FUNNY CAR 1.300PS
Από όλες τις κατασκευές που τρέχουν στους αγώνες dragster, τα πιο τρομακτικά στην οδήγηση σίγουρα είναι τα Funny Cars. Βρίσκεσαι κλεισμένος μέσα τους, βλέποντας ελάχιστα πράγματα και το μόνο που νιώθεις είναι ατελείωτη επιτάχυνση. Aν σκεφτείς ότι κάθεσαι πάνω στο διαφορικό, ανάμεσα στα πόδια σου βρίσκεται ο κεντρικός άξονας, ακριβώς μπροστά σου το κιβώτιο ταχυτήτων και μερικά εκατοστά πιο μπροστά ο κινητήρας, μόνο με διαμονή στην Κόλαση θα μπορούσε να παρομοιαστεί η κατάσταση στην οποία βρίσκεσαι. Κάτι τέτοιο ζει σε κάθε πέρασμα ο Τάκης Δουζένης, ο μουρλός που κρύβεται κάτω από το πολυεστερικό καπάκι του μαύρου Funny Car που έχει κάνει αισθητή την παρουσία του τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα!
Τόσο αστείο?
Τα πρώτα Funny Cars έκαναν την εμφάνισή τους στην Αμερική, στα μέσα της δεκαετίας του '60. Πήραν την ονομασία τους λόγω της περίεργης (funny εκτός από αστείο, σημαίνει και περίεργο) εμφάνισης που είχαν, επειδή είχανε μετατοπισμένους προς τα εμπρός τους πίσω τροχούς, προκειμένου να έχουν μικρότερη μετατόπιση βάρους κατά την εκκίνηση. Από το 1974 και μετά, τα Funny Cars είναι ξεχωριστή κατηγορία του NHRA, μαζί με τα Top Fuel, τα Pro Stock και τα Pro Stock bikes, τα οποία αποτελούν τις επαγγελματικές κατηγορίες του Πρωταθλήματος. Τα Funny Cars έχουν δύο κατηγορίες, τα Fuel FC, τα οποία καίνε νιτρομεθάνιο και έχουν τους ίδιους κινητήρες με τα Top Fuel Dragsters και τα Top Alcohol FC, ή Top Methanol FC όπως ονομάζονται στην Ευρώπη, τα οποία χρησιμοποιούν σαν καύσιμο την μεθανόλη.
Anatomy!
Τα Funny Cars αποτελούνται από δύο κύρια μέρη, το μονοκόμματο chrome-molly σασί και το πολυεστερικό ή ανθρακονημάτινο καπάκι. Το καπάκι αυτό θυμίζει (στο περίπου) κάποιο εργοστασιακό αυτοκίνητο, ενώ εξυπηρετεί καθαρά αεροδυναμικούς σκοπούς. Επίσης, δίνει μία υποτυπώδη προστασία στον οδηγό, απομονώνοντάς τον από τον κινητήρα, μέσω ενός firewall. Πιο περίπλοκο ρόλο έχει το σασί, μιας και εκτός από το να φέρει τον κινητήρα, την μετάδοση και τον οδηγό, παίζει τον ρόλο της ανάρτησης, αλλά και του roll-cage. Ναι, τα Funny Cars, δεν έχουν αμορτισέρ, τον ρόλο των αμορτισέρ τον έχουν αναλάβει σε μεγάλο βαθμό τα λάστιχα, αλλά και το σασί. Μία άλλη περίεργη ιδιοτροπία, είναι η ασύμμετρη τοποθέτηση των εμπρός τροχών. Αυτό γίνεται για δύο λόγους, ο ένας έχει να κάνει με την στρέβλωση του σασί λόγω του κινητήρα και ο άλλος, που προκύπτει αναγκαστικά, έχει να κάνει με το νόμιμο κλέψιμο στο φανάρι! Την ώρα της εκκίνησης, ο οδηγός όπως είναι αναμενόμενο πατάει τέρμα το γκάζι. Εκείνη ακριβώς την στιγμή, ο κινητήρας περιστρέφεται λόγω της ροπής και κατ' επέκταση στρεβλώνει το σασί. Όταν στρεβλώνει το σασί, ο εμπρός δεξής τροχός σηκώνεται πρώτος στον αέρα και για να υπάρχει -έστω- ένας υποτυπώδης έλεγχος του αυτοκινήτου, ο αριστερός που βρίσκεται λίγο πιο πίσω, έχει επαφή με το έδαφος. Βέβαια σε τέτοιες κατασκευές, οι τροχοί κατευθύνουν το όχημα κυρίως λόγω της αεροδυναμικής και όχι λόγω της πρόσφυσης. Φανταστείτε δηλαδή τον τροχό, σαν ένα