VW Scirocco Mk1 300PS
Giant Killer 1
Οι παλιοί και πωρωμένοι αναγνώστες θα θυμάστε το Giant Killer 1 project της Cabilis Performance. Ήταν ένας σκαραβαίος Dragster, αυτός με την μακριά εξάτμιση που περίσσευε κάνα μέτρο πίσω από το αυτοκίνητο και το wheelie bar . Ιδιαίτερη κατασκευή που δικαίως είχε φιλοξενηθεί στο εξώφυλλό μας. Τα χρόνια πέρασαν, τα πράγματα άλλαξαν αλλά η ποιότητα δουλειάς της Cabilis Performance είναι ακόμα τρομερή. Ο Τάκης Καμπύλης είναι άνθρωπος που ζει για τους αγώνες, τα αυτοκίνητα και την εξέλιξή τους. Με βαθιές γνώσεις γύρω από την βελτίωση των κινητήρων αλλά και κάθε τομέα του αυτοκινήτου, είσαι τυχερός όταν τον πετύχεις στις καλές του –που σημαίνει να μην πήζει από την δουλειά- γιατί θα γελάσεις, θα μάθεις και θα ενθουσιαστείς από τις ιστορίες του, αλλά κυρίως από τις γνωριμίες του σε παγκόσμιο επίπεδο, με πολύ μεγάλα ονόματα του motorsport που έχουν γράψει πολλά χιλιόμετρα σε πίστες παγκοσμίως.
Νούμερο Δύο!
Το Scirocco δεν είχε τύχει να το δω από κοντά. Πολλές φορές όμως χάζευα τα video του στο YouTube ή τις φωτογραφίες του από διάφορες Αναβάσεις στις οποίες είχε συμμετάσχει. Όταν δε βγήκε από το μαγαζί της Bizarre Stickers με τη νέα του... φορεσιά, μου έκανε κλικ. Πέρασαν πολλοί μήνες, κοντά ένας χρόνος, μέχρι να καταφέρουμε να ταιριάξουμε το πρόγραμμα του περιοδικού με εκείνο του Τάκη Καμπύλη και του Scirocco. Κάθε πράγμα στην ώρα του, κάθε εμπόδιο για καλό... πείτε το όπως θέλετε. Πάντως, πέρα από το πόσο αποτελεσματικό είναι στους αγώνες, θα μάθετε αναλυτικά παρακάτω γιατί τα καταφέρνει τόσο καλά, μπορείς να το χαζεύεις από κοντά με τις ώρες, προσπαθώντας να καταλάβεις τις έξυπνες λύσεις που έχουν εφαρμοστεί σε κάθε τμήμα του αυτοκινήτου. Πραγματικά, όπου κι αν κοιτάξεις θα δεις προσεγμένη λεπτοδουλειά και υψηλή ποιότητα. Δεν έχουν ονομάσει τυχαία τα μέλη του μεγαλύτερου forum VW παγκσμίως το topic του συγκεκριμένου Scirocco «The Ultimate VW Scirocco Mk1»! Ναι. Οι ξένοι έχουν πάθει πλάκα. Φυσικά δεν λείπουν οι κακοπροαίρετοι Έλληνες -δυστυχώς- που βιάστηκαν να πουν ότι η Cabilis Performance αγόρασε ένα έτοιμο αγωνιστικό Scirocco. Δημοσιεύουμε εδώ και φωτογραφίες από την κατασκευή του. Μερικές μόνο, γιατί αν τις βάζαμε όλες θα θέλαμε δύο τεύχη. Εύκολα!
