AUDI S3 1,8T 726WHP
«Το αμάξι πλέον, λόγω σασμάν και δίσκου, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καθημερινό, αλλά για κάνα καφέ το παίρνω μαζί! Είχε αγοραστεί με ένα πολύ μικρότερο setup, πουλήθηκαν τα πάντα και φτιάχτηκε όλο από εμένα από την αρχή.
Επίσης να πω ότι πατάω με τα πάντα... Χωρίς κολλήματα!»
Όταν είπα στο Βασίλη (ιδιοκτήτη) και τον Γιάννη (μηχανικό) να μου γράψουν τα specs του S3, ένα απ' τα μηνύματα που μου ήρθαν ήταν και αυτό. Γέλασα αλλά με αυτά που γνωρίζω για τον Βασίλη, η τελευταία τονισμένη πρόταση είναι αλήθεια, πατάει συνέχεια και με τα πάντα! Εντάξει, αν έχεις τέτοιο S3 πατάς με τα πάντα, αν και είναι κάπως περίεργη περίπτωση για κοντράδικο.
Περίεργη;
Μέτα από πολυυυ καιρό είδα VAG στημένο για κόντρες χωρίς να είναι DSG! Γιατί να παιδεύεσαι και να κινδυνεύεις να χάσεις αλλαγή, που μπορεί να σου κοστίσει από κόντρα μέχρι σασμάν ή και μοτέρ, όταν μπορείς να αφήσεις το «τεκνόλοτζι» να τα βγάλει πέρα; Του αρέσει περισσότερο το χειροκίνητο κιβώτιο και να αλλάζει αυτός ταχύτητες, τόσο απλά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το αμάξι, εκτός από επιδόσεις, είναι και συναίσθημα. Ωραία, είναι γνωστό ότι τα Audi S3, όπως και όλα τα -τουρμπάτα- μοντέλα του Group VW, έχουν ανθεκτικές μεταδόσεις, όμως από 225Ps με 28,6kgm ροπής που είναι εργοστασιακά, το ότι αντέχουν και δεν γίνονται κουραμπιεδόσκονη (περνάμε και λίγο πνεύμα των Χριστουγέννων) με την τριπλάσια ροπή είναι πραγματικά κάτι για το οποίο θα πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια στον Όμιλο. Θες και πιο τρελό; Αντέχουν ακόμη μεγαλύτερες δυνάμεις! Οπότε μην ψάχνεις να δεις μεγάλες και πολλές αλλαγές σε αυτόν τον τομέα, διαφορικά- Haldex- κεντρικός άξονας- ημιαξόνια, όλα είναι εργοστασιακά... σε τετρακίνητο με πάνω από 800Ps στρόφαλο! Ο αδύναμος κρίκος της μετάδοσης είναι τα γρανάζια του κιβωτίου, έτσι απ' την Monster Performance μπήκε Dog box kit, οπότε από 3ης έως 6ης είναι πλέον ανθεκτικότερα. Καβούκι και transfer case ενισχύθηκαν (αλλά δεν άλλαξαν) για να αντέξουν τις καταπονήσεις. Τέλος, για να μην πατινάρει στις κοντράδικες αλλαγές, αναγκαίος είναι ο δίδισκος συμπλέκτης της Spec.
Στο υπόλοιπο αμάξι τα πράγματα είναι πάνω-κάτω γνωστές και δοκιμασμένες λύσεις. Στην ανάρτηση υπάρχει ο διάσημος συνδυασμός αμορτισέρ B8 της Bilstein με σκληρότερα ελατήρια (χαμήλωμα κατά 3cm) της Eibach, ενώ για να φρενάρει απ' τα πολλά ήρθαν τα τετραπίστονα της AP-Galfer, με αεριζόμενους μονομπλόκ δίσκους 323mm. Τώρα μπαίνουμε στα σημεία που πραγματικά σε ενδιαφέρουν, γι' αυτό και διαβάζεις για το S3. Μοτέρ και επιδόσεις.