πηδάλιο ελέγχου. Στα Funny Cars αυτό το φαινόμενο δεν είναι τόσο έντονο, όσο στα ανοιχτού τύπου dragster, όμως έχει παραμείνει αυτή η διάταξη. Το όφελος που προκύπτει, έχει να κάνει με το σπάσιμο της ακτίνας του guard στα χρονόμετρα. Όταν ο μπροστινός τροχός κλειδώνει στα φωτοκύτταρα, έχοντας σπάσει τις δέσμες του Pre-Stage και Stage, ο οδηγός ξεκινάει μόλις ανάψει το πράσινο και το χρονόμετρο ξεκινάει όταν σπάσει την δέσμη του guard, που βρίσκεται 33 εκατοστά πιο μπροστά από την δέσμη του Stage. Το πλεονέκτημα εδώ είναι πως ο οδηγός μπορεί να ξεκινήσει να τσουλάει πριν ανάψει το πράσινο, μιας και ο τροχός που βρίσκεται λίγο πιο πίσω, δεν θα αφήσει τα φωτοκύτταρα του Stage να τον βγάλουν άκυρο!
BackinBlack!
Αφού σας έκανα το κεφάλι λίγο κουδούνι, ετοιμαστείτε για παρακάτω! Ο Keith Black, ήταν ένας Αμερικάνος από την Καλιφόρνια, που κατασκεύαζε υψηλών επιδόσεων κινητήρες για Top Fuels, Funny Cars και γενικά για V8 dragsters. Ξεκίνησε την καριέρα του στα μέσα της δεκαετίας του '40, κατασκευάζοντας κινητήρες για αγωνιστικά σκάφη, γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία και σύντομα άνοιξε την δική του εταιρεία, κερδίζοντας παράλληλα πρωταθλήματα και διακρίσεις. Γρήγορα οι ομάδες των dragsterάδων έμαθαν για τον Keith Black και άρχισαν να του παραγγέλνουν κινητήρες για τα Top Fuel τους. Πολύ σύντομα έφτασε τις 250 νίκες σε αγώνες dragster, πράγμα που τον έκανε ιδιαίτερα διάσημο και τους κινητήρες του, τους καλύτερους στο είδος. Αυτή η παράδοση συνεχίζεται μέχρι σήμερα από την εταιρεία του, που κατασκευάζει κατά παραγγελία ότι κινητήρα V8 θέλει ο κάθε αγωνιζόμενος.
HotRod!
Γιατί σας τα είπα όλα αυτά? Γιατί ο κινητήρας που έχει ο Τάκης στο Funny Car, είναι ένας αυθεντικός Keith Black, κατασκευασμένος και δεμένος στην Αμερική. Όλα του τα σωθικά είναι Keith Black, από τα πιστόνια των 114,3mm, μέχρι τον στρόφαλο, τις μπιέλες, το μπλοκ, τα πάντα. Ο κινητήρας βασίζεται στον Hemi8, έχει δηλαδή ημισφαιρικούς θαλάμους καύσης, ενώ τα πιστόνια έχουν επίπεδες κεφαλές μιας και προορίζονται για υπερτροφοδοτούμενο σύνολο. Ως γνήσιος αμερικάνικος V8, έχει έναν εκκεντροφόρο στο κέντρο του V, ο οποίος κινεί μέσω αλουμινένιων ωστήριων ράβδων τα κοκοράκια που ανοιγοκλείνουν τις δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο. Αυτή η μη-εξέλιξη των κινητήρων, οφείλεται στον NHRA, μιας και οι κανονισμοί περιορίζουν τα κυβικά στις 500c.u.i., την ύπαρξη ενός εκκεντροφόρου και στις δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο. Έχετε στο μυαλό σας πως ένα Top Fuel με επικεφαλής εκκεντροφόρους και τέσσερις βαλβίδες στον κύλινδρο θα ήταν θαύμα αν κατάφερνε να βγάλει τα πρώτα 100 μέτρα στο strip χωρίς να ανατιναχτεί, για αυτό και οι κινητήρες έχουν μείνει στην δεκαετία του '50! Επειδή ο Τάκης όμως δεν τρέχει σε πρωτάθλημα του NHRA, o κινητήρας του φτάνει τις 540c.u.i., δηλαδή τα 8.849cc! Παρόμοιοι σε μέγεθος κινητήρες, χρησιμοποιούνται στα Pro Mod Outlaws, παρέα με κάτι θηριώδη turbo, αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία.
