Seat Ibiza Cupra 1.4TSI 502Ps
Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί πως ένα Seat Ibiza με μόλις 1.408cc θα μπορούσε να κάνει 10,9sec στα 400 μέτρα? Αν κάποιος μας το έλεγε πριν από μερικά χρόνια, θα κουνούσαμε το κεφάλι συγκαταβατικά και θα τον χαρακτηρίζαμε μουρλό. Έλα, όμως, που τελικά το Ibiza όχι μόνο υπάρχει, αλλά και οπλοφορεί και τιμωρεί…
Πριν από ενάμιση χρόνο, στο τεύχος του Power 175, είχαμε παρουσιάσει το κόκκινο Seat Ibiza Cupra του Βασίλη, το οποίο είχε υβριδικό turbo και ο κινητήρας του απέδιδε 240Ps. Τότε είχαμε κάνει 13,72sec για τα 400 μέτρα, με ταχύτητα εξόδου στα 172,27km/h. Από εκείνη την ημέρα και μετά, άλλαξαν πολλά πράγματα. Ο Βασίλης αποφάσισε να ταράξει για τα καλά τα νερά και μπήκε στους αγώνες dragster.
Για να γίνει, όμως, αυτό χρειάστηκε αρκετό ψάξιμο, σωστή προετοιμασία και αρκετές ώρες δουλειάς. Το αποτέλεσμα, όμως, ήταν κάτι παραπάνω από ικανοποιητικό.
Onthewaytothetop!
Στον τελευταίο αγώνα που έγινε στο Πολύκαστρο ο Βασίλης έσπασε τα χρονόμετρα κάνοντας 10,918sec με ταχύτητα εξόδου 213,54km/h, με χρόνο στα 18 μέτρα 1,768sec. Παράλληλα με το πέρασμα αυτό, είχε τοποθετήσει Performance Box στο αυτοκίνητο ο Βασίλης και οι χρόνοι που είδαμε εκεί όταν κατεβάσαμε τις μετρήσεις, μας άφησαν με ανοιχτό το στόμα. Οι διαφορές που είδαμε, κατ’ αρχάς, οφείλονται στο γεγονός ότι τα χρονόμετρα στους αγώνες dragster ξεκινάνε τη μέτρηση αφού έχει ήδη ξεκινήσει το αυτοκίνητο και έχει διανύσει τα πρώτα 33cm, πράγμα που στην πράξη μεταφράζεται πως στα 400 μέτρα το P-BOX έγραψε 11,11sec με ταχύτητα εξόδου 214,37km/h. Κρατηθείτε καλά, όμως, γιατί για τα πρώτα 100km/h το Ibiza χρειάστηκε 3,6sec! Κρατηθείτε λίγο ακόμα, γιατί σε 9,73sec πήγαινε με 200km/h. Συνεχίστε να κρατιέστε καλά, γιατί από τα 100km/h μέχρι τα 200km/h χρειάστηκε 6,06sec… Είπατε κάτι? Ναι, οι χρόνοι είναι ασύλληπτα παλαβοί για δικίνητο αυτοκίνητο, που μπορεί να κάνει αρκετά τετρακίνητα να χλωμιάζουν μπροστά του.
Βέβαια, στον αγώνα το αυτοκίνητο μέσα ήταν άδειο, είχαν αφαιρεθεί τα πίσω καθίσματα, το κάθισμα του συνοδηγού, η ρεζέρβα και φυσικά φορούσε μπαλόνια σε διάσταση 24,5x8,5x15. Επίσης η ECU είχε άλλη χαρτογράφηση και ο κινητήρας απέδιδε περίπου 550Ps. Όταν το μετρήσαμε στο δρόμο με το V-BOXIII σε ρεπρίζ 3ης γράψαμε 1,86sec από τα 50km/h μέχρι τα 80km/h και 1,72sec από τα 80km/h μέχρι τα 110km/h. Με 2η σχέση από τα 60km/h μέχρι τα 200km/h χρειαστήκαμε 11,68sec, ενώ από τα 100km/h μέχρι τα 200km/h χρειαστήκαμε 9,55sec. Στις μετρήσεις που κάναμε στο δρόμο το αυτοκίνητο ήταν κανονικά ντυμένο με καθίσματα εμπρός και πίσω, παρέα με τα 86kg μου, ενώ φυσικά είχε κανονικά λάστιχα δρόμου. Κάτι βασικό επίσης: στην ευθεία των μετρήσεων δεν υπάρχει ούτε στρωμένο λάστιχο, ούτε φυσικά κόλλα. Πλέον η ECU είχε άλλη χαρτογράφηση και ο κινητήρας απέδιδε 502,3Ps και 50,25kgm ροπής στα 2,2bar. Στις μετρήσεις όμως δεν σηκώσαμε παραπάνω από 1,8bar, ενώ χρησιμοποιούσαμε τα τέσσερα (από τα συνολικά οκτώ) μπεκ. Δοκιμάσαμε και μετρήσεις από στάση, αλλά οι χρόνοι δεν ήταν καθόλου αντιπροσωπευτικοί, αφού το IbizaCupra σπίναρε συνέχεια, ακόμα και όταν η πίεση στην 1η και στη 2η ήταν στο -20% της μηχανικής στην οθόνη του boost controller! Είναι φανερό πλέον πως το Ibiza θέλει μόνο πίστα.