Ενδιαφέρον σημείο 1: Μοτέρ
Το μπλοκ είναι από δίλιτρο TFSI (κωδικός AXX), ενώ η κεφαλή είναι από 18άρι 20βάλβιδο «χοντρόμπουκο». Όλα τα 20βάλβιδα μοντέλα μέχρι το 2000 είχαν μηχανικό γκάζι (η ξεχασμένη από πολλούς ντίζα...) και κεφαλή με μεγάλους αυλούς, κάτι που αργότερα άλλαξε η Audi στα μοντέλα με ηλεκτρονικό γκάζι. Σε μια τέτοια κεφαλή έγινε ροϊκή εξέλιξη για μείωση των απωλειών και τοποθετήθηκε πάνω στο μπλοκ. Οι βαλβίδες είναι της Supertech, ενώ τα ελατήρια της dbillas dynamics, με retainers της FCP Engineering. Πάνω σε αυτό το πακέτο έκατσαν οι εκκεντροφόροι 1013652 της Cat Cams που προορίζονται για ατμοσφαιρικό 20βάλβιδο με κωδικό κινητήρα ADR, με τον εισαγωγής να έχει βύθισμα 9,25mm και διάρκεια 268ο, ενώ ο εξαγωγής 11mm και 262ο αντίστοιχα. Γενικά, αυτό το set εκκεντροφόρων δεν έχει και το καλύτερο όνομα στην πιάτσα λόγω απόλυτης συμπεριφοράς, είναι φτιαγμένο γι' αυτούς που προτιμούν τις υψηλότερες επιδόσεις απ' τη φιλικότητα στην καθημερινή χρήση.
Στην κάτω πλευρά του θαλάμου καύσης έχουμε τα σφυρήλατα πιστόνια της Wossner, τα οποία οι heavy-duty μπιέλες I-beam της ZRP (με πείρο 21mm, όπως κάθε 20βάλβιδο που σέβεται τον εαυτό του...) ενώνουν με τον γυαλισμένο και ζυγισμένο στρόφαλο από 2.0TFSI ΕΑ113. H συμπίεση έχει ανέβει στο 9,8:1, καταλαβαίνεις τι γίνεται εκεί μέσα αφού και η υπερπίεση έχει αυξηθεί ΠΟΛΥ!
Για να μπει όσο περισσότερος αέρας γίνεται, η εισαγωγή απελευθερώθηκε αρκετά. Η μεγάλη ελεύθερη φιλτροχοάνη της Raemco καθαρίζει τον αέρα, αυτός ρουφιέται και πιέζεται έντονα απ' το «υβρίδιο» turbo (cartridge Garrett GT3582R με κέλυφος συμπιεστή Precision PT6262). Για να μειώσει τη θερμοκρασία του ο αέρας, πηγαίνει στο «θέλω τον μισό προφυλακτήρα για πάρτη μου» intercooler της Energie Racing Parts, έπειτα περνάει από την μεγάλη 76άρα πεταλούδα από VR6 24v και μπαίνει στη χειροποίητη πολλαπλή εισαγωγής της Brutal Performance. Απ' την άλλη πλευρά υπάρχει ένα χειροποίητο χταπόδι διαμέτρου 48mm και μετά το turbo έχουμε το downpipe και την εξάτμιση διαμέτρου 80mm, όλα αυτά της Brutal Performance, όπως και η γενικότερη επιμέλεια του μοτέρ.
Δύο τρόμπες και τέσσερα δυνατά μπεκ φροντίζουν για την πλήρωση του θαλάμου καύσης με βενζίνη. Η μία τρόμπα είναι από δίλιτρο TFSI (εμβαπτιζόμενη), ενώ σειριακά έχει συνδεθεί η εξωτερική 044 της Bosch. Από την Injector Dynamics είναι τα μπεκ με παροχή 1.050cc/min. Για να αναφλεγεί το μείγμα σε ένα τόσο πιεσμένο περιβάλλον πρέπει να δώσουμε δυνατό σπινθήρα. Γι’ αυτό μπήκε το R8 Ignition Coil kit της RTMG Performance, με τους πολλαπλασιαστές να είναι οι U5014 της NGK.