Η υπερτροφοδότηση στα Funny Cars γίνεται, σύμφωνα πάντα με τους κανονισμούς, με κομπρέσορες τύπου Roots και στην προκείμενη περίπτωση, πάνω από την πολλαπλή εισαγωγής της Jegs, πατάει ένας Littlefield ML871. Υπάρχει πρόβλεψη και έτοιμο κιτ (ήδη αγορασμένο από τον Τάκη) ψεκασμού nitro, το οποίο αποτελείται από οκτώ μπεκ που θα δίνουν άλλα 600Ps στην εκκίνηση. Ενημερωτικά, ο κινητήρας του Τάκη, στο 0,5bar αποδίδει 1.300Ps, ενώ στο 0,7bar, 1.800Ps. Για την ώρα η πίεση που δουλεύει είναι στο 0,5bar και με αυτή έχει κάνει 8,014sec με ταχύτητα εξόδου στα 277,99km/h, ενώ το καλύτερό του 18άρι είναι στα 1,109sec, το καλύτερό του 200άρι στα 5,149sec και η καλύτερη ταχύτητα εξόδου στα 200 μέτρα, είναι στα 221,13km/h.
Αλλαξ' ο κολιές!
Το Funny Car αυτό, πριν έρθει στην Ελλάδα, ξεκίνησε την καριέρα του στο Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα. Το σασί είναι κατασκευασμένο το 1995 από την Uyehara Race Cars, μία από τις καλύτερες εταιρείες κατασκευής αμαξωμάτων dragster και ο πρώτος του ιδιοκτήτης, ο Peter Kruse είχε πάρει δύο Πρωταθλήματα στην κατηγορία Top Methanol Funny Car, μεταξύ 1996 και 2000. Επόμενος ιδιοκτήτης, ήταν ο Marcus Martin, ο οποίος το κράτησε μέχρι και το 2005, κάνοντας λίγους αγώνες, χρησιμοποιώντας έναν κινητήρα των 454c.u.i. με καύσιμο απλή αγωνιστική βενζίνη. Ο Τάκης έχει στην κατοχή του το Funny Car από το 2007, τότε είχε έναν κινητήρα υπερτροφοδοτούμενο με blower, των 572c.u.i., βασισμένο στον BBC ή αλλιώς Big Block Chevy. Ο Τάκης έκανε τους πρώτους του αγώνες με αυτόν τον κινητήρα, αλλά τώρα πλέον φοράει τον Keith Black που σας περιέγραψα πιο πάνω. Ο κινητήρας αυτός ήταν στο Open Chassis Dragster του Νίκου Σιδέρη, με το οποίο είχε τρέξει για τελευταία φορά στην Μεσσήνη. Ο Νίκος Σιδέρης είναι ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από τους Drag Warriors και οι Drag Warriors είναι η ομάδα που κρύβεται πίσω από το Funny Car. Αυτοί έχουν αναλάβει όλη την ετοιμασία του αυτοκινήτου, την συντήρηση και φυσικά την υποστήριξη στους αγώνες.
Εκκίνηση!
Ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα που μπορεί να κάνει κανείς, είναι να δοκιμάσει να τρέξει με ένα Funny Car. Ο Τάκης για παράδειγμα, πριν μπει στο αυτοκίνητο πρέπει να φορέσει την φόρμα της Simson, μαζί με τα αντίστοιχα γάντια, παπούτσια, κάλτσες και φυσικά μπαλακλάβα και κράνος και στη συνέχεια να στριμωχτεί στην θέση που βρίσκεται μεταξύ του διαφορικού της Strange και του κιβωτίου ταχυτήτων Powerglide TSR. Το συγκεκριμένο διαφορικό αντέχει μέχρι και 6.000Ps, όσα περίπου αποδίδει ένας κινητήρας μεθανόλης. Αφού ο μηχανικός τον βοηθήσει να βάλει μπρος το θηρίο, κλείνει το ανθρακονημάτινο καπάκι και ο Τάκης προσπαθεί να ευθυγραμμιστεί με τον διάδρομο για να ζεστάνει τα λάστιχά του. Περνάει πάνω από το νερό, πατάει τέρμα γκάζι και σε δέκατα του δευτερολέπτου τα Hoosier γεμίζουν με καπνούς την καμπίνα. Φρένο, άνοιγμα της θυρίδας διαφυγής για να φύγουν τα ντουμάνια και όπισθεν για την τελική ευθυγράμμιση, υπό τους ήχους και τους δυνατούς κραδασμούς του τεράστιου V8. Ο κινητήρας αυτός, όταν λειτουργεί στο ρελαντί είναι ικανός να σου κάνει το στομάχι κόμπο από τους κραδασμούς που μεταδίδει. Όταν πατήσεις μερικές κοφτές γκαζιές, νιώθεις το αμάξωμα να στρεβλώνει και ένα δυνατό τράβηγμα από τον κινητήρα, ενώ παράλληλα τα αυτιά σου είναι έτοιμα να στάξουν αίμα! Εδώ τώρα χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τον Νίκο, μιας και θα πρέπει να ευθυγραμμίσει στην εντέλεια το Funny Car με την ευθεία του διαδρόμου και παράλληλα να φροντίσει να πατήσουν οι πίσω τροχοί στο σημείο με την καλύτερη δυνατή πρόσφυση. Μόλις γίνει αυτό, ο Τάκης αναλαμβάνει πλέον να κλειδώσει στην θέση Stage, ενεργοποιεί το transbrake και πατώντας τέρμα γκάζι, είναι έτοιμος για το πράσινο φως. Το transbrake αφήνει τον κινητήρα να ανεβάσει τις στροφές που έχει ρυθμιστεί, για παράδειγμα τις 4.000rpm και μπλοκάρει την πρώτη σχέση με την όπισθεν (!!!). Ο οδηγός κρατάει ένα κουμπί πατημένο, πιέζοντας παράλληλα το πετάλι του γκαζιού στο τέρμα του. Όταν αφήσει το κουμπί, το Funny Car ξεκινάει κάνοντας την καλύτερη δυνατή εκκίνηση. Αν σκεφτείτε πως ο Τάκης δεν βλέπει τον δρόμο, μιας και το τεράστιο blower του κρύβει την θέα, το να κρατηθεί στην ευθεία είναι μία τρομακτική εμπειρία! Στα 400 μέτρα, αφήνει το γκάζι και τραβάει τους δύο μοχλούς από τα αλεξίπτωτα, εκείνη την ώρα νιώθεις τρελή πίεση από την αρνητική επιτάχυνση και ησυχάζεις όταν πλέον ακινητοποιηθείς και σβήσει ο κινητήρας.
Επόμενος στόχος!
Επόμενος στόχος του Τάκη είναι να σπάσει το 8άρι και να μπει στα 7sec, έχοντας δίπλα του τον Νίκο Σιδέρη και τους Drag Warriors, την ANEK και την Superfast, καθώς επίσης και τα καύσιμα VP Racing Fuels του Βαγγέλη Πασπαλά. Eίναι σίγουρος πως θα τα καταφέρει. Εμείς φυσικά του ευχόμαστε ότι καλύτερο!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Έρχεται στην Ελλάδα η Plug-in Hybrid BMW X1 xDrive25e με 220 ίππους, κατανάλωση 1,7lt/100km και τιμή βασικής έκδοσης τα €46.300.