1963 Saab 96

1963 Saab 96

Η Saab, τον παλιό, καλό καιρό, είχε περάσει και από τον συναρπαστικό κόσμο των αγώνων. Είχε συμμετάσχει το 1966 στο Trans AM Series με τα Saab 96 και 850, ενώ με το 9-3 συμμετείχε στο Castrol Canadian Touring Car Championship και σε διάφορους άλλους αγώνες, έχοντας οδηγούς όπως ο Simo Lampinen, ο Stig Blomqvist και ο Erik Carlsson. Στη σύγχρονη εποχή, που πλέον η Saab δεν έχει καμία επίσημη συμμετοχή, διοργανώνονται διάφοροι αγώνες κλασσικών αυτοκινήτων, με αρκετά από τα αγωνιστικά που συμμετέχουν να είναι διάφορα μοντέλα της Saab. Ένας από αυτούς τους αγώνες είναι το Ιστορικό Ράλι Ακρόπολις, το οποίο διοργανώνεται στη χώρα μας. Σε αυτόν τον αγώνα, λοιπόν, ο Γιάννης Καράμπελας γνώρισε τον Jari Laaksonen, έναν αρκετά γνωστό οδηγό αγώνων που, όπως προδίδει και το όνομά του, προέρχεται από τη Σουηδία. Τον Γιάννη Καράμπελα, οι περισσότεροι που ασχολείστε με τα κλασσικά αυτοκίνητα, είμαι σίγουρος ότι τον γνωρίζετε. Για να καταλάβουν και οι υπόλοιποι αναγνώστες, ο Γιάννης διοργανώνει το μοναδικό ετήσιο event, Tour De Peloponnese, ενώ, όποτε έχει την ευκαιρία, συμμετέχει και σε άλλους παρόμοιους αγώνες. Ο Γιάννης, λοιπόν, που έψαχνε ένα όμορφο, αλλά όχι και τόσο συνηθισμένο rally car για να τρέχει στους αγώνες regularity, ήρθε σε επαφή με τον Jari και έπεσε πάνω ακριβώς στην περίπτωση που έψαχνε! Ο Jari είχε στην κατοχή του ένα Saab 96 του 1963 και επειδή εκείνο τον καιρό ασχολούταν με την ανακατασκευή δύο Volvo PV444, το πούλησε στον Γιάννη.

Ελσίνκι-Αθήνα!

Αφού λοιπόν ο Jari έδωσε φωτογραφίες και ό,τι πληροφορία μπορούσε στον Γιάννη για το Saab, συμφώνησαν στην αγορά και ο Jari για να του αποδείξει την αξιοπιστία του μικρού κουπέ, αποφάσισε να το φέρει οδικώς στην Ελλάδα. Σημειώστε ότι η απόσταση Ελσίνκι-Ελλάδα είναι 3.500km περίπου και το Saab τα κατάφερε αξιοπρεπώς, αν και στη Θεσσαλονίκη προδόθηκε από το δυναμό, το οποίο χρειάστηκε αλλαγή για να συνεχίσει το ταξίδι του μέχρι την Αθήνα. Ως αντάλλαγμα, ο Γιάννης του πρόσφερε μία εβδομάδα διακοπών!

Le Mans recreation!

Η Saab συμμετείχε στον θρυλικό αγώνα του Le Mans, το 1959, με το Saab 93 και ο Γιάννης, θέλοντας να τον αναβιώσει έστω και στο μεταγενέστερο μοντέλο, αποφάσισε να κάνει το 96 του όσο πιο κοντά γινόταν στην εμφάνιση που θα είχε αν έτρεχε αυτό το μοντέλο στον ιστορικό 24ωρο αγώνα. Περνώντας λοιπόν ατελείωτες ώρες πίσω από τον υπολογιστή και ψάχνοντας στο e-bay και σε διάφορα άλλα site για ανταλλακτικά και πίνοντας παράλληλα ατελείωτους καφέδες, κατέληξε στο πώς θα γίνει το Saab του. Ξεκίνησε αγοράζοντας τους σωστούς προβολείς Marchal 642 και 672, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα τυχερός, αφού βρήκε το σωστό τιμόνι Les Leston, το οποίο μάλιστα είχε και τον αντίστοιχο αντάπτορα για Saab. Σε επόμενη αγορά βρήκε δύο αυθεντικά καθίσματα bucket της εποχής εκείνης, μαζί με αγωνιστικές ζώνες τεσσάρων σημείων, αλλά και προβολέα χάρτη της Lucas. Μία ιδιαίτερα σημαντική προσθήκη ήταν τα δύο όργανα της Halda, Speed Pilot, ένας απαραίτητος εξοπλισμός για τους αγώνες ράλι εκείνης της εποχής. Τα δύο όργανα, μάλιστα, ήταν δώρο του Αμερικάνου φίλου του Γιάννη, του Francois.