Όλα αυτά που διάβασες παραπάνω υπάρχουν για ένα και μόνο σκοπό, τη μεγάλη ιπποδύναμη. Στα 2,7bar που μετρήθηκε το Audi S3 στο δυναμόμετρο Dynojet της Stratis Autosport, η οθόνη έδειξε 726,27wHp/7.600rpm και 76wkgm/6.000rpm! Στα 2,9bar, που είναι το ανώτατο όριο αυτών των spec, χωρίς φόβο συχνής ζημιάς εννοώ, θα φτάνει τα 750Ps ρόδα!!! Αλλά ας ρίξουμε μια πιο κοντινή ματιά στα διαγράμματα. H ροπή μένει τραπέζι πάνω απ' τα 50wkgm από τις 5.000rpm έως τις 8.200rpm (κόφτη), ενώ η δύναμη είναι συνεχώς πάνω απ' το 500wHp απ' τις 5.250rpm έως τον κόφτη. Δηλαδή σε κάθε αλλαγή ταχύτητας, όταν πας το S3 τέρμα, δεν πέφτεις ποτέ κάτω από αυτά τα νούμερα! Επίσης η δυναμομέτρηση δείχνει και για ποιον λόγο αυτό το αυτοκίνητο είναι τόσο τρομακτικό στις μεσαίες. Στις 4.600rpm βγάζει μόνο 250wHp, ενώ στις 5200rpm έχει 500wHp. Μέσα σε 500rpm έχει διπλασιάσει τη δύναμή του. Το τονίζω: σε 500rpm έχει κερδίσει 250 άλογα ρόδα!!! Στη ροπή είναι ακόμη πιο αστείο... 20wkgm@3.700rpm- 40wkgm@4.700rpm και 75wkgm@5.700rpm!!!
Άλλο ένα εντυπωσιακό σημείο είναι ο κόφτης. Μιλάμε για έναν υποτετράγωνο κινητήρα με διάμετρο 82,5mm και διαδρομή 92,8 mm, σχεδιάστηκε για ροπή (μακριά μπιέλα) και -θεωρητικά- δεν του αρέσει το στροφάρισμα ψηλά. Όμως εδώ φτάνει τις 8.200rpm, πράγμα που σημαίνει ταχύτητα εμβόλου 25,365m/sec, ξεπερνώντας έτσι και τον ουρλιαχτικό F20C του S2000!
Ενδιαφέρον σημείο 2: Μετρήσεις
Επειδή το αμάξι έφτασε σε αυτό το στάδιο τον Ιούλιο, αλλά στρώθηκε και ρυθμίστηκε τον Οκτώβριο, ακόμη είναι στο ψάξιμο ο Βασίλης για το πώς να ξεκινάει ολόσωστα από στάση. Αν και δεν νομίζω να του χρειαστεί, αφού όλοι πλέον πατάνε μόνο ρολ! Πού είναι η στάση ωρεεεε;;; Πού πήγαν οι παραδοσιακοί κοντράκηδες; Μήπως να ξεκινήσουμε ένα κίνημα με tweets και hashtags #kontres_mono_apo_stasi?
Πάμε τώρα στην μέρα των μετρήσεων, οι οποίες έγιναν run and gun, δηλαδή Τρεχάτε Ποδαράκια Μου! Το τετρακίνητο Audi είναι ήσυχο όταν δουλεύει χαμηλά, μόλις όμως πατήσεις τέρμα το γκάζι, τα πυροβολητά της 80άρας εξάτμισης ακούγονται μέχρι την άλλη μεριά της πόλης, οπότε είναι πολύ εύκολο να μας μπουζουριάσουν αν κάτσουμε περισσότερο απ' όσο πρέπει. Οι μετρήσεις ΔΕΝ έγιναν σε αγωνιστικό οδόστρωμα με κόλλες (να μείνει μεταξύ μας, μην το μάθει κανείς άλλος, κάπου σε έναν παράδρομο έξω απ' την Θήβα μετρήσαμε!), τα λάστιχα ΔΕΝ είναι slickαδούρες. Μολονότι τα NS-2R της Nankang είναι πολύ καλά για τον δρόμο και για στρίψιμο, φυσικά ΔΕΝ είναι στην κατηγορία των semi-slicks, όπως τα AR-1, όποτε όταν η πίεση σκαρφάλωνε στα 2,7bar, η πρόσφυση αποτελούσε είδος προς εξαφάνιση. Το καλύτερο αποτέλεσμα ήρθε στα 2,3bar, με το 0-100km/h να θέλει 3,35sec και το S3 να επιταχύνει βίαια ώστε να πετύχει 10,497sec για το τετρακοσάρι, με ταχύτητα εξόδου τα 226,52km/h. Με 670wHp στα 2,3bar, το 100-200km/h είναι ένα σοβαρότατο 4,59sec. Σε δοκιμή με περισσότερη πίεση έβλεπες το S3 να ζητάει απεγνωσμένα grip και να μην βρίσκει, το 18άμετρο μεγάλωνε αντί να μικρύνει απ' το εξαιρετικό 1,76sec που πέτυχε με τη μεσαία.
