Ford Mustang Mach-E RWD Extended Range 294Ps
Ήδη απ' την πρώτη στροφή ήξερα τι θα γράψω: Το πισωκίνητο Mach-E είναι ένα εκπληκτικό ηλεκτρικό crossover! Γιατί χρειάστηκα την πρώτη στροφή? Ένα δίτονο όχημα με 145mm απόσταση απ' το έδαφος, στα χαρτιά σημαίνει ότι θα έπρεπε να έχει «αλλεργία» στις γρήγορες αλλαγές πορείας. Όμως η Ford έχει σοβαρούς «μηχανικούς-αναρτησάδες» και τεράστια ιστορία στα σωστά ρυθμισμένα σε οδική συμπεριφορά οχήματα, έτσι με το που το έπιασαν στα χέρια τους, του «μάθανε» να μπορεί να κάνει πράγματα που θεωρητικά δεν θα έπρεπε!
Πισωκίνητο...
...και πισω(κεντρο)μήχανο. H ολοκαίνουρια πλατφόρμα στην οποία χτίστηκε το Mach-E λέγεται Global Electrified 1 (GE1) και σχεδιάστηκε απ' την ομάδα Ford Team Edison, η οποία θα είναι υπεύθυνη για όλα τα ηλεκτρικά μοντέλα της εταιρείας. Εφόσον τα τετρακίνητα μοντέλα έχουν από ένα ηλεκτρομοτέρ σε κάθε άξονα, για το δικίνητο μοντέλο αποφασίστηκε να παραμείνει ο πίσω ηλεκτροκινητήρας, μια πολύ έξυπνη απόφαση η οποία βοήθησε στο να παραμείνει το Mustang....Mustang! Με την κατανομή βάρους να είναι πολύ κοντά στο 50-50%, έχουμε μόνο πλεονεκτήματα! Περισσότερη πρόσφυση στα πίσω ελαστικά κατά την επιτάχυνση, η οποία επιτάχυνση είναι υψηλή χάρη στα 294Ps και στα 43,8kgm που αποδίδει ο ηλεκτροκινητήρας, ενώ παραμένουν ανεπηρέαστα τα εμπρός ελαστικά ώστε να κάνουν καλύτερα αυτό που πρέπει, το στρίψιμο δηλαδή. Ταυτόχρονα η έξτρα μάζα στον πίσω άξονα κάνει εκείνο το τμήμα περισσότερο «δραστήριο» στις αλλαγές πορείας και ιδίως στο τσίμπημα των φρενών μέσα στη στροφή!
Βέβαια, το Mach-E έχει και λειτουργία One Pedal (όταν σηκώνεις το πόδι απ' το δεξί πεντάλ, ο ηλεκτροκινητήρας αρχίζει και φρενάρει μόνος του κάνοντας ανάκτηση ενέργειας), κάτι που προσωπικά χρησιμοποιώ πάντα στα ηλεκτρικά μοντέλα. Άρα ξαναπάμε στην αρχή του κειμένου. Έχω επιλέξει το One Pedal, το Untamed mode (απ' τα τρία modes που έχει), φτάνω στην πρώτη στροφή, σηκώνω κάμποσο το πόδι απ' το δεξί πεντάλ, φρενάρει ο ηλεκτροκινητήρας, αρχίζει να γλιστράει απαλά και φιλικότατα το πίσω μέρος, και να σου το χαμόγελο! Τα κάπως στενά και με μεγάλο προφίλ λάστιχα (225/60) του επιτρέπουν να είναι λίγο πιο διασκεδαστικό σε χαμηλότερες ταχύτητες. Τώρα, αν επιλέξεις να πας «πιο σοβαρά», το πολυτάλαντο ηλεκτρικό crossover δείχνει ότι μπορεί να το κάνει εύκολα και το κάνει. H σωστή ισορροπία του λόγω της κατανομής του βάρους του, το χαμηλό κέντρο βάρους που εξασφαλίζει η μεγάλη συστοιχία μπαταριών στο πάτωμα, η όχι τόσο μεγάλη απόσταση απ' το έδαφος (για crossover..) και η άριστα ρυθμισμένη, σχετικά σφιχτή ανάρτηση, βοηθάνε στο να μπορείς να κινηθείς γρήγορα παντού.
