Abarth 500 1.4T-JET 290Ps
Το αγαπημένο
Όντως αυτό το αυτοκίνητο είναι το αγαπημένο μου σε αυτήν την κατηγορία, καθώς είναι και το μοναδικό που υπάρχει σε γρήγορη εκδοχή. Είναι πολλά χρόνια στην αγορά, όπως σχεδόν όλα τα Fiat, αλλά ευχόμαστε να μείνει για αρκετά ακόμα, μιας και ούτε η Fiat προβλέπεται να βγάλει άλλο hot-hatch σε αυτό το μέγεθος, ούτε φυσικά κανένας άλλος. Το καινούριο 500 είναι προς το παρόν αποκλειστικά ηλεκτρικό και αν και στην αρχή είχαν πει ότι θα ακολουθήσουν και υβριδικές εκδόσεις, προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι ακόμα κι αν υπάρξουν, μέσα σε αυτές δεν θα περιλαμβάνεται κάποιο με σήμα τον σκορπιό της Abarth.
Αυτό εδώ που έχουμε για δοκιμή, το πανέμορφο και τρομερά προσεγμένο, είναι του φίλου μας του Νίκου και τη βελτίωσή του την έχει επιμεληθεί ο Σπύρος Λιόσης, ιδιοκτήτης της SLP Tuning & Service. Μπορεί σε εργοστασιακή μορφή να υπολείπεται σε δύναμη από τα μεγαλύτερα hot-hatch, όπως το Fiesta ST και το νέο Hyundai i20 N, αλλά όταν αρχίσει η βελτίωση, είναι απλά 200 κυβικά λιγότερο, αλλά και 200kg ελαφρύτερο. Πιο κοντινός ανταγωνιστής του είναι το Swift Sport, αλλά το 500/595 είναι πολύ πιο όμορφο και δίπορτο, κάτι που προσωπικά θεωρώ βασική προϋπόθεση ενός μικρού hot-hatch.
Μεταμόρφωση
Λίγα θα πεις τα 135 ή τα 160Ps για hot-hatch το 2021 και δεν θα διαφωνήσω, αλλά, όπως πολύ καλά γνωρίζουμε όλοι, αυτό είναι κάτι που διορθώνεται, ενώ οι 4 πόρτες δεν διορθώνονται. Ο Νίκος, μάλιστα, το έχει πάει και ένα βήμα παρακάτω, αφού έχει ξηλώσει και το πίσω κάθισμα και φοράει το roll bar του 695 Biposto. Για τη δύναμη, λοιπόν, η υπόθεση του Abarth μας αφέθηκε στα έμπειρα χέρια της SLP Tuning & Service, η οποία «προίκισε» το 500 με μία γνωστή και δοκιμασμένη συνταγή, αφού έχουμε δει κι άλλα 1.4T-Jet με παρόμοια setup, η οποία αποδίδει, αντέχει και είναι οικονομική, μιας και δεν ανοίγεται ο κινητήρας, αλλά είναι όσο δυνατό και αξιόπιστο μπορεί να γίνει με περιφερειακά. Και μάλιστα γίνεται πολύ δυνατό, τα 300Ps στον ένα τόνο που ζυγίζει το 500 δεν είναι λίγα, ούτε χρειάζεται περισσότερα. Δουλεύει άψογα με το πρόγραμμα της SLP, χωρίς κομπιάσματα, κενά ή misfires και σαν extra έχεις flat-shift και hard-cut κόφτη που όταν τον φτάνεις, γίνεται πόλεμος! Έχει τρεις χάρτες με διαφορετική πίεση και αποδόσεις 200, 250 και 300Ps, μόνο που στο συγκεκριμένο εδώ, δεν έχει τοποθετηθεί ακόμα το custom χταπόδι της SLP κι έτσι χάνει λίγο από την εργοστασιακή πολλαπλή, αποδίδοντας στο δυναμόμετρο MAHA της Petropoulos DynoCenter 290Ps, με μία εξαιρετική όμως καμπύλη ροπής που αγγίζει τα 40kgm, ακριβώς στις 4.000rpm.
Κατασκευής SLP Tuning είναι και η τουρμπίνα με κωδικό GRT4236, τοποθετημένη με πλακάκι-αντάπτορα στην εργοστασιακή πολλαπλή εξαγωγής. Η υβριδική αυτή τουρμπίνα χρησιμοποιεί σαν βάση την TD04 της Mitsubishi, αλλά φοράει φτερωτή συμπιεστή 42mm και φτερωτή στροβίλου 36mm, με γνώμονα την άμεση απόκριση, αλλά και τη δύναμη. Για λογαριασμό της SLP έχει κατασκευάσει η Mavroidakos Racing Exhaust το intercooler, όλες τις σωληνώσεις της εισαγωγής, συμπεριλαμβανομένου του kit με το φίλτρο της Pipercross, αλλά και την εξάτμιση με downpipe 70mm και σωλήνα 63,5mm. Οι σωλήνες συνδέονται με κολάρα της Energy Racing Parts, ενώ για την τροφοδοσία σε καύσιμο έχουν χρησιμοποιηθεί μεγαλύτερα μπεκ 390cc/min της Bosch.