Ενεργή θωράκιση!
Πριν αναλύσουμε τον κινητήρα, ας ρίξουμε μια ματιά σε κάτι ιδιαίτερα σημαντικό το οποίο αποτελεί νευραλγικό τμήμα του αυτοκινήτου και δεν είναι άλλο από το DSG. Ο Πέτρος Ταξόπουλος της TMG Performance, που έχει αναλάβει την εξέλιξη του αυτοκινήτου, άλλαξε τους δίσκους με τέσσερις custom ενισχυμένους, που μπορούν πλέον να αντέξουν μέχρι και 70kgm ροπής. Αλλάχθηκαν τα έμβολα του συμπλέκτη, έχει τοποθετηθεί μπλοκέ διαφορικό, αλλάχθηκαν τα ρουλεμάν με πιο ενισχυμένα, όπως επίσης και τα δίχαλα, αντικαταστάθηκε ό,τι εξάρτημα ήταν από μαντέμι με αντίστοιχο κατασκευασμένο από ατσάλι και τέλος ενισχύθηκε το case του κιβωτίου σε τρία σημεία, που υπήρχε η πιθανότητα να ανοίξει λόγω της δύναμης. Εννοείται πως προγραμματίστηκε και η ECU του κιβωτίου για να γίνονται ακόμα πιο γρήγορα οι αλλαγές.
Ριζική ανανέωση
Ο κινητήρας σε σχέση με την προηγούμενη φορά που δοκιμάσαμε το αυτοκίνητο, δεν έχει πλέον σχεδόν τίποτα ίδιο. Ξεκινάμε από την κυλινδροκεφαλή στην οποία έγινε ροϊκή εξέλιξη στους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής από τον Άγγελο Αγιασμένο στη Θεσσαλονίκη, όπου και αφαιρέθηκαν τα κλαπέτα που υπάρχουν στους αυλούς εισαγωγής. Κατόπιν τοποθετήθηκαν custom εκκεντροφόροι της TMG, Supertech ελατήρια βαλβίδων και retainers και δέθηκε με το υπόλοιπο μπλοκ του κινητήρα, τοποθετώντας ανάμεσά τους μια εργοστασιακή φλάντζα κεφαλής. Στους εκκεντροφόρους τοποθετήθηκαν σφηνόδρομοι για να κρατάνε τα λάδια στα κομβία και να μη στεγνώνουν από λίπανση στις υψηλές rpm.
Ακόμα περισσότερες εργασίες έγιναν στο μπλοκ του κινητήρα. Ο στροφαλοφόρος γυαλίστηκε και ζυγίστηκε από τον Δημήτρη Ζαχαράκη, ο οποίος ανέλαβε και το δέσιμο του κινητήρα. Στη συνέχεια, τοποθετήθηκαν τριμεταλλικά μέταλλα στα σημεία έδρασης των μπιελών, οι οποίες είναι ενισχυμένες και είναι custom από τη Veltiosis του Βαγγέλη Πασπαλά. Στην κορυφή των μπιελών τοποθετήθηκαν τα custom πιστόνια της DP Engine Parts, τα οποία κατασκευάστηκαν με τις προδιαγραφές που ήθελε ο Πέτρος Ταξόπουλος. Ο πίρος είναι στα 20mm, έχουν φαρδιά φούστα και είναι ενισχυμένα προκειμένου να αντέχουν τις μεγάλες πιέσεις και παράλληλα ανεβάζουν τη συμπίεση στο 10,2:1.
Η διάμετρος των πιστονιών είναι μόλις 0,5mm μεγαλύτερη από τα εργοστασιακά, πράγμα που σημαίνει πως είναι στα 77mm και η διαδρομή έχει παραμείνει η εργοστασιακή, δηλαδή 75,7mm. Αυτόματα αυτό σημαίνει πως ο κυβισμός του κινητήρα είναι 1.410cc. Μάλιστα, η διαδρομή του πιστονιού μετρήθηκε μπροστά μου, φέρνοντας στο ΑΝΣΚ και στο ΚΝΣ το πιστόνι και μετρώντας με ακρίβεια τη διαδρομή.