Έχω βεβαία την αμυδρή εντύπωση ότι ο Βασίλης, που ήταν συνεχώς χαμογελαστός, δεν ήθελε να δείξει «εντελώς» τις δυνατότητες του S3, γιατί έχει κάτι κανονισμένα πατήματα να κάνει με διάφορους γνωστούς- άγνωστους! Λες επίτηδες να μην πήγε τέρμα;;;
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 5 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός: 2.007cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 83mm x 92,8mm
Μπλοκ από 2.0 TFSI (AXX)
Aτσάλινα καβαλέτα
Κεφαλή 1.8 20vt “χοντρόμπουκη” με ροϊκή εξέλιξη της Brutal Performance
Βαλβίδες της Supertech
Retainers της FCP Engineering
Ελατήρια βαλβίδων της dbillas dynamics
Εκκεντροφόροι CatCams με χαρακτηριστικά διάρκεια 268ο/262ο και βύθισμα 9,25/11mm
Έμβολα συμπίεσης 9,8:1 της Wossner
Mπιέλες heavy duty I-beam της ZRP με βίδες ARP L19
Στρόφαλος γυαλισμένος και ζυγισμένος από 2.0TFSI
Αντλία λαδιού από 1.8 20vt
Αντάπτορας φίλτρου λαδιού της Integrated Engineering
Φιλτροχοάνη της Raemco
Εισαγωγή χειροποίητη Brutal Performance
Πεταλούδα από VR6 24v διαμέτρου 76mm
Μπουζόνια κεφαλής L19 της ARP
Turbo υβρίδιο με cartridge Garrett GT3582R και κέλυφος συμπιεστή Precision PT6262
Χταπόδι χειροποίητο διαμέτρου 48mm της Brutal Performance
Downpipe και εξάτμιση διαμέτρου 80mm της Brutal Performance
External wastegate 45mm της Turbosmart
Σκάστρα της TiAL
Εμβαπτιζόμενη αντλία καυσίμου από 2.0 TFSI, σειριακά συνδεδεμένη με εξωτερική αντλία Bosch 044 παροχής 330lt/h
Μπεκ 1.050cc/min της Injector Dynamics
2x μπεκ methanol συνολικής παροχής 2000cc/min της AEM
BoostCooler Stage 2E Power-Max της Snow Performance
Intercooler 60x30x10cm της Energie Racing Parts
Σωληνώσεις intercooler της Brutal Performance
R8 Ignition Coil Kit της RTMG Performance
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Δίδισκος συμπλέκτης της Spec
Dog box kit της Monster Performance
Ενισχυμένο καβούκι και transfer case από την Brutal Performance
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Κάθισμα Grid Q της Sparco
AFR meter της AEM
Boost controler PRofec B-SpecII της GReddy
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Αμορτισέρ B8 της Bilstein
Ελατήρια χαμηλώματος της Eibach
Τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός της AP-Galfer, αεριζόμενοι μονομπλόκ δίσκοι διαμέτρου 323mm
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες 8Jx17in OZ Alleggerita
Ελαστικά 225/45 NS-2R της Nankang
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Δυναμομέτρηση στο δυναμόμετρο DynoJet της Stratis Autosport
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 726wHp/7600 (@2,7bar)
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 76wkgm/6000 (@2,7bar)
Ποσοστό: 353%
Stage 3
0-60 1,42
0-80 2,44
0-100 3,35
0-120 3,86
0-140 4,94
0-160 5,63
0-180 6,91
0-200 7,94
ΡΕΠΡΙΖ
60-160 4,21
100-200 4,59
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ από ΣΤΑΣΗ
M SEC @ KM/H
18 1,760 @ 73,51
100 4,715 @ 136,92
200 6,778 @ 174,10
400 10,497 @ 226,52
Tuned by:
Brutal Performance
Κωστή Παλαμά 1, Θήβα 322 00
Τηλ: 22620 24 001-697 235 9469
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το 2023 η Caterham συμπληρώνει τα 50 της χρόνια και ο καλύτερος τρόπος για να το γιορτάσει, θα είναι η παρουσίαση του Caterham EV Seven.