HONDA CIVIC 2012
Βρίσκομαι -καθυστερημένος- στο Στρατιωτικό Αεροδρόμιο της Τανάγρας και το νέο Honda Civic ποζάρει αυτάρεσκα δίπλα σε ένα Mirage 2000-5, παραδόξως χωρίς να δείχνει παράταιρο. Όχι τυχαία, καθώς οι σχεδιαστές της Honda δουλεύοντας πάνω στην επόμενη γενιά Civic, εμπνεύστηκαν από τις γραμμές ενός σύγχρονου αεροπλάνου, όπου τα φτερά ενσωματώνονται στην άτρακτο. Να γιατί στην Τανάγρα λοιπόν!
Η δουλειά που είχε αναλάβει ο Mitsuru Kariya και η ομάδα του, η σχεδίαση και η εξέλιξη δηλαδή του Civic επόμενης γενιάς, δεν ήταν και τόσο εύκολη. Το προηγούμενο Civic ήταν ήδη ένα ριζοσπαστικό σχεδιαστικά μοντέλο, που ακόμη και σήμερα, έξι χρόνια μετά την εμφάνισή του, μόνο παλιό δεν δείχνει. Και από απόδοση; Να θυμίσω ότι μιλάμε για το αυτοκίνητο που ανακηρύχτηκε «Power Car 2007» στην κατηγορία «Αυτοκίνητο Παραγωγής» και θυμάστε φαντάζομαι τι σημαίνει «Power Car», έτσι; Πρόκειται για την δυσκολότερη ομαδική δοκιμή αυτοκινήτων, βελτιωμένων και μη, που διοργανώθηκε ποτέ στην Ελλάδα, ίσως και στην Ευρώπη. Οπότε είναι φανερό πόσο δύσκολο task είχε αναλάβει ο mr. Kariya και η παρέα του. Δεν είναι τυχαίο ότι δούλευαν τέσσερα χρόνια. Και είναι μάλλον λογικό που οπτικά το νέο Civic θυμίζει αρκετά το προηγούμενο μοντέλο. Τουλάχιστον στην αρχή. Μόλις το μάτι επιμείνει, θα διακρίνει μια πληθώρα αλλαγών και ακόμη δεν έχουμε ασχοληθεί με τα μηχανικά μέρη. Το νέο Civic είναι πραγματικά «νέο», καθώς πρακτικά έχει ελάχιστα κοινά εξαρτήματα με το προηγούμενο μοντέλο.
Λεπτομέρειες που κάνουν την διαφορά
Η αρχική ομοιότητα με το προηγούμενο μοντέλο δεν είναι τυχαία. Αν αναλογιστούμε ότι τα Civic των 7 πρώτων γενιών μόνο μοντέρνα και φουτουριστικά δεν ήταν, η πραγματική επανάσταση ήρθε στο Civic 8ης γενιάς του 2006, δηλαδή ακριβώς στο απερχόμενο μοντέλο. Οπότε, οποιαδήποτε προσπάθεια προς μια διαφορετική κατεύθυνση θα ήταν από κρίμα έως επικίνδυνη. Οι σχεδιαστές λοιπόν, έπρεπε να διατηρήσουν τις βασικές γραμμές του προηγούμενου Civic και προφανώς τα κατάφεραν... Το νέο Civic έχει ελαφρώς διαφορετικές και πιο σπορτίφ διαστάσεις, όντας χαμηλότερο κατά 20mm και φαρδύτερο κατά 10mm. Μια έξυπνη λύση που ενσωματώθηκε στο πεντάθυρο μοντέλο, είναι το «κρύψιμο» των πίσω θυρών, με ακμές που ενσωματώνονται στις αεροδυναμικές γραμμές του αμαξώματος και κρυφά χερούλια. Η ιδέα βέβαια δεν είναι καινούργια, την έχουμε δει ήδη στην Giulietta και φυσικά στο προηγούμενο Civic, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι και επιτυχημένη.
