Volvo FS2000 12.0 2.000Ps
Εσύ, ναι εσύ, με το Cupra των 400Ps, εσύ με το EVO πρώτου σταδίου και εσύ με ό,τι κι αν έχεις και κάνεις ξερό 13άρι στα 400 μέτρα, πώς θα σου φαινόταν να σε περνάει ένα φορτηγό? Όσο παλαβό κι αν σας φαίνεται, ισχύει. Το Volvo FS2000, που βλέπετε εδώ, θέλει 4,77sec για τα 100km/h και 12,8sec με 171,83km/h για τα 400 μέτρα! Ιδιοκτήτες του θηρίου αυτού, αλλά και υπεύθυνοι για την υλοποίησή του, είναι ο πατέρας Χρήστος και ο γιος Παναγιώτης Κωτσαντής, ιδιοκτήτες της Volvo Kotsantis.
Αριθμολαγνεία!
Ο κινητήρας του ζυγίζει όσο ένα Β-segment αυτοκίνητο, δηλαδή σχεδόν 1,2 τόνους. Ο κυβισμός του κινητήρα φτάνει τα 12lt, ο κινητήρας μετράει ήδη 1.500.000km στο ενεργητικό του, ναι, καλά διαβάσατε, ενώ το φορτηγό ζυγίζει συνολικά 4,5 τόνους. Η μία μπιέλα του ζυγίζει σχεδόν 15kg, ενώ το σύμπλεγμα turbo, chargecooler και σωληνώσεων φτάνει στα 250kg. Δεν κάναμε λάθος με τις μετρήσεις, το εργαλείο γράφει κάτω από 13sec για πλάκα στο 400άρι, αφού η ιπποδύναμή του φτάνει αισίως στα 1.500Ps στους τροχούς, χωρίς τη χρήση νίτρο, ενώ η ροπή στα 500kgm και αυτά με 5bar πίεσης. Υπάρχει η δυνατότητα να σηκώσει μέχρι 8bar, ενώ τα 10bar θέλουν λίγο ακόμα ψάξιμο παραπάνω και θα είναι εφικτά! Ένα ακόμα τρομακτικό νούμερο είναι το 19.650, που είναι οι ώρες που χρειάστηκαν προκειμένου να ολοκληρωθεί από το μηδέν αυτό το δυνατό project… Σκεφτείτε μάλιστα ότι όλες οι εργασίες έγιναν μετά το κλείσιμο του καταστήματος και κρατούσαν μέχρι αργά για πολλά βράδια.
Πώς ξεκίνησαν όλα?
Όλα λοιπόν ξεκίνησαν από ένα ταπεινό Volvo FL6, το οποίο εκτελούσε χρέη…σκουπιδιάρικου! Όταν ολοκλήρωσε τον κύκλο ζωής του, ήταν έτοιμο να φύγει για ανακύκλωση, του δόθηκε, όμως, μία δεύτερη ευκαιρία για ένα καλύτερο και αρκετά γρηγορότερο μέλλον! Από εκείνο λοιπόν το απορριμματοφόρο χρησιμοποιήθηκε το πλαίσιο και η καμπίνα. Ο κινητήρας προήλθε από το προηγούμενο αγωνιστικό φορτηγό της εταιρείας, ένα Volvo FL12, με το οποίο συμμετείχε η ομάδα σε αγώνες dragster τα τελευταία επτά χρόνια και είχε κάνει ως καλύτερο χρόνο τα 14,175sec, με 155,44km/h ταχύτητα εξόδου. Η ημερομηνία έναρξης των εργασιών για το Volvo FS2000 ήταν στις 27 Ιουνίου του 2015 και το αγωνιστικό ολοκληρώθηκε δέκα ώρες πριν τον αγώνα στη Θήβα, στις 3 Νοεμβρίου του 2018! Πριν ανατρέξετε στο Google να βρείτε ποιο μοντέλο της Volvo είναι το FS2000, θα σας σταματήσω, γιατί η ονομασία είναι καθαρά έμπνευση του Παναγιώτη και σημαίνει Fast Super και το 2.000 αναφέρεται στη μέχρι τώρα ιπποδύναμή του. Ο σκοπός της κατασκευής του ήταν ότι ήθελαν να κατεβάσουν το χρόνο στα 402 μέτρα, ενώ παράλληλα ήθελαν ένα καινούργιο, πιο γρήγορο, ελαφρύτερο και με καλύτερη αεροδυναμική φορτηγό.
