RENAULT CLIO 0.9 ENERGY TCe 90PS
To όνομα "Clio" έχει μια ιστορία 23 χρόνων στην γκάμα της Renault, καθώς εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1990, αντικαθιστώντας το αυτοκίνητο που κυριολεκτικά όρισε τον όρο «γαλλικό supermini», δηλαδή το Renault 5. Με 23 χρόνια στην παραγωγή, μόνο σαν επιτυχία μπορεί να χαρακτηριστεί και έρχονται και τα νούμερα να το αποδείξουν: 11,5 εκατομμύρια Clio έχουν πουληθεί σε 115 χώρες αυτά τα 23 χρόνια, νούμερο που δεν μπορεί να είναι τυχαίο. Ειδικά οι γρήγορες εκδόσεις Williams, Sport και RS έχουν χαράξει την δική τους ιστορία στους δρόμους και τις πίστες και είναι ιδιαίτερα αγαπητές στο κοινό του POWER. Η τρίτη γενιά του Clio εμφανίστηκε το 2006, οπότε μέχρι το 2012 μετράει 6 χρόνια ζωής τα οποία η γαλλική εταιρεία αποφάσισε ότι είναι αρκετά και ήρθε η ώρα για μια εκ βάθρων ανανέωση. Έτσι φτάσαμε στην τέταρτη γενιά του Renault Clio, την οποία αντικρύσαμε για πρώτη φορά στο Σαλόνι του Παρισιού και σήμερα έχουμε στα χέρια μας με σάρκα και οστά στην βενζινοκίνητη έκδοση με τον Energy κινητήρα των 900cc.
Στην παρούσα δοκιμή λοιπόν έχουμε πρακτικά δύο «πρωτιές», αυτήν του νέου Clio, αλλά και αυτήν του Energy 0.9 TCe 90PS, καθώς είναι η πρώτη φορά που ο νέος κινητήρας της Renault μπαίνει σε αυτοκίνητο παραγωγής. Αυτός είναι και ο λόγος που επιλέξαμε την συγκεκριμένη έκδοση, παρά την diesel-φρενίτιδα που επικρατεί τους τελευταίους μήνες στην χώρα μας. Ο συγκεκριμένος κινητήρας, μαζί με τον Twin Air της Fiat και τον 1.0 Ecoboost της Ford σηματοδοτεί την νέα τεχνολογική τάξη πραγμάτων και δίνει μια πρώτη γεύση από τους κινητήρες της επόμενης δεκαετίας. Μπορεί λοιπόν, σαν άλλοι ιθαγενείς, να ζούμε σήμερα τον πετρελαιοπαράδεισό μας, αλλά τεχνολογικά είμαστε μια δεκαετία πίσω. Οι κινητήρες του σήμερα και του πολύ κοντινού αύριο είναι οι super-downsized με κυβισμό το πολύ 1.0lt και απόδοση 80-100PS. Θυμηθείτε ότι το διαβάσατε στο POWER αυτό...
Κάντο σαν concept
To νέο Clio είναι το πρώτο μοντέλο μαζικής παραγωγής της Renault που έχει δεχθεί την πινελιά ανανέωσης του Laurens van den Acker, του νέου επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της εταιρείας και ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από το πρωτότυπο DeZir που εμφανίστηκε στο Σαλόνι του Παρισιού το 2010. Αρκεί μια ματιά για να καταλάβει κανείς ότι η μάσκα του νέου Clio έρχεται αυτούσια από το DeZir, ενώ και οι συνολικές διαστάσεις είναι πιο σπορτίφ σε σχέση με του Clio III. Έτσι το νέο Clio είναι χαμηλότερο κατά σχεδόν 5 πόντους (45mm) από το προηγούμενο μοντέλο, με 10mm μικρότερη απόσταση από το έδαφος και φαρδύτερο μετατρόχιο κατά 34 έως 36mm. Την ίδια στιγμή οι τροχοί είναι μετατοπισμένοι κατά 15mm προς τα έξω, ώστε να έρθουν «πρόσωπο» με τα φτερά, βελτιώνοντας έτσι όχι μόνο την αισθητική, αλλά και την αεροδυναμική. Αν κρίνεις από τις προδιαγραφές, όσο και την εμφάνιση, θα έλεγες ότι το νέο Clio σχεδιάστηκε με την έκδοση RS στο μυαλό και δεν θα έπεφτες πολύ έξω. Ας μην ξεχνάμε ότι το νέο RS των 200PS, που θα δούμε σύντομα στους δρόμους, είναι... πεντάθυρο. Ένα βασικό, όσο και παράδοξο χαρακτηριστικό του νέου Clio είναι ότι θα διατίθεται αποκλειστικά 5θυρο, ακόμη και στην έκδοση RS. Οι «κρυμμένες» πίσω πόρτες καλύπτουν βέβαια το θέμα της αισθητικής, οπότε μένει να δούμε αν καλύπτουν και το θέμα της ακαμψίας του πλαισίου.
