BMW 2002 Μ10 Turbo 800Ps
Γαλάζιο, διπλοφάναρο
Ακολουθούν ιστορίες και περιγραφές που οι νεότεροι αναγνώστες δεν έτυχε να ζήσουν και να γνωρίσουν. Είναι χιλιάδες όμως αυτοί που έχουν δει από κοντά αυτή την 2002 Turbo να περνάει «διπλωμένη» στους δρόμους της Νέας Σμύρνης, όντας τότε γαλάζια πέρλα με τα όμορφα διπλά φανάρια εμπρός. Το πεντάλ του γκαζιού δεν ήταν πατημένο μόνο όταν η 2-2 ήταν παρκαρισμένη, αλλιώς γύρναγε με ανάποδα τις πλατείες, πατούσε από στάση στη Βούτα με όλους και μάλιστα το 2000, στον πρώτο αγώνα Dragster στο Αεροδρόμιο της Τρίπολης, πήρε μέρος και σηκωνόταν σχεδόν σούζα, κάνοντας τα πίσω λάστιχα να ζορίζονται πάνω στις 15άρες ATS ζάντες. Ο «Κούρκουλος» άνοιξε με το Escort του «Βλάχου» και δεν του μπήκε η 2α, ο «Κούρκουλος» πάτησε με τον τάδε… φλόγες η 2-2. Η στήλη του «Κοντράκια» αναφέρθηκε δεκάδες φορές με την πάρτη του «Κούρκουλου», παρατσούκλι που του κόλλησε από την ταινία «Κατάχρησις Εξουσίας» του 1971 της οποίας ο Νίκος Κούρκουλος ήταν σεναριογράφος και πρωταγωνιστής. Γενικώς βέβαια, όσοι ζεν πρεμιέ είχαν 2002, Κούρκουλους τους φώναζαν, ο Σταύρος όμως –ιδιοκτήτης της 2002 turbo του εξωφύλλου- ήταν αυτός που ας πούμε, κατοχύρωσε το παρατσούκλι δικαίως. Δεκάδες όσοι τότε είχαν BMW με καρμπυρατέρ και έβλεπαν τον «Κούρκουλο» σαν θεό, που στέκονταν στις μύτες για να δουν το αποτέλεσμα τις κόντρας, έχοντας παράλληλα στις τσέπες τους ζιγκλέρ και κατσαβίδι, όταν η γαλάζια πέρλα ήταν ήδη turbo και έβγαζε φλόγες από την εξάτμιση. Άσε δε που πλέον περισσότερες 2002 βλέπουμε από τότε. Εκείνη την εποχή η 2002 ήταν παρατημένες μιας και τα δάνεια ήταν στα φόρτε τους και το χρήμα έρεε με όποιο τρόπο. Οι τιμές μιας καλής και σωστής 2002, δεν θέλετε να δείτε που έχουν σκαρφαλώσει στις μέρες μας. Από τότε με τον Μ10 της BMW, έναν θρυλικό κινητήρα, να έχει τουρμπιστεί με λύσεις που δεν υπήρχαν, με ειδικές κατασκευές και ας έλεγαν διάφοροι ότι φόραγε μοτέρ Cosworth κάτω από το καπό. Η αλήθεια είναι ότι φορούσε κάτι από Cosworth και αυτά ήταν τα πιστόνια. Γκρι μπεκ, ηλεκτρικά SDS και ψαγμένη βενζίνη. Καμιά 350αριά άλογα έβγαζε τότε. Καταλαβαίνετε… Κάποτε μάλιστα, ο «Κούρκουλος» είχε περάσει κάποιον –γνωστό- ομόσταυλο BMWδάκια αντίπαλο και έφτιαξε κηδειόχαρτα λόγω του αποτελέσματος, τα οποία έκαναν πολύ κόσμο να γελάσει τότε. Λέγεται ότι μέχρι και κάσα είχαν πάει έξω από το μαγαζί του χαμένου τότε. Τα πειράγματα ήταν στο καθημερινό πρόγραμμα, αυτό είναι αλήθεια. Κόντρες με το Starlet του Toyomad, με το Uno του «Μάους» ή το άλλο από το Κιάτο. Ο Σταύρος ήταν επίσης ο οδηγός -για τις δύσκολες αποστολές- εκείνης της παντοδύναμης BMW M3 Turbo Cabrio των 800-900 ίππων. Ακόμα θυμάμαι την φωτογραφία για την δοκιμή, με αυτή τη Μ3 να περνάει διπλωμένη όλο το πέταλο στα Λιμανάκια… Τι να πρωτοθυμηθείς…
Χάθηκε…
Όπως συμβαίνει με όλους τους μύθους, κάποια στιγμή φεύγουν από το προσκήνιο. Σταμάτησε να ακούγεται στα στέκια, εξαφανίστηκε. Συχνά-πυκνά μάθαινα πως ο «Κούρκουλος» ετοιμάζεται. Αυτό βέβαια το άκουγα για αρκετά χρόνια, ίσως και 10. Είχα μάθει ότι βάφτηκε γκρι και πως το μοτέρ του –και πάλι Μ10- θα έβγαζε πολλά άλογα. Ακούγαμε αλλά δεν βλέπαμε. Μέχρι που μάθαμε ότι το τρελό project της δυνατότερης “street legal” BMW 2002 του πλανήτη είναι έτοιμο. Έχοντας πρωταγωνιστήσει από την αρχή του κόσμου της βελτίωσης στην Ελλάδα, έχοντας κερδίσει δεκάδες κόντρες και με έναν ιδιοκτήτη που έχει αφήσει όνομα στην πιάτσα, δεν είχαμε καλύτερη επιλογή για το συγκεκριμένο, ειδικό τεύχος. Ο Σταύρος έχει τρέλα με τη βελτίωση και μας είπε μάλιστα πως το επόμενό του project θα είναι ένας σκαραβαίος turbo, με ένα σκασμό άλογα φυσικά. Πριν την 2002 μάλιστα, είχε έναν σκαραβαίο με μοτέρ Subaru!