Ξεκινάμε λοιπόν!
Ένα φορτηγό αποτελείται από ένα αρκετά στιβαρό σασί, πάνω στο οποίο τοποθετούνται κινητήρας, μετάδοση, αναρτήσεις και φυσικά η καμπίνα. Το σασί αυτό είναι στην ουσία δύο δοκοί διάταξης Π, ενωμένες με τραβέρσες διάταξης Η. Το σασί λοιπόν που χρησιμοποιήθηκε εδώ προέρχεται από το FL6, από το οποίο φυσικά αφαιρέθηκαν τα πάντα. Αφού τρίφτηκε και αφαιρέθηκε κάθε ίχνος μπογιάς, υπολογίστηκαν τα σημεία που θα εδραζόταν ο κινητήρας, καθώς και το κιβώτιο ταχυτήτων μαζί με το διαφορικό EV91. Παράλληλα ξεκίνησε η ερεύνα για να βρεθεί η κατάλληλη coilover ανάρτηση, η οποία παραγγέλθηκε από Αμερικανό κατασκευαστή. Στην εργοστασιακή του μορφή, το φορτηγό χρησιμοποιεί ημιελλειπτικά φύλλα σούστας και τέσσερις φούσκες αέρα που παίζουν το ρόλο των αμορτισέρ. Εδώ όμως τροποποιήθηκε η διάταξη της ανάρτησης, προκειμένου να μπει ένα σετ κανονικών αμορτισέρ και ομόκεντρων ελατηρίων. Παράλληλα ξεκίνησε το κόψιμο της εργοστασιακής καμπίνας του FL6, προκειμένου να μικρύνει σε διαστάσεις και να αποκτήσει όσο το δυνατόν καλύτερη αεροδυναμική. Όλες οι παραπάνω εργασίες κράτησαν 10 μήνες και να λάβουμε υπόψη ότι έγιναν από έναν μόνο άνθρωπο, τον Χρήστο Κωτσαντή. Και κάπου εκεί, τον Απρίλιο του 2016, ο γιος Παναγιώτης ξεκίνησε να τον βοηθάει φέρνοντας στο παιχνίδι την τεχνολογία του 3D σχεδιασμού, κατόπιν παρότρυνσης του θείου του, Ιωάννη Βρέντα. Ο Παναγιώτης, λοιπόν, ξεκίνησε να σχεδιάζει στον υπολογιστή, έχοντας σαν σύμβουλο τον Ιωάννη Νικολόπουλο, μηχανολόγο εφαρμογών και 3D σχεδιασμού, το τελικό σχήμα τόσο της καμπίνας όσο και των αεροδυναμικών βοηθημάτων, αλλά και του υπόλοιπου bodykit που θα κάλυπτε όλα τα μηχανικά μέρη του φορτηγού. Το τελικό σχέδιο έχει αριθμό 14.5, πράγμα που σημαίνει ότι σχεδιάστηκε 14 φορές μέχρι να πάρει την τελική του μορφή. Με το τελικό σχέδιο έτοιμο, έγινε μία εκτύπωση σε 3D printer, σε κλίμακα 1:31, προκειμένου να ελεγχθεί αεροδυναμικά, αλλά και για να έχουν μία καλύτερη οπτική του συνόλου. Σύμμαχός τους και σύμβουλός τους σε αυτό το εγχείρημα ήταν ο μηχανολόγος Χρήστος Χορτάτσος, ο οποίος έχει μεγάλη εμπειρία σε αεροδυναμικές μελέτες.
Μία καμπίνα στα τέσσερα!
