SKODA RAPID 1.6TDI 105PS

SKODA RAPID 1.6TDI 105PS

Η SKODA βρίσκεται στην καλύτερή της φάση και επεκτείνει την γκάμα της με γρήγορα, αλλά προσεκτικά βήματα. Το «προσεκτικά» κολλάει στο ότι αποφεύγει τις ριψοκίνδυνες καινοτομίες και στηρίζεται στο επιτυχημένο παρελθόν της. Βλέπε την περίπτωση της Octavia, η οποία είναι το πιο επιτυχημένο μοντέλο της ever, επιτυχία η οποία οφείλεται εν μέρει και στην, περίεργη μεν, επιβραβευμένη δε, απόφαση να κρατήσει στην παραγωγή την Octavia Tour πρώτης γενιάς ακόμη και μετά την παρουσίαση της Octavia II το 2004. Η Octavia Tour συνέχισε να βρίσκεται στην παραγωγή μέχρι και το 2010, 14 χρόνια μετά την πρώτη της εμφάνιση προσφέροντας μια πιο προσιτή λύση για όσους ήθελαν, αλλά δεν μπορούσαν να αποκτήσουν μια state of the art Octavia II.

Με το Rapid το πείραμα δείχνει να επαναλαμβάνεται και μάλιστα βελτιωμένο, αφού παρουσιάστηκε λίγο πριν την εμφάνιση της Octavia III, βασισμένο στο πλαίσιο της Octavia II (VW Group A05 ). Έτσι, στην ουσία έχουμε μια Octavia II που θα διατίθεται παράλληλα με την Octavia III, σημαντικά αναβαθμισμένη όμως, με σύγχρονη εμφάνιση και τεχνολογία αιχμής που καμία σχέση δεν έχει με ένα «προηγούμενο μοντέλο».

Diesel και τεράστιο

Το σημείο που πατάει το Rapid σε σχέση με τον ανταγωνισμό του είναι φυσικά οι χώροι, οι οποίοι είναι κορυφαίοι για την κατηγορία μετά από μια μελετημένη σχεδίαση για μέγιστη εκμετάλλευση ακόμη και του τελευταίου εκατοστού, όπως είδαμε και στο Tech Corner του τ. 162, όπου αναλύσαμε εκτεταμένα την σχεδίαση του νέου Rapid. Οπότε, εδώ θα δούμε πως συμπεριφέρεται στον δρόμο η συγκεκριμένη diesel έκδοση 1.6TDI η οποία είναι και αυτή με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον μετά την ντιζελοφρενίτιδα  που μας έχει πιάσει στην Ελλάδα...

O 1.6TDI του Rapid ανήκει στην προηγούμενη γενιά ΕΑ827 κινητήρων diesel του VW Group, οι οποίοι προορίζονται για την πλατφόρμα Α05 , γι' αυτό και έχει ελαφρώς μεγαλύτερη κατανάλωση και αυξημένες εκπομπές CO2 σε σχέση με τον ΕΑ288 νέας γενιάς που φοράει η νέα Octavia. Η SKODA ανακοινώνει 4,4lt/100km και 114gr/km CO2. Με το έξτρα πακέτο Green Tec, το οποίο περιλαμβάνει σύστημα StopκαιStart, σύστημα ανάκτησης ενέργειας και ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης ( 400€) αυτές οι τιμές γίνονται 3,9lt/100km και 104g/km CO2.

Σε βασική αρχιτεκτονική o ΕΑ827 1.6TDI έχει πρακτικά τετράγωνες διαστάσεις (διάμετρος x διαδρομή = 79,5 x 80,5mm) και συμπίεση στο 16,5:1, τροφοδοσία με άμεσο ψεκασμό common rail, πίεσης 1.600bar, που ψεκάζει καύσιμο μέσω μπεκ οκτώ οπών. H απόδοσή του είναι 105PS στις 4.400rpm και 25,5kgm στις 1.500-2.500rpm. Το κιβώτιο είναι 5 σχέσεων αρκετά μακρύ κλιμακωμένο, με overdrive και τις δύο τελευταίες σχέσεις, με λόγο υποπολλαπλασιασμού 0,86 (4η) και 0,66 (5η). Στην πράξη, στις 1.500rpm του στροφόμετρου  η 4η δίνει 65km/h και η 5η 80km/h, δηλαδή μπορείς να ταξιδεύεις με 140km/h και τις στροφές στην μέση του στροφόμετρου (2.600rpm/140km/h - κόκκινο στις 5.000rpm).

