Fiat Panda Cross 1.3 Multijet 80Ps
Cross Check…
Είναι Παρασκευή μεσημέρι και στην όμορφη Ελλάδα μας έχει ξημερώσει ακόμα μια ημέρα με ζηλευτή ηλιοφάνεια, πεντακάθαρο ουρανό και ιδανική θερμοκρασία. Υπό αυτές τις συνθήκες, ξεκινώ από το σπίτι με τον προσωπικό μου καθημερινό «ήρωα», ένα Fiat Panda 1.2 ΜΥ 2007, με προορισμό τον Άλιμο και συγκεκριμένα τα κεντρικά γραφεία της Fiat. Σαράντα λεπτά αργότερα και αφού συμπληρώσω τα έγγραφα παραλαβής δημοσιογραφικού αυτοκινήτου, κατεβαίνω στο parking με το κλειδί ενός Panda Cross στο χέρι. Ψάχνω για κάτι μικρό, ψηλό και κίτρινο, ώπα νάτο! Μπάνικο, ψαρωτικό και πολλά υποσχόμενο, με χρωματάκι, που του πάει «γάντι», το «πραματάκι» δεν σε αφήνει να μπείς μέσα, εάν πρώτα δεν το κάνεις μια γύρα. Προστατευτικές ποδιές μπρός-πίσω, κόκκινοι γάντζοι ρυμούλκησης, αεραγωγοί, LED φώτα ημέρας, extra προβολείς ψηλά στη μάσκα, Mud&Snow ελαστικά, προστατευτικά στο αμάξωμα, μόνο «εργάτη» και snorkel δεν έχει! Το ξανακοιτάζω face to face και «πιάνω» τον εαυτό μου να χαμογελάει σαν μικρό παιδί. Καλά ξεκινάμε! Δεν έχω μπει καν μέσα και έχω «φύγει»! Ήδη μας φαντάζομαι σε κάποια επαρχιακή διαδρομή, φέρνω στο μυαλό μου γωνίες προσέγγισης και διαφυγής, «κρεμασμένους» τροχούς και την αυτόματη τετρακίνηση Torque on Demand να δουλεύει υπερωρίες. Μένει μόνο μια σύντομη στάση σπίτι για να φορτώσουμε και την κάνουμε απευθείας για Βόρεια Εύβοια. Το «έγκλημα», βλέπετε, είναι προσχεδιασμένο και αυτό από μόνο του λέει πολλά…
I Cross my fingers…
…ώστε να μη βρούμε κίνηση και να βρεθούμε γρήγορα εκτός των «τειχών»! Ο μικρός Multijet των 1.248cc αποδίδει, στην έκδοση Cross 5Ps, περισσότερους από τους 75Ps του Panda 4x4, άρα στο σύνολο 80Ps. Έρχεται στη «ζωή» συνοδεία του χαρακτηριστικού εκείνου -παλιομοδίτικου- κροταλίσματος των diesel, που τείνουμε να ξεχάσουμε, είναι τραχύς και θορυβώδης, μεταφέροντας ταυτόχρονα κραδασμούς μέχρι τον επιλογέα ταχυτήτων. Προσωπικά, όχι μόνο δεν ενοχλούμαι, τουναντίον γουστάρω κιόλας, συμπεριλαμβάνοντάς το και αυτό στο χαρακτήρα μιας ιδιαίτερης κατασκευής, διαφορετικού προσανατολισμού και προτεραιοτήτων. Η «κοντή» 1η «πετάει» το Cross μπροστά, ο υπερτροφοδοτούμενος, common rail, MTJ τουρμπίζει καλά στις 1.800rpm, ενώ μεταξύ 2.200-2.400rpm μπορείς να επιλέξεις την αμέσως μεγαλύτερη σχέση στο 5άρι κιβώτιο, με τη μέτρια -παρόλα αυτά- αίσθηση και τις μεγάλες διαδρομές του επιλογέα. Τα 19,4kgm ροπής δεν δυσκολεύονται με τα 1.155kg, που ζυγίζει το Cross, με αποτέλεσμα να κινείσαι σβέλτα και ταυτόχρονα οικονομικά, καταναλώνοντας 5,2-5,5lt/100km