Ναι, είναι τρικύλινδρο
O μικρότερος σε κυβισμό κινητήρας που φοράει το νέο Clio είναι ο Energy TCe 90 της έκδοσης της δοκιμής, ο οποίος παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στην περσινή Έκθεση Γενεύης και, όπως είπαμε παραπάνω, για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο μπαίνει στο νέο Clio. Η τεχνολογία του πάει την φιλοσοφία Energy (Tech Corner τ.155) στα άκρα, φτάνοντας σε ένα τρικύλινδρο σύνολο μόλις 898cc που αποδίδει 90PS, χάρις στην τουρμπίνα υπέρ-χαμηλής αδράνειας. Με απλά λόγια, έχει ισχύ αντίστοιχη με αυτήν ενός ατμοσφαιρικού 1.4, αλλά όλα τα οφέλη ενός κινητήρα με κυβισμό κάτω του λίτρου, μεταξύ των οποίων και η πολύ χαμηλή κατανάλωση που, σύμφωνα με την Renault, φτάνει στα 4,3lt/100km και έχει εκπομπές CO2 στα 99g/km, άρα έχει μηδενικά τέλη και μπορεί να κυκλοφορεί καθημερινά στο δακτύλιο της πρωτεύουσας. Εδώ όμως υπάρχει ένα σημείο - κλειδί, καθώς αυτό ισχύει μόνο για την «φθηνή» έκδοση Expression και όχι για την ακριβότερη Dynamic, για την οποία οι ανακοινώσιμες εkπομπές CO2 είναι στα 104g/km, ενώ και η ανακοινώσιμη κατανάλωση είναι ελαφρώς υψηλότερη, στα 4,5lt/100km. Αναλυτικά τεχνικά στοιχεία του συγκεκριμένου κινητήρα θα δούμε στο Tech Corner του τεύχους, εδώ να αναφέρουμε περιληπτικά ότι έχει αλουμινένιο μπλοκ, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και έχει ακολουθηθεί μια σειρά λύσεων με στόχο την εκτεταμένη μείωση των εσωτερικών τριβών, αλλά και των αεροδυναμικών απωλειών. Περεταίρω μείωση της κατανάλωσης κατά 5% επιτυγχάνεται με το σύστημα Stop n Start, το οποίο ανιχνεύει την θέση κάθε εμβόλου για άμεση εκκίνηση και συνδυάζεται με σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση και το φρενάρισμα.