Μ10
Μια ολόκληρη ιστορία είναι αυτό το μοτέρ της BMW. Καταρχήν, η BMW μας δεν ξεκίνησε τη ζωή της με το δίλιτρο μοτέρ κάτω από το καπό αλλά με 1.600. Ο Σταύρος δεν άντεξε όμως και του έβαλε απευθείας τον δίλιτρο με τα διπλά μέχρι που το 1999, όταν τα Punto και τα Saxo-Rallye είχαν ξεθαρρέψει, το έκανε turbo. Τι εστί Μ10 όμως? Καταρχήν μιλάμε για ένα μοτέρ το οποίο έχει φανατικούς οπαδούς ανά τον κόσμο, λόγω της αξιοπιστίας του και της ποιότητάς του. Σκεφτείτε μόνο ότι η BMW τον χρησιμοποιούσε για περισσότερα από 20 χρόνια στα μοντέλα της. Προσέξτε, μιλάμε για μοτέρ του ’60! Ο Μ10 είχε αρκετές παραλλαγές, όλοι όμως «ακούνε» στη βελτίωση με καλά και καλύτερα αποτελέσματα, αναλόγως της κυλινδροκεφαλής και της συμπίεσης που είχαν κατά καιρούς. Οι καλύτερες κυλινδροκεφαλές των Μ10 ήταν με διαφορά αυτές των 2002Tii καθώς και των Ε28 και Ε30. Με μεγάλες βαλβίδες και μεγάλους αυλούς εισαγωγής, δίψαγαν για καύσιμο. Όπως είπαμε, οι Μ10 είχαν πολλές παραλλαγές, οπότε θέλει αρκετό ψάξιμο για να βρείτε τι συμπίεση έχουν, ποια πιστόνια φορούσαν, αλλιώς το φλατζάρισμα θα πάει τραίνο. Ποια είναι τα «καλά» μοτέρ, θα ρωτήσετε. Για την ιστορία, αυτά των 2002Tii, 2002Ti, E21 320 και E30 318i, αλλά και Ε28 518i, E12 518 και 518i, θα λέγαμε ότι ξεχωρίζουν από άποψη «αρχιτεκτονικής» και αντοχής.