εντός πόλης. Σε συνδυασμό με την ψηλή θέση οδήγησης, την καλή περιμετρική ορατότητα, τις μαζεμένες διαστάσεις και τον μικρό κύκλο στροφής (9,7m), το Cross είναι δίχως αμφιβολία το πιο συμβατό -από αστικής απόψεως- τετρακίνητο. Ο χώρος αποσκευών με χωρητικότητα 225lt αποδεικνύεται επαρκής για ένα περιπετειώδες 3ήμερο δύο ατόμων, ενώ υπάρχει πάντα η δυνατότητα μερικής ή ολικής αναδίπλωσης της πλάτης του πίσω καθίσματος. So far so good, τι γίνεται, όμως, όταν πίσω σου αφήσεις (εντάξει, όχι και πολύ γρήγορα…) τα πρώτα διόδια? Εδώ κρίνεται το κατά πόσο η επιλογή σου ήταν συνειδητή, καθώς θα χρειαστεί λίγη υπομονή, μέχρις ότου το Cross αφήσει πίσω του τις ευθείες της εθνικής. Ταξιδεύεις άνετα και οικονομικά με 120km/h, με τον MTJ στις 2.500rpm και κατανάλωση στα 4,8lt/100km, μπορείς να ανεβάσεις λίγο ρυθμό μέχρι τα 130+km/h αντίστοιχα στις 2.800-3.000rpm, «πιάνοντας» ταυτόχρονα και τα 5lt/100km σε κατανάλωση καυσίμου, από εκεί και πάνω, όμως, οι αεροδυναμικοί και μηχανικοί θόρυβοι εντείνονται, χωρίς κάποιο ουσιαστικό όφελος στην ταξιδιωτική σου εμπειρία. Η αίσθηση του Cross σε αυτά τα χιλιόμετρα δεν προβληματίζει, επηρεάζεται, όμως, αλλά όχι έντονα ή τραγικά, από τους πλευρικούς ανέμους, ενώ η ηλεκτρική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης έχει βελτιωθεί σημαντικά σε αίσθηση και απόκριση συγκρινόμενη με την προηγούμενη γενιά Panda, όπως και η πληροφόρηση.
Escape Mode, Adventure Spirit…
Λίγο έξω από τη Χαλκίδα, με κατεύθυνση προς Αϊ Γιάννη Ρώσο, το Cross «αισθάνεται» ήδη πολύ καλύτερα. Η ενδοτική ανάρτηση μπορεί να συνεπάγεται αισθητές κλίσεις του αμαξώματος, αν πιέσεις το Cross στο στροφιλίκι, έχει, όμως, διαδρομή και απορροφητικότητα, που εντυπωσιάζουν. Το Cross περνάει εντυπωσιακά πάνω από ανωμαλίες, κακοτεχνίες, καθιζήσεις και εναλλαγές του οδοστρώματος, δίχως να επηρεάζεται η πορεία του, εμπνέοντας ιδιαίτερη εμπιστοσύνη. Ήταν αρκετές οι φορές, που «δαγκώθηκα» ή σήκωσα το πόδι μου από το γκάζι τελευταία στιγμή με τη σκέψη «έχω πολλά», το Cross, όμως, σε κάθε περίπτωση περνούσε «αέρα». Την εμπιστοσύνη σου κερδίζουν και τα φρένα, που χάρη στους αεριζόμενους δίσκους των 257mm μπροστά και τους απλούς των 240mm πίσω, επιβραδύνουν δυνατά και ακούραστα το ελαφρύ «Pocket Size SUV», όπως αναγράφεται και στο καπό. Επί τρείς ολόκληρες ημέρες, οργώσαμε παρέα με το Cross τη Βόρεια Εύβοια, από την παραλία της Αγίας Άννας, τη Λίμνη, τις Ροβιές, την Ήλια, τους καταρράκτες Δρυμώνα, την Αιδηψό. Πατήσαμε άμμο, χώμα, λάσπη, πέτρες, διασχίσαμε νεροφαγώματα, περάσαμε