Fiat Grande Punto 1.4T-Jet 267Ps
Ο Μάριος από τότε που πήρε το πρώτο του μηχανάκι ξεκίνησε να το βελτιώνει, το ίδιο πράγμα έγινε και στις μετέπειτα μοτοσικλέτες που ήρθαν στην κατοχή του, όπως και στο Punto που βλέπουμε εδώ πέρα. Όταν το αγόρασε, είχε ήδη στο μυαλό του κάποια στιγμή να το κάνει ένα full πρώτο στάδιο. Δεν ήθελε φυσικά να κάνει κόντρες, ήθελε απλά να γίνει λίγο πιο γρήγορο. Όσο περνούσε όμως ο καιρός και έκανε καινούργιες γνωριμίες και νέους φίλους, άρχισε να μαθαίνει διάφορα ενδιαφέροντα πράγματα και πολύ γρήγορα ξέχασε το πρώτο στάδιο και άρχισε να σκέφτεται μεγαλύτερα turbo, εκκεντροφόρους και διάφορα άλλα ωραία πράγματα. Ένας από τους ανθρώπους που γνώρισε ήταν ο μηχανικός του, Σπύρος Λιόσης της SPL, ο οποίος του πρότεινε και το συγκεκριμένο setup με την TD04, το οποίο είναι αποδοτικό και αξιόπιστο και βγάζει δύναμη χωρίς προβλήματα.
Και εγένετο Punto!
Αρχικά, όταν ξεκίνησε να ψάχνει για αυτοκίνητο, είχε στο νου του να πάρει κάτι με turbo, αν και στην πορεία άρχισε να βλέπει διάφορα από το Ιαπωνικό στρατόπεδο, όπωςRX-8, Swift Sport και Civic VTi. Είχε ακούσει και αυτός τις διάφορες φήμες για τη μη αξιοπιστία των Fiat, αλλά όταν μια μέρα είδε ένα Abarth Grande Punto T-Jet, του έκανε αυτό το κλικ. Τον κέρδισε η οδηγική του συμπεριφορά, τα απίστευτα φρένα του, το στήσιμο στο δρόμο και γενικά η αίσθηση ασφάλειας που έχει ακόμα και στις υψηλές ταχύτητες. Όταν σε μία μάντρα με μεταχειρισμένα είδε το συγκεκριμένο Grande Punto, του άρεσε οπτικά, είχε και ένα set aftermarket ζάντες που βοήθησαν πολύ στην τελική απόφασή του κι έτσι το αγόρασε. Ο σκοπός που το βελτίωσε ήταν καθαρά η δική του ευχαρίστηση. Ήθελε ένα αυτοκίνητο με το οποίο να χαίρεται την κάθε του βόλτα, πάντα φυσικά σε λογικά πλαίσια κι αν κάτσει και κανένα πάτημα στο δρόμο, δεν θα πει όχι. Μάλιστα, έχει σκοπό κάποια στιγμή να μπει στην πίστα και να δει τι χρόνους θα γυρίζει, αλλά για την ώρα, λόγω δουλειάς, δεν το έχει καταφέρει.
Έτσι ξεκίνησαν όλα
Η αρχή έγινε με την τοποθέτηση ενός απλού τελικού, ενώ στη συνέχεια αφαιρέθηκε ο καταλύτης και αλλάχθηκε το μεσαίο καζανάκι. Μετά ακολούθησε και ένα reflashing στην ECU, ένα μεγαλύτερο intercooler και ένα φίλτρο της Pipercross. Αφού το κράτησε έτσι για ένα χρόνο περίπου, συνήθισε τα άλογα και κάπου εκεί ανέλαβε ο Σπύρος. Πλέον, ο Μάριος ήθελε setup με TD04, οπότε έπρεπε να τοποθετηθεί ένα τροποποιημένο πλακάκι επάνω στην πολλαπλή εξαγωγής, η οποία προέρχεται από Abarth EsseEsse, μιας και η συγκεκριμένη είναι πιο ενισχυμένη σε σχέση με την απλή που φοράει ο T-Jet με τα 120Ps. Στο ήδη υπάρχον σύστημα εξαγωγής, το οποίο πλέον έγινε de-cat, τοποθετήθηκε και ένα downpipe των 70mm, το οποίο ντύθηκε με θερμομονωτική ταινία Dei. Βασικά οι σωληνώσεις που χρησιμοποιούνται είναι οι εργοστασιακές για την ώρα και στο άμεσο μέλλον θα αλλαχθούν με μεγαλύτερες των 70mm. Το μπλοκ του κινητήρα παρέμεινε εργοστασιακό και η μοναδική αλλαγή που έγινε στην κυλινδροκεφαλή είναι η τοποθέτηση των εκκεντροφόρων που προέρχονται από τον ατμοσφαιρικό κινητήρα. Πρώτα όμως έγινε ένα reprofile και ο εισαγωγής έχει 234ο διάρκεια, ενώ ο εξαγωγής 230ο. Ο κινητήρας αναπνέει πλέον από ένα cold-air intake kit, των 70mm, μέσω ενός ελεύθερου φίλτρου της Pipercross, ενώ έχει κατασκευαστεί μία μονωτική ασπίδα από αλουμίνιο. Παντού έχουν χρησιμοποιηθεί σωλήνες αεροπορικού τύπου, τόσο στις παροχές λαδιού όσο και νερού, ενώ κατασκευάστηκε και ένα δοχείο αναθυμιάσεων λαδιού. Το κύκλωμα παροχής καυσίμου ενισχύθηκε με την τοποθέτηση των μπεκ EV14 της Bosch, τα οποία παρέχουν 380cc/min. Το turbo είναι το TD04L-13T της Mitsubishi, το οποίο κάνει overboost στο 1,35bar και κρατάει σταθερή πίεση στο 1,2bar μέχρι τον κόφτη, που επεμβαίνει στις 7.000rpm, με την Etuners Motorsport να αναλαμβάνει τη διαχείριση της εργοστασιακής ECU. Χρησιμοποιεί ένα custom intercooler με διαστάσεις 550x180x65mm, στου οποίου τις -επίσης custom σωληνώσεις- χρησιμοποιήθηκαν κολάρα σιλικόνης της SRP. Από την ίδια εταιρεία προέρχονται και όλα τα υπόλοιπα σωληνάκια σε υποπιέσεις κτλ. Με τη χρήση 100άρας βενζίνης πρατηρίου, ο κινητήρας απέδωσε 266,7Ps στις 6.400rpm και 34,6kgm ροπής, στις 4.400rpm.
