Αγοράζοντας: Seat Ibiza 20vt
Ο κύριος 1,8 20VT, ο βασιλιάς της βελτίωσης
Όλα τα είχε αυτό το μοτέρ. Και κυβικά (τον μαγικό αριθμό 1.800 που είναι και ταβάνι για τη χώρα μας), και turbo, και πολλές βαλβίδες για να ανασαίνει, και δύναμη, και αξιοπιστία. Ένα από τα καλύτερα μοτέρ που έχουν περάσει από την «πιάτσα», πλέον πιο επίκαιρο από ποτέ -αφού από ό,τι δείχνουν τα πράγματα δεν πρόκειται να ξανασηκώσουμε τα μάτια μας σε δίλιτρο-, από το οποίο δεν λείπει τίποτα. Επιλέξαμε να σας το προτείνουμε στη φθηνότερη καρότσα που μπορεί κανείς να το αποκτήσει, καθώς αυτό είναι και το νόημα αυτής της στήλης. Πώς μπορεί κάποιος με πολύ χαμηλό κόστος να αποκτήσει ένα αξιοπρεπές Power αυτοκίνητο.
Κάναμε, λοιπόν, τις γνωστές αυτές ερωτήσεις που θα μας βοηθήσουν να επιλέξουμε ένα καλό μεταχειρισμένο στον Στέφανο Ζηρίνη από τη Hypersport στη Γλυφάδα, που ασχολείται με τη συντήρηση και τις βελτιώσεις τέτοιων αυτοκινήτων τα τελευταία 10 χρόνια, τον οποίο ευχαριστούμε για τις πολύτιμες συμβουλές του.
Κινητήρας – Μετάδοση
PowerTechniques: Ποιο είναι το ευαίσθητο σημείο αυτής της σειράς κινητήρων? Για παράδειγμα, από τι έχουν καταστραφεί οι περισσότεροι?
HyperSport: Είναι δύσκολο να βρούμε ευαίσθητο σημείο σε αυτόν τον κινητήρα, στα περιφερειακά του, όμως, οι πολλαπλασιαστές, η ηλεκτροβαλβίδα ελέγχου της πίεσης, η τρόμπα νερού και ο μετρητής αέρα είναι πιθανό να χρειαστούν αλλαγή.
ΡΤ: Ποιες είναι οι μετατροπές που θα πρέπει να αποφεύγουμε γιατί ταλαιπωρούν ιδιαίτερα αυτά τα μοτέρ?
HS: Οι μετατροπές που ταλαιπωρούν είναι οι «λάθος μετατροπές» ή ημιτελείς. Πρέπει σε μια μετατροπή αύξησης της ιπποδύναμης τα πράγματα που θα επιλέξει κάποιος να βάλει να συνεργάζονται μεταξύ τους σωστά. Λέγοντας ημιτελείς εννοώ, για παράδειγμα, όταν έχεις βάλει πρόγραμμα, εισαγωγή αέρα και δεν έχεις αλλάξει την εξάτμιση.
ΡΤ: Πόσα χιλιόμετρα «βγάζει» ένας τέτοιος κινητήρας υπό κανονικές συνθήκες χρήσης και συντήρησης μέχρι να χρειαστεί επισκευή?
HS: Οι κανονικές συνθήκες για έναν κινητήρα επιδόσεων είναι σχετικές για τον καθένα, αλλά θα έλεγα ότι μετά τα 200.00km είναι η στιγμή για επισκευή.
ΡΤ: Τι είδους βλάβες παρουσιάζει συνήθως ένα τέτοιο μοτέρ και πόσο κοστίζει η επισκευή του?
HS: Οι πιο συνήθεις βλάβες είναι η κατανάλωση λαδιού μετά από τα 120.000-150.000km από το turbo ή από τα τσιμουχάκια των βαλβίδων. Το κόστος είναι διαφορετικό σε κάθε περίπτωση: μπορεί να γίνει επισκευή στο turbo ή αντικατάσταση με original ή εμπορίου. Για τα τσιμουχάκια ισχύει το ίδιο, ανάλογα με τη γενικότερη κατάσταση του κινητήρα.