Πάμε βόλτα

Οδήγησα το νέο Rapid μόλις λίγες ημέρες μετά την οδήγηση της νέας Octavia στο Faro, οπότε οι εντυπώσεις ήταν φρέσκες. Εξωτερικά τα δύο αυτοκίνητα μοιάζουν πολύ, με το Rapid να αποτελεί ελαφριά σμίκρυνση της Octavia III και αυτό είναι προς όφελος του Rapid, όπως συμβαίνει με κάθε «μικρό» μοντέλο που μοιάζει με το «μεγάλο». Στο εσωτερικό οι άφθονοι χώροι  που υπόσχονται οι άνθρωποι της SKODA είναι μια πραγματικότητα, αφού νιώθεις ότι οδηγείς ένα πραγματικά άνετο αυτοκίνητο. Ειδικά η απόσταση από την οροφή για έναν οδηγό αναστήματος 1,80m είναι αρκετά μεγάλη. Το πλάτος είναι επίσης τεράστιο και περιορίζεται μόνο στα γόνατα των εμπρός επιβατών από την φαρδιά κονσόλα. Πίσω όμως, θα κάτσουν άνετα ακόμη και τρεις και μάλιστα με μεγάλη απόσταση του κεφαλιού τους από το πίσω τζάμι, χάρις στην κεκλιμένη οροφή. Το μειονέκτημα είναι η περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω, οπότε εδώ δίνει την λύση το Park Assist που ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό, ακόμη και στην ακριβή έκδοση Elegance της δοκιμής.

Η diesel χροιά του κινητήρα ελάχιστα γίνεται αντιληπτή όταν πάρει μπρος, αλλά η άμεση επιτάχυνση από το ρελαντί είναι κάτι που θα παρατηρήσεις αμέσως. Η απόκριση του κινητήρα είναι εξαιρετική, τραβάει άμεσα από τις 1.500rpm και η απόδοση δεν πέφτει παρά στις 4.500rpm, δηλαδή μόλις πριν το κόκκινο (5.000), ενώ και στο τελευταίο αυτό φάσμα των 500rpm η πτώση ισχύος είναι ομαλή και μικρή και όχι απότομη, όπως συμβαίνει στους περισσότερους diesel.

Οι μετρήσεις με VBOX είναι αποκαλυπτικές, ειδικά στις ρεπρίζ όπου το πετρελαιοκίνητο Rapid είναι πραγματικά γρήγορο. Για παράδειγμα ο χρόνοι για την κρίσιμη μέτρηση επιτάχυνσης 80-110km/h με 4η και 5η στα 6,76 και 9,74sec είναι εντυπωσιακοί για αυτή την κατηγορία ιπποδύναμης. Αντίστοιχα γρήγορη είναι και η μέτρηση 0-100km/h όπου το Rapid την ολοκλήρωσε σε 10,67sec, δηλαδή ακριβώς όσο ανακοινώνει η SKODA.

Όλα αυτά με ένα 5άρι κιβώτιο αρκετά μακρύ όπως ήδη είπαμε, με άμεσο όφελος στην κατανάλωση. Εκτός πόλεως μεν, αλλά με σβέλτη οδήγηση είδαμε 5,7lt/100km, ενώ με ελάχιστη προσοχή στο γκάζι η κατανάλωση πέφτει κάτω από τα 5,0lt. Με «κανονική» οικονομική οδήγηση τα 3,9lt/100km που υπόσχεται η SKODA για την έκδοση Green Tec είναι απολύτως εφικτά.

Στο δρόμο το Rapid εμφανίζει σαφώς πολιτισμένο πρόσωπο, όντας άνετο, με αναρτήσεις που απορροφούν τις ανωμαλίες εύκολα, χωρίς να μεταφέρουν χτυπήματα στον χώρο των επιβατών. To μόνο που θα επηρεάσει την ησυχία των επιβαινόντων είναι οι αεροδυναμικοί θόρυβοι στην εθνική και με ταχύτητες άνω των 140km/h. Τα περιθώρια πρόσφυσης σε στροφές, αλλά και στο φρενάρισμα, είναι υψηλά, ενώ και οι κλίσεις αντικειμενικά είναι μικρές. Αυτό όμως σε σχετικά κλειστές στροφές και με ταχύτητες κάτω των 100km/h. Σε ανοιχτές και γρήγορες καμπές με 100-120 η καρότσα εμφανίζει εγκάρσιες ταλαντώσεις, κυρίως στο πίσω μέρος.

Να το πάρεις

Είναι φανερό ότι βρισκόμαστε μπροστά στην επόμενη επιτυχία της SKODA, αφού το Rapid έχει όλα τα πλεονεκτήματα της Octavia σε ένα σύγχρονο πακέτο με πλήρη εξοπλισμό και τιμή στο κάτω άκρο της κατηγορίας. Την ίδια στιγμή δεν έχει ουσιαστικά μειονεκτήματα, είναι γρήγορο, οικονομικό και έχει χώρους που θα εκτιμήσεις μόνο αν έχεις τετραμελή οικογένεια. Όλα αυτά με τιμή "Skoda", δηλαδή στο κάτω άκρο της κατηγορίας. Αν αφαιρέσουμε το όφελος από απόσυρση η τιμή πέφτει κάτω από 15.000€ (14.990€), πραγματική ευκαιρία στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.

Αρθρογράφος

 

Spyshots: Suzuki Jimny 5 door

Spyshots: Suzuki Jimny 5 door

Εμφανίστηκε δημόσια στην Ινδία η πεντάθυρη έκδοση του Jimny χωρίς καμουφλάζ.