Απωθημένο
Το VW Scirocco αποτελούσε απωθημένο για πολλά χρόνια για τον Τάκη Καμπύλη. Ήταν το αυτοκίνητο που ήθελε από μικρός και παραλίγο να αγοραστεί κάποια στιγμή από τον πατέρα του, αλλά λόγω αλλαγής των τότε οικογενειακών σχεδίων, κατέληξαν σε ένα VW Golf 1.100GL. Τα χρόνια πέρασαν και στην Cabilis Performance ερχόταν κάθε τόσο για τυπική συντήρηση ένα Scirocco GLI του 1977. Ο ιδιοκτήτης του το είχε από καινούργιο και ήταν σε πραγματικά υπερ-άριστη κατάσταση. Άρεσε τόσο πολύ στον Τάκη που όταν το αγόρασε το κυκλοφόρησε για 3 ολόκληρες εβδομάδες σε εργοστασιακή μορφή, πράγμα που δεν είχε ξανασυμβεί ποτέ καθώς όλα του τα αυτοκίνητα ήταν πάντοτε βελτιωμένα. Φυσικά τα σχέδια για το υπέρτατο αγωνιστικό Scirocco είχαν ήδη καταστρωθεί και η αγορά μόνο τυχαία δεν ήταν.
Γδύσιμο
Αφού το αυτοκίνητο λύθηκε εντελώς, έγινε ολική αφαίρεση χρώματος και μονωτικών υλικών με την χρήση αμμοβολής. Αφού έβλεπες πλέον μονάχα μέταλλο, το αυτοκίνητο οδηγήθηκε στην «Auto Ενίσχυση» των αδερφών Καραταρούκ. Λόγω του παλαιού σχεδιασμού της καρότσας έπρεπε να ενισχυθούν πολλά σημεία και η λαμαρίνα σε πολλά μέρη της απέκτησε μεγαλύτερο πάχος. Στην συνέχεια κατασκευάστηκε ένα roll cage το οποίο έχει απίστευτες επεκτάσεις και δεσίματα. Όχι, δεν είναι ένα απλό roll cage, καθώς προεκτείνεται σε όλα τα pick up points του αυτοκινήτου: θόλους, βάσεις ψαλιδιών, βάση γέφυρας, βάσεις πίσω άξονα, βάση πεταλιέρας. Αργότερα, κατασκευάστηκαν όλες οι βάσεις του κινητήρα, ο οποίος έχει μεταφερθεί περίπου 15 πόντους πιο πίσω (προς τον καθρέφτη), τοποθετήθηκαν τα νέας σχεδίασης ψαλίδια, οι βάσεις του κιβωτίου ταχυτήτων και οι custom γέφυρες και αφού όλα είχαν πάρει την θέση τους, το αυτοκίνητο ανέβηκε σε ψηφιακές ζυγαριές ακριβείας ώστε να γίνει σωστή κατανομή βάρους. Αφού όλα έδειχναν σωστά, ξανά λύσιμο ώστε να προχωρήσει η διαδικασία της βαφής. Έγινε αντισκωριακή προστασία σε όλο το αμάξωμα και κατόπιν βαφή και αν δεν καταλάβατε τι ακριβώς συνέβη, θα σας το πω με λίγα λόγια: ο Τάκης Καμπύλης είχε εξ αρχής στα χέρια του όλα τα προϊόντα που θα τοποθετούσε, είχε σχεδιάσει και κατασκευάσει ο ίδιος όλα τα custom εξαρτήματα και στην ουσία «έχτισε» πάνω τους το αυτοκίνητο.
Όνειρα και εφιάλτες!
Ξέρετε, όταν «χτίζεις» ένα τέτοιο project, δύσκολα κοιμάσαι τα βράδια. Πέφτεις για ύπνο, αλλά το μυαλό σου γυρίζει ανάμεσα σε πατέντες, ιδέες, βάρη, ενισχύσεις και άλλα πολλά. Έτσι κι εδώ, ο Τάκης έχασε τον ύπνο του για περίπου ένα χρόνο. Πριν προχωρήσουμε αναλυτικά σε ό,τι έχει αλλαχτεί, θα σας πω τι ΔΕΝ έχει αλλαχτεί: το εμπρός παρμπρίζ, τα πίσω φανάρια, καθώς και οι χειρολαβές στις πόρτες! Πραγματικά όμως, δεν ξέρω από που να ξεκινήσω. Ίσως από τον κινητήρα...
