Audi A3 1.4TFSI 122PS
Γνώριμο Σχήμα
Ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά. Όταν διαθέτεις ένα αμάξωμα με εμφάνιση οικεία στην πλειοψηφία των αγοραστών, του οποίου οι δυο προηγούμενες γενιές αγγίζουν σε πωλήσεις τα 2,68 εκ. μονάδες, θα ήταν αναμφίβολα ανοησία να επιχειρήσεις δραστική διαφοροποίηση, τουλάχιστον στο σχεδιαστικό κομμάτι. Με αυτό το σκεπτικό, οι σχεδιαστές της Audi απλώς “εκμοντέρνισαν” την φιγούρα του νέου A3 φέρνοντας το παράλληλα πιο κοντά στην σχεδιαστική ταυτότητα της Γερμανικής φίρμας. Αυτό έχει τα καλά του, αλλά και τα κακά του. Στα θετικά συγκαταλέγεται ότι ακόμα και το προηγούμενο A3 -στην facelift εκδοχή του- ήταν ένα ενδιαφέρον σχήμα, οπότε είναι πρακτικά αδύνατον το νέο A3 να μην είναι όμορφο. Στα αρνητικά όμως, πραγματικά δεν αντέχω αυτή την υπερβολική “ομογενοποίηση” στην σχεδίαση των μοντέλων της Audi την τελευταία τριετία, αφού πρακτικά όλα της τα αυτοκίνητα έχουν την ίδια μάσκα και τα ίδια φανάρια μπροστά και πίσω. Η κεντρική ιδέα παραμένει η ίδια λοιπόν, με καθαρές γραμμές, ακόμα πιο σφηνοειδές σχήμα, μεγάλη τραπεζοειδή μάσκα και τα μπροστινά φανάρια να δείχνουν δανεικά από το A5, ενώ τα πίσω φέρνουν από A6 μεριά. Ακόμα και με αυτές τις μικρές αλλαγές το νέο A3 δείχνει πολύ φρέσκο και ακόμα πιο σπορτίφ από τον προκάτοχο του, οπότε όσο και αν δεν μου αρέσει η σχεδόν όμοια ταυτότητα με τα υπόλοιπα Audi, τουλάχιστον καταφέρνει να τραβάει το βλέμμα στον δρόμο.
Upper Class
Εκεί που η Audi όμως έδωσε σημαντική έμφαση είναι στο εσωτερικό. Οι ομοιότητες με το προηγούμενο μοντέλο απλά δεν υπάρχουν στο σαλόνι, αφού η Γερμανική φίρμα έκανε “Delete All” και ξεκίνησε από λευκό χαρτί την σχεδίαση. Ολοι οι σχεδιαστές ηλικίας άνω των 35 ετών και με λιγότερα από 5 μεταπτυχιακά στάλθηκαν στο εκτελεστικό απόσπασμα και έτσι το αυστηρό και μονότονο στιλ του προηγούμενου Α3, έδωσε τη θέση του σε ένα υπερβολικά κομψό ταμπλό, με πλήρη απουσία σχεδιαστικής υπερβολής ειδικότερα στην κεντρική κονσόλα, εκεί δηλαδή που συνηθίζεται στο 90% των σύγχρονων μοντέλων. Η ποιότητα κατασκευής είναι φυσικά υπεράνω κριτικής, με μαλακά υλικά να ντύνουν όλο το ταμπλό, προσεγμένη συναρμογή σε κάθε σημείο και άψογο φινίρισμα ακόμα και σε λεπτομέρειες. Όπως για παράδειγμα οι κυκλικοί αεραγωγοί με το αλουμινένιο περίγραμμα που δείχνουν να βγήκαν από μαχητικό αεροσκάφος, τονίζοντας ακόμα περισσότερο το σπορτίφ μοτίβο που πλασάρει η Audi. Δεν είμαι άνθρωπος που εντυπωσιάζεται εύκολα, ειδικά σε ότι έχει να κάνει με τα σύγχρονα αυτοκίνητα ,αλλά το εσωτερικό αυτού του Audi με εξέπληξε. Πραγματικά νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε πολύ πιο ακριβό αυτοκίνητο, τελείως διαφορετικής κατηγορίας.