Με απ’ όλα
Όπως φαντάζεστε, τίποτα δεν έμεινε εργοστασιακό, πέρα από το μπλοκ. Πιστόνια CP και μπιέλες Carrillo πήραν τη θέση τους πάνω στον ανθεκτικό εργοστασιακό στρόφαλο και τετραμεταλλικά μέταλλα, προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα. Η Vac Motorsports αντλία λαδιού φροντίζει γι’ αυτό. Της Vac Motorsports είναι και όλο το ενισχυμένο valvetrain εκτός βέβαια από τον μαέστρο της κυλινδροκεφαλής, τον εκκεντροφόρο. Αυτός είναι ένας μεταποιημένος από την Boubis Cams με άγνωστα στοιχεία. Ο Χάρης Οικονόμου της HPS έχει αναλάβει τα πάντα σχετικά με την εξέλιξη του κινητήρα και τα μηχανικά γενικότερα, έχοντας δουλέψει αμέτρητες ώρες πάνω στο project. Σύμμαχός του η Engine Tech by Dakis του Δάκη Σκαμπελτζή, με το έμπειρο ρεκτιφιέ του. Στην εντυπωσιακή custom πολλαπλή εξαγωγής, η οποία, όπως και το μαντέμι του turbo, έχουν υποστεί κεραμική επίστρωση από την Αγγλική Zirkotec. Η τεράστια Garrett GTX4202R, ικανή για καμιά χιλιάρα άλογα. Στις μέρες μας, η μπέμπα παίζει με πίεση 2,2bar αλλά που και που, το μπαρόμετρο σκαρφαλώνει στα 3bar. Βέβαια όλη αυτή τη δύναμη τι να την κάνει στους δρόμους μας, οι οποίοι μοιάζουν να διπλώνουν σαν χαλί όταν η 2002 σπινάρει και φεύγει. Θα αναρωτιέστε πως γίνεται και αντέχει η μετάδοση. Θα μάθετε σε λιγάκι… Κάτι που ένα έμπειρο μάτι βλέπει, είναι πως ο κινητήρας έχει τοποθετηθεί σχετικά πίσω, για την ακρίβεια, 40 πόντους πιο πίσω. Το ίδιο και η θέση οδήγησης. Μετακόμισε και αυτή. Χειροποίητη με χωνιά είναι και η πολλαπλή εισαγωγής, κατασκευής HPS, η οποία φιλοξενεί πάνω της τα μπεκ της Bosch Motorsport των 1.600cc/min. Όλα μεγάλα μιλάμε! Custom μετώπη ώστε να χωρέσουν όλα τα ψυγεία (νερού, λαδιού και Intercooler), χειροποίητο κάρτερ… Πολλή δουλειά! Κάπου εκεί, βρίσκεται και η ανάφλεξη της Autronic η οποία συνεργάζεται με την SM4 ECU της ίδιας εταιρείας και φυσικά όπου Autronic μιλάμε για ACE Motorsport, του Γρηγόρη Δημητριάδη. Άλογα-παράλογα, βενζίνες στο τέρμα και γκάζι στο πάτωμα!
Άντε βάλ’τα κάτω
Θα δείτε παρακάτω πως στην μετάδοση αλλά κατά συνέπεια και στο αμάξωμα, έχουν γίνει ένα σωρό δουλειές, ώστε η 2002 να βγάζει τη δύναμή της στο δρόμο. Βέβαια μη φανταστείτε ότι τα 245/45 πίσω ελαστικά με τις 17άρες, καταφέρνουν να βρουν πρόσφυση πριν της 3η σχέση… Γι’ αυτό και από μέρα σε μέρα έρχονται τα Hoosier λάστιχα μπας και κάνει καμιά κόντρα ο Σταύρος. Με ποιον? θα ρώταγα εγώ. Είστε έτοιμοι? Για τη μετάδοση λοιπόν, επιστρατεύτηκαν δεκάδες ανταλλακτικά της BMW. Στον εμπρός άξονα βρίσκουμε όλο το μπροστινό σύστημα της BMW M3 E36 με αναρτήσεις της KW. Η κρεμαγιέρα έχει δυόμιση στροφές από άκρη σε άκρη, με την κολώνα του τιμονιού να είναι από BMW E30. Στην πίσω μεριά τώρα, ο άξονας προέρχεται από BMW M5 E34 και τα αμορτισέρ είναι της Bilstein. Καλά όλα αυτά. Ποιος αντέχει τα άλογα όμως? Το σασμάν. Και αυτό είναι ένα «γαϊδούρι» από 535 Ε28 με διαιρούμενη χελώνα. Φυσικά το τούνελ μεγάλωσε και μεταποιήθηκε ώστε να χωρέσουν όλα σωστά αλλά μόνο με τα παραπάνω «παντρέματα» θα άντεχε έβγαιναν τα άλογα στο δρόμο, σχετικά αξιόπιστα.
Φίλοι!
Χωρίς αυτούς δεν γίνεται. Ο Ηρακλής της Auto Cosmetic, ανέλαβε όλη την καρότσα, την επεξεργασία της και την βαφή της, στα εμφανισιακά πρότυπα που είχε επιλέξει ο Σταύρος. Ο Κώστας Κωνσταντίνου ασχολήθηκε με όλα τα carbon μέρη του αμαξώματος, όπως το πορτ μπαγκάζ, το καπό και άλλα. Κάπου εδώ, ο Σταύρος μας ζήτησε να ευχαριστήσει και τους προσωπικούς φίλους, Κώστα και Χάρη Μανταγάρη, Μάκη Παπαδιά και Κώστα Γιαννενάκη, οι οποίοι ήταν πάντοτε δίπλα του όλα αυτά τα χρόνια που το τέρας εξελισσόταν. Όσο μεγαλύτερα φρένα χώραγαν στις 17άρες Work ζάντες μπήκαν και αυτά είναι της AP Racing για εμπρός, με τετραπίστονες δαγκάνες. Δεν είναι αστείο να πηγαίνεις 300km/h με 2002. Μη γελάτε. Τόσο πάει.
