VW ID.4 77kWh 204Ps

VW ID.4 77kWh 204Ps

Είναι πλέον ξεκάθαρο. Διανύουμε τη μεγαλύτερη αλλαγή στην αυτοκίνηση. Δεν μιλάω φυσικά για τις οθόνες, τα οδηγικά βοηθήματα και τα συστήματα ασφαλείας. Μιλάω για τον παραγκωνισμό του θερμικού κινητήρα για χάρη ηλεκτρικών μοτέρ και μπαταριών. Η Volkswagen ανέβηκε νωρίς στο καράβι της ηλεκτροκίνησης (το dieselgate γκούχου.. φυσικά.. και γκούχου.. επίσπευσε την κατάσταση...) και επενδύει τεράστια ποσά στην εξέλιξη αμιγώς ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης. Το μικρομεσαίο hatch-back ID.3 αποτέλεσε φυσικά τον πρωτεργάτη της μετάβασης, όμως το μοντέλο της VW που έχει μεγαλύτερη βαρύτητα είναι το νέο ID.4. Ένα crossover αντίστοιχης αισθητικής και νοοτροπίας, με ακόμα μεγαλύτερες μπαταρίες και βελτιωμένη ποιότητα.

Inteligent Design series

Το ID.4 είναι το δεύτερο μοντέλο που χρησιμοποιεί την ολοκαίνουρια αρθρωτή πλατφόρμα MEB που είναι σχεδιασμένη χωρίς κεντρικό τούνελ, προκειμένου να φιλοξενεί στο πάτωμα μια μεγάλη συστοιχία μπαταριών. Οι βασικές εκδόσεις Pure και Pure Performance διαθέτουν ωφέλιμη χωρητικότητα 52kWH (με απόδοση 149 και 170Ps) και οι ανώτερες εκδόσεις 1st, 1st Max (όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας) και Pro Performance φτάνουν τα 77kWh με 204Ps.  Τι σημαίνει 77kWh για ένα crossover όχημα με βάρος 2.116kg; Σημαίνει ονομαστική αυτονομία που μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 522km με μία μόλις φόρτιση. Στην πραγματικότητα, το ID.4 με τη μπαταρία των 77kWh διανύει σχετικά εύκολα 440-450km (πρακτικά 100km επιπλέον από το ID.3 με τη μπαταρία 58kWh), αρκεί να μην κινείσαι συχνά σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους.

Η συστοιχία των μπαταριών ζυγίζει 493kg και, όπως είπαμε, βρίσκεται στο πάτωμα για να μην επηρεάζει τους χώρους στην καμπίνα, αλλά και για να εξασφαλίσει χαμηλό κέντρο βάρους. Η φόρτιση, χρησιμοποιώντας συνεχές ρεύμα (ισχύος μέχρι 120kWh), απαιτεί 38 λεπτά για να φτάσει από το 10% στο 80%. Με εναλλασσόμενο ρεύμα και χρησιμοποιώντας το οικιακό Wallbox ID. Charger 11kWh της VW, η φόρτιση απαιτεί επτάμισι ώρες. Η VW εγγυάται επίσης ότι η μπαταρία θα διατηρεί τουλάχιστον το 70% της απόδοσης της έπειτα από 8 χρόνια ή 160.000km χρήσης.

Elegant & minimal

Η σχεδίαση του ID.4 δεν απέχει σημαντικά από αυτή του ID.3. Κατ' αρχήν δεν φωνάζει όπως άλλα μοντέλα: Κοίτα πόσο διαφορετικό είμαι από αυτά τα πρωτόγονα θερμικά τετράτροχα. Όχι. Στην πραγματικότητα αν δεν είχε τη μάσκα χωρίς γρίλιες αέρα μπροστά και τη μεγάλη θύρα φόρτισης πίσω δεξιά, δεν θα καταλάβαινε κανείς ότι δεν είναι θερμικό SUV. Σε κάθε περίπτωση είναι ένα μοντέρνο, κομψό και ενδιαφέρον σχήμα, με τα στοιχεία που ξεχωρίζουν να είναι τα λεπτά LED φώτα IQ.Light, τα τονισμένα φτερά με τους τεράστιους τροχούς των 21in (στην έκδοση 1st) και τα πίσω LED φώτα που ενώνονται σε μία φάσα που φτάνει μέχρι το λογότυπο της VW στο κέντρο της πόρτας. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στην αεροδυναμική απόδοση του αμαξώματος, καθώς o συντελεστής οπισθέλκουσας φτάνει το 0,28 που αποτελεί εξαιρετική τιμή για SUV. Οι διαστάσεις του είναι πολύ κοντά στο Tiguan, με σαφώς πιο ευρύχωρο εσωτερικό.

