Citroen Saxo VTS Nitro 297PS

Citroen Saxo VTS Nitro 297PS

Το βασικότερο βέβαια είναι να έχεις και το κατάλληλο αυτοκίνητο για τα παραπάνω, όπως ακριβώς αυτό που έχει ο Παναγιώτης Μ. Τι πιο κατάλληλο λοιπόν από ένα Citroen Saxo VTS, ένα αυτοκίνητο - θρύλος στην ελληνική βελτιωτική σκηνή. Στα 15 χρόνια ζωής του περιοδικού έχουμε δει πολλά και αξιόλογα Saxo, αλλά και τα αδερφάκια τους τα Peugeot 106 Rallye, σε διάφορα στάδια βελτίωσης. Το συγκεκριμένο Saxo μας κίνησε το ενδιαφέρον και για αυτό το βλέπετε στις σελίδες μας! Πρόκειται για ένα καλοστημένο και τσαμπουκαλεμένο κοντράδικο που μοιράζει πόνο και τώρα που αναβαθμίστηκε με μπουκαλάκι, θα ήταν καλό να μην στηθείτε δίπλα του…

Τα saxoralla!

Μία ιδιαίτερη και ξεχωριστή κατηγορία αυτοκινήτων στην Ελλάδα, αγκιστρωμένη στο ΦΠΕ, που κατά κύριο λόγο σημαίνει Φίλτρο – Πρόγραμμα - Εξάτμιση, αν και τις περισσότερες φορές θα μπορούσε να μεταφράζεται ως Φλάντζα – Πρόγραμμα - Εκκεντροφόροι. Μερικές φορές συνδυάζεται και με μπουκάλια. Λόγω της αρχικής τιμής αγοράς τους, αλλά φυσικά και των επιδόσεών τους, τα δύο γαλλικά μοντέλα ήταν αναμενόμενο πως θα πρωταγωνιστήσουν για αρκετά χρόνια στα στέκια της νύχτας, αλλά και στις αναβάσεις, τους αγώνες και γενικότερα με οτιδήποτε έχει να κάνει με το motorsport στην χώρα μας. Έχουν κοινά μηχανικά μέρη, διαφορετικό στήσιμο όμως, με το Saxo να είναι λιγότερο απόλυτο στην οριακή οδήγηση σε σχέση με το  Rallye και με περισσότερες ανέσεις στο εσωτερικό του. Όταν έπεφταν στα χέρια ικανού βελτιωτή, τότε είχαμε παρόμοια αποτελέσματα είτε πρόκειται για Rallye, είτε για Saxo. Το μοντέλο του Παναγιώτη είναι του 1998, το τελευταίο με τον μονόφυσο «καλό» εγκέφαλο και το πρώτο με το facelift.

ΦΠΕ!

Πολύ καθαρός και προσεγμένος ο χώρος του κινητήραΟ Παναγιώτης το αγόρασε μεταχειρισμένο, «μαμά» και σε ιδιαίτερα καλή κατάσταση, πράγμα σπάνιο για τέτοιου είδους αυτοκίνητο. Ο προηγούμενος ιδιοκτήτης μάλλον είχε ελαφρύ πόδι. Η βελτίωση ξεκίνησε με ελάφρωμα και ξήλωμα σε ότι περίσσευε, δηλαδή δεν ήταν απαραίτητο σε μία κόντρα. Με άλλα λόγια τα πίσω καθίσματα, οι πίσω ταπετσαρίες και επενδύσεις, η μόνωση και γενικά ότι άλλο δεν χρειαζόταν, βρίσκονται πλέον κρυμμένα σε μία αποθήκη. Επόμενο βήμα, ο κινητήρας. Ο γνωστός TU5J με τα 120Ps είναι μία καλή βάση για βελτίωση και με πολλές ψαγμένες λύσεις. Για παράδειγμα, αν η συμπίεση του κινητήρα δεν ξεπερνάει το 13:1, η εργοστασιακή πολλαπλή εξαγωγής δεν χρειάζεται αντικατάσταση, μιας και ο κινητήρας αποδίδει πολύ καλύτερα έτσι. Αυτό που χρειάζεται αντικατάσταση είναι το δίχαλο που βρίσκεται μετά τον καταλύτη, το οποίο στραγγαλίζει την ροή των καυσαερίων. Οπότε οι ψαγμένες εξατμίσεις για Saxo και Rallye, είναι από δίχαλο και πίσω! Ο κινητήρας βελτιώθηκε από την Team Dynamic Ready 4 Race. Στο καπάκι δεν έγιναν ιδιαίτερες αλλαγές, πέρα από την αντικατάσταση των εκκεντροφόρων με αυτών της Newman Cams, με τον εισαγωγής να έχει διάρκεια στις 264ο και βύθισμα στα 10,15mm και τον εξαγωγής στις 256ο με βύθισμα στα 9,64mm. Η φλάντζα κεφαλής αλλάχθηκε με μια από Peugeot 206 1,6lt, η οποία είναι μεταλλική και ανέβασε την συμπίεση στο 11,7:1. Η εργοστασιακή πεταλούδα αντικαταστάθηκε με μία custom, που έχει διάμετρο στα 63,5mm και στην άκρη της τοποθετήθηκε εισαγωγή τύπου σκούπας, σεβαστών διαστάσεων. Η μονόφυση ECU έχει το πλεονέκτημα ότι «συνεργάζεται» καλύτερα με τον προγραμματιστή, δίνοντάς του μεγαλύτερο περιθώριο για fine tuning. Ο Γιώργος Κάκκος της Re-Action Engineering, ανέλαβε τον αναπρογραμματισμό, με αποτέλεσμα το Saxo του Παναγιώτη, χωρίς τα νίτρα, να βγάλει 148wHp.

