SUBARU IMPREZA GRB WRX STi 570PS
On the web
Λόγω δουλειάς, πολλές ώρες την ημέρα τις περνάμε στο internet. Χαζεύοντας λοιπόν στο iwsti.com, το μεγαλύτερο forum παγκοσμίως για τα Subaru Impreza, έπεσα πάνω σε ένα Ελληνικό GRB 09 WRX STi για το οποίο διάβαζα απίστευτα θετικά σχόλια. Κάποιοι λένε πως είναι το ομορφότερο GRB δρόμου που παίζει αυτή τη στιγμή. Χωρίς πολλά-πολλά, εξωτερικά το αυτοκίνητο έχει μεταμορφωθεί σε ένα απίστευτα όμορφο Impreza. Κάπου ανάμεσα στα post του forum, βλέπω και μία δυναμομέτρηση με 607Ps στον στρόφαλο. Όπα, σκέφτομαι, εδώ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον... Αυτό το αυτοκίνητο, πρέπει να το δοκιμάσουμε! Η δυναμομέτρηση είχε γίνει στο Dynapack δυναμόμετρο της Extreme-Tuners οπότε θα ερχόμουν από εκεί σε επαφή με τον ιδιοκτήτη. Έτσι κι έγινε!
Κρητικός
Ο Νίκος είναι από την Κρητη, πράγμα που δυσκολεύει την δοκιμή μας, αλλά θα τα καταφέρουμε. Εξάλλου σε λίγες μέρες, πλησιάζει ο αγώνας Dragster στο Τυμπάκι, και θα δούμε το Impreza από κοντά. Οι μέρες πέρασαν και με τον Νίκο μιλήσαμε αρκετές φορές. Το STi του έχει αρκετές διαφορές από άλλα βελτιωμένα GRB και έτσι συνέχισε να μας κεντρίζει το ενδιαφέρον. Καταρχήν, κάτι ιδιαίτερο που έχει αυτό το αυτοκίνητο και έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των ξένων, είναι οι ζάντες του. Οι 18άρες Advan RS κανονικά δεν χωράνε στο GRB, ειδικά όταν έχουν πλάτος 9in. Όμως το ελληνικό δαιμόνιο φρόντισε να ανοίξει λιγάκι με fender rolling τα πίσω φτερά και σε συνδυασμό με τα πίσω ρυθμιζόμενα ψαλίδια της Agency Power, η γωνία κάμπερ αυξήθηκε, οπότε οι ζάντες χωράνε και οι γωνίες της ανάρτησης έχουν βελτιώσει αρκετά την οδική συμπεριφορά. Σε αυτό βοηθά και η full ρυθμιζόμενη ανάρτηση Monoflex της Tein, καθώς και οι μπάρες θόλων της Cusco.
Bolt On Turbo
Το τρομερό σε αυτό το Subaru είναι ότι έχει βγάλει μπόλικα άλογα με σχετικά λίγες, αλλά ουσιαστικές, βελτιώσεις. Σύμμαχος στο project είναι η Subaru Auto Sud, στο Ηράκλειο Κρήτης. Γνωρίζοντας πως δεν πρόκειται να αρκεστεί στα 550-570 άλογα για πάντα, ο Νίκος φρόντισε από την αρχή να λύσει τον κινητήρα και να τον εξοπλίσει με ανθεκτικότερες μπιέλες H-Beam της Manley, σφυρήλατα πιστόνια της JE (τα οποία είναι 35 γραμμάρια ελαφρύτερα από τα εργοστασιακά) και μέταλλα στροφάλου και μπιελών της Clevite. Έτσι, το μπλοκ είναι έτοιμο να αντέξει περισσότερα από 700 άλογα! Στον κινητήρα δεν έγιναν περαιτέρω βελτιώσεις, καθώς ο Νίκος θέλει να μεταπηδήσει κατευθείαν σε ένα πολύ πιο δυνατό αυτοκίνητο. Έτσι, οι εκκεντροφόροι παρέμειναν οι εργοστασιακοί όπως και οι κυλινδροκεφαλές. Θα θέλαμε να έχουν αλλαχτεί έστω οι εκκεντροφόροι, καθώς το αυτοκίνητο θα ήταν αρκετά πιο γρήγορο στις χαμηλές στροφές και θα μπορούσε ο κινητήρας να αποδίδει δύναμη και μετά τις 6.000rpm. Η απουσία βελτιωμένων εκκεντροφόρων, καθώς και η παραμονή της εργοστασιακής ECU -άρα χωρίς launch control- ήταν οι λόγοι που δυσκολευτήκαμε στις επιδόσεις από στάση, κάτι που θα δούμε παρακάτω.