Με λίγα λόγια, το λες και ένα ολοκληρωμένο δεύτερο στάδιο λόγω τουρμπίνας και μπεκ όμως και μόνο. Με λίγα, αλλά ψαγμένα πραγματάκια, λοιπόν, έχει πάνω από τη διπλάσια ιπποδύναμη από πριν και πλέον μιλάμε για ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο, το οποίο όμως, χάρη στα διαφορετικά προγράμματα, δεν είναι απαραίτητα πάντα τεζαρισμένο, μπορεί δηλαδή να το αφήσεις σε χαμηλή πίεση και να το δώσεις στη γυναίκα σου να πάει για ψώνια, χωρίς να ανησυχείς ότι μπορεί να πατήσει το γκάζι τέρμα και να στο φέρει πίσω μαζί με άλλα δύο. Ο Νίκος για να είναι σίγουρος βέβαια επένδυσε λίγο παραπάνω στο στήσιμο, με τετραπίστονες δαγκάνες από Alfa Romeo Stelvio και δίσκους 330mm, αλλά και πιο σφιχτή ανάρτηση, με αμορτισέρ Bilstein B8 και ελατήρια Eibach Pro Kit που χαμηλώνουν το κουκλάκι κατά 30mm. Έτσι είναι λίγο πιο καλοστημένο από το εργοστασιακό και τα φρένα είναι ικανά να το σώσουν σε δύσκολες καταστάσεις, στις οποίες, επειδή είναι τόσο γρήγορο και «εθιστικό», μπορεί εύκολα να βρεθεί.
Μικρού διαμετρήματος, αλλά σκοτώνει!
Το 500 του Νίκου είναι φανταστικό στο δρόμο. Εκτός από άμεσο και ακριβές στις αντιδράσεις του, χωρίς να είναι νευρικό (παραδόξως για τόσο μικρό μεταξόνιο), τουρμπίζει αρκετά νωρίς για την ιπποδύναμη που έχει και εξακολουθεί να είναι εύχρηστο στην καθημερινότητα. Δεν το χρησιμοποιεί συχνά, αλλά θα μπορούσε κάλλιστα να το κάνει. Ο ήχος του είναι «τσαμπουκαλεμένος», με μπάσα χροιά και όταν το ζορίζεις, φωνάζει και στο άφημα ή στις αλλαγές κάνει και χαρακτηριστικά σκασίματα που τονώνουν την αίσθηση ότι οδηγείς κάτι πολύ γρήγορο. Γενικά είναι “a joy to drive” αυτό το αυτοκίνητο, με τον απίστευτο χαρακτήρα που κανένα άλλο στην κατηγορία δεν έχει, για να μην σας πω ότι ακόμα και στην επόμενη, μόνο το Mini Cooper S μπορεί να το συναγωνιστεί.
Στις μετρήσεις, αρχικά το μέτρησε ο Νίκος με εμένα συνοδηγό και το αστείο είναι ότι πριν ξεκινήσουμε από στάση μου δήλωσε πως δεν κάνει κόντρες ούτε το ξεκινάει γενικά ποτέ από στάση. Έτσι κι εγώ περίμενα να κάνει ένα πάτημα αυτός και μετά να το ζητήσω ευγενικά μία κι εγώ να κάνουμε τη μέτρηση. Ο κύριος Νίκος μας, λοιπόν, ξεκίνησε μια χαρά και απ’ ό,τι είδα μετά στο διάγραμμα, άλλαξε από 2α σε 3η σε 0,14sec... αλλά δεν κάνει κόντρες... έτυχε σήμερις. Αυτό πάντως έχει παρατηρηθεί πολλές φορές και έχει πολύ πλάκα. Όσο περισσότερο μου κάνει κάποιος τον γρήγορο και τον κοντράκια, τόσο χειρότερα πάει το αμάξι. Κοιτάζοντας στο αρχείο μου τους χρόνους από ένα 500αρακι με 300Ps που είχα οδηγήσει πριν χρόνια, οι χρόνοι του είναι πανομοιότυποι, σε βαθμό που και να μην συμπλήρωνα στους πίνακες τους δικούς του, δεν θα άλλαζε κάτι, μόνο κάτι εκατοστά του δευτερολέπτου στο τετρακοσάρι και διάφορα δέκατα στους χρόνους από στάση, με 6,14sec για το 0-100 και 14,24sec για τα 402m, με ταχύτητα εξόδου 164,78km/h. Παίρνοντας από την ίδια μέτρηση το 100-200km/h βγαίνει ότι του πήρε 16,91sec. Το μαθαίνει ο Σπύρος από την SLP και με παίρνει τηλέφωνο.
-Κώστα, τα 16,9sec είναι πολλά γι’ αυτό το αμάξι, εγώ το έχω μετρήσει όπως και άλλα που έχω φτιάξει παρόμοια και είναι πολύ πιο χαμηλά.
-Δεν υπάρχει πρόβλημα Σπύρο μου, όποτε θέλεις πάμε να το ξαναμετρήσουμε.
