Ford Focus RS 470wHp
Αναλαμπή!
Για εμάς τους φανατικούς Fordάκηδες (γιατί να το κρύψωμεν άλλωστε;), η ανακοίνωση της τετρακίνητης έκδοσης RS στο Focus MK3 ήρθε να δώσει τέλος στην αναμονή πολλών χρόνων. Οι φήμες κυκλοφορούσαν κάθε φορά που έβγαινε καινούργια γενιά Focus RS και ακόμα θυμάμαι στις αρχές του 2000 τα δημοσιεύματα των περιοδικών: «Το νέο Ford Focus Cosworth 4x4». Μάλιστα το project τότε το είχε αναλάβει η Prodrive. Δεν συνηθίζω να αναπαράγω φήμες, αλλά αυτό το ξέρω «από μέσα» γιατί τότε, το 2001, είχε έρθει να μας μιλήσει στην σχολή ο αρχιμηχανικός της Prodrive και μας έλεγε για ένα νέο είδος τετρακίνησης που σχεδίαζαν. Όταν τελείωσε το μάθημα, πήγαμε 3-4 αρρωστάκια και τον πιάσαμε στον διάδρομο να μας πει για ποιο αυτοκίνητο είναι και έλεγε, μην επιμένετε, δεν μπορώ να σας πω. Τότε ο πονηρός Κωστάκης του είπε, «Αν σου πούμε ένα μοντέλο και είναι αυτό, θα πεις ναι;». «Μόνο αν μου πείτε όλοι για ένα μοντέλο, όχι ο κάθε ένας». Ok, του λέω. «Είναι το Focus Cosworth;». Σκύβει το κεφάλι, ...yes, λέει και δεν το ακούσατε από εμένα. Ε, από τότε, όσο το είδατε εσείς τόσο το είδαμε κι εμείς. Θα μου πείτε, τι πιο σύνηθες από το να παρατάνε οι Άγγλοι μια δουλειά στη μέση. Από τότε πέρασαν πολλά χρόνια και το θέμα σχεδόν ξεχάστηκε... να πω την αλήθεια, τώρα που γράφω αυτές τις γραμμές την θυμήθηκα αυτήν την ιστορία. Τέλος πάντων, τελικά βγήκε τετρακίνητο το mk3 RS, με τον 2.3EcoBoost, που μόνο Cosworth δεν ήταν. Αλουμινένιο open deck μπλοκ για καλύτερη ψύξη και σαχλαμάρες, κοβόταν η φλάντζα ανάμεσα στον 2ο και 3ο κύλινδρο και τα μισά έσπασαν ακόμα και εργοστασιακά, γι’ αυτό δεν υπάρχουν βελτιωμένα. Η λύση όμως δεν άργησε να βρεθεί, ειδικά από την Ford Kaklamanos που έχει πολύ μεγάλη εμπειρία με τα μοντέλα της Ford σε όλα τα επίπεδα και έτσι έφτιαξε και αυτό εδώ το φανταστικό και άκρως αξιόπιστο mk3 RS του φίλου μας του Νίκου.
This is how its done
Όταν κάτι είναι «ζαβό», το ξεφορτωνόμαστε και βρίσκουμε άλλο και ευτυχώς τα Ford είναι αρκετά playmobil για να ταιριάζουν πολλά πράγματα από το ράφι. Το μπλοκ του αντίστοιχου Focus mk3 ST250 για παράδειγμα που είναι 2.0lt είναι το ίδιο, αλλά με πιο ψωμωμένη, closed deck σχεδίαση. Κανονικό μπλοκ δηλαδή που να μπορεί να αντέξει υψηλή ιπποδύναμη. Γιατί το έκαναν open deck στο RS; Πιθανότατα για καλύτερη απαγωγή θερμότητας και για λιγότερα καυσαέρια. Ok, περαστικά του, εμείς εδώ βάλαμε χαμηλότερο θερμοστάτη και για να μην έχουμε και τύψεις, το downpipe 76mm της Milltek Sport το πήραμε με ελεύθερο μεταλλικό καταλύτη 200cpsi. Ο στρόφαλος παρέμεινε από το 2,3lt με καινούργια μέταλλα της King Racing όπως και στις μπιέλες της CP-Carrillo, ενώ τα έμβολα είναι της Mahle. Ο αντικραδασμικός άξονας έχει καταργηθεί με ένα kit της Mountune και το νέο μοτέρ κλείνει με ενισχυμένη φλάντζα και βίδες της ARP.