Άλλη λεπτομέρεια που κάνει διαφορά, είναι τα πίσω φώτα. Είναι ψηλότερα από του προηγούμενου Civic, για να είναι πιο ορατά από πίσω και εξέχουν έντονα προς τα έξω, ώστε, σε συνδυασμό με το κεντρικό οριζόντιο φωτιστικό σώμα, να παίζουν ταυτόχρονα και τον ρόλο της αεροτομής. Γενικά, έχει δοθεί μεγάλη σημασία στην αεροδυναμική του αυτοκινήτου, κάτι λογικό το 2012. Σύμφωνα με τον σχεδιαστή Mitsuru Kariya: "Η αεροδυναμική έχει μόνο πλεονεκτήματα ... βελτιώνοντας την αεροδυναμική, βελτιώνονται η κατανάλωση καυσίμου, οι επιδόσεις, η δυναμική απόδοση και ούτω καθεξής." Έτσι, για να ομαλοποιηθεί η ροή του αέρα στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου, ένα σημείο-κλειδί για καλό Cd, υπάρχει ένα μεγάλο κάλυμμα, από τον εμπρός προφυλακτήρα μέχρι τον πίσω. Ειδικά στο μοντέλο diesel, υπάρχει πρόσθετη εισαγωγή με ενεργή γρίλια στο εμπρός μέρος, η οποία ανοίγει ή κλείνει ανάλογα με τη θερμοκρασία στο κύκλωμα ψύξης του κινητήρα, την ταχύτητα και την θερμοκρασία του περιβάλλοντος αέρα . Χάρις στην μαγική γρίλια, το diesel Honda Civic έχει και την καλύτερη αεροδυναμική, καλύτερη κατά 12,6% σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο όσον αφορά το CdA.
Δυναμικά χαρακτηριστικά
Η εξέλιξη του νέου Civic έγινε με το μάτι στην Ευρώπη. Οι Ευρωπαϊκοί δρόμοι είναι πολύ πιο απαιτητικοί από αυτούς της Ιαπωνίας, οπότε το νέο Civic έγραψε αμέτρητα χιλιόμετρα δοκιμών στην ήπειρό μας, περισσότερα από οποιοδήποτε προηγούμενο μοντέλο. Βασική απαίτηση ήταν ο χαμηλός θόρυβος και η άνεση στην καμπίνα -ένα από τα λιγότερο δυνατά σημεία του προηγούμενου Civic- και η σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες. Η πίσω ανάρτηση παραμένει με ημιάκαμπτο άξονα, αλλά τώρα έχει υδραυλικά σινεμπλόκ που φιλτράρουν καλύτερα τους κραδασμούς και τον θόρυβο από τον δρόμο. Το υποπλαίσιο είναι ενισχυμένο και οι υστερούντες βραχίονες έχουν μεγαλύτερη διατομή. Συνολικά, η πίσω ανάρτηση έχει μεγαλύτερη ακαμψία από το κορυφαίο Type-R της προηγούμενης γενιάς. Έξυπνη λεπτομέρεια στην αρχιτεκτονική της πίσω ανάρτησης, είναι τα ελατήρια με αντίστροφη περιέλιξη, τα οποία ασκούν αντίθετες τάσεις στην ανάρτηση κατά την διάρκεια του φρεναρίσματος, βελτιώνοντας την ευστάθεια.
Οι αλλαγές στην εμπρός ανάρτηση έχουν επικεντρωθεί στο πιο άμεσο σύστημα διεύθυνσης και σε μικρές αλλαγές στην γεωμετρία με στόχο την καλύτερη αίσθηση στο τιμόνι. Η κρεμαγιέρα έχει μικρότερη σχέση υποπολλαπλασιασμού , οπότε το τιμόνι χρειάζεται ελαφρώς λιγότερες στροφές από τέρμα σε τέρμα (2,47 στροφές από 2,65 για την έκδοση με ζάντες 17 ιντσών). Το EPS (Electric Power Steering) έχει διαφορετική χαρτογράφηση για πιο άμεση και γραμμική αίσθηση στο τιμόνι. Η βασική αρχιτεκτονική της εμπρός ανάρτησης παραμένει, με γόνατα McPherson και διαφορετική ρύθμιση των αποσβέσεων στα αμορτισέρ.
Κινητήρες - κιβώτιο
Το νέο Civic διατίθεται με τρεις διαφορετικούς κινητήρες, δύο βενζινοκινητήρες 1.4 και 1.8 και έναν diesel 2.2lt. Ο πιο ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά είναι προφανώς ο 1.4, ο οποίος είναι 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, μ ε 1ΕΕΚ και σύστημα μεταβλητού χρονισμού i-VTEC, υποτετράγωνες διαστάσεις (διάμετρος x διαδρομή 73,0x80,0mm) που δίνουν ακριβή κυβισμό 1.339cc. Με άλλα λόγια είναι μάλλον 1.3... Με σχέση συμπίεσης 10,5:1 αποδίδει 100PS στις 6.000rpm και 12,9kgm στις 4.800rpm, επιδόσεις που δεν είναι και πολύ εντυπωσιακές, αλλά αυτό που σήμερα είναι σημαντικότερο είναι η κατανάλωση. Εδώ φτάνει στα 5,4lt/100km σε μικτό κύκλο και ναι, αυτή είναι εντυπωσιακή επίδοση. Βασικό ρόλο σε αυτή την χαμηλή κατανάλωση έχει το στάνταρ σύστημα Idle Stop, ενώ τον δικό του ρόλο έχει και το EcoAssist, οπτικό βοήθημα που είδαμε στα CR-Z και Jazz Hybrid σε προηγούμενα τεύχη. Συνοπτικά, το EcoAssist, μέσω του χρώματος φωτισμού του ταχύμετρου, παροτρύνει τον οδηγό να οδηγήσει σε ένα συγκεκριμένο -προφανώς οικονομικό- στυλ.