Αφού πρώτα κόπηκε σε τέσσερα σημεία και μίκρυνε σε διαστάσεις η καμπίνα, έπρεπε να αρχίσει η διαμόρφωση του εσωτερικού. Ξεκίνησε η κατασκευή του χειροποίητου αλουμινένιου καθίσματος με τα πρότυπα ασφαλείας της FIA, το οποίο πήρε τη θέση του στο κέντρο της αρκετά στενότερης -πλέον- καμπίνας και πάνω του τοποθετήθηκαν ζώνες τεσσάρων σημείων της Sparco. Παραμένουμε στο χώρο της καμπίνας και στην κατασκευή βάσης για να στηριχθεί ο ατέρμονας και η ρυθμιζόμενη κολώνα του τιμονιού, οι βάσεις στήριξης των ζωνών ασφαλείας, ενώ πλέον κάτω από την καμπίνα κατασκευάστηκαν οι βάσεις στήριξης για το ψυγείο νερού και για τα δύο βεντιλατέρ του. Το δοχείο για το ψυκτικό υγρό, το οποίο τροφοδοτεί και τα δύο τεράστια charge coolers, κατασκευάστηκε από την αρχή και βρίσκεται τοποθετημένο στο πίσω μέρος της καρότσας, μαζί με το επίσης χειροποίητο δοχείο καυσίμου των 45lt. Δεξιά από τον οδηγό τοποθετήθηκε πάνω σε μία laser cut αλουμινένια βάση ο επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων και δεξιά -στο πίσω μέρος της καμπίνας- βρήκαν τη θέση τους δύο τεράστιες -σε μέγεθος- φιάλες για το νίτρο. Στο ταμπλό τοποθετήθηκε το στροφόμετρο και τα όργανα από το προηγούμενο αγωνιστικό. Το υπόλοιπο bodykit, αφού είχε σχεδιαστεί και ελεγχθεί και εκτυπωθεί στην 1:31 κλίμακα, πλέον έπρεπε να υλοποιηθεί και στην 1:1. Κατασκευάστηκαν από αλουμίνιο οι εσωτερικοί σκελετοί του, οι οποίοι είχαν κοπεί με laser και, στη συνέχεια, ντύθηκε με φύλλα αλουμινίου και άρχισε σιγά-σιγά να παίρνει την τελική του μορφή. Για να γίνει όμως σωστό, χωρίς να φαίνονται κολλήσεις, αλλά και για να είναι λεία η επιφάνειά του, χρειάστηκε φυσικά να στοκαριστεί, να τριφτεί και, παράλληλα, κάθε κομμάτι που κατασκευαζόταν έπρεπε να προβαριστεί επάνω στο φορτηγό. Η μούρη είναι ένα ενιαίο κομμάτι, το οποίο φυσικά μπορεί να αφαιρεθεί, όπως επίσης και το πίσω μέρος του bodykit, το οποίο έχει και τις απαραίτητες οπές για να βρίσκει δίοδο διαφυγής ο αέρας. Στο πίσω μέρος τοποθετήθηκαν δύο αλεξίπτωτα της Simpson, αφού πρώτα μελετήθηκε η θέση τους ως προς τη ροή του αέρα, προκειμένου να ανοίγουν σωστά και να σταματάνε με ασφάλεια το βαρύ όχημα. Η τελική μορφή του φορτηγού ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2018. Τότε κατασκευάστηκαν πολυκαρμπονικά παράθυρα, τα οποία βάφτηκαν για να γίνουν φιμέ και περάστηκαν με προστατευτικό βερνίκι. Χρειάστηκαν 20 κιλά κόκκινου χρώματος για το βάψιμο του αυτοκινήτου και στη συνέχεια, η TSH Designs επιμελήθηκε τα γραφικά που διακοσμούν το φορτηγό. Την τελική οπτική εικόνα συμπληρώνουν οι βαμμένες, μαύρες ματ ζάντες της Speedline, οι οποίες έχουν δύο Goodyear Regional 265/70R17.5 εμπρός και τέσσερα Goodyear Truck Racing semislicks, σε διάσταση 315/70R22.5, στους πίσω τροχούς. Πλέον, αφού είχε τοποθετηθεί εξωτερικός διακόπτης για το ρεύμα, πυροσβεστήρας στην καμπίνα και μετρήθηκε το βάρος του που έφτασε τα 4.600kg, το φορτηγό φωτογραφήθηκε και πήρε το χρυσό βιβλιαράκι της ΟΜΑΕ και στη συνέχεια αγωνιστικές πινακίδες από την ΕΛΠΑ. Πριν φτάσουμε όμως εκεί, έχουμε μπροστά μας αρκετές ακόμα εργασίες για να ολοκληρωθεί το αγωνιστικό.
Μάχη με τα καλώδια!