Στο καπάκι, φοράει τους Ultimate Road εκκεντροφόρους της Piper, με διάρκεια 264ο/256ο και βύθισμα 10.85/9.70mm σε εισαγωγή και εξαγωγή και τα σκληρότερα ελατήρια βαλβίδων. Έτοιμο λοιπόν το μοτέρ για το μεγάλο turbo kit που ανέπτυξαν μαζί η Turbonetics και η Precision, με twin scroll τουρμπίνα με διπλά κεραμικά ρουλεμάν, υψηλής απόδοσης NX2 inconel φτερωτές (συμπιεστή 60mm και στρόβιλος 64mm) με λόγο A/R 0,86 στην εξαγωγή, ικανό ακόμα και για 600Ps ανάλογα με τις υπόλοιπες βελτιώσεις. Το wastegate actuator είναι της Turbosmart και τα καυσαέρια φεύγουν στην 76άρα εξάτμιση της Milltek Sport. Από τη απέναντι όχθη, η εισαγωγή και το plenum είναι της Mountune. Όλο εγγλέζικο το εργαλείο του Νίκου, αλλά λογικό είναι. Ποτέ δεν κατάλαβα την αγάπη των Άγγλων για τα Ford. Τα θεωρούσαν δικά τους για κάποιο λόγο που δεν κατάλαβα... Αμερικάνικο Brand με γερμανική έδρα στην Ευρώπη. Είχαν και αυτοί κάποτε ένα εργοστάσιο εκεί, που έφτιαχνε τα Escort τα πρώτα, ε και; Και η BMW έχει εργοστάσιο στο Μεξικό. Τέλος πάντων, στο θέμα μας, τα υπόλοιπα ανταλλακτικά στο Focus του Νίκου είναι για την βελτίωση της ψύξης, με ένα ψυγείο λαδιού της Mishimoto, με δοχείο αναθυμιάσεων και ένα μεγαλύτερο intercooler της Pro Alloy. Για την τροφοδοσία, μια πολύ έξυπνη πατέντα της Ford Kaklamanos έχει προσαρμόσει αντλία υψηλής πίεσης από BMW M5 F10 για μεγαλύτερη παροχή και πίεση (40% περισσότερη) και ο προγραμματισμός του κινητήρα έχει γίνει με το Cobb Accessport που διαθέτει διαφορετικούς χάρτες τους οποίους μπορείς να αλλάζεις ακόμα και εν κινήσει, μαζί με πολλές ακόμα χρήσιμες λειτουργίες. Μπορεί να απενεργοποιήσει το Start-Stop, να αυξήσει τα σκασίματα της εξάτμισης, να αγνοεί την ένδειξη του αισθητήρα L, όταν δεν έχεις καταλύτη, ώστε να μην ανάβει το λαμπάκι του Check Engine και πολλά ακόμα. Πάντως χωρίς να το τεζάρουν από πίεση, το μαύρο Focus RS έβγαλε 470wHp στο DynoJet της Stratis Autosport. Αμφιβάλλω εάν υπάρχει άλλο δυνατότερο στην Ελλάδα.
Gadgetάκιας ο φίλος μας ο Nick, το ίδιο έχει κάνει και με την ανάρτηση, η οποία είναι ηλεκτρονική TracTive, αλλά όχι απλά ηλεκτρονική. Είναι μεν ρυθμιζόμενη, αλλά επικοινωνεί με το CANBUS του αυτοκινήτου και είναι ενεργή, για παράδειγμα, βλέπει πότε και πόσο πατάς φρένο και σκληραίνει τα εμπρός αμορτισέρ για να μειώσει το βύθισμα ή βλέπει πότε και με πόσα στρίβεις και προσαρμόζει τα αμορτισέρ ανάλογα. Φοβερή ανάρτηση, «είναι το καμάρι μου», μου είπε ο Νίκος, που στην πραγματικότητα είναι «στροφάκιας» και του αρέσει να την ρυθμίζει και να παίζει μαζί της για να πετύχει την ιδανική ρύθμιση είτε όταν πηγαίνει σε πίστα είτε σε κάποια γνωστή του ορεινή διαδρομή.