Πήγαμε λοιπόν μια νύχτα με τη δροσούλα, βάλαμε το VBOX και το πήρε ο Σπύρος μόνος του να πατήσει μια roll, από τα 100km/h με 3η και όχι με 2α που είχαμε εμείς. Επίσης κράτησε και την 4η μέχρι τα 200km/h, ενώ ο Νίκος είχε αλλάξει σε 5η και έτσι ο χρόνος έπεσε στο 13,96sec. Ο Σπύρος όμως δεν ήταν ικανοποιημένος και με αυτό το νούμερο και δοκίμασε άλλες 2 φορές με λίγο υψηλότερη πίεση και ο χρόνος έπεσε στο 13,68sec, το οποίο είναι σαφώς πιο γρήγορο, αλλά με 1 άτομο μέσα και με καλύτερες συνθήκες. Πέφτει κι άλλο μου λέει, αλλά αυτό το ελατήριο που έχει στο wastegate δεν το αφήνει να κρατήσει πίεση ψηλά και την ρίχνει από το 1,8bar σταδιακά στο 1,2bar. Παρόμοιου setup 500αράκι, με 1,5bar σταθερή πίεση (μέχρι λίγο πριν τον κόφτη), μπορεί να κάνει 11άρι στο 100-200km/h.
Όπως και να έχει, οι αριθμοί είναι αριθμοί κι εμένα λίγο με νοιάζουν. Όταν μπαίνω σε ένα αυτοκίνητο και το οδηγώ, μικρή σημασία έχει αν θα κάνει 0-100km/h σε 5,5sec ή σε 6,5sec. Αυτό που έχει σημασία είναι το πόσο ευχάριστο είναι σε αυτήν τη διαδικασία, καθώς και σε όλες τις υπόλοιπες, από την κίνηση μέσα στην πόλη, τη βόλτα στο βουνό, τις διακοπές και γενικά παντού. Το Abarth 500 είναι ευχάριστο ακόμα και στο πλυντήριο όταν το πλένεις. Είναι ευχάριστο παρκαρισμένο στο γκαράζ, στο απέναντι πεζοδρόμιο, στρυμωγμένο στο ferry boat και γενικά παντού και πάντα, για τον απλούστατο λόγο ότι είναι τόσο όμορφο. Είναι σαν ένα πολύ όμορφο κορίτσι, που είναι όμορφο το βράδυ στο bar, αλλά και το πρωί όταν ξυπνάει και όταν τρώει και όταν κοιμάται. Θέλεις να το κοιτάς, να το χαζεύεις και να το έχεις πάντα μαζί σου. Είναι στολίδι αυτό το αυτοκίνητο και αυτό για εμένα αρκεί. Τώρα, το ότι είναι τόσο γρήγορο σαν του φίλου μας του Νίκου φυσικά και είναι ένα συν. Ψήθηκα μόνος μου πάλι... ένα κίτρινο θα πάρω, σε 2-3 χρόνια, τώρα που μεγάλωσε η κόρη μου, να το έχουμε μισό - μισό...
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τετρακύλινδρος σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός (cc): 1.368
Διάμετρος x Διαδρομή (mm): 72x84
Συμπίεση: 9,8:1
Υβριδικό turbo GRT4236 από την SLP Tuning & Service
Σκάστρα Forge
Πρόγραμμα ECU SLP Tuning & Service
Μπεκ Bosch 390cc/min
Intercooler kit Mavroidakos Racing Exhaust
Downpipe Mavroidakos Racing Exhaust 70mm
Χειροποίητη εξάτμιση Mavroidakos Racing Exhaust 63,5mm
Cold air-intake της SLP Tuning & Service με φίλτρο Pipercross
Σωληνώσεις εισαγωγής Mavroidakos Racing Exhaust
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Custom quick shift
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
PRD500 boost controller
Εμπρός spoiler Maxton design
Roll bar Abarth 695 biposto
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Αμορτισέρ Bilstein B8
Ελατήρια Eibach Pro Kit -30mm
Τετραπίστονες δαγκάνες Brembo από Alfa Romeo Stelvio με αεριζόμενους δίσκους 330mm
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες 7Jx17in
Ελαστικά 205/40
TUNED BY:
SLP Tuning & Service
Περικλέους 10
Άγιος Δημήτριος 173 43
Τηλ: 698 777 6396
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
DYNO TEST
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο MahaLPS 3000 PKWτης PetropoulosDynoCenter
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 290/6.445
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 39,6/4.055
Στάδιο βελτίωσης: Stage 2
Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: 215%
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,35
0-80 4,49
0-100 6,14
0-120 8,02
0-140 10,21
0-160 13,38
0-180 17,32
0-200 23,05
ROLL ON με 2α
KM/H SEC
60-120 4,67
60-160 10,03
100-200 16,91
ROLL ON με 3η
100-200 13,68
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
M SEC @ KM/H
18 2,70 @ 48,02
60 4,93 @ 86,45
100 6,44 @ 103,36
200 9,46 @ 133,53
400 14,24 @ 164,78
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Με την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», η βασική τιμή του Dolphin υπολογίζεται στα 19.998 ευρώ, όσο κοστίζει ένα αυτοκίνητο ...