από κροκάλες, ανεβήκαμε και κατεβήκαμε από σαθρά εδάφη, περάσαμε από τη μια όχθη στην άλλη. Δεν μάσησε πουθενά! Πώς να μασήσει, άλλωστε, με βελτιωμένες τις γωνίες προσέγγισης-διαφυγής κατά 3ο και 1ο αντίστοιχα (24ο μπροστά, 34ο πίσω) συγκριτικά με το Panda 4x4, με 21ο γωνία προσπέλασης, με 158mm απόσταση από το έδαφος, μεταλλικές ποδιές και ισχυρά νεύρα προστασίας του άξονα μετάδοσης στο κάτω μέρος, γρήγορη και αποτελεσματική τετρακίνηση. Όσον αφορά την τελευταία, το σύστημα Torque on Demand, πέραν της αυτόματης λειτουργίας, που διαθέτει και το απλό Panda 4x4, στο Cross φέρει επιπλέον το πρόγραμμα Off Road. Η επιλογή του, στην 2η θέση του περιστροφικού διακόπτη στην κεντρική κονσόλα, «κλειδώνει» την κατανομή ισχύος και ροπής στο 50%-50% στους δύο άξονες μέχρι τα 50km/h, ενώ το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό EDL δίνει συνεχώς δύναμη στους πίσω τροχούς και οι επεμβάσεις του ASR μειώνονται αισθητά, ώστε να διατηρείς τη φόρα σου σε συνθήκες, όπως η άμμος και η λάσπη. Η 3η θέση του περιστροφικού διακόπτη στην κεντρική κονσόλα ενεργοποιεί το αυτόματο σύστημα κατάβασης πλαγιάς (Hill Descent Control), επίσης αποκλειστικό «gadget» του Cross.
Stay Cross-ed…
Σε διάστημα μόλις 7 ημερών, για όσο, δηλαδή, είχαμε στη διάθεσή μας το Cross, διανύσαμε πολύ περισσότερα από 1.000km, τρείς φορές, δηλαδή, περισσότερα χιλιόμετρα από το μέσο όρο χιλιομέτρων ενός αυτοκινήτου δοκιμής. Μα καλά, τόσο φοβερό και ξεσηκωτικό είναι πια αυτό το Panda Cross, θα αναρωτηθεί κανείς!? Και, όμως, φίλοι μου, είναι. Αν αναζητάς χαρακτήρα, προσωπικότητα, υπερπλήρη εξοπλισμό, άνεση και ευκολία στην καθημερινή σου μετακίνηση, οικονομία, εκτός δρόμου ικανότητες, αλλά κυρίως μια αφορμή για να ταξιδεύεις, να ζεις την περιπέτεια και να γνωρίσεις δύσκολα προσβάσιμα μέρη του τόπου μας, το Panda Cross είναι φοβερό και ξεσηκωτικό…
Αν γινόταν να παραδώσω τα κλειδιά του δικού μου Panda και να κρατούσα το Cross, η μικρή μας ιστορία θα είχε και…Happy End!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
| ΜΕΤΑΔΟΣΗ
|
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
| |
ΦΡΕΝΑ
| |
| ΤΡΟΧΟΙ
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
| Εκπομπές CO2
Μέση κατανάλωση
|
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ Μ SEC @ ΚΜ/Η
ΡΕΠΡΙΖ
3η ΚΜ/Η SEC 50-80 4,88
4η ΚΜ/Η SEC 80-110 6,96
5η ΚΜ/Η SEC 80-110 7,83
|
|
|
|
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ο στόχος της συνεργασίας μεταξύ Ford και VW είναι η κατασκευή 8 εκατομμυρίων επαγγελματικών οχημάτων, μεταξύ άλλων.