Τον Αύγουστο του 2017 ξεκίνησε η επίπονη διαδικασία της καλωδίωσης του φορτηγού. Ο θείος του Παναγιώτη, ο Γιάννης Βρέντας, ήταν πιστός σύμβουλος στο δύσκολο αυτό έργο και κατάφερε με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο να βοηθήσει τον Παναγιώτη όχι μόνο όσον αφορά τη σωστή συνδεσμολογία, αλλά όσον αφορά και το πώς θα αξιοποιήσει σωστά το χρόνο του. Θυμίζω και πάλι ότι όλες αυτές οι custom εργασίες ξεκίναγαν μετά το πέρας του κανονικού ωραρίου της Volvo Kotsantis… Οι εργασίες στα ηλεκτρικά κυκλώματα και στις πλεξούδες κράτησαν μέχρι τον Οκτώβρη του 2017, οπότε και πήρε για πρώτη φορά μπροστά το φορτηγό. Εκεί διαπιστώθηκε ότι έπρεπε να γίνουν ορισμένες αλλαγές στη θέση μερικών καλωδιώσεων, τα οποία φυσικά όλα ήταν μονωμένα κατάλληλα για να αντέχουν στις υψηλές θερμοκρασίες. Το Νοέμβριο, το φορτηγό μπήκε στο ιδιόκτητο δυναμόμετρο της εταιρείας και ξεκίνησε η ρύθμιση του κινητήρα.
Και τι κινητήρας…
Πέρα από το τεράστιο μέγεθός του, ο κινητήρας αυτός παρουσιάζει φοβερό ενδιαφέρον. Είναι ένα τυπικό εξακύλινδρο σύνολο σε σειρά, κατασκευασμένο από την Volvo, με κωδικό D12A 420 Mark 2. Όπως υποδηλώνει ο κωδικός, το 12 αναφέρεται στον κυβισμό, που είναι στα 12lt, ενώ το 420 είναι η εργοστασιακή του ιπποδύναμη. Ο κινητήρας χρησιμοποιεί διαιρούμενα πιστόνια, τα οποία έχουν κεφαλή από ατσάλι, φούστες από αλουμίνιο και παλινδρομούν μέσα σε τεράστια υδροχιτώνια. Τα πιστόνια έχουν διάμετρο στα 131mm, ενώ η διαδρομή, που φτάνει στα 150mm, ορίζει τον κυβισμό του συνόλου στα 12.130cc! Η δε συμπίεσή του φτάνει στο 17,5:1, το βάρος του είναι στα 1.175kg, οι βαλβίδες εισαγωγής έχουν 40mm διάμετρο, με 8mm καλάμι, ο κάθε κύλινδρος έχει δύο βαλβίδες με τον εκκεντροφόρο να παίρνει κίνηση από το στρόφαλο μέσω γραναζιών και όχι μέσω ιμάντα ή αλυσίδας. Ο κινητήρας έχει άμεσο ηλεκτρονικό ψεκασμό, χρησιμοποιεί μία αντλία που σε full duty σηκώνει 45PSI και τροφοδοτεί τα έξι μπεκ. Εδώ, όπως καταλάβατε και είδατε στις φωτογραφίες, χρησιμοποιούνται τρεις Garrett GT55R, με τις δύο πρώτες να είναι παράλληλα τοποθετημένες και να έχουν αναλάβει τις χαμηλές στροφές και την τρίτη τις υψηλές. Όταν βέβαια μιλάμε για υψηλές στροφές σε έναν κινητήρα φορτηγού, μιλάμε για τις 1.900rpm-2.200rpm. Για να μπουν επάνω τα turbo, έπρεπε να μελετηθεί η ακριβής θέση τους, να κατασκευαστούν από το μηδέν οι βάσεις και όλες οι σωληνώσεις από και προς τα charge-cooler, καθώς φυσικά και οι εξατμίσεις και οι εισαγωγές αέρα. Παντού χρησιμοποιήθηκαν συνδέσεις v-band, σιλικονούχα κολάρα, τα οποία ασφαλίστηκαν με λάμες επάνω στα turbo. Στη συνέχεια κατασκευάστηκαν βάσεις για να τοποθετηθούν οι αισθητήρες για τη θερμοκρασία καυσαερίων και για τη θερμοκρασία εισερχόμενου αέρα. Δύο external της TiAL πήραν τη θέση τους στο κύκλωμα, ενώ στις εισαγωγές των turbo θα συναντήσουμε τρεις φιλτροχοάνες της Κ&Ν. Παράλληλα, τοποθετήθηκαν τα μπεκ για το σύστημα νίτρο της Nitrous Express και πλέον είχε σειρά να τοποθετηθεί αισθητήρας wideband της Innovate Motorsports, καθώς και ένας αισθητήρας backpressure της Volvo των 1.000kPa. Στη συνέχεια βρήκαν τη θέση τους δύο ΜΑΡ sensors, ένας της Volvo και ένας της KMS. Το επόμενο και δυσκολότερο βήμα ήταν ο προγραμματισμός των μονάδων διαχείρισης του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων. Η μονάδα του κινητήρα θα έπρεπε να διαχειριστεί, εκτός από τα μπεκ καυσίμου, τον ψεκασμό του νίτρο, το traction control, το boost controller, καθώς και το launch control. Παράλληλα θα έπρεπε να ρυθμιστεί η μονάδα του κιβωτίου με το flat-shift, συνδυασμένη με τον κόφτη πίεσης και πολλές ακόμα παράμετροι που απαιτούσαν άπειρες δοκιμές επάνω στο δυναμόμετρο και πολύ ψάξιμο. Μόνο και μόνο για το βασικό σετάρισμα χρειάστηκαν περίπου 500 ώρες και 240 logs!