Δύο λόγια για το Saab 96

Το Saab 96 ήταν ο αντικαταστάτης του 93 και ξεκίνησε να παράγεται από το 1960 μέχρι και το 1980. Ήταν ένα μικρό τετραθέσιο, δίθυρο σεντάν, το οποίο είχε στον μπροστινό άξονα έναν τρικύλινδρο δίχρονο κινητήρα των 841cc, που απέδιδε 38Ps και μέσω ενός χειροκίνητου, τριτάχυτου κιβωτίου μετέφερε την κίνηση στους μπροστά τροχούς. Ο κινητήρας, μάλιστα, ήταν τοποθετημένος στον διαμήκη άξονα και μπροστά από τους τροχούς, ενώ το ψυγείο ήταν τοποθετημένο πίσω από αυτόν. Χάρη στα 38Ps του κινητήρα, μπορούσε να επιταχύνει στα 100km/h μέσα σε 14,7sec, ενώ η τελική του ταχύτητα άγγιζε τα 127km/h. Μάλιστα, με αυτόν τον κινητήρα έκανε το ρεκόρ ταχύτητας το 2011, στο Bonneville Salt Flats, στα χέρια του Alex LaFortune, όταν έπιασε τα 177km/h. Στη γκάμα του 96 προστέθηκε το 1965 ένας τετρακύλινδρος σε διάταξη V των 1.498cc αρχικά και των 1.698cc στη συνέχεια, αφού πρώτα μεγάλωσε λίγο το αμάξωμα για να δημιουργηθεί ο απαραίτητος χώρος. Με το τρικύλινδρο μοτέρ, το 96 ζύγισε 873kg, ενώ με τους τετρακύλινδρους V το βάρος έφτασε τα 950kg. Στη μικρή βόλτα που κάναμε με τον Γιάννη σε μία διαδρομή στο βουνό της Πεντέλης, εντυπωσιάστηκα από την άνεση της ανάρτησης. Περνούσε με χαρακτηριστική άνεση πάνω από λακκούβες και σκαμπανεβάσματα του δρόμου και μέσα δεν ένιωθες σχεδόν τίποτα! Αυτό που ακουγόταν παράξενα ήταν ο ήχος του δίχρονου κινητήρα, κάτι που δεν έχουμε συνηθίσει να ακούμε συχνά, πόσο μάλλον σε αυτοκίνητο.

 

Garage story!

Το Saab ο Γιάννης το έφτιαξε εξ’ ολοκλήρου μόνος του, αφού δεν χρειάστηκε καμία μηχανολογική επέμβαση, όπως, για παράδειγμα, επισκευή κινητήρα. Το μοναδικό πράγμα που έγινε εκτός του γκαράζ του Γιάννη ήταν η κατασκευή και τοποθέτηση της ανοξείδωτης εξάτμισης που έφτιαξε ο φίλος του, ο γνωστός Παναγιώτης Παπαδόπουλος. Το project το προχωρούσε σε καθημερινή βάση και χρειάστηκε έξι συνολικά μήνες δουλειάς, καταναλώνοντας παράλληλα άπειρα σουβλάκια και μπύρες με την παρέα του, που βρισκόταν πάντα στο πλευρό του για να τον βοηθήσει. Η δυσκολία του όλου εγχειρήματος εντοπιζόταν ξεκάθαρα στην ανεύρεση των σωστών ανταλλακτικών, προκειμένου να είναι και ιστορικά «σωστό». Ο Γιάννης χρειάστηκε να περάσει πολλές ώρες πίσω από την οθόνη του υπολογιστή, ψάχνοντας για τα αντίστοιχα πράγματα στο internet. Όλες οι επεμβάσεις που έγιναν αφορούσαν τον εξοπλισμό του αυτοκινήτου. Εξωτερικά, η μόνη επέμβαση ήταν η αφαίρεση των προφυλακτήρων και η αλλαγή της τάπας καυσίμου, ενώ το εσωτερικό, από την άλλη, έχει αρκετές αλλαγές. Τη γενική εικόνα την κλέβουν τα δύο κόκκινα bucket καθίσματα της εποχής, τα οποία έχει κατασκευάσει η FK, όπως και το Speed Pilot της Halda και τα δύο χρονόμετρα που έχει μπροστά του ο συνοδηγός. Τα πίσω καθίσματα έχουν αφαιρεθεί, ενώ στην εταζέρα έχουν τοποθετηθεί δύο κόκκινα εργαλεία για άμεση πρόσβαση.

Ασταμάτητος!

Ο Γιάννης έχει τρέξει σε μερικούς αγώνες και με το Saab του και ο τρόπος που απέδιδε του άρεσε ιδιαίτερα. Με τους αγώνες έχει ιδιαίτερη σχέση, αφού είναι ιδρυτικό μέλος τόσο στο τοπικό σωματείο ΑΡΣΟΕ όσο και στο Triskelion.Αφού ολοκλήρωσε όλες τις επεμβάσεις που ήθελε στο μικρό σουηδικό σεντάν του, θα ασχοληθεί με την ανακατασκευή είτε ενός Deutsch Bonnet είτε ενός Panhard CD. Δύσκολα αυτοκίνητα, με σπάνια στην εύρεση ανταλλακτικά, όπως άλλωστε και η περίπτωση του 96, δεν είναι το αυτοκίνητο που θα βρεις τα πάντα μέσα σε μια μέρα…

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κυβισμός: 841cc

Κύλινδροι: 3

Διάμετρος x Διαδρομή: 70mm x 73mm

Σχέση συμπίεσης: 8,5:1

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Διπλά ψαλίδια εμπρός

Ημιάκαμπτος άξονας πίσω

 

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση μπροστά, χειροκίνητο κιβώτιο 3 σχέσεων

 

ΑΜΑΞΩΜΑ

Αυτοφερόμενο

 

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός και πίσω αεριζόμενα δισκόφρενα

ΤΡΟΧΟΙ

15in εργοστασιακές ζάντες

145/55 ελαστικά

 

Αρθρογράφος

 

Νέα Skoda Octavia Scout

Νέα Skoda Octavia Scout

Έναρξη διάθεσης της νέας SKODA OCTAVIA SCOUT στην Ελλάδα, με προτεινόμενη λιανική τιμή από €39.900.