Το Menu του Autorep, μέρος 2ο

Το Menu του Autorep, μέρος 2ο

Η φλαντζόκολλα του McGuyver...

...πρέπει να ήταν οπωσδήποτε αναερόβια! Μιλάμε για κόλλες οι οποίες δεν πήζουν παρά μόνο όταν φορτιστούν (σφιχτούν τα εξαρτήματα), και μόνο στα σημεία φόρτισης (δηλαδή ό,τι έχει τρέξει ή εκτοπιστεί έξω από τη συναρμογή, δεν πήζει ποτέ!). Αυτές οι κόλλες είναι πολύ χρήσιμες όταν μοντάρουμε δύσκολα εξαρτήματα, με χρονοβόρο μοντάρισμα, δηλαδή όπου δεν μας παίρνει να πήξει η κόλλα πριν την ώρα της. Τέτοιου είδους κόλλες, τυπικά μπορούν να καλύψουν διάκενα μέχρι 0,3mm(λ.χ. ElringAFD 2000, κωδικός 777.790) ή 0,5mm (λ.χ. ElringAFD 2018, κωδικός 461.680). Όσοι δουλεύουν ιδίως γερμανικά μοντέλα, μπορεί να τις ξέρουν και σε άλλη συσκευασία: η πράσινη AFD 2000 απαντάται με κωδικούς VAG D 188 003 A1, Mercedes-Benz 001 989 45 20 και 004 989 72 20, καθώς και Opel 15 03 170. Όσο για την AFD 2018, προφανώς μιλάμε για τη διάσημη “Κόλλα Ρενό” (77 01 421 162 και 77 01 421 162), VAG D 154 103 A1, Mercedes-Benz 001 989 89 20, Volvo 1 161 059, ενώ τη φοράνε επίσης σε κάποια σημεία τα 1800άρια Turbo Benzina της Alfa Romeo και τα πεντακύλινδρα Ford (όπως λέμε Volvo...). Αν δεν τις βρίσκετε ως άνω, μπορείτε επίσης να τις αναζητήσετε από τον οικείο έμπορο χημικών Forch, Wurth, Kent, Loctiteκαι άλλων εταιρειών, γι’ αυτό άλλωστε σας παρέθεσα και τις αντιστοιχίες κωδικών ΟΕΜ.

Η “μαγκιά του σκηνοθέτη” με τα συγκεκριμένα δύο υλικά είναι ότι, ενώ σε φορτισμένη (και αποξηραμένη, μετά από λίγες ώρες) κατάσταση είναι ανθεκτικά σε λάδια και καύσιμα (μεταξύ άλλων), σε άγουρη μορφή (αμοντάριστα ή έχοντας τρέξει εκτός πιεζόμενων επιφανειών) είναι διαλυτά στο λάδι! Πράγμα που σημαίνει ότι μπορείς άφοβα να στεγανοποιήσεις συναρμογές που περικλείουν ελαιαγωγούς, χωρίς την αγωνία μήπως σου βουλώσει καμιά ζωτική τρύπα από παραπανίσια κόλλα. Οσο υπάρχει αέρας, η κόλλα δεν πήζει. Και όταν το μοτέρ πάρει μπροστά, η ροή του λαδιού θα παρασύρει την παραπανίσια κόλλα, οδηγώντας την με ασφάλεια και δίχως παρατράγουδα στο φίλτρο λαδιού.