Ο τετρακύλινδρος των 1.990cc είναι εξελιγμένος από την Cabilis Performance σε συνεργασία με την Lehmann Motoren στην Γερμανία. Η Lehmann Motoren εξελίσσει κινητήρες των VW Motorsport, AUDI Sport και της Seat Sport από την εποχή που έτρεχε σε αγώνες ο Watler Rohrl. Μιλάμε για εταιρεία με κάτι παραπάνω από σοβαρές γνώσεις. Το συγκεκριμένο δίλιτρο μοτέρ λοιπόν, κοστίζει πολλά χρήματα. Γιατί? Γιατί τα πάντα επάνω του επιλέχτηκαν από ό,τι καλύτερο υπάρχει για αυτή την εφαρμογή. Ο στρόφαλος και οι μπιέλες είναι της Pankl. Τι είναι η Pankl? Μία αυστριακή εταιρεία που κατασκευάζει hi-end μπιέλες και στροφάλους για F1, DTM, LeMans, Nascar. Επίσης έχει στην κατοχή της και την εταιρεία CP-Carillo, αυτή την αμερικάνικη με τα πιστόνια και τις μπιέλες ντε! Λέγεται ότι οι στρόφαλοί της είναι ότι καλύτερο μπορεί να αγοράσει κανείς σε αυτό τον γαλαξία.
Τα πιστόνια πάλι είναι της Mahle, ειδικά για αγωνιστικές εφαρμογές και όχι απλά «βελτιωμένα». Από πάνω, βρίσκεται μία ιδιαίτερη κυλινδρκεφαλή, που συνήθως την συναντάς σε Audi STW. Αυτή έχει «γεμίσει» με ατσάλινες βαλβίδες της Del West –ακόμα μία εταιρεία που κατασκευάζει εξαρτήματα για κινητήρες F1 από τη δεκαετία του ‘90, special spec εκκεντροφόρους της Cat Cams με μικρή σχετικά διάρκεια, που στέλνουν όμως τις βαλβίδες ολόκληρο... ταξίδι! Η σχέση συμπίεσης φτάνει το 13,7:1 (!) και φανταστείτε πως ακούγονται όλα τα παραπάνω όταν οι 4 πεταλούδες των 47mm του συστήματος εισαγωγής που έχει σχεδιάσει η Lehmann Motoren, ανοίγουν στο 100%! Αρρώστια!
Πολύ ιδιαίτερο είναι και το χταπόδι. Η Cabilis Performance είπε στην Lehmann Motoren ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα χώρου, καθώς θα γινόταν ακόμα και μετατροπή στον «καθρέφτη» ώστε να χωρέσει ένα σωστό χταπόδι. Έτσι, ο Heinz Lehmann έκανε την αρχική σχεδίαση και στην συνέχεια η NS Racing έβγαλε το τελικό σχέδιο σε 3D και ύστερα το κατασκεύασε με απόλυτη ακρίβεια, όπως μας ενημέρωσε ο Τ. Καμπύλης. Το σύστημα ξηρού κάρτερ της Seat Sport για την λίπανση του κινητήρα, καθώς και διάφορα άλλα περιφερειακά όπως το πανάλαφρο βολάν των 1,8kg της Lehann Motoren, ανεβάζουν το κασέ. Χαζεύοντας το engine bay –ατελείωτες ώρες- παρατήρησα ότι η καλωδίωση του Scirocco είναι είτε καλά κρυμμένη, είτε από την αρχή σχεδιασμένη. Η Electric Tech Racing ανέλαβε να κατασκευάσει μία τρομερή πλεξούδα με καλώδια και συνδέσεις Raychem, εταιρεία που και αυτή ασχολείται με την F1 καθώς και με αεροπλάνα. Τα καλώδια αυτά έχουν την ικανότητα να μεταφέρουν μεγάλες τάσεις ρεύματος με μικρά και ελαφριά μέρη και μπορούν να λειτουργούν σε θερμοκρασίες από -50°C έως και +200°C, χωρίς να χάνουν το παραμικρό από την απόδοσή τους. Πλέον όλη η καλωδίωση ζυγίζει 12kg, νούμερο ασύλληπτα χαμηλό για τέτοια εφαρμογή. Μιας που είμαστε στα ηλεκτρονικά, η ECU είναι η EFI Euro 4 με όλα τα extra, όπως launch control, traction control κλπ. Μαέστρος της ο Γιάννης Καφετζής της Powertronic, άνθρωπος που λίγοι γνωρίζουν ότι είναι –μεταξύ άλλων- Technical Director στην αγωνιστική ομάδα της Black Bull Racing στην Ιταλία, η οποία φέτος συμμετέχει στο Campionato GT της Ιταλίας με Ferrari 458 Italia.
