CITROEN DS3 1.6THP 156PS
Μέχρι την εμφάνιση του DS3 πίσω στο 2010, το να πεις ότι οδηγείς κάποιο Citroen σε κατέτασσε αυτομάτως είτε σε μεσήλικα γκριζομάλλη με τρία παιδιά, είτε σε κομψή δεσποινίδα το πολύ 3 δεκάδων Μαΐων. Η εποχή των υπερτροφοδοτούμενων CX και SM και των επαναστατικών DS είχε θαφτεί στην σκόνη του Group PSA που διάλεξε για την μάρκα το κλασσάτο (=βαρετό) προσωπείο. Το DS3 είναι το μοντέλο που έβγαλε δραστικά την Citroen από αυτήν την μακρά και γκρίζα «οικογενειακή» περίοδο, σε μια κίνηση τόσο επιτυχημένη που έσπευσε να εκμεταλλευτεί αυτή την επιτυχία αρχίζοντας την επέκταση της σειράς DS «προς τα πάνω». Αυτό που διαφοροποιεί όμως το DS3 από τα αντίστοιχα μοντέλα του ανταγωνισμού (κυρίως MINI Cooper, Alfa Romeo MiTo και Fiat 500) είναι ότι η Citroen δεν προσπάθησε στο ελάχιστο να αναβιώσει τα παλιά της μεγαλεία, όπως η MINI και η Fiat, αλλά ξεκίνησε από την αρχή, για αυτό και η καμπάνια του DS3 είχε σημαδιακά το σλόγκαν «αντι-ρετρό». Αν εξαιρέσεις το όνομα, το μοναδικό σημείο που αποτείνει κάποιο φόρο τιμής στους «βάτραχους», τις θρυλικές DS-19, είναι το «πτερύγιο του καρχαρία» στο B pillar. Από εκεί και πέρα, το DS3 είναι ένα σπορ και πολύ επιθετικό hatchback που δεν θυμίζει σε τίποτα «τα παλιά».
Τεχνικά
Το DS3 στηρίζεται δομικά στο C3, στην ουσία είναι μια τρίθυρη έκδοση του C3 με πολύ πιο επιθετική εμφάνιση, κυρίως στο εμπρός τμήμα. Κατά συνέπεια, αρκετά βασικά χαρακτηριστικά είναι ίδια, όπως η αρχιτεκτονική των αναρτήσεων, όπου και εδώ συναντάμε γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Η ρύθμιση βέβαια των αναρτήσεων είναι αρκετά διαφορετική και πολύ πιο σπορτίφ. Διαφορετική είναι και η γκάμα των κινητήρων, όπου αυτή του DS3 φτάνει μέχρι τα 156PS για τον 1.6THP που είναι και το αντικείμενο της συγκεκριμένης δοκιμής. Πρόκειται για τον THP150 της σειράς κινητήρων Prince, που εξελίχθηκε από κοινού του Group PSA με την BMW. Η συγκεκριμένη έκδοση έχει τον κωδικό EP6DTE, με κυβισμό 1.598cc, τροφοδοσία άμεσου ψεκασμού και κυλινδροκεφαλή χυτευμένη με χαμηλή πίεση. Πρακτικά πρόκειται για τον ίδιο κινητήρα με αυτόν του MINI Cooper S, με διαφορετική ρύθμιση και τουρμπίνα. Εδώ έχουμε μια Garrett που δουλεύει στα 0,8bar, χωρίς overboost.
Στο εσωτερικό, το DS3 θυμίζει όλο και περισσότερο τη συγγένεια του με το C3. Η σχεδίαση είναι σχεδόν ίδια και διαφοροποιείται κυρίως από το υλικό του ταμπλό, το οποίο εδώ είναι πλαστική απομίμηση ανθρακονήματος. Έχοντας οδηγήσει μόλις μια εβδομάδα νωρίτερα το πολύ πιο προσεγμένο DS4 (τ. 157), πρέπει να ομολογήσω ότι περίμενα κάτι καλύτερο. Πέρα από το φινίρισμα και την επιλογή των υλικών όμως, τα -εμπρός- καθίσματα έχουν σωστή στήριξη, η ορατότητα είναι πολύ καλή και η θέση οδήγησης προδιαθέτει για αυτό που θα επακολουθήσει. Τα όργανα είναι αρκετά εντυπωσιακά σε όψη -ειδικά το βράδυ, αλλά σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο θα προτιμούσαμε το στροφόμετρο σε πιο κεντρική θέση και όχι παραπεταμένο στα αριστερά.