Κάφτης και Gentleman
Έχουμε πάει λοιπόν για φωτογράφιση και μετρήσεις, με τον Νίκο και κάποια στιγμή του βάζουμε το V-Box στο τζάμι να πάει να κάνει ένα πάτημα. Ήρεμα Nick, του λέει ο Κουσκούτης που τον ήξερε τι είναι... και ήταν σαν να μην το είπε. Το άρχισε το καημένο σε ένα βρομόξυλο, το ακούγαμε από μακριά. Τι συμπλέκτη έχει; ρωτάω. Έχει δίδισκο Χtreme clutch, carbon συχρονιζέ, short-shift της Mountune και Quaife μπλοκέ διαφορικό εμπρός. Για να δούμε λέω, θα γυρίσει; Μπα... μην ανησυχείς μου λέει ο Γιάννης, έτσι το πάει όλη μέρα. Το έχουν κάνει πολύ γερό, δεν παθαίνει τίποτα. Το μαμά μπλοκ του RS ρωτάω πόσο του κράτησε; ...ε, όχι πολύ μου λέει... Κι όμως το θηρίο, το μέτρησε 3 φορές συνεχόμενα και δεν χαμπάριασε τίποτα. Έκανε το φοβερό για manual αυτοκίνητο 4,16sec για τα πρώτα 100km/h (που σημαίνει πως το λύσσαξε στην εκκίνηση και στις αλλαγές), 9,37sec για το 100-200km/h και βγήκε από το 400ρι σε 12,17sec με 192,02km/h! Πάρα πολύ γρήγορο αν και ο Νίκος δεν το έχει για κόντρες. Το χρησιμοποιεί καθημερινά χωρίς κανένα πρόβλημα και το καλύτερο του είναι οι στροφές, όπου με το drift mode ενεργοποιημένο, γίνεται εξαιρετικά διασκεδαστικό, ειδικά τώρα που τα άλογά του επαρκούν για να κάνεις ότι θέλεις. Σε εργοστασιακή μορφή, θέλει πλασάρισμα και να μείνεις αρκετά στο γκάζι για να γυρίσει, αλλά εδώ δεν χρειάζεται, με το που θα πατήσεις λίγο παραπάνω, ξεκινάει το γλέντι. Πάρα πολύ καλό και σπάνιο αυτοκίνητο, πολύ χάρηκα που το είδα, ειδικά που συνέπεσε με αυτό εδώ το τεύχος, γιατί αν ήταν να μπει σε κάποιο, αυτό εδώ το επετειακό με τα τετρακίνητα είναι το ιδανικό. Σε ευχαριστούμε, φίλε Νίκο, για την αμαξάρα.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τετρακύλινδρος σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός (cc): 2.261
Διάμετρος x Διαδρομή (mm): 87,5 x 94
Συμπίεση: 9,4:1
Μπλοκ από Focus ST250 (closed deck)
Μπιέλες της CP-Carrillo
Έμβολα της Mahle
Balance shaft delete kit Mountune
King Racing μέταλλα στροφάλου και μπιελών
Piper Cams Ultimate Road
Piper Cams ελατήρια βαλβίδων
ARP βίδες κεφαλής
Bolt-on Precision turbo kit
Turbosmart wastegate
Μishimoto δοχείο αναθυμιάσεων
Mishimoto ψυγείο λαδιού
Pro alloy intercooler
Εξάτμιση 76mm Milltek Sport
Downpipe 76mm με καταλύτη 200cpsi Milltek Sport
Mountune εισαγωγή αέρα
Μountune πολλαπλή εισαγωγής
Airtec βάση κινητήρα και γέμισμα βάσης Powerflex
Custom kit αντλίας υψηλής πίεσης της Ford Kaklamanos με αντλία από BMW M5
Cobb Accessport with MSD maps
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Carbon συχρονιζέ
Χtreme clutch δίδισκο σετ συμπλέκτη
Mountune short-shift
Quaife μπλοκέ διαφορικό εμπρός
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Εργοστασιακό
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
TracTive πλήρως ηλεκτρονική ανάρτηση
ΤΡΟΧΟΙ
Εργοστασιακοί
TUNED BY:
Ford Kaklamanos
Κώστα Βάρναλη 61, Περιστέρι 121 34
Τηλ: 210 57 41 398
Web: www.ford-kaklamanos.gr
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
@ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η: SEC
0-60: 1,95
0-80: 3,28
0-100: 4,16
0-120: 5,64
0-140: 6,91
0-160: 8,76
0-180: 10,53
0-200: 13,53
@ROLL ON
ΚΜ/Η: SEC
60-160 6,81
100-200 9,37
@ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ: SEC: ΚΜ/Η
18: 2,07: 62,80
60: 4,04: 97,52
100: 5,39: 115,39
200: 8,04: 150,96
400: 12,17: 192,02
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Porsche 718 Spyder RS έκανε το ντεμπούτο της ως η τελευταία 718 με κινητήρα εσωτερικής καύσης.