Citroen Saxo VTS Nitro 297PSΚαι κάπου εδώ μπήκε ένα σύστημα nitro ξηρού τύπου, δηλαδή αυτό που ψεκάζει στην εισαγωγή με ένα μπεκ μόνο nitro, σε αντίθεση με το υγρού που ψεκάζει nitro και βενζίνη μαζί. Το κιτ που χρησιμοποιήθηκε είναι από την σειρά NOS της Holley και περιλαμβάνει το μπεκ, την φιάλη, μία ηλεκτρική κουβέρτα που φροντίζει να κρατάει υψηλή την πίεση στην φιάλη και φυσικά την ηλεκτροβαλβίδα. Το μπεκ τοποθετήθηκε στο κάτω μέρος της σκούπας, με την ηλεκτροβαλβίδα δίπλα από την μπαταρία, ενώ η μπουκάλα μπήκε πίσω από τα καθίσματα. Η τοποθέτηση έγινε από την Delectronics, η οποία παράλληλα έκανε και την αλλαγή του φωτισμού στο ταμπλό.

Οι λεπτομέρειες που κάνουν την διαφορά!

Ο ιδιοκτήτης ενός σωστά ψαγμένου κοντράδικου όμως, δεν σταματάει τις βελτιώσεις στον κινητήρα, συνεχίζει και σε άλλα ουσιώδη μερη, όπως για παράδειγμα η μερικές φορές παραμελημένη μετάδοση. Εδώ ο Παναγιώτης επέλεξε σχέσεις από το μικρό αδερφάκι του SaxoVTS, το 1.4lt 8v, σε συνδυασμό με κορωνοπήνιο 16/63 που προέρχεται από το νορμάλ σασμάν του VTS καθώς και του Rallye. Τα εργοστασιακά αμορτισέρ αλλάχθηκαν με Bilstein, κρατώντας τα εργοστασιακά ελατήρια, με την μούρη χαμηλωμένη για καλύτερη πρόσφυση στις εκκινήσεις. Ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου έχει να κάνει καθαρά με τις εκκινήσεις και όχι με το στρίψιμο. Ο διακόπτης για την παροχή του nitro τοποθετήθηκε στην κορυφή του λεβιέ ταχυτήτων, ο οποίος είναι custom από την Rakor Special, ενώ αριστερά από το ταμπλό τοποθετήθηκε ο γενικός διακόπτης για το σύστημα, καθώς και ο διακόπτης για την ηλεκτρική κουβέρτα που βοηθάει την φιάλη να ανεβάσει πίεση. Οι μαύρες ζάντες είναι μια αρκετά ψαγμένη λύση, μιας και προέρχονται από Citroen C5, έχουν διάμετρο στις 15” και πλάτος 6,5” και είναι ελαφρύτερες από τις Kosei K1, με βάρος που φτάνει στα 3,6kg η κάθε μία, έναντι στα 5,9kg των Kosei.