To design της καμπίνας ξεχωρίζει για την απλότητα, τα ποιοτικά υλικά και την απουσία φυσικών διακοπτών. Αυτό ενισχύει φυσικά τη μινιμαλιστική αισθητική, δημιουργεί όμως και μερικά εργονομικά ψεγάδια. Για παράδειγμα, αντί για τέσσερις διακόπτες παραθύρων στην πόρτα του οδηγού, υπάρχουν μόνο δύο και ένα πλήκτρο αφής πάνω από αυτούς που εναλλάσσει τον έλεγχο της μπροστά και της πίσω σειράς παραθύρων. Φυσικά δεν χρειάζεται να σας πω τι συμβαίνει στο 80% των περιπτώσεων που πάτε να κατεβάσετε το παράθυρο σας... Εξοικείωση χρειάζεται όμως και το σύστημα infotainment. Η οθόνη αφής έχει χορταστική διαγώνιο 12in (10in στις βασικές εκδόσεις) και πολύ όμορφα γραφικά, αλλά το μενού είναι πολύπλοκο, όπως και στο Golf VIII και στο ID.3, δεν υπάρχει επιλογή Back, μόνο επιστροφή στο αρχικό μενού, ενώ και εδώ θα προβληματίσει η έλλειψη φωτισμού στις touch-sliding μπάρες για την αυξομείωση της έντασης και της θερμοκρασίας.

Ο μικρός ψηφιακός πίνακας οργάνων των 5,3in, αν ήταν απλώς ικανοποιητικός στο ID.3, στην περίπτωση του μεγαλύτερου ID.4, ειδικά δίπλα στην 12άρα κεντρική οθόνη, δεν ενθουσιάζει σε μέγεθος και πληροφορίες. Διαθέτει όμως πολύ καλό head-up display, ψηφιακό οδηγό που ενεργοποιείται λέγοντας «hello ID», το App-Connect, μέσω του οποίου η σύνδεση με smartphone γίνεται μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα και το καινοτόμο σύστημα ID. Light. Πρόκειται για μία λεπτή φωτεινή μπάρα κάτω από παρμπρίζ, η οποία χρησιμοποιείται για να προειδοποιήσει τον οδηγό για τη διατήρηση της λωρίδας κυκλοφορίας λίγο πριν ενεργοποιηθεί το σύστημα έκτακτου φρεναρίσματος ή ακόμα και να τον ενημερώσει σε περίπτωση εισερχόμενης κλήσης.

Η αλήθεια είναι ότι νιώθεις όμορφα μέσα στο ID.4. Κάτι η αναπαυτική θέση οδήγησης των καθισμάτων ErgoActive, κάτι η φωτεινή αίσθηση που δίνει η γυάλινη πανοραμική οροφή, κάτι η διχρωμία των επενδύσεων (καφέ-γκρι) στα καθίσματα, συμβάλλουν όλα στην άνεση που απολαμβάνουν οι επιβάτες του. Εκεί που διακρίνεται βέβαια είναι στην ευρυχωρία. Η έξυπνη χωροταξική εκμετάλλευση της πλατφόρμας MEB με το μεταξόνιο των 2.771mm και το πλήρως επίπεδο δάπεδο παρέχουν τρομερά ευρύχωρους χώρους, ακόμα και για πέντε επιβάτες. Ο χώρος αποσκευών με τα 543lt είναι πολύ καλός για την κατηγορία και διαθέτει διπλό δάπεδο για την αποθήκευση των καλωδίων φόρτισης.