Μερακλής
Είναι σίγουρα. Ο Αντώνης Τσουκνίκας ανέλαβε να ανακατασκευάσει και μεταποιήσει όλο το σαλόνι του αυτοκινήτου με ομολογουμένως, εκπληκτικό αποτέλεσμα. Τα A8 καθίσματα της Recaro αλλά και το ταμπλό από την Ε30, έχουν δέσει απίστευτα με το πανέμορφο σε χρώμα και ποιότητα, δέρμα. Πράγματι, όταν βρίσκεσαι μέσα, ξεχνάς ότι είσαι σε μία 2002. Ότι παλιό έχει αλλάξει και η μορφή είναι άλλη. Ναι, ξέρω, οι «κλασσικοί» θα έχετε ξενερώσει, όμως εδώ μιλάμε για μία ειδική περίπτωση. Καλά τα classics, μας αρέσουν, τα λατρεύουμε, όμως το tuning είναι tuning!
Στα μπλόκα!
Μάλλον ήμουν τυχερός. Έτσι την είδα. Η 2002 σήκωνε στο δρόμο, πίεση 2,2bar. Ο Σταύρος μου έστελνε sms λέγοντάς μου ότι το αυτοκίνητο σκοτώνει και θέλει να το ξεκινήσει από στάση. Το ραντεβού μας για τις μετρήσεις, είχε κλειστεί λίγες μέρες πριν κλείσουμε τεύχος και η αλήθεια είναι πως είχα ανάμεικτα συναισθήματα. Μην την ψάχνετε. Φοβόμουν λιγάκι. Μεγαλώνουμε κι εμείς, ξέρετε. Θυμάμαι ότι είχα δει 340+ km/h με BMW Turbo, όμως εκείνη ήταν άλλη περίπτωση και φυσικά, εγώ μικρότερος και «άθραυστος». Είχα σκεφτεί να μπριζώσω το VBOX στον Σταύρο, να τον «σταυρώσω» και να του πω να το μετρήσει μόνος του. Από την άλλη, με έτρωγε να δω πως πάει αυτό το πράγμα, γιατί ήξερα ότι τα πάει καλά με την πρόσφυση, όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο. Περισσότερο φοβόμουν και δεν ήθελα όμως. Κάτι θα έβρισκα να του πω… Τελικά όμως δεν χρειάστηκε. Ο Σταύρος έλειπε στο εξωτερικό και θα επέστρεφε οδικώς στην Ελλάδα. Έλα όμως που τα μπλόκα των αγροτών και όχι μόνο, δεν τον άφηναν να επιστρέψει εγκαίρως! Κάπως έτσι λοιπόν, τη γλύτωσα. Από την άλλη είμαι περίεργος. Και να πως έχουν τα πράγματα real time, γράφοντας το κείμενο. Στις εισερχόμενες, ο Σταύρος. Έλα παλικάρι μου, την Παρασκευή το βραδάκι τι κάνεις? Τι σκέφτεσαι, ρωτάω. Πάρε το μηχάνημά σου και πάμε να μετρήσουμε την BMW. Και από στάση αν θες. Εγώ είμαι της παλιάς σχολής. Σηκώνω στροφές, αφήνω τον συμπλέκτη και ότι γίνει. Μια 300άρα θα την πάμε πάντως… Παιδιά, να ξέρετε. Του είπα ναι. Το πρόβλημα είναι ότι την Παρασκευή είναι πολύ αργά για εμάς και δεν θα προλάβουμε να έχουμε μετρήσεις στη συγκεκριμένη δοκιμή. Δεν θα σας αφήσουμε έτσι όμως. Θα βρούμε τρόπο να κοινοποιήσουμε τα νούμερα. Από το τεύχος ή το facebook, κάπως θα το καταφέρουμε. Θα κάνω κι εγώ τον Σταυρό μου, θα βάλω τη ζώνη μου και τα υπόλοιπα, εδώ, στο POWER!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 1.990cc Σχέση Συμπίεσης: 9:1 | Tunedby HPS Τηλ.: 210 5750103 |
TUNING SPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ
| |
ΦΡΕΝΑ Εμπρός: AP Racing Galfer τετραπίστονες δαγκάνες, αεριζόμενοι δίσκοι 305mm Πίσω: AP Racing τετραπίστονες δαγκάνες, αεριζόμενοι δίσκοι 255mm | ΤΡΟΧΟΙ Ζάντες: Work VS-XX 7.5Jx17in Ελαστικά: Yokohama AVS Sport 205/40 R17 εμπρός, Dunlop SP Sport MAXX 245/45/ R17 πίσω |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Μικροί και μεγάλοι φίλοι της ΜΙΝΙ επισκέφθηκαν το The Ellinikon Experience Park και μοίρασαν «Big Love» ευχές.