Για να δούμε!
Για την ώρα τόσο η μετάδοση όσο και τα φρένα, αλλά και το σύστημα της ανάρτησης έχουν παραμείνει εργοστασιακά. Σίγουρα ο Μάριος θα αλλάξει αρκετά πράγματα ακόμα, εκτός ίσως από τα φρένα, τα οποία έχουν πολύ καλή απόδοση, ακόμα και στην εργοστασιακή τους μορφή. Εντάξει, ένα καλύτερο σετ από fast-road τακάκια και δίσκους θα βελτιώσει την κατάσταση, αλλά ακόμα κι έτσι, το Punto είναι ασφαλές. Μερικούς μήνες πριν, στο τεύχος #025, είχαμε δοκιμάσει ένα Abarth Grande Punto, το οποίο είχε 291Ps. Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι ναι μεν το Punto του Μάριου είναι λίγο πιο πίσω, αλλά όχι με μεγάλη διαφορά! Για παράδειγμα, το Abarth έκανε τα πρώτα 18 μέτρα σε 2,69sec, ενώ το Punto του Μάριου, με 2,93sec, έχασε κάποια πολύτιμα δέκατα. Στα πρώτα 100km/h, το Abarth χρειάστηκε 6,39sec, ενώ ο Μάριος 6,69sec. Στα 400 μέτρα περνάει πρώτο το Abarth με 14,45sec και 165,91km/h, ενώ το Punto σε 14,74sec, με 163,92km/h. Αν το Punto έκανε παρόμοιο χρόνο στα 18 μέτρα, η διαφορά θα ήταν σαφώς μικρότερη, ίσως μάλιστα να πήγαιναν και κοπείο! Εκεί που έχει ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον είναι στις ρεπρίζ με 3η σχέση, όπου το Abarth, για να επιταχύνει από τα 80km/h στα 110km/h, χρειάζεται 2,36sec, ενώ το Punto του Μάριου 2,27sec!
Αξιόπιστο!
Τα 1.4T-Jet έχουν αποδείξει την αξία τους, αλλά και το υψηλό tuning potential που διαθέτουν. Στάδια σαν αυτό εδώ μπορούν με άνεση να χρησιμοποιηθούν καθημερινά χωρίς κανένα πρόβλημα και χωρίς καμία παραχώρηση. Ο Μάριος έχει ένα αξιόλογο και γρήγορο αποτέλεσμα στην κατοχή του, στο οποίο, όταν θα βελτιώσει λίγο το στήσιμο με αμορτισέρ-ελατήρια και λίγο πιο δυνατά φρένα, θα γίνει ακόμα καλύτερο και θα του επιτρέψει να γράψει και καλούς χρόνους στην πίστα. Το βασικό όμως είναι ότι έχει ένα βελτιωμένο αυτοκίνητο που το χαίρεται σε καθημερινή βάση, χωρίς προβλήματα!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.368cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 72mm x 84mm
Σχέση Συμπίεσης: 12,5:1
Reprofile εκκεντροφόρων 234° εισαγωγής, 230° εξαγωγής
TD04L-13T turbo
Custom σωληνώσεις λαδιού αεροπορικού τύπου
Custom σωληνώσεις νερού αεροπορικού τύπου
Abarth EsseEsse πολλαπλή εξαγωγής
Custom intercooler 550x180x65mm
Custom σκάστρα
Custom δοχείο αναθυμιάσεων λαδιού
Pipercross φίλτρο
Cold air intake kit 70mm
Αλουμινένιο κάλυμμα εισαγωγής
Custom downpipe 70mm
Dei μονωτική ταινία downpipe
SRP κολάρα σιλικόνης
Bosch EV14 μπεκ καυσίμου 380cc/min
Heat shield turbo
Etuners Motorsport ECU remapping
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εργοστασιακή
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΜΑΞΩΜΑ
Εργοστασιακό
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός και πίσω εργοστασιακά
ΤΡΟΧΟΙ
Εργοστασιακές 7Jx17in ζάντες
Pirelli P Zero Nero 215/45 R17ελαστικά
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο της Auto turbo
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm) 266,7/6.400
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 34,67/4.400
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,87
0-80 4,99
0-100 6,69
0-120 8,46
0-140 10,97
0-160 14,09
0-180 18,15
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
50-80 3,29
80-110 2,27
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,93 @ 43,91
60 5,27 @ 84,76
100 6,82 @ 102,15
200 9,89 @ 133,59
400 14,74 @ 163,92
Roll με 2α
ΚΜ/Η SEC
60-120 4,42
60-160 9,91
60-200 18,05
100-200 15,34
Tuned by
Liosis Service
Περικλέους 10,
Άγιος Δημήτριος
Τηλ.: 210 97 16 660
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η ανάπτυξη του δικτύου ταχυφορτιστών στην Ν. Ευρώπη από τη Stellantis βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με τον Όμιλο να σχεδιάζει μια σειρά λύσεων που θα κάν...