Φυσικά, το ελαιοδιαλυτό της υπόθεσης δεν σημαίνει ότι θα μπλαστρώσεις τη συναρμογή με κόλλα “για να είσαι σίγουρος”, ούτε ότι θα βάλεις μπροστά το μοτέρ μετά από δυο μήνες. Επίσης, επειδή ακριβώς είναι ελαιοδιαλυτά τα υλικά, δεν πρέπει να υπάρχει ούτε μυρωδιά λαδιού στις επιφάνειες. Επίσης να σας πω ότι η AFD 2018 δεν αστειεύεται ως προς τη συγκόλληση, όπως έχετε διαπιστώσει όσοι έχετε προσπαθήσει να τη λύσετε (το στρείδι στο βράχο, που λέγαμε τον άλλο μήνα)... Θέλει πολλή προσοχή, υπομονή και ψυχραιμία για να μην πετσικάρετε ή ραγίσετε καμιά κλίνη εκκεντροφόρων ή κανέναν καθρέφτη χρονισμού, καθώς θα τούς επιτίθεστε με σφυρί, καλέμι και κατσαβίδια (τα οποία, μάλιστα, αναγράφονται και σε πολλά manuals!)...

Υψηλές θερμοκρασίες

Η έκθεση σε θερμοκρασία άνω των 300 βαθμών ξεροψήνει την όποια κόλλα στεγανοποίησης. Το μόνο που μπορεί να μας σώσει είναι κάμποση πολύ λεπτή σκόνη χαλκού, η οποία θα έρθει να γεμίσει τυχόν κενά. Ο λόγος λοιπόν για High-Temp Copper Gasket Dressings, όπως το Permatex Copper Spray-A-Gasket (κωδικός 80697). Εδώ έχουμε μια κόλλα σε σπρέι, τίγκα στην πούδρα χαλκού (εξ ου και η αλμυρή τιμή της, τυπικά στα €12-15 το μπουκάλι των 10oz). Είναι πολύ χρήσιμη για κάθε είδους φλάντζα εξάτμισης. Η Permatexβέβαια τη συστήνει για κάθε είδους φλάντζες, προκειμένου να βελτιώνεται η στεγανοποίηση και η αντοχή τους στη θερμοκρασία (ο χαλκός είναι πολύ καλός αγωγός της θερμότητας, ως γνωστόν). Ψεκάζοντας ένα παχύ στρώμα (ή και περισσότερα, με διαστήματα 20-25 λεπτών μεταξύ τους), ουσιαστικά απλώνεις το χαλκό πάνω στις επιφάνειες. Τα συγκολλητικά και οι διαλύτες που περιέχει η κόλλα, απλώς και μόνο διευκολύνουν την εφαρμογή σε σπρέι και την παραμονή του χαλκού στη θέση του μέχρι το σφίξιμο. Ενίοτε δε, μπορείς να χρησιμοποιήσεις το υλικό και για να συγκρατήσεις τη φλάντζα στη θέση της, όταν δεν υπάρχουν μπουζόνια ή όταν κρέμεται ανάποδα σαν νυχτερίδα. Στο θέμα μας, σφίγγοντας τα εξαρτήματα, ο χαλκός θα εκτοπιστεί από τα σημεία επαφής προς τα κενά που αφήνει η φλάντζα λόγω πετσικαρισμάτων, μειώνοντας τις διαρροές. Σωτήρια η εφαρμογή της σε πολλαπλές εξαγωγής κινητήρων Turbo, τόσο στη μεριά του καπακιού όσο και στης τουρμπίνας.

Ωραία, τώρα πώς τις ξεφορτωνόμαστε?