Συγκριτικά με τον 1.4, ο μεγαλύτερος 1.8 είναι παρόμοιας τεχνολογίας και αποδίδει 142PS στις 6.500rpm και 17,7kgm στις 4.300rpm. Έχει επίσης Idle Stop και EcoAssist και επιτυγχάνει εξίσου χαμηλή κατανάλωση που φτάνει τα 5,8lt/100km σε μικτό κύκλο.
Ο diesel 2.2 i-DTEC, λόγω κυβισμού, έχει μάλλον θεωρητικό ενδιαφέρον, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρόκειται για κινητήρα εξαιρετικών προδιαγραφών. Αρχικά δεν υπήρχε πρόθεση να εισαχθεί καν στην Ελλάδα, τελικά όμως θα το δούμε στα καταστήματα με στόχο κυρίως τους εταιρικές στόλους. Με άμεσο ψεκασμό common rail, και turbo μεταβλητής γεωμετρίας, αποδίδει 150PS στις 4.000rpm και καταναλώνει μόλις 4,2lt/100km. Όχι άσχημη περίπτωση για όποιον μπορεί να αντέξει φορολογικά ένα μοτέρ 2.2 λίτρων...
Όλοι οι κινητήρες διατίθενται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, το οποίο έχει διαφορετική κλιμάκωση και τελική μετάδοση ανάλογα με τον κινητήρα που συνοδεύει. Σε σχέση με την αντίστοιχη μονάδα του προηγούμενου μοντέλου, η τελική μετάδοση, αλλά και η 5η και η 6η σχέση είναι γενικά μακρύτερες, ώστε να μειωθεί ο θόρυβος στις υψηλές ταχύτητες και να βελτιωθεί η κατανάλωση. Το κιβώτιο συνεργάζεται με το Idle Stop και ο ξηρός συμπλέκτης είναι σχεδιασμένος ειδικά για ομαλή εκκίνηση, ώστε να αποφευχθούν τα παράπονα που συνοδεύουν τα συστήματα start-stop του ανταγωνισμού. Για τον κινητήρα 1.8 διατίθεται επιπλέον και αυτόματο κιβώτιο 5 σχέσεων με υδραυλικό μετατροπέα και αποκλειστικό στόχο την απλή και ομαλή οδήγηση.
Υψηλός εξοπλισμός και ασφάλεια
Το νέο Civic είναι εμφανώς και συνολικά βελτιωμένο σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο και μάλιστα ακριβώς στα σημεία που δεν διακρίνονταν, όπως η άνεση και τα επίπεδα θορύβου. Με βασικό του όπλο το υψηλό επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει στάνταρ το Hill Start Assist και το EcoAssist, διατίθεται σε αρκετά ελκυστική τιμή που ξεκινά από 16.800β¬. Στον προαιρετικό εξοπλισμό συμπεριλαμβάνονται αρκετά ηλεκτρονικά βοηθήματα ασφαλείας, όπως η οθόνη πολλαπλών πληροφοριών i-MID, το αυτόματο σύστημα υποστήριξης μεγάλης σκάλας φώτων, το Adaptive Cruise Control (ACC), το Collision Migration Braking System (CMBS) και το Variable Speed Limiter. To τι κάνει ακριβώς στο δρόμο, με νέα ανάρτηση και πλαίσιο και τον κινητήρα των 100PS που έχει να τραβήξει 1.181 κιλά, μένει να το δούμε σε μια κανονική δοκιμή με το VBOX III σε πλήρη χρήση. Λίγη υπομονή...
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Tesla παρέδωσε τα πρώτα της Semi στην Pepsi την 1η Δεκεμβρίου και ένα από αυτά φωτογραφήθηκε πρόσφατα να ρυμουλκείται.