Αν σας εντυπωσιάζουν τα tablet, laptop, netbook και όλα τα υπόλοιπα tech gadgets, τότε θα λατρέψετε ακόμα περισσότερο το εσωτερικό του νέου Audi A3. Μόλις γυρνάς το κλειδί αναδύεται η πανέμορφη οθόνη των 5,8in, πάχους μόλις 11mm (της έκδοσης Ambition) στο πάνω μέρος του ταμπλό, η οποία ελέγχει όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου μέσω του Audi Connect. Θεέ μου, τι φτάσαμε να λέμε… Πλέον δεν μου δείχνει τόσο μακρινή η εικόνα από το Demolition Man (του 1993) όπου ο Sly και η Bullock έμπαιναν μέσα στο αυτοκίνητο, έβαζαν Auto-pilot και απλά συνομιλούσαν… Ο έλεγχος λοιπόν του κλιματισμού, του συστήματος πλοήγησης, του ηχοσυστήματος, αλλά και των βοηθητικών πληροφοριών του οχήματος, γίνονται από τον πιεζο-περιστροφικό διακόπτη του συστήματος MMI, αλλά και από μια σειρά κουμπιών γύρω από τον επιλογέα. Το ανανεωμένο σύστημα MMI έχει κατασκευαστεί με την βοήθεια της Nvidia και χρησιμοποιεί έναν διπύρινο επεξεργαστή “clockαρισμένο” στα 1.2 GHz και αποτελεί μέρος του Multi-Media eXtension το οποίο δίνει την δυνατότητα στο αυτοκίνητο να συνδεθεί στο internet, να χρησιμοποιεί το σύστημα πλοήγησης, αλλά και το σύστημα τηλεφωνικής εγκατάστασης. Τι σας έλεγα για Tech Gadgets? Μπορεί το νέο MMI να είναι απλοποιημένο σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις, αλλά ακόμα και έτσι απαιτεί σημαντικό χρόνο εξοικείωσης προκειμένου να το παίζεις στα δάχτυλα.. Εμένα μου πήρε 3 μέρες…
Νέος είναι όμως και ο πινάκας οργάνων, με επιρροές από τα τελευταία A6 και A8. Τα δυο στρογγυλά βασικά όργανα (στροφόμετρο και ταχύμετρο) ενσωματώνουν τα ψηφιακά όργανα για την θερμοκρασία του ψυκτικού και τον δείκτη της βενζίνης, ενώ
μια μεγάλη (και έγχρωμη!) οθόνη LCD είναι αφιερωμένη στις ενδείξεις του υπολογιστή ταξιδιού που διαθέτει απίστευτες επιλογές και interface με… φακέλους! Μιλάμε για Mac σε τροχούς! Οι χώροι για τους επιβάτες είναι πολύ καλοί και 4 άτομα θα κάνουν ένα άνετο ταξίδι (ο πέμπτος θα πρέπει να είναι λίγο μικροκαμωμένος…), ενώ όσον αφορά το χώρο αποσκευών, αυτός έχει αυξηθεί κατά 15lt φτάνοντας στα 365lt, τα οποία με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων μπορεί να φτάσουν τα 1.100lt.
Technologic
Το νέο Audi A3 βασίζεται στην νέα πλατφόρμα MQB (στην οποία θα βασίζονται ακόμα 40 μελλοντικά μοντέλα του Group VW) η οποία συμβάλει στην δραστική μείωση του συνολικού βάρους του νέου A3 φτάνοντας στα 1.175kg, δηλαδή 80kg ελαφρύτερο από το απερχόμενο μοντέλο. Το μειωμένο βάρος προήλθε από την εκτενή χρήση αλουμινίου και ελαφρύ χάλυβα υψηλής αντοχής. Επιγραμματικά, 7kg μειώθηκαν από το καπό, 2,2kg από τα φτερά, 6kg από το υποπλαίσιο της μπροστινής ανάρτησης, 2,2kg από τα πλαστικά των θόλων, 1,5kg από την τραβέρσα, 4kg από τα καθίσματα και 25kg από εξαρτήματα της μπροστινής ανάρτησης και στοιχεία του εσωτερικού εξοπλισμού όπως τα καθίσματα, η καλωδίωση, το σύστημα κλιματισμού κλπ.
Ο κινητήρας 1.4TFSI της γενιάς EA211 είναι εξολοκλήρου νέος και ζυγίζει μόλις 107kg (21 λιγότερα από την προηγούμενη γενιά). Ο αλουμινένιος στροφαλοθάλαμος ζυγίζει μόλις 18kg, σε αντίθεση με τα 33kg του προηγούμενου μοτέρ. Οι απώλειες τριβής έχουν μειωθεί κατά 20% σε σχέση με τον προηγούμενο κινητήρα, χάρις στα αλουμινένια έμβολα νέας σχεδίασης, τις ελαφρύτερες μπιέλες, τα νέα αντίβαρα στροφάλου, τις ελαφρύτερες βαλβίδες, αλλά και τον νέο οδοντωτό ιμάντα χαμηλής τριβής. Η τουρμπίνα έχασε ακόμα 1,8kg ενώ το μαντέμι της αποτελεί πλέον ενιαίο τμήμα με την πολλαπλή εξαγωγής και τον προκαταλύτη για ταχύτερη θέρμανση των καυσαερίων και του κινητήρα κατά την κρύα εκκίνηση. Η πολλαπλή εισαγωγής αποτελεί ενιαίο κομμάτι με το intercooler για καλύτερη απόκριση και μειωμένο turbo lag, ενώ το σύστημα ψεκασμού λειτουργεί με πίεση μέχρι 200bar. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα μειωμένη κατανάλωση καυσίμου κατά 8%, με την Audi να ανακοινώνει μέση κατανάλωση 5,2lt, αν και στην πραγματικότητα με πολύ φειδωλή πίεση του δεξιού πεντάλ μπορείτε να δείτε μέχρι 6,5lt. Εμείς πάντως, με σβέλτη οδήγηση παίζαμε στο 7,3-7,5lt/100km.