ΡΤ: Είναι ανθεκτικό το σασμάν του? Υπάρχει κάποιο σημείο του ιδιαίτερα ευαίσθητο (ρουλεμάν, κόμπλερ, συνχρονιζέ)?
HS: Το σασμάν είναι ιδιαίτερα ανθεκτικό σε κανονικές συνθήκες. Μετά από κακή χρήση οι ζημιές που συναντάμε είναι σε κόμπλερ και συγχρόνιζε.
Αμάξωμα – Ανάρτηση
ΡΤ: Ποια είναι τα τρωτά σημεία αυτής της καρότσας και, αν υπάρχουν, πώς θα τα ελέγξουμε?
HS: Δεν υπάρχει κάποιο σημείο που να εμφανίζει ιδιαίτερα προβλήματα.
ΡΤ: Πώς μπορούμε να καταλάβουμε ότι είναι τρακαρισμένο? Υπάρχει κάποιο σημείο από όπου φαίνεται με την πρώτη ματιά?
HS: Ό,τι ισχύει για όλα τα αυτοκίνητα, ισχύει και για αυτό. Καλό είναι πριν το αγοράσουμε να το κοιτάξει ένας φανοποιός για να είμαστε σίγουροι ότι δεν είναι πολύ χτυπημένο ή κακώς επισκευασμένο.
ΡΤ: Ποιο σημείο να ελέγξουμε για πιθανή εμφάνιση σκουριάς ή ζημιάς στο χρώμα? Πώς θα ελέγξουμε την κατάσταση της ανάρτησης και των silent blocks?
HS: Σε άβαφο, ατρακάριστο αυτοκίνητο δεν έχω συναντήσει ποτέ σκουριές ή ζημιά στο χρώμα από τον χρόνο. Την κατάσταση της ανάρτησης τη βλέπουμε κατ’ αρχάς με ένα test drive και μετά με οπτικό έλεγχο σε ένα αναβατόριο.
Συντήρηση - Service
ΡΤ: Τι πρόγραμμα περιοδικής συντήρησης είχε αυτό το μοντέλο?
HS: Κάθε 7.500km αλλαγή λαδιών, φίλτρου λαδιού και γενική επιθεώρηση. Κάθε 15.000km έλεγχος, αλλαγή σε όλα τα φίλτρα και λάδια στο μοτέρ και γενική επιθεώρηση.
ΡΤ: Κάθε πότε κάνει μεγάλο service και τι περιλαμβάνει?
HS: Κάθε 60.000km ή τέσσερα χρόνια. Περιλαμβάνει σετ ιμάντες χρονισμού, τρόμπα νερού, αντιψυκτικό, υγρά φρένων, όλα τα φίλτρα, μπουζί, λάδια, βαλβολίνες και γενική επιθεώρηση.
ΡΤ: Τι διάρκεια έχουν συνήθως ο δίσκος του συμπλέκτη, τα τακάκια, οι δίσκοι, τα αμορτισέρ και οι ιμάντες?
HS: Ο συμπλέκτης χαλάει και σε ένα βράδυ και σε 200.000km, είναι καθαρά θέμα χρήσης. Τα τακάκια από 25.000-35.000km, οι δίσκοι από 60.000-80.000km. Τα αμορτισέρ στους ελληνικούς δρόμους όχι πάνω από 60.000km και οι ιμάντες αυστηρά αλλαγή στο μεγάλο σέρβις που αναφέραμε πριν.
ΡΤ: Υπάρχει κάτι που πρέπει να αλλάζουμε προληπτικά σε αυτό το μοντέλο επειδή συνήθως χαλάει?
HS: Προληπτικά μπορούμε να αλλάξουμε το θερμοστάτη, τους πολλαπλασιαστές, τους πλαστικούς διακλαδωτήρες νερού και τη βαλβίδα θερμοκρασίας νερού.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το νέο VW Taigo απευθύνεται στο νεανικό κοινό, που θέλει να συνδυάσει τους χώρους ενός SUV και τον σχεδιασμό ενός coupe αμαξώματος, χωρίς να θυσιάσει ...