Σε πραγματικές συνθήκες εκπλήσσεσαι ευχάριστα από τα πόσο λίγα είναι τα καθημερινά ή και σπορτίφ αυτοκίνητα που θα του ξεφύγουν, ακόμη και στις στροφές. Ιδίως στις στροφές! Κι επειδή τα συγκεκριμένα πολύ καλά ελαστικά (Continental Premium Contact) με μεγάλα μάγουλα, βοηθάνε στο να νιώθεις πιο νωρίς τα όρια ενώ μπορείς να περνάς «αέρα-πατέρα» τις ανωμαλίες των διάσημων ελληνικών οδοστρωμάτων, κάνουν το Mustang να είναι απ' τα καλύτερα σύγχρονα Ford σε φιλικότητα και ισορροπία. Συνδύασε αυτό με τα καλορυθμισμένα ηλεκτρονικά βοηθήματα που θα σε κρατήσουν στον δρόμο παρά τα λαθάκια και τις υπερβολές σου, έτσι, σε τελική ανάλυση, το Mustang Mach-E είναι το καλύτερο ηλεκτρικό crossover σε οδική συμπεριφορά και τολμώ να πω ότι είναι και ένα από τα καλύτερα crossover, ηλεκτρικό και μη, σε οδική συμπεριφορά!!! Κοντά του θα έβαζα μόνο τα Kona N και Puma ST που είναι εξίσου εντυπωσιακά σε στήσιμο.
Το τιμόνι!
Δεν μιλάω για το look, μιλάω για την αίσθηση, άλλη μια ευχάριστη έκπληξη. Σωστό βάρος, αρκετά «ομιλητικό», χωρίς να είναι κουραστικό, βοηθά στο να νιώθεις πάντα ότι έχεις τον έλεγχο. Μονό που εδώ δεν έχει σηματάκι της Ford αλλά ένα Mustang. Αφού είμαστε πίσω από αυτό, ας πούμε και για το εσωτερικό. Minimal, ποιοτικό, εντυπωσιακό και ευρύχωρο. 4 λέξεις και το περιγράφουν τέλεια. Χάρη στο τεράστιο μεταξόνιο (2,984m) οι χώροι είναι άνετοι ακόμη και για «μοσχαναθρεμμένους», ταυτόχρονα το μικρό σε κάθετη επιφάνεια ταμπλό δίνει περισσότερο «αέρα» στο εσωτερικό, ενώ το πάνω του κομμάτι έχει καλαίσθητη υφασμάτινη επένδυση και είναι σχεδιασμένο να μοιάζει (χωρίς να είναι) ως ένα μεγάλο soundbar, όπως στα ακριβά ηχοσυστήματα. Το δέρμα υπάρχει σε μεγάλες ποσότητες οπότε σχεδόν οπουδήποτε ακουμπάς νιώθεις την αίσθηση της ποιότητας. Η κάθετη οθόνη αφής 15,5in είναι φωτεινή, γρήγορη και όμορφη, αλλά αυτός ο ενσωματωμένος περιστροφικός διακόπτης είναι πανέξυπνη προσθήκη, απλά θα έπρεπε να διδάσκεται στις σχολές σχεδιασμού αυτοκινήτου! Το σύστημα πολυμέσων Ford SYNC 4 είναι τελευταίας γενιάς και με χειρονομίες αφής (pinch, ζουμάρισμα, περιστροφή κ.λπ.) μπορείς να κάνεις τα πάντα. Επίσης επιτρέπει την εξατομίκευση 80+ ρυθμίσεων του οχήματος, με φωνητικές εντολές σε 15 βασικές γλώσσες, οπότε μπορείς να ελέγχεις τα πάντα, από τις λειτουργίες ψυχαγωγίας και πλοήγησης μέχρι το περιβάλλον της καμπίνας και τις τηλεφωνικές κλήσεις. Η μικρότερη οθόνη των 10,2in που παίζει τον ρόλο του πίνακα οργάνων, σου δείχνει όλες τις βασικές ενδείξεις και εκεί θα έχεις μια ακόμη έκπληξη: την αυτονομία! Το Extanded Range RWD έχει μπαταρία χωρητικότητας 98,8kWh (88kWh πλήρως αξιοποιήσιμη) πράγμα που σημαίνει 610km (κατά WLTP) μεχρι να γράψει 0%! Και μολονότι αυτή την αυτονομία δεν πρόκειται να την δεις ποτέ, αν είσαι λογικός, χρησιμοποιείς το One Pedal και έχεις επιλέξει το Whisper mode (κάνει τα πάντα πιο ήρεμα και φιλικά, ρίχνοντας κι άλλο την κατανάλωση), δεν είναι καθόλου δύσκολο να δεις 530+km πραγματικής αυτονομίας! Εδώ θα πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια -και αύξηση- στον άνθρωπο της Ford που σετάρισε το πρόγραμμα διαχείρισης ενέργειας, ένα απ' τα κορυφαία που υπάρχουν. Ένα νορμάλ νούμερο κατανάλωσης που θα βλέπεις είναι τα 17kWh/100km (σε μεικτό κύκλο), πέφτει στα 13-14kWh/100km μέσα στην κίνηση, και αν έχεις βαρύ πόδι θα φτάσεις απλά τα 20kWh/100km! Κατά την διάρκεια της 7ήμερης δοκιμής δεν χρειάστηκε καν να το φορτίσω, το έκανα μόνο και μόνο για να έχω ιδία άποψη. Με on-board φορτιστή 11 kW και με 11άρι wallbox (δώρο με την αγορά του οχήματος), χρειάζεται 9,5 ώρες για να φορτίσει απ' το 10% στο 80%, δηλαδή μια αυτονομία 400-440km...οπότε αν κάθε βράδυ πριν πας για ύπνο το βάζεις να φορτίσει, την επόμενη μέρα το πρωί θα σε περιμένει πάντα το Mustang έτοιμο για ένα μέσης απόστασης ταξίδι!