Το turbo που τοποθετήθηκε είναι ένα τροποποιημένο Garrett GT2876R, στο οποίο κάνει παρέα ένα external wastegate της Tial των 38mm, ένα customintercooler, καθώς και μια σκάστρα κλειστού τύπου κατασκευασμένη από την TMG. Το turbo πατάει πάνω σε μια custom πολλαπλή εξαγωγής και η είσοδος του αέρα βρίσκεται στα αριστερά της μάσκας του αυτοκινήτου. Το υπόλοιπο σύστημα εξαγωγής έχει 70mm διάμετρο και έχει κατασκευαστεί από τη MavroidakosExhaust. Τα κολάρα που χρησιμοποιήθηκαν είναι σιλικόνης και προέρχονται από τη Samco Sport.
Η τροφοδοσία του κινητήρα με καύσιμο κατά τη διάρκεια του αγώνα γίνεται με οκτώ μπεκ, τα τέσσερα από αυτά προέρχονται από 2.0ltTSI, στα οποία τροποποιήθηκαν οι φίσες, ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα είναι της Decca και έχουν παροχή 630cc/min. Τα τέσσερα επιπλέον μπεκ πατάνε πάνω σε μια custom μπεκιέρα, που στην άκρη της έχει συνδεθεί ένας ρυθμιστής πίεσης Magneti Marelli. Η αντλία υψηλής του 1.4 αντικαταστάθηκε με μια αντίστοιχη από VW Polo Blue Motion, η οποία σηκώνει μέχρι 140bar πίεσης, ενώ στον κόφτη φτάνει στα 110bar.
Για την παροχή των μπεκ έχουν επιστρατευτεί δύο αντλίες 044 της Bosh, καθώς και μίια από LeonCupraTFSI, η οποία τροφοδοτεί ένα feeder tank.
Τα extra μπεκ τα διαχειρίζεται μια μονάδα της ΑΕΜ, η οποία μαζί με την εργοστασιακή ECU έχουν προγραμματιστεί από τον Πέτρο Ταξόπουλο. Στο παιχνίδι μέσα είναι και ένα boost controller της A’PEXi, το AVCR, καθώς και οι πολλαπλασιαστές της NGK. Στον αγώνα επίσης είχε αφαιρεθεί το λουρί του κομπρέσορα για λιγότερες παρασιτικές απώλειες. Τέλος, στο κύκλωμα ψύξης του κινητήρα έχουν τοποθετηθεί τα παραφλού της Bardahl, τα οποία έχουν ιδιαίτερη αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες.
Το υπόλοιπο αμάξωμα έχει παραμείνει στην εργοστασιακή του μορφή, με εξαίρεση τα coilovers της MaxXtrac που τοποθετήθηκαν από τη StreetWare. Η μούρη είναι χαμηλωμένη για καλύτερη πρόσφυση, πράγμα που βοηθάει πάρα πολύ στις επιδόσεις του Ibiza.
Bigtoyforbigboys
Το παιχνίδι του Βασίλη είναι επικίνδυνο. Όχι για τον ίδιο φυσικά, αλλά για όποιον σταθεί δίπλα του. Πλέον έχει δείξει την αξία του στο drag-strip και παράλληλα είναι ένα ακόμα αυτοκίνητο φτιαγμένο από ελληνικά χέρια που κάνει τη σκηνή του ελληνικού tuning για ακόμα μια φορά περήφανη.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 1.410cc Διάμετρος x Διαδρομή: 77mm x 75,7mm Σχέση Συμπίεσης: 10,2:1 | Tuned by TMG Performance Προέκταση Μαιάνδρου-Εύοσμος Τηλ. 2310 778880 Email: info@tmg-performance.com Site: www.tmg-performance.com
|
TUNING SPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ
| |
ΦΡΕΝΑ Εμπρός και πίσω εργοστασιακά
| ΤΡΟΧΟΙ Εργοστασιακές 7,5Jx17in ζάντες Pirelli P Zero Nero 215/40 R17ελαστικά |
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Maha LPS3000 της Unlimited Exelixis Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm) 502,3/7.485 Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 50,25/6.545 |
|
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC 0-60 2,01 0-80 2,78 0-100 3,6 0-120 4,43 0-140 5,53 0-220 11,71 | ΡΕΠΡΙΖ 3η ΚΜ/Η SEC 50-80 1,86 80-110 1,72
|
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ Μ SEC @ ΚΜ/Η 18 2,01 @ 60,02 60 3,82 @ 105,77 100 5,03 @ 130,91 200 7,40 @ 171,87 400 11,11 @ 214,37 | ROLL με 2α KM/H SEC 60-160 6,94 60-200 11,98 100-200 9,55 |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Ford έθεσε ψηλά τον πήχη με την νέα Mustang GTD στις άλλες αμερικάνικες αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς είναι το ταχύτερο μοντέλο αμερικάνικης προέλευσ...