Budget test: Abarth Grande Punto Esseesse T-Jet 237Ps & Abarth Punto Evo Multiair 218Ps
T-Jet vs MultiAir, πόσο κοστίζει η βελτίωση στο ένα και πόσο στο άλλο; Τι άλογα βγάζουν και ποιες οι διαφορές στις τιμές των setup; Τι πρέπει να προσέχεις στο ένα και τι στο άλλο; Μην αγχώνεστε, έκανα την έρευνα εγώ για εσάς, η αλήθεια όμως είναι ότι οι περισσότερες πληροφορίες για τον οδηγό βελτίωσης των δύο σκορπιών δόθηκαν από τον Σπύρο. Ποιον Σπύρο; Θα καταλάβετε παρακάτω.
Από το ίδιο team
Παρέα με το πολύ γρήγορο 500αράκι του Τίμου στο προηγούμενο τεύχος (σήκωσε πολλές αντιδράσεις σε σελίδες με πατήματα μόλις το σηκώσαμε το άρθρο στη σελίδα μας στο Facebook…), φωτογραφίσαμε και τα δύο Puntο που βλέπετε σε αυτό το τεύχος. Το Τ-JET φοράει ένα υβριδικό turbo με αρκετά safe ρυθμίσεις και το MultiAir φοράει μία βελτίωση πρώτου σταδίου. Παρακάτω θα αναλύσουμε το κόστος βελτίωσης για τους δύο σκορπιούς και τα σημεία που απαιτούν λίγη περισσότερη προσοχή για την εξασφάλιση της μακροζωίας, με απώτερο σκοπό το καθημερινό «σφυροκόπημα» από τον εκάστοτε ιδιοκτήτη. Το γνωρίζω, ακούγεται υπερβολικό, με αυτή τη λογική όμως ο Σπύρος Λιόσης αναλαμβάνει κάθε αυτοκίνητο που φτάνει στην SLP tuning & service και γι’ αυτό του βγάζω το καπέλο.
Ξεκινάμε με το υβρίδιο
Το οποίο είναι το Abarth Grande Punto του Αντρέα. Όντας EsseEsse, φοράει την Garrett GT1446 που έγινε υβρίδιο, αξίας €450 και ρουφάει αέρα από ένα φίλτρο ελεύθερης ροής της Pipecross, αξίας €100 που έχει τοποθετηθεί μέσα στο εργοστασιακό φιλτροκούτι. Για εξάτμιση το στείλανε σε έναν άλλον Σπύρο, τον Μαυροειδάκο που έφτιαξε ένα downpipe 76mm, με 200άρη καταλύτη της JAS και την υπόλοιπη εξάτμιση με διάμετρο 70-63,5mm, με συνολικό κόστος €890. Η Mavroidakos Exhaust κατασκεύασε και τη σωλήνα που ενώνει το intercooler με το turbo για λιγότερους περιορισμούς και καλύτερη ροή, αφού πλέον η διάμετρός της είναι στα 50mm, για €120. Το intercooler είναι ένα πλήρες kit που εμπορεύεται ο Σπύρος και μαζί με τα εργατικά για τοποθέτηση, το κόστος του ανέρχεται στα €300. Για τον προγραμματισμό υπεύθυνος και εδώ είναι ο Σπύρος. Με €550 ο Σπύρος προγραμμάτισε το Punto που απέδωσε 237Ps με σχεδόν 34kgm ροπής στο Maha της Petropoulos Dynocenter, καθώς, όπως είπα και στην αρχή, φοράει ένα αρκετά safe πρόγραμμα τόσο από πίεση όσο και από προπορεία, αφού ετοιμάζεται για νέο setup. Αν κάνουμε τη σούμα, βγαίνει κοντά στα €2.500 το παραπάνω setup από την SLP, αν βγάλεις τώρα τη βελτίωση του turbo, έχεις πρακτικά το κοστολόγιο για το πρώτο στάδιο που έδωσε ο Κώστας για το MultiAir.
Με δύο χιλιάρικα το κάνεις πρώτο στάδιο
Σχεδόν τίποτα δεν αλλάζει στο κόστος βελτίωσης για το MultiAir του Κώστα. Η εξάτμιση είναι πάλι από τα χέρια της Mavroidakos Exhaust με το ίδιο κόστος που είχε το T-Jet, όπως και η σωλήνα που ενώνει το intercooler με το turbo, με το intercooler να είναι πάλι kit της SLP με το ίδιο κόστος που είχε και στο T-Jet.Οι ελάχιστες διαφορές τους είναι στην εισαγωγή αέρα που εδώ ο Κώστας φοράει κιτάκι της SLP, με σωλήνα και φιλτροχοάνη που κόστισαν €220 και φυσικά το πρόγραμμα που εδώ ανέλαβε η μετρ στους MultiAir κινητήρες, MTD και κόστισε €450. Μετά τον προγραμματισμό το Abarth Punto Evo απέδωσε 218Ps, με 37kgm ροπής στο Maha της Petropoulos Dynocenter.