Οδηγικά
Ξεκινώντας να οδηγήσεις το DS3, η πρώτη θετική εντύπωση έρχεται από το κιβώτιο, για την ακρίβεια από το συνδυασμό κιβωτίου-κινητήρα. Οι σχέσεις στο 6άρι κιβώτιο είναι ιδανικές για τον τρόπο απόδοσης του κινητήρα, οπότε δύσκολα θα μείνεις ξεκρέμαστος με κουμπωμένη λάθος σχέση, ενώ η αίσθηση του επιλογέα σε προκαλεί να τον χρησιμοποιείς, όντας σφιχτός, άμεσος και με μικρές διαδρομές. Η ροπή του κινητήρα είναι ήδη αισθητή από τις 1.400rpm που βρίσκεται και η μέγιστη τιμή της των 24,5kgm και έχει διάρκεια τουλάχιστον μέχρι τις 4.200rpm. Η ισχύς των 156PS μπορεί να μην σε τρομάζει, αλλά είναι αρκετή για να κινήσει σβέλτα και διασκεδαστικά το DS3. Μια ματιά στις μετρήσεις είναι αποκαλυπτική, αφού για το 0-100km/h χρειάζεται 8,03sec, τιμή η οποία είναι μεν αργότερη από τα 7,3sec που υπόσχεται (κακώς) η Citroen, αλλά αντικειμενικά πρόκειται για μια εξαιρετική επίδοση. Για σύγκριση, το MINI Cooper S χρειάζεται 7,1sec (αλλά έχει 30PS και κοστίζει σχεδόν 6.000β¬ παραπάνω), ενώ το απλό MINI Cooper των 122PS που βρίσκεται στην ίδια κατηγορία τιμής, χρειάζεται 9,1sec. Σε συνθήκες ταξιδιού, το DS3 είναι ικανό να κινείται με άνεση και συνεχώς με την βελόνα του κοντέρ πάνω από τα 200km/h ακόμη και με τρία άτομα στην καμπίνα.
Οι επιδόσεις περνάνε μάλλον σε δεύτερη μοίρα όταν φτάσεις σε δρόμο με στροφές. Εκεί το μόνο που χρειάζεσαι είναι ένα μοτέρ που να σε πηγαίνει γρήγορα από την μια στροφή στην άλλη (το έχεις) και μετά αναλαμβάνουν τα πάντα οι αναρτήσεις και η γεωμετρία. Εδώ το DS3 παίζει το δικό του παιχνίδι, αλλάζοντας κατεύθυνση άμεσα -έως ακαριαία-, με ελάχιστες κλίσεις του αμαξώματος και κορυφαία κατευθυντικότητα. Θυμίζει έντονα μεγάλο kart (ή MINI...) και σε νορμάλ συνθήκες διώχνει φυσιολογικά τους εμπρός τροχούς με πατημένο γκάζι και την ουρά αν «αφήσεις». Μόλις πάρεις θάρρος, μπορείς να αρχίσεις να γλιστράς «με τα τέσσερα» και από πριν, αλλά κάπου εδώ χρειάζεται προσοχή, ειδικά αν έχεις απενεργοποιήσει το ESP, γιατί σε γλιστερό οδόστρωμα οι αντιδράσεις μπορεί να γίνουν υπερβολικές. Η αλήθεια είναι ότι το ESP γίνεται εκνευριστικό γιατί κόβει δραστικά την ισχύ στις εξόδους των στροφών, αλλά καλό είναι η απενεργοποίησή του να γίνεται μετά από σκέψη και μόνο σε δρόμο με καλό οδόστρωμα, γιατί εκεί που γλιστράει εύκολα θα βρεθείς με το πίσω μέρος κάπου που δεν θα ήθελες...
Τελικά
Χωρίς αμφιβολία, το Citroen DS3 είναι έκπληξη, ειδικά για όποιον το αντιμετωπίσει σαν ένα τρίθυρο C3 ή απλά σαν «ένα Citroen». Τόσο από άποψη χαρακτήρα, όσο και καθαρών επιδόσεων, έχουμε ένα πραγματικό hot hatch, ένα fan car, που τολμάει και δίνει μια ικανοποιητική εναλλακτική στο MINI Cooper. Παρά το ότι έχει τον ίδιο κινητήρα, η Citroen απέφυγε έξυπνα την άμεση αντιπαράθεση με το MINI, επιλέγοντας ιπποδύναμη ανάμεσα στο Cooper S και το ατμοσφαιρικό «σκέτο» Cooper. Σε σχέση με το S, το DS3 είναι τόσο φθηνότερο που περνάει απαρατήρητο το ότι είναι υποδεέστερο, ενώ σε σχέση με το απλό Cooper, το DS3 παραμένει φθηνότερο, αλλά συνολικά καλύτερο αυτοκίνητο. Αν καταφέρεις να συγκρατηθείς και να μην συγκρίνεις με το MINI (ή το MiTo), έχεις με απόλυτα κριτήρια ένα πολύ καλό και διασκεδαστικό αυτοκίνητο, με στυλ και γαλλική φινέτσα μεν, αλλά απόλυτα «αντρικό» δε, που δεν πρόκειται να σε απογοητεύσει σε κανέναν τομέα.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η nrg ανακοινώνει την συνεργασία της με την Μασούτης και διεύρυνση του δικτύου incharge με 150 θέσεις φόρτισης.