Το λύσιμο ενός στεγανοποιημένου εξαρτήματος απαιτεί την πλήρη αφαίρεση της κόλλας και κάθε είδους ρύπου, πριν από την εφαρμογή της νέας. Ο πιο εύκολος τρόπος είναι ο χημικός. Στην αγορά κυκλοφορούν κάμποσα σπρέι αφαίρεσης φλαντζών και κόλλας. Θέλουν πολλή προσοχή στην εφαρμογή, γιατί θα ξηλώσουν την μπογιά και τα ελαστομερή πολύ πριν από τις φλάντζες και τις κόλλες, καθώς είναι εξόχως διαβρωτικά. SOSγια μάτια – ρούχα – δέρμα, δεν αστειεύονται! Ένα πολύ καλό υποκατάστατο, σε περίπτωση έλλειψης ή καρμιριάς, είναι το πολύ φθηνότερο κοινό διαβρωτικό μπογιάς (paintremover / stripper) κι ένα πινελάκι, από το χρωματοπωλείο της γειτονιάς. Αλείφετε τις δύστροπες φλάντζες και τις ξεραμένες φλαντζόκολλες με διαβρωτικό ή “ειδικό πανάκριβο σπρέι”, περιμένετε, και μετά ξηγιέστε σπάτουλα ή ξύστρα. Για απλούστερες περιπτώσεις, όπως απλές RTV, μη ανθεκτικές σε καύσιμα, λίγη βενζίνη ή διαλυτικό νίτρου θα τις κάνει να ζαρώσουν και να μαλακώσουν σε βαθμό που να αφαιρούνται ακόμη και με πανί. Υπάρχουν πάντα οι περίεργες φάσεις, λ.χ. έδρες αντλιών νερού, όπου κάποιος το ξεφτίλισε με την φλαντζόκολλα. Ένα Dremelκαι μια εύκαμπτη προέκταση με εξάρτημα συρματόβουρτσας, θα σε γλιτώσουν από πολύ κόπο και τσαντίλα, ιδίως αν δεν υπάρχει χώρος ανάμεσα στο μοτέρ και το σασί ή τα ψυγεία. Ομοίως, σε πρόσωπα, μπορείς να ξεμπερδεύεις με χάλκινη καμπάνα συρματόβουρτσας στο αγαπημένο σου δραπανοκατσάβιδο. Με λίγη εξάσκηση, θα ξεσκίσεις τις κόλλες  αλλά όχι και τα πρόσωπα.

Ακόμη να μην ξεχνάμε τον πατροπαράδοτο “κετσέ”: το γνωστό πράσινο σφουγγαράκι ScotchBrite(το οποίο, μακράν, κάνει καλύτερη δουλειά από τις φτηνές απομιμήσεις του). Είναι σωτήριο για λεπτά φιλμ RTV, τα οποία εξαφανίζει με απειροελάχιστο τρίψιμο, και επίσης 100% ιδανικό για την AFD 2000 που είπαμε στην αρχή, αφού μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα τη μετατρέπει σε σκόνη.

Να σας πω και τον καημό μου: όσο καλά στεγανοποιεί η AFD 2018, τόσο εύκολα σε στέλνει στο τρελάδικο για να τη βγάλεις! Οπλίσου με διαβρωτικό, κατσαβίδια, ξύστρες, σουβλιά, γυαλόχαρτα, κετσέδες, εφτά φραπέ, γερό στομάχι και μισή μέρα για πέταμα. Χαρακτηριστικά θα πω, ότι τα περισσότερα πρόσωπα που στεγανοποιούνται με AFD 2018 έχουν χαραγμένο ένα λεπτό λούκι, για να πιάνει καλύτερα η κόλλα! Εδώ σε θέλω, μάστορα! Για να ξεμπερδεύω γρήγορα, βάζω διαμαντέ στρογγυλή μύτη 2,5mm στο Dremel κι αρχίζω να σκάβω την κόλλα στο λούκι με 10.000rpm! Κι αν μου πολυσπάσει τ’ @@ ή ξέρω ότι το μοτέρ πάει σε κάφτη, άρα αργά ή γρήγορα θα ξαναλύσω, μοντάρω με Reinzosil και γρήγορες κινήσεις. Ούτε λόγος, μιλάμε για ΤΟ καψόνι στο ρέμπελο βοηθό του συνεργείου, συνοδεία Τζίμη Πανούση (Ande gamisou ergatia) στη διαπασών!

Αρθρογράφος

 

Η Jaguar I-Pace είναι τώρα πιο ξεχωριστή

Η Jaguar I-Pace είναι τώρα πιο ξεχωριστή

Ισορροπία απόδοσης, φινέτσας, ευελιξίας και τεχνολογίας με αυτονομία σε πραγματικές συνθήκες και καθημερινή χρηστικότητα.