Μερικές «γνωστές» λεπτομέρειες
Και τα δύο έχουν ένα αδύνατο σημείο, τα T-Jet πονάνε στο κιβώτιο ταχυτήτων (M32) και τα MultiAir στη μονάδα λειτουργίας-ενεργοποίησης του ηλεκτροϋδραυλικού συστήματος Multiair (που ελέγχει την ανύψωση των βαλβίδων). Για το πρόβλημα στα MultiAir απαιτείται καλή ποιότητα λιπαντικού και συνεχής επίβλεψη της στάθμης του λαδιού, για τα T-JET με το «πονεμένο» κιβώτιο που ταλαιπωρεί κατόχους Abarth-Fiat, Alfa Romeo και Opel, θέλει σίγουρα αναβαθμισμένο συμπλέκτη, ειδικά όταν μιλάμε για μοτέρ που αποδίδουν πάνω από 30kgm ροπής. Αυτός είναι και ο λόγος που, όπως είπαμε και προηγουμένως, στο συγκεκριμένο έχει χρησιμοποιηθεί ένα safe file στην ECU. Το κιβώτιο των Multiair από την άλλη δεν έχει κανένα θέμα, τουλάχιστον σε τέτοια setup. SLP Mafia Κανονίζουμε το ραντεβού για τις μετρήσεις στην ευθεία της Κερατέας, όχι αυτή που παρουσιάζουμε σε αυτό το τεύχος στην ανάλογη στήλη, αλλά λίγο πιο κάτω, στην «πάπια». Το team της SLP ήρθε οργανωμένο για τις μετρήσεις, μπορεί το σημείο να διαθέτει λίγο πιο δροσερό αέρα, παρ’ όλα αυτά, ο Σπύρος έφερε δοχεία με κρύο νερό για να ψεκάζει στα intercooler. Κάποιοι θα το κοροϊδέψουν, άλλοι θα το εκτιμήσουν, πάντως καιρό έχουμε να δούμε τέτοια σκηνικά σε μετρήσεις. Οι χρόνοι τους είναι αρκετά κοντά, με ελάχιστα πιο γρήγορο το T-JET, όπως είναι λογικό λόγω της διαφοράς ιπποδύναμης.
Δεν θα αναλωθώ παραπάνω στις μετρήσεις, γιατί ξέρω ότι θα πάτε κατευθείαν στους πίνακες στο τέλος του κειμένου, αλλά θα αναλύσω ένα live πατηματάκι που είδα από roll στα 50km/h, με 2η σχέση στο κιβώτιο και οι δύο, με το υβρίδιο -παρόλο που περίμενα να έχει περισσότερο lag- να φουσκώνει μαζί με το Multiair και σιγά σιγά να ανοίγει τη διαφορά φτάνοντας περίπου το ένα αμάξι στα 200+km/h με τα αυτοκίνητα να είναι και τα δύο δικάβαλα. Δεν υπάρχει λόγος για κάτι παραπάνω αφού σκοπός του συγκεκριμένου άρθρου δεν είναι 100% η σύγκριση των δύο. Θέλαμε να δούμε πόσο κοστίζει κάθε στάδιο και τι αποδίδει και στο δυναμόμετρο και στις μετρήσεις το καθένα ξεχωριστά… Εξάλλου τι να συγκρίνω όταν μεταξύ τους τσίγκλαγαν συνεχώς ο ένας τον άλλον να ξαναδοκιμάσει μπας και πετύχει καλύτερο χρόνο, είχαν βάλει σκοπό να πατάνε μέχρι να τελειώσουν τα παγάκια που είχε φέρει μαζί του ο Σπύρος! Παραδείγματα, όπως το συγκεκριμένο «παρεάκι», είναι σπάνια στις μέρες μας. Δεν είναι πολλές οι φορές που αντιμετωπίζουμε τόσο συνεργάσιμα άτομα, όπως οι παραπάνω, πόσο μάλλον όταν βλέπεις ότι κάνουν το κάτι παραπάνω για να παρουσιάσουν κάτι αξιόλογο, με σωστό τρόπο, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι θα φάνε αρκετό από τον προσωπικό τους χρόνο. Ναι, έχουμε συνηθίσει να τα βλέπουμε στα «τέρατα» που ο μηχανικός ή ο βελτιωτής νοιάζεται για να βγει ο απόλυτος χρόνος για να σχολιάζει όλη η πιάτσα, διαπιστώνουμε όμως με ευχαρίστηση ότι για κάποιους δεν έχει διαφορά.