Σύγχρονο και εξοπλισμένο
Στην όψη το νέο Clio είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό και σε καμία περίπτωση δεν περνάει απαρατήρητο. Δεν μπορώ να διαχωρίσω αν παίζει ρόλο το ότι κυκλοφορούν ελάχιστα μέχρι στιγμής ή αν ελκύει το μάτι καθαρά η σχεδίαση, η αλήθεια είναι ότι νιώθεις στο δρόμο να σε κοιτάνε. Ο εντυπωσιασμός συνεχίζεται και στο εσωτερικό, όπου η αισθητική δεν έχει καμία σχέση με τα παλαιότερα Renault. Εδώ είναι σύγχρονη χωρίς να γίνεται κραυγαλέα, με την κεντρική κονσόλα να τραβάει τα βλέμματα, κυρίως στην μεγάλη οθόνη των 7 ιντσών του Media Nav στην οποία προβάλλονται πληροφορίες από το τηλέφωνο μέσω Bluetooth, πληροφορίες για τα υποσυστήματα του αυτοκινήτου και το Navigation. Όσον αφορά τον εξοπλισμό, είναι αρκετά πλούσιος ακόμη και στην έκδοση Expression, με το Media Nav, το cruise control και τους προβολείς ομίχλης να διατίθενται σαν στάνταρ.
Οδηγώντας
Όποιος πει ότι δεν είναι περίεργος να δει πως κινείται στο δρόμο ένα αυτοκίνητο των 90PS από κινητήρα με λιγότερα από 900cc είναι απλά ψεύτης και είναι αλήθεια ότι έχοντας οδηγήσει τόσο τον Twin Air όσο και τον 1.0 Ecoboost με έτρωγε η περιέργεια για το πώς κινείται ο τρίτος αυτής της μικρής παρέας. Σίγουρα είναι πολιτισμένος. Στο εσωτερικό ακούγεται ελάχιστα, δεν υπάρχουν κραδασμοί και μόνο σε πολύ χαμηλές στροφές θα αντιληφθείς την τρικύλινδρη αρχιτεκτονική του. Σε αυτές τις στροφές όμως δεν είναι πολύ πρόθυμος να επιταχύνει, ειδικά με 3η και πάνω στο κιβώτιο θα πρέπει να περιμένεις το στροφόμετρο να ξεπεράσει τις 2.500rpm ώστε η μικροσκοπική τουρμπίνα να ανεβάσει πίεση και να νιώσεις κανονική επιτάχυνση. Από εκεί και πάνω ανεβάζει πρόθυμα μέχρι τις 5.500rpm της μέγιστης ισχύος (5.250rpm για την ακρίβεια) και μετά καλό είναι να ανεβάσεις σχέση, καθώς η πτώση ισχύος είναι αισθητή. Άλλωστε το «κόκκινο» βρίσκεται αμέσως πιο πάνω, στις 6.000rpm και σχεδόν αμέσως επεμβαίνει και ο κόφτης.
To VBOX είναι αποκαλυπτικό για τις πραγματικές επιδόσεις, και μόνο αργό δεν μπορείς να πεις το 900άρι Clio, αφού είναι γρηγορότερο από αρκετά ατμοσφαιρικά 1.400άρια. Έτσι, για το 0-100km/h χρειάστηκε 12,35sec, την στιγμή που η Renault ανακοινώνει 13sec, ενώ οι ρεπρίζ με 3η και 4η είναι απόλυτα αποδεκτές, στα 8,04 και 10,62sec αντίστοιχα για το 80-110km/h.
Εκεί που είναι πραγματικά αργό είναι στις ρεπρίζ με 5η, αλλά ο λόγος είναι προφανής. Σε πραγματικές συνθήκες, το 5άρι κιβώτιο είναι κλιμακωμένο με στόχο την κίνηση εντός πόλεως, με τις τέσσερις πρώτες σχέσεις κοντά μεταξύ τους και την 5η αρκετά πιο μακριά από την 4η για οικονομική κίνηση σε ταξίδι. Με τον κινητήρα στις 3.000rpm η 5η δίνει 130km/h στο ταχύμετρο, οπότε στο θεωρητικό «κόκκινο» η 5η θα έφτανε τα 260km/h! Έτσι είναι αναμενόμενη η... αιωνιότητα των 23 sec για τα 100-140km/h με 5η. Σε ρυθμό ταξιδιού μια μέση ταχύτητα των 150km/h είναι εύκολη για τον κινητήρα και την διατηρεί άνετα, αλλά κάπου εκεί είναι και το «άνετο» όριο για τον κινητήρα, αφού η επιτάχυνση πάνω από τα 150 είναι αργή και μόνο με προσπάθεια και επιμονή θα φτάσεις στα 170km/h στο κοντέρ. Μια ματιά στις μετρήσεις είναι και εδώ αποκαλυπτική. Από στάση το Clio φτάνει τα 140km/h σε 25,14sec και μετά χρειάζεται σχεδόν άλλα 11sec για να φτάσει τα 160km/h.
Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για έναν κινητήρα 898cc και 90PS που προορίζεται για οικονομική μετακίνηση κυρίως εντός πόλεως και εδώ το Clio τα καταφέρνει μια χαρά. Η κατανάλωση σε όλη την διάρκεια της δοκιμής κυμάνθηκε στα 7,4 - 7,5lt/100km και μάλιστα είναι αρκετά «αναίσθητο» στον τρόπο οδήγησης, αφού ακόμη και στην φάση των μετρήσεων έδειξε το πολύ 7,9lt/100km.
Σε καθημερινή χρήση το Clio εμφανίζεται πολύ άνετο, ειδικά οι αναρτήσεις του είναι μαγικό χαλί. Περνάει πάνω από ανωμαλίες σαν αυτές να είναι απόλυτα φυσιολογικές, χωρίς χτυπήματα στην μέση των επιβατών. Ακόμη και αν ξεχαστείς και περάσεις από σαμαράκι περιορισμού ταχύτητας όπως έρχεσαι, ελάχιστα θα ενοχληθείς. Την ίδια στιγμή εμφανίζεται πολύ διασκεδαστικό σε κλειστό στροφιλίκι, τουλάχιστον όσο του επιτρέπει η ιπποδύναμη του κινητήρα. Οι κλίσεις δεν είναι μεγάλες, ούτε εμφανίζονται πλεύσεις σε άφημα του γκαζιού εντός στροφής. Το πλαίσιο είναι στιβαρό και το πάτημα του αυτοκινήτου είναι καθαρά σπορτίφ, με πολύ καλή αίσθηση στο τιμόνι. Τα φρένα είναι άψογα σε κάθε περίπτωση και δύσκολα θα έρθουν στα όριά τους με τα 90PS. Επιβράδυνση 1 G και 2,77sec σε ακινητοποίηση από τα 100km/h είναι εξαιρετική επίδοση για δισκόφρενα των 258mm με πίσω ταμπούρα. Μοναδικό παράπονο είναι τα περιθώρια πρόσφυσης, όπου το Clio γλίστραγε σχετικά εύκολα, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στα ελαστικά χαμηλής τριβής ολίσθησης που προσφέρουν χαμηλή κατανάλωση.
Τελικά...
Η αλήθεια είναι ότι η Renault πήρε ρίσκο παρουσιάζοντας την νέα έκδοση ενός σημαντικού μοντέλου με έναν τόσο ριζοσπαστικό κινητήρα, αλλά το πείραμα στέφθηκε από επιτυχία. Ο Energy TCe 90 ίσως να μην είναι σε πραγματική χρήση τόσο σβέλτος όσο ένας 1.2 Turbo, αλλά οι επιδόσεις του είναι αντιπροσωπευτικές για την ιπποδύναμή του (και όχι για τον μικρό κυβισμό του), ενώ είναι πραγματικά οικονομικός σε κάθε χρήση. Την ίδια στιγμή το νέο Clio εντυπωσιάζει με την φρεσκάδα του και την απόδοσή του στο δρόμο και μας έβαλε στην πρίζα να περιμένουμε εναγωνίως την έκδοση RS, αλλά εδώ μιλάμε για το άλλο άκρο της γκάμας. Το «μικρό» Clio 0.9 TCe 90PS είναι μια εξαιρετική πρόταση με εντυπωσιακή εμφάνιση, πλούσιο εξοπλισμό και πολύ προσιτή τιμή, που βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της κατηγορίας του.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Hyundai Motorsport κατέκτησε την τρίτη θέση στο Rally Italia Sardegna, στον 5ο γύρο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι του 2021.