Μα τι ανάρτηση!
Το δυνατό σημείο του Scirocco! Η Cabilis Performance δεν έχει τυχαία εκατοντάδες κύπελλα στο μαγαζί της. Τα VW τα ξέρει απέξω και ανακατωτά και αυτό το καταλαβαίνεις με το που αρχίζεις να μιλάς με τον Τ. Καμπύλη. Τον παρακολουθείς, τον ακούς, μαθαίνεις και κάπου αρχίζεις να τον «χάνεις» αφού έχει περάσει σε «άλλο» τεχνικό επίπεδο πριν το καταλάβεις. Πολλά από τα αγωνιστικά του που χαζεύαμε στους ελληνικούς αγώνες πουλήθηκαν αρκετές χιλιάδες ευρώ -δικαίως- και όταν πήγαν στην νέα τους πατρίδα, κέρδιζαν τις πρώτες θέσεις αφήνοντας πίσω τους αυτοκίνητα WRC. Αυτά, συμβαίνουν ακόμα και σήμερα.
Στον τομέα της ανάρτησης λοιπόν, έχει γίνει βαθιά μελέτη που αξίζει ολόκληρο άρθρο από μόνη της. Επιγραμματικά, τα εμπρός ψαλίδια προέρχονται από VW Golf IV Kit Car, οι πλήμνες είναι VW Motorsport και τα άκρα της ιδιαίτερης κρεμαγιέρας επίσης από Golf IV Kit Car. Τα αμορτισέρ είναι one-of-a-kind με τις EVO 3 «μπότες» της Proflex να έχουν έδραση σε ρουλεμάν και όχι σε κουζινέτα, ενώ και τα top mount είναι με rose joints της Seat Sport. Η εμπρός ζαμφόρ είναι κατασκευής Cabilis Performance και αυτό γιατί για να δουλέψει όπως έπρεπε, χρειάστηκε να περνάει μέσα από το... σασί! Την συναντάς –στο περίπου- σε Golf και Ibiza kit cars. Ο πίσω άξονας δεν θα μπορούσε να είναι ένας από το ράφι. Είναι όλος custom και όλα τα σημεία του έχουν ενισχυθεί. Διαθέτει κόντρα μπάρες με rose joints στα σημεία έδρασης, ενώ rose joints υπάρχουν επίσης σε κάθε σημείο στήριξής. Λόγω της αεροδυναμικής μελέτης που έγινε από εταιρία στο εξωτερικό, έπρεπε πίσω να γίνουν ανακατατάξεις στην διάταξη της ανάρτησης, οπότε τα αμορτισέρ έχουν πάει πολύ ψηλότερα από ότι συνήθως. Αυτά είναι Koni Racing titanium series, είναι πολύ μικρά στο μάτι, και αντίστοιχα ελαφριά: 1,8kg το κάθε αμορτισέρ, μαζί με το ελατήριο! Revalving και setup ανάρτησης έχει αναλάβει ο μαιτρ του είδους και γνώστης των αγωνιστικών αυτοκινήτων, Raffaello Amendola.
Αεροδυναμική μελέτη είπες?