Το αποτέλεσμα!
Αν χαρακτήριζα εντυπωσιακό το αποτέλεσμα, θα ήταν λίγο μπροστά σε αυτό που αντίκρισα στις τεράστιες εγκαταστάσεις της εταιρείας. Κάθε του λεπτομέρεια ήταν κάτι παραπάνω από άψογη, μαρτυρώντας τις ατελείωτες ώρες εργασίας και ψαξίματος που έπεσαν επάνω στο δύσκολο αυτό project. Το αποτέλεσμα όμως τους δικαίωσε και με το παραπάνω. Το Volvo FS2000 είναι το δεύτερο πιο γρήγορο φορτηγό στην Ευρώπη, με πρώτο αυτό της EVS, από τη Μάλτα. Όταν ακούς το κροτάλισμα του τεράστιου κινητήρα και βλέπεις τα πίσω λάστιχα να γίνονται καπνός, ενώ παράλληλα νιώθεις στο έδαφος δονήσεις και βλέπεις τα ντουμάνια από τις δύο ελεύθερες εξατμίσεις να γεμίζουν το τοπίο, θα έλεγα ότι τρομάζεις και ασυναίσθητα κάνεις πίσω δυο-τρία βήματα. Δεν βλέπεις και κάθε μέρα ένα φορτηγό των 4,5 τόνων να κάνει ψηλά 12άρια στα 402 μέτρα… Και θυμηθείτε ότι η ομάδα δεν έχει ολοκληρώσει την εξέλιξη του FS2000, περιμένουν πότε θα πάθει κάποια ζημιά το -φορτωμένο με ενάμιση εκατομμύριο χιλιόμετρα- μοτέρ, για να σηκώσουν την πίεση στα 8bar!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 12.130cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 131mm x 150mm
Σχέση Συμπίεσης: 17,5:1
Garrett GT55R turbo x3
TiAL external wastegate x2
Custom σωληνώσεις charge cooler
Custom σύστημα εξαγωγής
K&N φιλτροχοάνες x3
KMS MΑΡ sensor
Charge cooler x2
Nitrous Express νίτρο
Innovate Motorsports wideband
Custom βάσεις turbo
Custom βάσεις κινητήρα
Custom ECU
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Volvo EV91 διαφορικό
Volvo αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων
Custom κεντρικός άξονας μετάδοσης
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Custom coilover kit
ΑΜΑΞΩΜΑ
Σασί Volvo FL6
Custom body-kit
Custom καμπίνα
Custom κάθισμα
Sparco ζώνες
Custom τιμόνι
ΦΡΕΝΑ
Custom αεριζόμενοι τρυπητοί δίσκοι εμπρός και πίσω
Custom σωληνώσεις
ΤΡΟΧΟΙ
Speedline 8Jx17.5in εμπρός, 10Jx22.5in πίσω ζάντες
Goodyear Regional 265/70 επρός Goodyear Truck Racing 315/70 πίσω ελαστικά
Tuned by
VolvoKotsantis
Αγίας Σοφίας 3, Θέση Μπεναρδή
Ασπρόπυργος
Τηλ.: 210 55 84 252
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 2,33
0-80 3,50
0-100 4,77
0-120 6,42
0-140 8,43
0-160 10,80
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,20 @ 57,48
60 4,23 @ 91,64
100 5,64 @ 111,50
200 8,48 @ 140,54
400 13,02 @ 168,16
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Ford και η M-Sport αποκαλύπτουν στο Goodwood το νέο, υβριδικό Puma Rally1 WRC Prototype.