TGV System
Τι είναι τούτο πάλι? Οι ιδιοκτήτες των γρήγορων Subaru το γνωρίζουν. TGV σημαίνει Tumble Generator Valve και είναι ένα σύστημα με πεταλούδες οι οποίες βρίσκονται στην εισαγωγή και φροντίζουν στις χαμηλές στροφές, όπου η παροχή αέρα προς τους κυλίνδρους δεν είναι μεγάλη, να μένουν κλειστές, κρατώντας την ταχύτητα του αέρα σε μια αξιοπρεπή τιμή. Ως γνωστόν, για την ίδια παροχή, η ταχύτητα του αέρα είναι αντιστρόφως ανάλογη της διατομής, οπότε μειώνοντας την διατομή (κλείνοντας τις πεταλούδες), αυξάνεται η ταχύτητα. Όταν πατάς το γκάζι και ανεβάζεις στροφές, τότε οι πεταλούδες ανοίγουν και αφήνουν τον αέρα να περάσει ελεύθερα προς τον χώρο καύσης. Ελεύθερα? Όχι και τόσο... Οι πεταλούδες αυτές, ακόμα και όταν είναι εντελώς ανοιχτές, εμποδίζουν ένα 25% του αέρα να εισέλθει. Σε stock κινητήρα δεν θα λέγαμε ότι προβληματίζουν, αντιθέτως βοηθούν αρκετά στις χαμηλές rpm. Σε βελτιωμένους κινητήρες όμως, όπου μέγιστη η παροχή αέρα προς τους κυλίνδρους είναι πολύ σημαντική, αυτή η απώλεια παίζει ρόλο, οπότε σε όλα τα δυνατά Impreza έχει καταργηθεί με delete kits το σύστημα TGV. Έτσι κι εδώ λοιπόν, η Subaru Auto Sud έφτιαξε δικό της delete kit. Τα μπεκ καυσίμου βρίσκονται ακριβώς στο σημείο του TGV, πράγμα που σημαίνει πως, όταν βάλεις μεγαλύτερα μπεκ και καταργήσεις το σύστημα TGV, ο προγραμματισμός της ECU είναι... ζόρικη φάση. Το δύσκολο έργο έφερε σε πέρας η Extreme-Tuners και το Impreza μιζάρει και παίρνει πανεύκολα μπροστά, κρατάει ρελαντί άψογα, σε απότομα πάτα-άσε δεν σβήνει και κρατάει σταθερό a/f ratio.
GT3076
Ένα υβριδικό turbo GT3076 της Garrett, μεταποιημένο από την Roger Clark Motorsport, είναι ο υπεύθυνος για τα 570 άλογα του Impreza. Βέβαια έχουν τοποθετηθεί ένα κάρο aftermarket περιφερειακά με στόχο την καλή ψύξη του κινητήρα και την σταθερή του απόδοση. Το front mount intercooler kit είναι της AMS Performance, το full αλουμινένιο ψυγείο νερού της Mishimoto και το ψυγείο λαδιού της Setrab. Στην εισαγωγή, συναντάμε το κολάρο τύπου «αγελάδα» της Perrin Performance καθώς και μία φιλτροχοάνη της HKS. Οι πολλαπλές εξαγωγής είναι με ισομήκεις αυλούς και προέρχονται από την Tomei. Η υπόλοιπη εξάτμιση έχει διάμετρο 80mm και είναι της GReddy. Όσα βελτιωμένα Impreza διαθέτουν ισομήκη χταπόδια, έχουν διαφορετικό ήχο από τα υπόλοιπα. Αλλαγές έχουν γίνει και στα φρένα, με τα εμπρός να είναι πλέον αρκετά μεγαλύτερα, με δίσκους διαμέτρου 365mm και οκταπίστονες δαγκάνες της D2 βαμμένες σε μπλε χρώμα και με το logo STi πάνω τους.
Τι κάνει αυτό το Impreza τόσο όμορφο?
Η διακριτικότητά του. Είναι βελτιωμένο στον κινητήρα του τόσο, ώστε να είναι ταυτόχρονα γρήγορο και αξιόπιστο. Διαθέτει ζάντες σε διάσταση που παίζει να μην έχει φορέσει κανένα άλλο Impreza παγκοσμίως. Επίσης, έχουν τοποθετηθεί carbon αεροδυναμικά βοηθήματα, όπως το εμπρός lip spoiler της Black Top Aero που έχει βαφτεί στο χρώμα του αμαξώματος, το Vortex Generator της Chargespeed στο τελείωμα της οροφής καθώς και διάφορες ακόμα carbon λεπτομέρειες. Τα αυτοκίνητα που παρουσιάζονται στο POWER δεν είναι μονάχα όσα αποδίδουν χιλιάδες άλογα και έχουν κοστίσει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Στο POWER θέλουμε να βλέπετε αυτοκίνητα που έχετε ή που θα θέλατε να έχετε εσείς. Στόχος μας είναι να μετράμε πάντοτε τα αυτοκίνητα με VBOXIII στον δρόμο ώστε να κρίνετε αν σας ικανοποιούν οι βελτιώσεις. Οπότε, πάμε μία βόλτα και με αυτό το Impreza!