Ναι, δεν κάνω πλάκα. Βασικά ακούστε πως το έμαθα κι εγώ: ο Τ. Καμπύλης με άφησε για λίγο στον υπολογιστή του ώστε να κάνω copy-paste όποιες φωτογραφίες χρειαζόμουν από την κατασκευή του Scirocco. Ανάμεσα στους διάφορους φακέλους, είδα και έναν με ονομασία «Aero Project». Ε, τον ρώτησα: τι είναι αυτό? Η SM Aero Techniques του Simon McBeath, συγγραφέα του κορυφαίου βιβλίου Competition Car Aerodynamics, ζήτησε ένα κάρο φωτογραφίες, μετρήσεις και ξανά μετρήσεις από το Scirocco. Έτσι, έφτιαξε ένα μοντέλο σε κλίμακα και πάνω του δούλεψε το αεροδυναμικό πακέτο το οποίο η ομάδα της Cabilis Performance ξέρει πλέον ακριβώς πόσο σωστά δουλεύει, με πόσα κιλά downforce δίνει το αυτοκίνητο και διάφορα άλλα, που μετρούνται από δεκάδες σένσορες τοποθετημένους σε πολλά σημεία του αυτοκινήτου. Σχεδίασαν λοιπόν όλο το bodykit, καθώς και την πανέμορφη αεροτομή, και η Smyrnaios Composites ανέλαβε να κατασκευάσει όλα τα carbon κομμάτια του kit. Ειδικά το flat bottom και το πίσω diffuser είναι πανάλαφρα –περίπου 4kg- και κατασκευασμένα από carbon με honeycomb μορφή (σχήμα κηρήθρας) που σημαίνει μέγιστη αντοχή με minimum βάρος. Ότι πληρώνεις, παίρνεις. Τόσο καλή carbon δουλειά από άνθρωπο, δεν έχω ξαναδεί. Αξίζουν συγχαρητήρια στον κ. Σμυρναίο. Η αεροτομή αγοράστηκε απευθείας από την SM Aero Techniques, καθώς έχουν παράρτημα που ονομάζεται The Wing Shop.
Αλλαγές... PRO!
Ο Roy Tansley είναι μία ιστορία από μόνος του. Στα 24 του, συμμετείχε σε αγώνα μοτοσικλετών όπου είχε ένα ατύχημα, το οποίο του στέρησε το αριστερό του πόδι από το γόνατο και κάτω. Δεν το έβαλε κάτω όμως και κατάφερε να συνεχίσει την τρέλα που είχε για τους αγώνες, κατασκευάζοντας ένα σύστημα αλλαγής ταχυτήτων, στο οποίο δεν χρειαζόταν το αριστερό του πόδι. Αυτός ο άνθρωπος κατάφερε λοιπόν να είναι μέχρι και σήμερα ο ταχύτερος αναβάτης με side car στον διάσημο αγώνα TT στο Isle of Man! Πως λέγεται πλέον η εταιρεία του? Pro Shift! Το καλύτερο σύστημα της εταιρείας αυτής βρίσκεται στο Scirocco μας: αλλαγές ταχυτήτων με paddleshift και auto blip με closed loop ρυθμίσεις για τα κατεβάσματα. Σκεφτείτε ότι οι αλλαγές σχέσεων –προς τα πάνω- μπορούν να γίνουν ταχύτερα και από 25ms, αναλόγως του κιβωτίου και των εξαρτημάτων του. Πάντως, στο λίγο που ζήσαμε με το Giant Killer II, οι αλλαγές έχουν γίνει παιχνιδάκι. Εύκολα, γρήγορα και σίγουρα. Βέβαια κουμπώνεις απλά το σύστημα και όλα γίνονται μόνα τους. Εκατοντάδες ρυθμίσεις και πειραματισμοί οδηγούν στο σωστό τελικό αποτέλεσμα. Το σύστημα αυτό συνεργάζεται με το κορυφαίο σειριακό σασμάν GT Gemini Transmissions, το οποίο διαθέτει εσωτερικό σύστημα λίπανσης με 9 μπεκ λαδιού στα καίρια σημεία του. Κάτι επίσης σπάνιο: διαθέτει δύο μπλοκέ διαφορικά, ένα μηχανικό και ένα τύπου Viscous, όπου το καθένα λειτουργεί άψογα στις συνθήκες που βολεύεται.