EV Drive

Η οδήγηση του ID.4 είναι εύκολη και άνετη σε πολλαπλά επίπεδα. Έχοντας πάνω σου το κλειδί δεν χρειάζεται καν να ξεκλειδώσεις. Αρκεί μόνο να ακουμπήσεις τη διακριτική χειρολαβή της πόρτας. Για να εκκινήσεις τον κινητήρα δεν χρειάζεται καν να πατήσεις κάποιο κουμπί Engine Start. Μόλις κάτσεις στο κάθισμα του οδηγού, το ID.4 είναι ήδη έτοιμο και το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να περιστρέψεις τον μικρό επιλογέα δίπλα από τον πίνακα οργάνων. Δεν υπάρχουν πολλαπλά επίπεδα ανάκτησης ενέργειας. Υπάρχει μόνο το D, όπου δεν γίνεται η παραμικρή ανάκτηση ενέργειας όταν ο οδηγός αφήσει το γκάζι (εκτός απ’ όταν φρενάρει) και το B όπου παρέχει σημαντική επιβράδυνση μόλις ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το δεξί πεντάλ και μπορεί σχεδόν να χρησιμοποιηθεί ως “one-pedal” παρότι δεν ακινητοποιεί πλήρως το όχημα.

Όπως είπαμε, η έκδοση δοκιμής μας διαθέτει τη μπαταρία των 77kWh, αποδίδοντας 204Ps και 31,6kgm ροπής. Όπως όλα τα ηλεκτρικά, περιμένεις τρομερά άμεση και ταχύτατη επιτάχυνση. Άμεση είναι, ταχύτατη όμως όχι. Οι 2,1 τόνοι δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια στα 204 άλογα για κάτι καλύτερο από 8,5sec για τα πρώτα 100km/h. Ειδικά στα προγράμματα Eco και Comfort, η επιτάχυνση είναι πολύ γραμμική με τη μοναδική «σπίθα» να εμφανίζεται στο πρόγραμμα Sport, όπου η απόκριση και η επιτάχυνση είναι σημαντικά βελτιωμένη. Ο ηλεκτροκινητήρας περιστρέφεται μέχρι τις 16.000rpm και είναι τοποθετημένος ανάμεσα από τους πίσω τροχούς στους οποίους δίνει και την κίνηση. Μην χαίρεστε... Η ουρά δεν ανοίγει ποτέ την τροχιά της με γκάζι, αφού το ESP είναι «αυστηρό» και ενεργοποιείται πάντα πολύ νωρίς. Η οδήγηση του ID.4 δεν θυμίζει καν πισωκίνητο και μοιάζει περισσότερο με σύγχρονο τετρακίνητο χωρίς μηχανικά διαφορικά. Το τιμόνι κόβει πολύ και δίνει πολλούς πόντους στην ευελιξία μέσα στην πόλη. Παράλληλα όμως δεν διακρίνεται για την αίσθηση που δίνει στον οδηγό που ζητάει το κάτι παραπάνω από το αξιόλογο στήσιμό του. Το σύνολο μηχανικά μπορεί, καθώς το πλαίσιο είναι τρομερά άκαμπτο, οι τεράστιοι τροχοί με τα ελαστικά 235/45 και 255/40 έχουν πολλή πρόσφυση, όμως το ηλεκτρικό και ηλεκτρονικό σύνολο δεν προτρέπουν -ηθελημένα- τη γρήγορη οδήγηση. Το ID.4 είναι παντού ουδέτερο, με μικρές δόσεις υποστροφής, δεν έχει γρήγορες αντιδράσεις σε μεταφορές βάρους και αρέσκεται σε στρωτή οδήγηση. Η ανάρτηση, παρότι σφιχτή, παρέχει πολύ καλή ποιότητα κύλισης, μέχρι την στιγμή που οι ζάντες των 21in πέσουν σε «γερή» λακκούβα. Ακόμα και τότε θα φιλτράρει πολύ την επαφή, αλλά με 40άρι προφίλ δεν μπορεί να κάνει και μαγικά.