Ιταλική φινέτσα
Θυμάμαι το Abarth Grande Punto EsseEsse ήταν ένα από τα αυτοκίνητα που χάζευα τις αγγελίες. Η συγκεκριμένη έκδοση αγριεύει πολύ το look του αυτοκινήτου, αφού διαθέτει σκληρότερη ανάρτηση και τις λευκές ακτινωτές ζάντες. Το Punto Evo Multiair, από την άλλη, σαν πιο καινούργιο, είναι σίγουρα πιο μοντέρνο και εκσυγχρονισμένο και ιδιαίτερα στο εσωτερικό. Ακολουθούν και άλλα Έρχονται και άλλα Ιταλικά από την SLP, με διάφορα «πικάντικα» setup, αρχίζω και εγώ να τα γουστάρω όλο και περισσότερο όσο μπαίνω και πιο βαθιά στα παρασκήνια των T-Jet/MultiAir. Σε λίγο καιρό, το EsseEsse θα βάλει και αυτό GRT4236 και στη συνέχεια ακολουθεί ένα άλλο MultiAir, ήδη έχει κανονιστεί το συγκριτικό, υπομονή…
BUDGET (Abarth Punto Evo Multiair):
SLP Intercooler kit: €300
SLP Cold air intake kit: €220
Kit δοχείου αναθυμιάσεων: €220
Αλουμινένια σωλήνα εισαγωγής turbo 50mm: €120
Downpipe Mavroidakos 76mm: €220
Ολόσωμη εξάτμιση 70-63,5mm: €450
Καταλύτης 200cpsi JAS: €220
MTD Stage2 ECU remap: €450
BUDGET(Abarth Punto Esseesse T-Jet):
SLP billet hybrid turbo: €450
SLP Intercooler kit: €300
Pipercross φίλτρο: €100
Kit δοχείου αναθυμιάσεων: €220
Αλουμινένια σωλήνα εισαγωγής turbo 50mm: €120
Downpipe Mavroidakos 76mm: €220
Ολόσωμη εξάτμιση 70-63,5mm: €450
Καταλύτης 200cpsi JAS: €220
SLP stage 2 ECU remap: €550
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ (Abarth Punto Evo Multiair):
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.368cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 72mm x 84mm
Σχέση Συμπίεσης: 9,8:1
SLP Intercooler kit
SLP Cold air intake kit
SLP oil catch tank/breather
SLP aluminium turbo/intercooler pipe 50mm-50mm
Mavroidakos Exhaust downpipe 76mm
Mavroidakos Exhaust εξάτμιση 70-63,5mm
JAS καταλύτης 200cpsi
Mtd stage2 ECU remaping
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΜΑΞΩΜΑ
Εργοστασιακό
ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακά
ΤΡΟΧΟΙ
7Jx17in
215/45
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 4,26
0-80 5,73
0-100 8,01
0-120 10,39
0-140 13,46
0-160 17,25
0-180 23,68
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,87 @ 46,93
60 5,42 @ 76,02
100 7,12 @ 91,62
200 10,49 @ 120,76
400 15,74 @ 153,01
Roll με 2α ΚΜ/Η SEC
60-120 5,58
60-160 12,18
100-200 20,62
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ (Abarth Grande Punto T-Jet):
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.368cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 72mm x 84mm
Σχέση Συμπίεσης: 9,8:1
SLP billet hybrid GT1446
SLP Intercooler kit
Pipercross φίλτρο
SLP oil catch tank/breather
Aluminium turbo/intercooler pipe 50mm-50mm
Downpipe Mavroidakos 76mm
Ολόσωμη εξάτμιση 70-63,5mm
JAS καταλύτης 200cpsi
SLP stage 2 ECU remaping
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΑΜΑΞΩΜΑ
Εργοστασιακό
ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακά
ΤΡΟΧΟΙ
7,5Jx18in
215/40
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,97
0-80 5,24
0-100 7,40
0-120 10,06
0-140 12,94
0-160 16,40
0-180 22,43
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,84 @ 46,28
60 5,29 @ 80,67
100 6,95 @ 95,02
200 10,21 @ 120,79
400 15,40 @ 154,41
Roll με 2α ΚΜ/Η SEC
60-120 5,51
60-160 11,88
100-200 20,05
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ο διάσημος Αμερικάνος παρουσιαστής και συλλέκτης Jay Leno, οδηγεί και αναλύει το εκπληκτικό Rimac Nevera.