το Renault 5 Alpine το είχε δει σε αρκετούς αγώνες και φάνταζε ως ιδανικό αυτοκίνητο για να συμμετέχει στους αγώνες regularity, τους οποίους διοργανώνει ο ίδιος. Μόλις φυσικά εντόπισε το συγκεκριμένο και μαθαίνοντας παράλληλα ότι ο ιδιοκτήτης του το πούλαγε, δεν έχασε την ευκαιρία. Ο Γιάννης ήταν τυχερός, γιατί ο προηγούμενος ιδιοκτήτης είχε προσέξει αρκετά την κατάσταση του αμαξώματος και δεν χρειάστηκε να επισκευάσει τίποτα. Το μόνο που έκανε ήταν να το καθαρίσει και να γυαλίσει το χρώμα. Στα μηχανικά μέρη χρειάστηκε να κάνει ένα μικρό φρεσκάρισμα, καθαρίζοντας και επισκευάζοντας το καρμπυρατέρ και ένα μέρος από τα ηλεκτρολογικά του αυτοκινήτου. Μέσα σε μόλις δύο μήνες, το μικρό δυναμιτάκι ήταν έτοιμο για αγώνες. Γενικά, το Alpine είναι εύκολο στη συντήρηση, αν και μερικές φορές είναι λίγο δύσκολο να βρεθούν τα κατάλληλα ανταλλακτικά, απαιτώντας λίγο παραπάνω ψάξιμο. Ο Γιάννης δεν έχει κάνει απολύτως καμία αλλαγή στην εμφάνιση, μιας και θέλει να το κρατήσει στην αυθεντική του μορφή και, γενικά, αυτό είναι κάτι που τηρεί ευλαβικά σε όλα του τα αυτοκίνητα. Η μοναδική επέμβαση εδώ είναι η τοποθέτηση ενός σετ αμορτισέρ της Bilstein, τα οποία βελτίωσαν την ήδη καλή οδηγική συμπεριφορά του μικρού Γάλλου στις στροφές.
Δίνει ζωή
Αυτά τα μικρά hatchbacks έχουν ένα φανατικό κοινό και όχι άδικα, είναι οικονομικά στην αγορά, σχετικά απλά στη συντήρηση και μπορούν να σου προσφέρουν απλόχερα πολλές ευχάριστες και έντονες στιγμές πίσω από το τιμόνι τους. Έχουν επιδόσεις που θα ζήλευαν μεγαλύτερα σε μέγεθος αυτοκίνητα και η σπιρτάδα τους είναι χαρακτηριστική. Είμαι σίγουρος ότι όλοι σας έχετε δει video με τον Jean Ragnotti να στρίβει χωρίς έλεος τα αγωνιστικά Renault 5 σε διάφορες εκδόσεις, είτε το Alpine είτε το Turbo είτε το Maxi και αργότερα τα Clio Williams και Maxi, οπότε μπορείτε να καταλάβετε τι μπορούν να κάνουν αυτά τα αυτοκίνητα στα χέρια ενός έμπειρου και ικανού οδηγού. Στο κάτω-κάτω, όταν οδηγούμε στην αγαπημένη μας διαδρομή ένα παρόμοιο αυτοκίνητο, όλοι μας φανταζόμαστε ειδικές και χρονόμετρα και ας οδηγούμε αρκετά πιο αργά από τα ινδάλματά μας.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.397cc
Κύλινδροι: 4
Διάμετρος x Διαδρομή: 76mm x 77mm
Σχέση Συμπίεσης: 7,8:1
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Bilstein αμορτισέρ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση εμπρός, μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων
ΑΜΑΞΩΜΑ
Αυτοφερόμενο
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός και πίσω δισκόφρενα
ΤΡΟΧΟΙ
Εργοστασιακές ζάντες 6Jx13”
Restored by
Γιάννης Καράμπελας
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το 2,7 εκατομμυρίων ευρώ D12 είναι εμπνευσμένο από την F1 D12 και διαθέτει έναν υβριδικό δωδεκακύλινδρο κινητήρα με 1.100 ίππους.