Η σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση σε συνδυασμό με την εξαιρετική ηχομόνωση συνθέτουν ένα άνετο περιβάλλον μετακίνησης πλήρως απομονωμένο από τους θορύβους του περιβάλλοντος. Μόνο κοντά στην τελική ταχύτητα των 160km/h θα παρατηρήσετε κάποιους περιορισμένους αεροδυναμικούς θορύβους. Αρκετοί θα γκρινιάξουν δικαιολογημένα με την επιλογή των μηχανικών να τοποθετήσουν ταμπούρα στον πίσω άξονα ενός premium SUV, ωστόσο η απόδοση του συστήματος πέδησης είναι εξαιρετική, αφού το μεγαλύτερο μέρος του φρεναρίσματος γίνεται μέσω του συστήματος ανάκτησης από τους ηλεκτροκινητήρες.

Inteligent Buy;

Μπορεί το ID.3 να έκανε την αρχή, αλλά το ID.4 είναι ένα πιο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο και μοιάζει σαν μία πιο δελεαστική πρόταση αγοράς. Είναι μεγαλύτερο, πιο ποιοτικό, έχει αρκετά μεγαλύτερη αυτονομία, με μοναδικό μειονέκτημα έναντι του μικρομεσαίου hatch-back τις χειρότερες επιδόσεις. Η έκδοση Pure 52kWh, με τα 149Ps, κοστίζει €37.200 που γίνονται €31.200 με την κρατική επιδότηση, ενώ με τον κινητήρα των 204 αλόγων και τη μεγάλη μπαταρία των 77kWh κοστίζει €40.172 με την επιδότηση και €45.700 χωρίς αυτήν. Και αν αυτές οι τιμές σας ακούγονται ακριβές, αν τις συγκρίνουμε με το Tiguan 1.5TSI 150Ps DSG που ξεκινάει από τα €31.350, το Tiguan 2.0TSI 190Ps 4Motion DSG που ξεκινάει από τα €38.450 ή το Tiguan 2.0TDI 200Ps 4Motion DSG με τιμή €46.450, ξαφνικά το ID.4 δεν δείχνει ιδιαίτερα ακριβό, αν αναλογιστούμε ταυτόχρονα ότι πρόκειται για ένα προϊόν νεότερης, ακριβότερης και πιο “in-fashion” τεχνολογίας...

Μας Άρεσε (+)

Εμφάνιση

Ποιότητα κατασκευής

Υψηλή αυτονομία

Χώροι-πρακτικότητα

Ποιότητα κύλισης

Δεν μας άρεσε (-)

Πολύπλοκο σύστημα infotainment

Άχρωμη οδηγική συμπεριφορά

Εργονομικές ατέλειες

Τιμή βασικής έκδοσης ID.4 Pure 52kWh 149Ps: €37.200 (€31.200 με κρατική επιδότηση)

Τιμή έκδοσης δοκιμής ID.4 1ST Max 77kWh 204Ps: €45.700 (€40.172 με κρατική επιδότηση)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Ηλεκτροκινητήρας AC, σύγχρονου τύπου και μόνιμου μαγνήτη

Θέση: Πίσω, εγκάρσια

 

ΜΠΑΤΑΡΙΑ

Τύπος: Συστοιχία ιόντων λιθίου

Χωρητικότητα: 77kWh (Ωφέλιμη)

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους πίσω τροχούς

Κιβώτιο: 1 σχέσης

Διαφορικό: Ελεύθερο

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 340mm με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Ταμπούρα 280mm

 

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 9Jx21in

Ελαστικά: 235/45 εμπρός, 255/40 πίσω

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.584

Πλάτος (mm): 1.852

Ύψος (mm): 1.637

Μεταξόνιο (mm): 2.771

Βάρος (kg): 2.116

Χώρος αποσκευών (lt): 543-1.575

 

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 204

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 31,6

0-100km/h (sec): 8,5

Τελική ταχύτητα (km/h): 160

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km):       0 (WLTP)

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (kWh/100km): 17,2kWh/100km (WLTP)

Δοκιμής (kWh/100km): 18,8kWh/100km

 

Αρθρογράφος

 

Ford Mustang GTD: Ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο για το δρόμο

Ford Mustang GTD: Ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο για το δρόμο

 Η Ford Mustang GTD έκανε ντεμπούτο με πάνω από 800 ίππους (811 Ps) ανάρτηση αγωνιστικού αυτοκινήτου και ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα.