Subaru Impreza Gobstopper2
RogerAlbertClark
Ο Roger Albert Clark ήταν ίσως ο πιο θρυλικός Βρετανός οδηγός αγώνων των ’60s-’70s. Μπήκε στον αγωνιστικό κόσμο το 1956 και εννέα χρόνια μετά, το 1965, κέρδισε το πρώτο του βρετανικό πρωτάθλημα ράλι με ένα Ford Cortina GT. Το 1968 κέρδισε το δικό μας Ράλλυ Ακρόπολις, το 1970 το circuit της Ιρλανδίας, έξι φορές το ράλι Σκωτίας και δυο φορές το RAC, αρχικά το 1972 με συνοδηγό τον Tony Mason και αργότερα το 1976 με συνοδηγό τον Stuart Pegg, όταν αυτό μάλιστα αποτελούσε μέρος του WRC. Οδηγώντας ένα Ford Escort RS και με συνοδηγό τον Jim Porter, κατέκτησε και πάλι το Βρετανικό πρωτάθλημα ράλι τις χρονιές 1972, 1973 και 1975. Οι τρεις γιοι του, Olly, Stan και Matt Clark, ακολούθησαν τα χνάρια του πατέρα τους και ασχολήθηκαν με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Oι Olly και Stan είναι οδηγοί αγώνων, με τον πρώτο νικητή του Βρετανικού Time Attack το 2008 και το 2009, του Network Q Rally of Great Britain και του FIA Cup for Drivers of Production Cars, ενώ ο Matt είναι ο επικεφαλής μηχανικός της οικογενειακής επιχείρησης RCM-Roger Clark Motorsport.
RCM-RogerClarkMotorsport…
Η RCM, η οποία ιδρύθηκε το 1991 από τον πατέρα Roger Clark, παραμένει σήμερα περισσότερο από ποτέ πιστή στις αρχές της: αντικείμενό της είναι η προετοιμασία και εξέλιξη αγωνιστικών Subaru Impreza και Mitsubishi Lancer, καθώς και η μελέτη, η σχεδίαση και η κατασκευή κορυφαίων προϊόντων βελτίωσης. Το DNA, ο δεσμός αίματος, οι ικανότητες του Olly στο τιμόνι και του Matt στο σχεδιαστήριο, στο μηχανουργείο και στο εφαρμοστήριο, κάνουν την RCM αχτύπητη. Όπως ακριβώς ο πατέρας τους πέταξε το γάντι στους Σκανδιναβούς κερδίζοντας το RAC Rally το 1972, έτσι και οι γιοι «παίζουν» στα ίσια τους Ιάπωνες στο πρωτάθλημα Time Attack. Στην κατηγορία Pro, στην οποία συμμετέχουν οι Clark, κατ’ αρχάς δεν υπάρχουν περιορισμοί. Φυσικά, οι Clark έχουν και τις κατάλληλες διασυνδέσεις. Ως οικογενειακοί φίλοι με τον David Richards-Prodrive, κατάφεραν να έχουν στη διάθεσή τους ως βάση για το νέο τους project, μια από τις τελευταίες WRC Spec καρότσες, προετοιμασμένη από την Prodrive. Ο δεσμός με τη Subaru ξεκινάει για τους Clark ήδη από τις αρχές του ’90, όταν ο πατέρας Roger έτρεχε με ένα Legacy. Μετά τον θάνατό του το 1998, οι Matt και Olly συνέχισαν να πιέζουν τα Subaru στα όριά τους, να τα εξελίσσουν, να τρέχουν και να συναγωνίζονται με αυτά για να φτάσουμε το 2005 στο εκπληκτικό από κάθε άποψη GC8 Impreza, original Gobstopper 1, των 850Ps! Το GS1 χαρίζει στην RCM δύο βρετανικά πρωταθλήματα Time Attack, ένα το 2008 και ένα το 2009, καθώς και τρεις τίτλους Tuner of the Year στο ευρωπαϊκό Ten of the Best, απογειώνοντας την καταξίωση της RCM! Φέτος, έπειτα από τρία χρόνια εξέλιξης, οι αδελφοί Clark παρουσιάζουν τον συνεχιστή του GS1, το... Gobstopper 2!
Freedom
Η απουσία περιορισμών από τους κανονισμούς, καθώς και η προφανής απουσία οικονομικών περιορισμών, έλυσαν τα χέρια του Matt Clark ή αλλιώς του “Mad Professor”, κατά τον αδερφό του Olly. Το GS2 δεν είναι λοιπόν τίποτα λιγότερο από μια hi-end τεχνολογικά πλατφόρμα συνεχούς εξέλιξης και ταυτόχρονα ο νέος «κράχτης» της RCM. Πρωταρχικός στόχος του Matt ήταν η κατασκευή ενός cage, το οποίο θα αποτελούσε ουσιαστικά τον σκελετό πάνω στον οποίο θα στηνόταν όλο το αυτοκίνητο, με το αμάξωμα να παίζει τον ρόλο της «ενδυμασίας». Έτσι, πάνω στην WRC spec καρότσα της Prodrive, οι Andy και Simon της Custom Fabrication, «κέντησαν» στην κυριολεξία ένα roll cage από σωλήνες T45, προσθέτοντας ενισχύσεις που θα επέτρεπαν την ασφαλή κατάργηση σχεδόν όλων των μεταλλικών body panels. Φυσικά, υπό την καθοδήγηση του Matt Clark, έγιναν αλλαγές στα σημεία στήριξης της ανάρτησης, τροποποιήθηκαν οι θόλοι, προστέθηκαν air jack tubes για άμεση ανύψωση του αυτοκινήτου στα pits και πολλές, μα πολλές ενισχύσεις σε καθοριστικής σημασίας σημεία. Άλλωστε ο Matt είχε υποσχεθεί στη μητέρα του: «Θα το κάνω όσο πιο ασφαλές γίνεται για τον μικρό μου αδερφό». Ένα ελαφρύ στρώμα primer καλύπτει το παρθένο αμάξωμα προκειμένου να προστατευθεί κατά τη μεταφορά του πίσω στην RCM στο Hinkley. Εκεί σετάρεται το ύψος και το φάρδος του GS2 στο πιο extreme WRC set-up, ως σημείο αναφοράς για τα spoilers, τους προφυλακτήρες, τα φτερά, τους διαχύτες κ.λπ. Ναι, σωστά καταλάβατε, απλά του «πήραν τα μέτρα», για να δώσουν παραγγελία στην KS Composites-F1 Carbon Fiber Manufacturer- να βγάλει καλούπια για τα αεροδυναμικά βοηθήματα, τα φτερά, το καπό, τις πόρτες, την οροφή και τους προφυλακτήρες, όλα φυσικά από... ανθρακόνημα. Εδώ που έχουμε φτάσει, σίγουρα δεν θα σας φανεί παράξενο αν σας αναφέρω ότι το GS2 πέρασε από λέιζερ σκάνερ προκειμένου να προβάρουν και να εξελίξουν σε 3D ηλεκτρονική μορφή το μέγεθος, το σχήμα και τη θέση των αεροδυναμικών βοηθημάτων. Ούτε βέβαια ότι μετά πήγαν με το 1:1 GS2 μια βόλτα από τις αεροσύραγγες δοκιμών του MIRA, εκεί όπου όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων τεστάρουν αεροδυναμικά και εξελίσσουν τα νέα τους μοντέλα. Αν βρίσκετε υπερβολικά τα αεροδυναμικά βοηθήματα μπροστά και πίσω, αν σας θυμίζουν κάτι από Pikes Peak κατασκευές, η εξήγηση είναι ότι ο Matt μελέτησε προσεκτικά τον παγκόσμιο ανταγωνισμό στο Time Attack και προτίμησε να προετοιμαστεί κατάλληλα για παν ενδεχόμενο. Άλλωστε, δεν ρίχνεσαι στη μάχη αν δεν είσαι κατάλληλα εξοπλισμένος! Μια τόσο σχολαστική αεροδυναμική μελέτη και προετοιμασία δεν θα μπορούσε να αποδώσει τα μέγιστα χωρίς το κατάλληλο στήσιμο. Φυσικά, για ακόμα μια φορά, δεν μιλάμε για «τυχαία» aftermarket βελτιωτικά προϊόντα «από το ράφι». Μπορεί οι γέφυρες και τα ψαλίδια της ανάρτησης να βασίζονται στα αντίστοιχα WRC tarmac specs, τα top mounts και τα άκρα της ανάρτησης, όμως, είναι σχεδίασης RCM και συνεργάζονται με την custom filled & valved Ohlins TTX46 coilover ανάρτηση με τα ERS ελατήρια της Eibach. Τίποτα λιγότερο από τα καλύτερα, τόσο στα φρένα όσο και στους τροχούς του GS2, αφού φοράει AP Racing δαγκάνες, με carbon αεριζόμενους δίσκους 380mm μπροστά και 340mm πίσω ή εναλλακτικά -για χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος και «σφικτές» πίστες- μεταλλικούς αεριζόμενους δίσκους 365mm μπροστά και 340mm πίσω, AP Racing υδραυλικό χειρόφρενο και πεταλιέρα, ενώ ειδική παραγγελία και στα specs του Matt Clark είναι και οι σφυρήλατες Team Dynamics 10Jx18in ζάντες του GS2. Στα λάστιχα, τον πρώτο λόγο έχει ο Olly, που δεν αλλάζει τα Pirelli με τίποτα άλλο.