Όλα είναι δρόμος!

Η ώρα των μετρήσεων, ή αλλιώς ώρα της κρίσης ή black-dyno όπως το λένε οι Άγγλοι. Η κουβέρτα άναψε για να ανεβάσει πίεση η μπουκάλα και ξεκινήσαμε μερικά δοκιμαστικά πατήματα, χωρίς όμως να έχει σηκώσει πάνω από 300psi, με αποτέλεσμα να μην ψεκάζει σωστά. Όταν όμως σήκωσε γύρω στα 800psi και το nitro ψεκαζόταν κανονικά στην εισαγωγή, ο μαμά συμπλέκτης διαμαρτυρήθηκε μιας και δεν άντεξε την παραπάνω δύναμη και πατίναρε. Σε λιγότερα psi, η πίεση της μπουκάλας δεν ήταν επαρκής για να γίνει σωστά το πέρασμα. Την ώρα πάντως που διαβάζετε αυτές τις γραμμές έχει μπει ήδη νέος εξάφτερος συμπλέκτης, αλλά δυστυχώς τοποθετήθηκε αφού είχαμε κλείσει ύλη και έτσι δεν προλάβαμε να το μετρήσουμε ξανά. Με πατινάρισμα πάντως, καταφέραμε και γράψαμε τα πρώτα 18 μέτρα σε 2,47sec, σε 5,4sec τα 100km/h και σε 8,87sec τα 140km/h. Το 400άρι γράφτηκε σε 13,79sec με ταχύτητα εξόδου στα 160,15km/h. Είμαι 100% σίγουρος πως με τον καινούργιο συμπλέκτη το Saxo κάνει άνετα 13,5sec στα 400 μέτρα, κάτι που δυστυχώς δεν προλάβαμε να δούμε. Αν πάντως τον πετύχετε στο φανάρι, καλύτερα να κοιτάξετε από την άλλη!

No fear!

Το Saxo και ο Παναγιώτης είναι κάτι που δεν θες να κάτσει δίπλα σου. Ο Παναγιώτης «το ‘χει» και αλλάζει αστραπιαία τις ταχύτητες, ενώ από την άλλη το Saxo είναι πιστόλι και πλέον, με τον νέο συμπλέκτη ξεκινάει τάπα! Είναι ένα σωστά στημένο κοντράδικο, που κάνει θόρυβο για να σε ψαρώνει και παράλληλα έχει δύναμη και την βγάζει στο δρόμο.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

  • Κυβισμός: 1.587cc
  • Διάμετρος x Διαδρομή:  78,5mm x 82mm
  • Σχέση Συμπίεσης: 11,7:1

 

TUNING SPECS

  • Εκκεντροφόροι Newman Cams
  • Φλάντζα κεφαλής Peugeot 206
  • Custom εξάτμιση 63,5mm PMC
  • Εισαγωγή τύπου σκούπας
  • Custom πεταλούδα γκαζιού 60mm
  • ECU tuning Re-Action Engineering
  • Κιτ nitro ξηρού τύπου της Holley

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • Αμορτισέρ Bilstein B8
  • Ελατήρια KW

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • Σχέσεις από Saxo 1.4lt 8v

ΑΜΑΞΩΜΑ

  • Stock

ΦΡΕΝΑ

  • Stock

ΤΡΟΧΟΙ

  • Αλουμινένιες ζάντες Citroen C5 6,5Jx15in
  • Eλαστικά Toyo R1R 195/50 R15

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ

Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο VAMAG της DynoWorx

  • Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm) 297,5/7.583    
  • Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 30,6/6.102

 Citroen Saxo VTS Nitro 297PS

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η             SEC   
0-60                 3,23
0-80                 4,31
0-100               5,40
0-120               7,10
0-140               8,87
0-160               13,74

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ        SEC    @        ΚΜ/Η
18        2,47     @        50,99
60        4,70     @        87,34
100      6,15     @        108,38
200      9,02     @        141,11
400      13,79   @        160,15

 

Αρθρογράφος

 

Μηχανή VS αυτοκίνητο!

Μηχανή VS αυτοκίνητο!

Τι είναι πιο γρήγορο σε μία πίστα? Μία μοτοσικλέτα, ή ένα αυτοκίνητο?