Αδάμαστο!
To Untamed είναι το τρίτο και «αγριότερο» mode του Mach-E. Βελτιώνει την απόκριση του γκαζιού, κάνει αμεσότερο το τιμόνι, δίνει έναν ήπιο “V8” ήχο από τα ηχεία και ταυτόχρονα, λιγότερο παρεμβατικά τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, και το επιλέγω. Βγάζω το traction control (δεν απενεργοποιείται πλήρως), στήνομαι στην ευθεία, τέρμα στη μοκέτα το δεξί πεντάλ, παρατάω το φρένο και φεύγω γρήγορα μπροστά. Παραδόξως όμως χωρίς σπινάρισμα, λίγο περίεργο για πισωκίνητο με σχεδόν 44kgm. “Μπα, κάτι λάθος πρέπει να έκανα”, λέω από μέσα μου μόλις κοίταξα το 0-100km/h στο Performance Box. 6,75sec ενώ η Ford λέει για 6,2s. Ελέγχω ξανά τις ρυθμίσεις, δεύτερο πάτημα...ίδιος χρόνος! Το Mustang είναι πλήρως φορτισμένο, τα λάστιχα ζεστά, ο δρόμος καθαρός και με πρόσφυση. 3ο-4ο πάτημα, όλα στο 6,7+sec για το 0-100km/h και 15,11 για το 400άρι με ταχύτητα εξόδου 153,69km/h. Ακόμη και έτσι, το Mach-E είναι πραγματικά γρήγορο, ιδίως σε καθημερινές συνθήκες μόλις πατάς το γκάζι, πετάγεται μπροστά και ...τέλος, όλα γίνονται άνετα και αθόρυβα. Αν αποφασίσεις και μείνεις με πατημένο το δεξί πεντάλ θα πιάσεις τα 180km/h τελικής ταχύτητας (ηλεκτρονικά περιορισμένη), τα οποία δεν τα νιώθεις ποτέ λόγω της σοβαρής ανάρτησης και του τεράστιου μεταξονίου, το ηλεκτρικό Ford πάει ευθύβολα όσο οχήματα με σχεδόν διπλάσιο κόστος κτήσης. Το τρίτο και βασικότερο mode είναι το Active, είναι αυτό που έχει πάντα ως default επιλογή μόλις ενεργοποιείται το Mustang και αποτελεί τον ενδιάμεσο κρίκο των άλλων προφίλ. Σχετικά σπορτίφ, αρκετά οικονομικό και άνετο, μπορείς να κάνεις τα πάντα αν θες με αυτό. Αλλά το να επιλέξεις το Whisper ή το Untamed είναι πανεύκολο, οπότε εγώ αυτό έκανα ανάλογα με τις «ορέξεις».
Ζήλια
Η εξωτερική εμφάνιση του ηλεκτρικού Mustang είναι εντυπωσιακή χωρίς να είναι κραυγαλέα. Όλοι το κοιτάνε και σχεδόν όλοι με ρωτούσαν γι΄ αυτό, ενώ όλοι οι γνωστοί μου ζήτησαν να τους πάω μια βόλτα! Στην κίνηση έβλεπα τους οδηγούς άλλων SUV να το κοιτάνε για ώρα. Το θέμα είναι ότι όλοι ζήλευαν χωρίς καν να ξέρουν πόσο κάλο είναι σε καθημερινή χρήση, πως τα σχεδόν 500lt συνολικού χώρου αποσκευών βολεύουν για κάθε είδος ταξιδιού, πόσο ικανό είναι σε δρόμους με στροφές και πόσο αγχολυτική είναι η τεράστια αυτονομία του. Ίσως το Mach-E RWD Extender Range να είναι το πιο ισορροπημένο των ηλεκτρικών Mustang, η πιο λογική επιλογή. Και τα €53.988 που πρέπει να εκταμιεύσεις (μαζί με το όφελος του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά..) για να το αποκτήσεις κάνουν αυτή την επιλογή ακόμη λογικότερη.
https://ad.doubleclick.net/ddm/trackclk/N9166.1868620.POWERMAG.GR/B27443806.332873675;dc_trk_aid=524867850;dc_trk_cid=168967412;dc_lat=;dc_rdid=;tag_for_child_directed_treatment=;tfua=;ltd=
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Μια μεγάλη διάκριση για το Nissan Versa, από την Διαμερικανική Ομοσπονδία Δημοσιογράφων Αυτοκινήτου, στη Λατινική Αμερική