Olly μαζί...
To GS2 έχει «χτιστεί» γύρω από τον Olly, τον οδηγό της ομάδας της RCM. Ο Olly είναι γεννημένος οδηγός αγώνων αυτοκινήτου, έχει τρέξει σε αγώνες σε όλο τον κόσμο και είναι ο καλύτερος για να οδηγήσει το GS2. Πέρα από το προφανές «δέσιμο», την εμπιστοσύνη και την κατανόηση μεταξύ των αδερφών, ο Olly έχει μια ενστικτώδη ικανότητα ελέγχου πέρα από τα όρια της πρόσφυσης. Μπορεί να πιέσει μέχρι τα όρια ή ακόμα και πέρα από αυτά, τρελαίνοντας χρονόμετρα, αντιπάλους και θεατές... Το cockpit του GS2 αποτελείται από ένα carbon fiber ταμπλό με επένδυση flock, ενώ εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι είναι αριστεροτίμονο. Έτσι όμως βολεύεται καλύτερα ο Olly και αφού το ενδεχόμενο πώλησης του GS2 στο μέλλον αποκλείεται... το φτιάχνουμε LHD. Πίσω από τη θέση του οδηγού, σε προστατευόμενο και ψυχώμενο σημείο, βρίσκεται η Syvecs ECU, που συνεργάζεται με τον πίνακα οργάνων της MoTec και το paddle shift της Zytek. Φυσικά, από την αρχή έχει φτιαχτεί όλη η καλωδίωση του GS2 με χρήση lightweigh Spec 44 αεροπορικού τύπου καλώδια και φίσες. Χαμηλά στο πάτωμα, βρίσκεται και το custom made ρεζερβουάρ των 38lt της Lincoln Premier, που μέσω δυο αντλιών της Bosch και σωληνώσεις της Goodridge, στέλνει αγωνιστική βενζίνη στον EJ20, εξασφαλίζοντας στον Olly 20 λεπτά flat out αυτονομία. Ψυχή του κτήνους είναι ένα δίλιτρο EJ20 μπλοκ, με εντόσθια, περιφερειακά και set-up που αν κάποιος το επιθυμεί -και μπορεί να το πληρώσει- δεν έχει παρά να επικοινωνήσει με την RCM και να παραγγείλει ένα. Πρόκειται για έναν συνδυασμό πείρας και τεχνογνωσίας από τον αντίστοιχο boxer του GS1, με κάποιες επιπλέον βελτιώσεις που τελειοποιούν το σύνολο. Οι αδελφοί Clark, όλως περιέργως, δεν είναι μυστικοπαθείς. Αντιθέτως, δεν διστάζουν να αποκαλύψουν τη συνταγή της επιτυχίας, να διαθέσουν στην αγορά τα προϊόντα που σχεδιάζουν, εξελίσσουν και χρησιμοποιούν και να δώσουν συμβουλές για το πώς να τα κάνει κάποιος να δουλέψουν μεταξύ τους. Άλλωστε απώτερος σκοπός των Gobstoppers δεν είναι άλλος από το να διαφημίζουν τα προϊόντα της RCM.
EJ20
Ομάδα που κερδίζει, δεν την αλλάζεις. Έτσι, ο Matt αποφάσισε να στήσει δυο πανομοιότυπους κινητήρες, έναν που τοποθέτησε για δοκιμές στο GS1 στον αγώνα Time Attack στο Croft Circuit στις αρχές του 2013 και έναν που προοριζόταν για το GS2. Το GS1 τερμάτισε πρώτο στην κατηγορία του σε αυτόν τον αγώνα, ο Matt βρέθηκε κυπελλούχος και η τελευταία εξέλιξη του EJ20 πήρε το πράσινο φως για το engine bay του GS2. Μερικά από τα highlights του κινητήρα είναι το closed deck block της RCM, που αντέχει σε πιέσεις turbo έως και 3bar -οι Clark το δουλεύουν στα 2,6bar. «Γεμίζοντας» το μεγαλύτερο μέρος διόδου νερού μεταξύ των κυλίνδρων και του εξωτερικού τοιχώματος του μπλοκ, δεν επιτρέπεται η συστολή των κυλίνδρων στις υψηλές πιέσεις, αποφεύγοντας έτσι το «φλατζάρισμα». Αυτό, σε συνδυασμό με την αντικατάσταση της φλάντζας της κυλινδροκεφαλής με o’rings εξασφαλίζουν την απόλυτη στεγανοποίηση/διαχωρισμό ψυκτικού-λιπαντικού. Ο αλεξίσφαιρος boxer του GS2 «φοράει» τις RCM big valve o’ring type κυλινδροκεφαλές, τις RCM βαλβίδες εισαγωγής-εξαγωγής, μονά ενισχυμένα ελατήρια βαλβίδων, titanium retainers, τα RCM lightweight Omega πιστόνια, τις RCM Arrow M2000 μπιέλες και τον RCM Arrow στρόφαλο με διαδρομή 75mm. Το σύστημα λίπανσης είναι τύπου ξηρού κάρτερ, έχει σχεδιαστεί και εξελιχθεί in-house από την RCM και είναι τελείως διαφορετικό από το αντίστοιχο του GS1. Τα περιφερειακά συμπληρώνουν η RCM FBW πεταλούδα, η WRC S10 πολλαπλή εισαγωγής, το RCM οκτάμπεκο x 1.000cc/min σύστημα τροφοδοσίας, η RCM Inconel short runner πολλαπλή εξαγωγής με κεραμική επίστρωση, το υβριδικό Garrett 4094R turbo, ένα φίλτρο αέρα της K&N και τα intercooler και ψυγεία νερού και λαδιού, επίσης της RCM. Στη μετάδοση, o Matt έχει τοποθετήσει ένα ελαφρωμένο βολάν -2,5kg- της RCM, έχει εμπιστευτεί και πάλι την AP, χρησιμοποιώντας ένα carbon πολύδισκο σετ συμπλέκτη, το σειριακό 6άρι κιβώτιο έχει custom made κλιμάκωση και σειριακό μηχανισμό της RCM που συνεργάζεται με το paddleshift της Zytec, carbon άξονα μετάδοσης της AST, custom ημιαξόνια και τελική σχέση μετάδοσης 3,9:1. Let’s hit the road…
TrackReady
Η πρώτη εμφάνιση του Gobstopper 2, ενός project που πολλοί στον κόσμο του βρετανικού Time Attack ανέμεναν διακαώς, έγινε στο Silverstone στις 08/04/2014. Ο πήχης ήταν ήδη πολύ ψηλά τοποθετημένος από την RCM και το Gobstopper 1 και οι προσδοκίες ήταν μεγάλες, οι καιρικές συνθήκες όμως δεν βοήθησαν. Οι αδελφοί Clark ήξεραν ήδη από ένα test session στα τέλη του 2013, ότι το GS2, ακόμη και σε ημιτελή τότε μορφή, ήταν γρηγορότερο του GS1. Ο Olly ξεκίνησε τα τρία πρώτα sessions δουλεύοντας τον EJ20 στη μεσαία πίεση, κρατώντας τη μεγάλη και τα νίτρα για το τέλος. Ο Olly δηλώνει ότι «το GS2 είναι ασύλληπτα σταθερό, καλοζυγισμένο και πολύ διαφορετικό συνολικά από το GS1. To GS2 θέλει να γίνει φίλος σου, τη στιγμή που το GS1 ήθελε να σε... σκοτώσει!», φανερά ενθουσιασμένος και υπερήφανος για το δημιούργημα του αδερφού του Clark. Υπό αυτές τις συνθήκες και σε βρεγμένο οδόστρωμα, το GS2 γράφει στο Silverstone τον ταχύτερο χρόνο στην κατηγορία Pro Extreme: 58,488sec με μέση ωριαία ταχύτητα τα 160,93km/h, λίγο πριν ένα ελατήριο πιστονιού παραδώσει πνεύμα ... Ακόμη και έτσι, ο Olly, ο Clark, η RCM και το GS2 έκαναν πολλά σαγόνια να πέσουν και ακόμη περισσότερους να αναρωτηθούν και να αγχωθούν με τις δυνατότητες του GS2. Δυστυχώς για αυτούς, λιγότερο από δυο μήνες αργότερα, το GS2 έδειξε τα πραγματικά του δόντια στον δεύτερο αγώνα του βρετανικού πρωταθλήματος Time Attack στο Knockhill στις 27/05/2014. Το ομιχλώδες και βρεγμένο σκηνικό κατά τη διάρκεια των warm-ups και qualifying sessions, ακολουθείται από βελτίωση του καιρού, η πίστα στεγνώνει και τα αυτοκίνητα παίρνουν θέση εκκίνησης με slick ελαστικά. Δευτερόλεπτα πριν από την εκκίνηση, μια μπόρα αλλάζει και πάλι τα δεδομένα και κάποιες ομάδες σπεύδουν σε αλλαγή ελαστικών. Η επανεκκίνηση του αγώνα μετά την κόκκινη σημαία και με μόλις τρία λεπτά να απομένουν για τον τερματισμό, βρήκε δεύτερο τον θρύλο του Knockhill, Andrew Gallagher, με το carbon Ford Focus των 1.000Ps, με διαφορά ενός δεκάτου του δευτερολέπτου πίσω από τον Olly Clark και το Gobstopper 2! Ο Olly γύριζε στο 54sec, πριν από τον τελευταίο γύρο, όπου και σήκωσε τη μεγάλη πίεση για να μπει στα 53sec, κερδίζοντας φυσικά τον αγώνα... Αν είχε έναν ακόμα γύρο, σκόπευε να βάλει και τα νίτρα, αλλά δεν πρόλαβε. Ο Olly και το GS2 κέρδισαν στο βρεγμένο, νωρίτερα την ίδια μέρα όμως, σε σχετικά στεγνή πίστα, έκαναν επίσης τον ταχύτερο χρόνο όλων: 51,831sec!!! Είπαμε. Μακελειό φέτος στο Time Attack…
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Subaru EJ20
| Tuned by: Roger Clark Motorsport Limited 19-20 Brindley Road Hinckley Leicester LE10 3BY
|
TUNING SPECS: 2.0lt Subaru EJ20 RCM closed deck μπλοκ Garett hybrid 4094 turbo Turbosmart 50mm external wastegate RCM gas ring conversion RCM Arrow M2000 μπιέλες RCM 75mm Arrow στρόφαλος RCM lightweight Omega πιστόνια RCM big valve ‘O’ ring type κυλινδροκεφαλές RCM βαλβίδες εισαγωγής-εξαγωγής Μονά ενισχυμένα ελατήρια βαλβίδων Titanium retainers RCM ‘R profile’ tight wrap ιμάντας εκκεντροφόρου WRC SI0 πολλαπλή εισαγωγής RCM 8μπεκο σύστημα τροφοδοσίας 1000cc/min μπεκ RCM FBW πεταλούδα γκαζιού RCM 7.5lt σύστημα ξηρού κάρτερ RCM Inconel πολλαπλή εξαγωγής K&N φίλτρο αέρα RCM intercooler, ψυγείο νερού και λαδιού 102mm εξάτμιση Zircotec κεραμική επίστρωση πολλαπλής εξαγωγής
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Μπροστά: Γέφυρα, ψαλίδια WRC tarmac spec, custom RCM άκρα και top mounts, Ohlins TTX46 coilover kit Eibach ERS ελατήρια Πίσω: Γέφυρα, ψαλίδια WRC tarmac spec, custom RCM άκρα και top mounts, Ohlins TTX46 coilover kit Eibach ERS ελατήρια
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: RCM βολάν 2,5kg AP carbon συμπλέκτης 6τάχυτο σειριακό κιβώτιο με μηχανισμό αλλαγής RCM AST carbon κεντρικός άξονας RCM custom ημιαξόνια Τελική σχέση μετάδοσης 3,9:1 Custom RCM καβούκι διαφορικού | |
ΑΜΑΞΩΜΑ: Custom RCM carbon fiber προφυλακτήρες Custom RCM carbon fiber φτερά Custom RCM carbon fiber καπό Custom RCM carbon fiber οροφή Custom RCM carbon fiber πόρτες Αλουμινένια πίσω πόρτα STI Lightweight παράθυρα και θερμαινόμενο εμπρός τζάμι Custom πακέτο αεροδυναμικών βοηθημάτων Recaro HANS καθίσματα Sabelt ζώνες Lifeline πυρόσβεση Custom Fabrications T45 cage | |
ΦΡΕΝΑ: Μπροστά: AP Racing δαγκάνες, carbon αεριζόμενοι δίσκοι 380mm ή μεταλλικοί αεριζόμενοι 365mm Πίσω: AP Racing δαγκάνες, carbon αεριζόμενοι δίσκοι 340mm ή μεταλλικοί αεριζόμενοι 340mm, AP Racing υδραυλικό χειρόφρενο
| ΤΡΟΧΟΙ: Team Dynamics 10Jx18in, Pirelli slicks
|
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το Nissan Ariya έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση, πραγματοποιώντας με τον καλύτερο τρόπο το ντεμπούτο του, γύρω από το εμβληματικό Circuit de Mon...