Βάρος: ο χειρότερος εχθρός!
Πράγματι, το βάρος είναι ένας παράγοντας που χαντακώνει ορισμένα αυτοκίνητα σε όλους τους τομείς: επιδόσεις, φρένα, οδική συμπεριφορά. Το Impreza WRX STi '08 και μετά, ζυγίζει περίπου 1.520kg. Προσθέστε άλλα 180 κιλά οδηγό-συνοδηγό και όργανα μετρήσεων και φτάσαμε στα 1.700kg. Έτσι θα κάνουμε μετρήσεις! Σαν να μην έφτανε αυτό, έχουμε και το άγχος του έγκαιρου φρεναρίσματος καθώς οι μετρήσεις έγιναν μεν στην πίστα του Dragster στο Τυμπάκι, αλλά η ευθεία που είχαμε διαθέσιμη ήταν ένα τμήμα μήκους σχεδόν 600m. Δυστυχώς δεν πάνε τα πράγματα πάντοτε όπως τα θέλουμε οπότε κάνουμε ότι καλύτερο γίνεται σε κάθε περίπτωση. Ο χώρος έφτανε για ένα καλό 60-200km/h, μέτρηση που κάναμε. Οι αλλαγές ταχυτήτων δεν έγιναν «χωρίς αύριο» αν και ο τρίδισκος συμπλέκτης της Exedy βοηθούσε αρκετά. Ρολάροντας με 2η σχέση και πατώντας τέρμα γκάζι, για το 60-160km/h το Subaru χρειάζεται 6,98sec. Από την ίδια μέτρηση, κρατήσαμε το 100-200km/h όπου χρειαστήκαμε 9,92sec, χρόνος που αφήνει πίσω Porsche 996 Turbo και Viper SRT-10! Σημειώστε ότι ο χρόνος αυτός μπορεί να πέσει και μισό δευτερόλεπτο με πιο γρήγορες αλλαγές σχέσεων.
Από στάση, τα πράγματα ήταν δύσκολα. Το Impreza με stock εκκεντροφόρους και χωρίς δύναμη στις χαμηλές στροφές, αλλά κυρίως χωρίς launch control που θα επέτρεπε στην τουρμπίνα να σπρώχνει πίεση στο μοτέρ χωρίς φορτίο, δύσκολα ξεκινάει. Όπως είπαμε, είμαστε και 1.700kgm! Θα έπρεπε να δούμε το πολύ 2sec για τα πρώτα κρίσιμα 18m, αλλά χρειαστήκαμε 2,28sec. Ο χαμηλός κόφτης στις 6.500rpm μας αναγκάζει να βάζουμε και τρίτη, οπότε είδαμε 100km/h σε 4,53sec. Είμαστε ήδη μισό δευτερόλεπτο πάνω από τους χρόνους που θα μπορούσε να κάνει το Impreza. Ήδη στα 330m της απόστασης, ο χώρος μοιάζει να μην φτάνει. Μάλλον πρέπει να κόψουμε αλλά... δεν αφήνουμε. Τα D2 δεν είναι από εκείνα τα πανάκριβα kit φρένων αλλά ελπίζουμε πως θα την κάνουν την δουλειά τους. Έχουμε περάσει για λίγο τα 180km/h και βρισκόμαστε στα 370m περίπου... Φρένααααα! Υπό αυτές τις συνθήκες (φρεναριστοί...) γράψαμε 400άρι σε 12,52sec. Ταχύτητα εξόδου? Άγνωστη... Αν είχαμε λίγα μέτρα ακόμα, θα βλέπαμε -με αυτή την κακή εκκίνηση- 400άρι περίπου στα 12,0sec, με έξοδο γύρω στα 190km/h.
Τι θα θέλαμε να δούμε από το αυτοκίνητο αυτό? Θα θέλαμε να το δούμε με αυτό το turbo που είναι μια χαρά επιλογή, αλλά με αναβαθμισμένους εκκεντροφόρους -ακόμα καλύτερα να γίνει δουλειά σε αυλούς εισαγωγής/εξαγωγής- και stand-alone ECU, ώστε να υπάρχει launch control. Τότε τα 570 άλογα, ακόμα και τόσα να μείνουν, θα είναι διαθέσιμα σε πολύ μεγαλύτερο φάσμα και το Impreza θα παίζει με τα 11άρια! Κάπως έτσι είναι τα πράγματα και στο μυαλό του Νίκου... Ελπίζουμε να το δούμε σύντομα σε αυτή τη μορφή!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Nissan αποκαλύπτει το EV36Zero, έναν κόμβο ηλεκτρικών οχημάτων (EV) £ 1 δις, για να επιταχύνει την μετάβαση στην ουδετερότητα του άνθρακα.