Επιτέλους διασκέδαση
Η οδήγηση του νέου A3 δεν έχει καμία σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, που ήταν υπερβολικά ουδέτερο και βαρετό. Το νέο A3 σε κερδίζει από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα οδήγησης. Η αίσθηση που αποκομίζεις από το τιμόνι δεν σε κάνει να νιώθεις αποκομμένος από την διαδικασία του στριψίματος, ενώ η μεταβλητή υποβοήθηση είναι από τις λίγες φορές που… έχει νόημα. Το άκαμπτο πλαίσιο, σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος και την ρύθμιση της ανάρτησης, καθιστά το A3 “βράχο” στις στροφές αφού είναι ακλόνητο και με πολύ υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Αν αποφασίσεις να παίξεις με το τιμόνι και το γκάζι, το Α3 γίνεται διασκεδαστικό με αρωγό το ηλεκτρονικό διαφορικό XDS. Αν το παρακάνεις, το εξαιρετικό ESP (με δυνατότητα απενεργοποίησης) θα μπει στο παιχνίδι και θα επαναφέρει την τάξη με διακριτικότητα και δίχως “άγαρμπα” φρεναρίσματα.
Η ανάρτηση με τα αλουμινένια εξαρτήματα, αποτελείται από γόνατα McPherson μπροστά και άξονα πολλαπλών συνδέσμων πίσω και είναι σημαντικά πιο άνετη και αποτελεσματική από του A3 δεύτερης γενιάς, αφού οι μηχανικοί της Audi τοποθέτησαν σκληρότερα αμορτισέρ, αλλά με μαλακότερα ελατήρια, ώστε να συνδυάσουν καλύτερα την άνεση με το κράτημα. Γενικά, η ποιότητα κύλισης και η άνεση του νέου Α3 είναι εξαιρετική χάρις και στην πολύ καλή ηχομόνωση της καμπίνας.
Ο νέος 1.4TFSI αποδίδει 122Ps με 20,4kgm ροπής και σε συνδυασμό με το εξατάχυτο κιβώτιο εξασφαλίζει στο νέο A3 ικανοποιητικές επιδόσεις, αλλά και πολύ καλή κατανάλωση καυσίμου. Ροπάτος και δυνατός, με ελάχιστο lag, κάνει τον οδηγό ευτυχισμένο, αρκεί να βρίσκεται στο φάσμα 1.800-5.000rpm. Οι επόμενες 1.000rpm μέχρι τον κόφτη είναι μάλλον διακοσμητικές, αφού ο κινητήρας εκεί έχει απλά “πεθάνει”. Ακόμα και έτσι είναι αρκετά σβέλτο, με το 0-100km/h να ολοκληρώνεται σε 9,57sec ενώ για το 400άρι χρειάστηκε 16,75sec, χρόνοι ιδιαίτερα ικανοποιητικοί για την κατηγορία.
Less=More
Το νέο Audi A3 μας άφησε πολύ καλές εντυπώσεις. Το σημαντικά μειωμένο του βάρος σε συνδυασμό με το νέο σύστημα διεύθυνσης και την ρύθμιση της ανάρτησης το καθιστούν για πρώτη φορά ενθουσιώδες και παιχνιδιάρικο στην οδήγηση, ενώ ταυτόχρονα είναι ακόμα πιο άνετο από τον προκάτοχο του. Ο κινητήρας έχει επαρκή δύναμη και παρά το λαχάνιασμα στις ψηλές rpm προσδίδει πολύ καλές επιδόσεις και οικονομία καυσίμου με την βοήθεια του συστήματος Start&Stop. Το εσωτερικό είναι άκρως πολυτελές και πλούσια εξοπλισμένο με μπόλικα τεχνολογικά καλούδια, κάτι το οποίο δικαιολογεί -εν μέρει- την υψηλή τιμή που ξεκινάει από τα €22.200. Restart λοιπόν στην κατηγορία των premium μικρομεσαίων.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Οι Ιωάννης Παπαδημητρίου-Μανώλης Μακρινός ήταν οι απόλυτοι κυρίαρχοι στο myKTEO 10ο Φθινοπωρινό Ράλλυ που διεξήχθη στην Ιτέα.