Big Brother is watching you
Κάμερες απο δω, κάμερες απο κει, σένσορες τριγύρω... Μα τι γίνεται εδώ? Η ψηφιακή οθόνη πολλαπλών ενδείξεων της AIM συνεργάζεται με το Smart Cam σύστημα βιντεοσκόπησης καθώς και το Data Logging σύστημα EVO 4 της AIM. Με όλα τα παραπάνω, τι ακριβώς έχεις? Βρίσκεσαι για παράδειγμα σε μία πίστα. Ζεσταίνεις το τέρας, μπαίνεις και αρχίζεις να πιέζεις. Κάτι σε χαλάει. Ίσως η ουρά αποσταθεροποιείται και επίσης νιώθεις ότι σε μία συγκεκριμένη στροφή κάνεις συνέχεια λάθος. Βγαίνεις. Κρυώνεις, κατεβάζεις τα data και έχεις: ένα full in car video όπου βλέπεις πόσο γκάζι πατάς, πόσο φρένο, τι θερμοκρασία έχει ο κινητήρας, το λάδι, τι σχέση είχες στο σασμάν... ακόμα και το πόσο βυθίζονται τα αμορτισέρ στις στροφές! Είπατε τίποτα? Με αυτόν τον τρόπο λοιπόν, η ομάδα της Cabilis Performance έστησε τέλεια το Scirocco και κατάφερε να δει από ποια km/h και πάνω «δουλεύει» το αεροδυναμικό kit και πόσο, αφού πλέον, βάσει της βύθισης του αμορτισέρ, υπολογίζεις μαθηματικά πόση είναι η κάθετη δύναμη που σπρώχνει προς τα κάτω το αμάξωμα. Για την ιστορία, το αεροδυναμικό kit αποδίδει αρκετά, ακόμα και κάτω από τα 100km/h! Οπότε, με όλα τα παραπάνω ηλεκρονικά gadgets βλέπεις ακόμα και τα λάθος πατήματά σου στην πίστα, σε συνδυασμό με το πόσο γκάζι ή φρένο είχες σε δεδομένη στιγμή. Αυτό φίλοι μου είναι ένα πολύ σοβαρό data logging σύστημα που συναντάς σε αυτοκίνητα που κοστίζουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ!
Φανατικοί!
Το Scirocco έχει πλέον αποκτήσει το δικό του κοινό στους αγώνες. Πολλοί είναι αυτοί που τρέχουν στα βουνά για να δουν «το κίτρινο Scirocco του Καμπύλη». Διαβάζοντας όλα τα παραπάνω, αντιλαμβάνεστε ότι δεν έχει κερδίσει τον σεβασμό του κόσμου τυχαία. Θεωρώ πως δεν πρέπει να γεμίζω τον χώρο αυτής της παρουσίασης με τσάμπα λέξεις, καθώς οι φωτογραφίες που πρέπει να στριμώξουμε σε αυτές τις σελίδες είναι πολλές. Αρκετές από την κατασκευή και πολλές από την φωτογράφηση που μας πήρε κάμποσες ώρες, παρέα με τον Χρήστο και το Scirocco, το οποίο ο Τ. Καμπύλης δεν ζορίστηκε να το βάλει μπροστά, να το ζεστάνει και να κάνει περάσματα για χάρη του φακού του POWER μέχρι που έμεινε από βενζίνη. Είμασταν εκεί, εμείς, τα δέντρα, ο δρόμος και το Scirocco. Ο ήχος από την ελεύθερη εξάτμιση στις 9.000rpm και τις αστραπιαίες αλλαγές ταχυτήτων δεν περιγράφεται με λόγια. Τυχεροί? Ναι. Δεν θα σας αφήσουμε παραπονεμένους, αφού σύντομα θα «ανεβάσουμε» in car video του τέρατος στο κανάλι μας στο YouTube.
Μπράβο για ακόμη μία φορά στα ελληνικά χέρια και μυαλά που καταφέρνουν να φέρουν σε πέρας τόσο ποιοτικές δουλειές σε αυτοκίνητα όπως αυτό. Μπράβο στην Cabilis Performance που έχει καταφέρει η Lehmann Motoren να λέει σε πελάτες της: αν το μοτέρ σου το έχει φτιάξει η CabilisPerformance, τότε δεν μπορώ να κάνω κάτι παραπάνω. Μόνο μία απλή συντήρηση... Μεγάλη δουλειά!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το CX-30 είναι η premium πρόταση της Mazda στην κατηγορία των C-SUV και ξεχωρίζει με το μοναδικό του design, αλλά και με την πρόσφατη μηχανολογική του...