Honda Civic EP3 Type R Turbo 458Ps

Honda Civic EP3 Type R Turbo 458Ps

Σε σημείο που να μας κάνουν και πλάκα οι ιδιοκτήτες τους, όπως μου έκανε ο Πάνος, λέγοντας την ατάκα όταν τον ρώτησα για το setup του αυτοκινήτου «με το μαμά turbo» και στιγμιαία κόλλησα. Αλλά ο χαβαλές έχει τεράστια δόση αλήθειας. Μιλάμε για ένα εξελιγμένο ατμοσφαιρικά μοτέρ, που ήρθε και έκατσε δίπλα του μια Garrett, έμεινε με τα εργοστασιακά εντόσθια και όμως ξεπερνάει πανεύκολα τα 450Ps, χτυπώντας σχεδόν 9άρες. Και το κυριότερο; Χωρίς να θυσιάσει την καθημερινή του λειτουργία. Πραγματικά είναι λες και βγήκε απ’ το εργοστάσιο τουρμπάτο και απλά του δώσανε παραπάνω πίεση στο.... μαμά turbo!

 

«Συγγενικά» εντόσθια

Δεν είναι ακριβώς μαμά τα πιστόνια, είναι τα εργοστασιακά απ' το επόμενο Civic Type R, από την JDM όμως έκδοση (που λέγεται FD2). Βάζοντάς τα στον K20A2 του EP3, ανεβάζουν τη συμπίεση από το 11,0:1 στο 11,7-11,8:1 και βελτιώνουν την απόδοση και λειτουργία του ήδη άριστου μοτέρ. Επάνω τους έχουν τα γράμματα RRC, οπότε αν ξανακούσεις αυτόν τον κωδικό, να ξέρεις ότι είναι μια ατμοσφαιρική, αλλά εργοστασιακού επιπέδου αναβάθμιση. Οι μπιέλες δεν πειράχτηκαν καθόλου. Αλλαγές έγιναν στους εκκεντροφόρους, με τον εισαγωγής να είναι και αυτός από Civic Type R FD2, ενώ ο εξαγωγής έρχεται από Κ24! Τα ελατήρια βαλβίδων είναι από S2000, ενώ για να μπορέσει να αναπνεύσει άνετα ο κινητήρας, μπήκε η μεγαλύτερη RBC πολλαπλή εισαγωγής από Honda Accord Euro R (CL), με ροϊκή εξέλιξη, με πεταλούδα γκαζιού να είναι μια γενναία 70άρα. Φαίνονται κάπως περίεργες αυτές οι αλλαγές; Είναι, γιατί ο συγκεκριμένος Κ20Α2 αρχικά ήταν βελτιωμένος ατμοσφαιρικά (250+Ps), μέχρι που ο Πάνος αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα της υπερτροφοδότησης. Και τι μετατροπές έγιναν για να αλλάξει χαρακτήρα το μοτέρ, από ατμοσφαιρικό σε turbάτο και να αντέξει τα αρκετά μεγαλύτερα φορτία; Ο Μιχάλης Δουλτσίνος της Doultsinos Improvement ξέρει καλά τι πρέπει να κάνει. Απλά ρίξανε τη συμπίεση στο 11,4:1, με μία φλάντζα της Cometic, μπήκε νέα εξάτμιση, μπεκ, αντλία βενζίνης και ένα intercooler...αυτά μόνο! Άμα ξέρεις τι κάνεις....Τι μοτερούκλα είναι ρε γαμώτο αυτός ο K20A2!

Όνομα εγγύηση

Garrett! Η GTX3076R Gen1 με A/R εξαγωγής 0,83 είναι ό,τι πρέπει για όταν σκοπεύεις να βγάλεις κοντά στην πεντακοσάρα άλογα, αλλά για να μπορέσει να δουλέψει σωστά χρειάζεται ορισμένα turboπραγματάκια. Χταπόδι και downpipe είναι στα 80mm διάμετρο, ενώ από εκεί και πίσω γίνεται 76άρα. Όλη η εξάτμιση είναι χειροποίητη και φτιαγμένη απ' την Haris Exhaust. Επάνω της κάθεται και η 44άρα εξωτερική wastegate MV-R της TiAL. Αυτό είναι για τα καυσαέρια, για τα «εισερχόμενα» έχουμε διάφορες σωληνώσεις και μεγάλο intercooler, πάλι της Haris Exhaust, με κολάρα σιλικόνης της Samco και μία σκάστρα της Turbosmart. Για το επιπλέον καύσιμο που χρειάζεται για να βγουν τα extra άλογα μπήκε μία τρόμπα 320lt/h της AEM, ενώ τα μπεκ της Siemens είναι μεγαλύτερα, με παροχή 870cc/min.

Ο εγκέφαλος K-Pro 4 της Hondata κανονίζει ώστε τα πάντα να δουλεύουν σωστά, τη ρύθμιση του οποίου ανέλαβε ο Κουραμπάς Ιωάννης, ο γνωστός EF9 tuned. Στο 0,8bar έβγαλε 458Ps στις 8.093rpm και 42,3kgm ροπής στις 6.414rpm.

The rest of the car

Τα ξανάπαμε, ο K20A2 είναι μοτερούκλα. Όμως και η καρότσα του EP3 είναι απ' τις κορυφαίες στα προσθιοκίνητα και μπορεί να βγάλει πολλά γούστα. Σε τέρμα μαμά μορφή, λόγω του ατμοσφαιρικού του χαρακτήρα, το EP3 Type R είχε σχετικά κοντές σχέσεις. Στo συγκεκριμένο, πριν γίνει τουρμπάτο, είχαν γίνει και εδώ κάποιες αλλαγές για να δουλέψει σωστά, είχε μπει 4,4 κορωνοπήνιο και κοντύτερες 4η-5η-6η από ιαπωνικό μοντέλο. Όσο ήταν με περίπου 250Ps και τη μισή ροπή, αυτό ταίριαζε στο Hondάκι για να μένει συνεχώς στο σωστό φάσμα και να είναι υψηλός ο ρυθμός επιτάχυνσης. Με 40+kg ροπή δεν το χρειάζεται τόσο, όμως δείχνει και είναι ζωντανό ακόμη και όταν τα χιλιόμετρα γίνουν πολλά. Και το να μαζέψει πολλά χιλιόμετρα του είναι πλέον πανεύκολο, ευτυχώς όμως είναι πανεύκολο και να τα κρατάει χωρίς να σε τρομάζει, αφού η coilover ανάρτηση της BC Racing, τα ψαλίδια της Skunk2 και οι καμπερόβιδες της Hardrace βοηθούν στο να έχεις πάντα τον έλεγχο. Αν τώρα δεις κάτι που σε τρομάζει, πατάς δυνατά το μεσαίο πεντάλ και τα χιλιόμετρα πέφτουν ακαριαία, αφού τα μπροστά τετραπίστονα της Brembo κάνουν εκπληκτική δουλειά. Ναι, το όμορφο full black Civic με τo carbon καπό και πορτμπαγκάζ της Seibon είναι full ολοκληρωμένο και full διασκεδαστικό.  

 

Πόσο διασκεδαστικό;

Πρώτα ο Πάνος ζέστανε με ένα γρήγορο burnout τα 225/45 NS-2R της Nankang. Στήνεται αμέσως στην ευθεία να μην κρυώσουν τα λάστιχα και κουμπώνει πρώτη. Σηκώνει περίπου 3.800rpm και αφήνει τον συμπλέκτη. Κλείνει ο εξάφτερος της ACT, περνάει η δύναμη στους τροχούς, την μοιράζει το μπλοκέ (από γιαπωνέζικο Type R) για να βρει πρόσφυση και ....αρχίζει το σπινιάρισμα! Τι να κάνουν τα κακόμοιρα 225 όταν τρώνε 40+kgm ροπής; Γρήγορη αλλαγή σε 2α στις 8.500rpm (κόφτης στις 8800rpm!), ξανά έντονο σπινιάρισμα, αλλά τώρα ανεβάζει δυνατά. Στα 101,44km/h έρχεται το κάρφωμα 3ης και ξανά σπινιάρισμα! Για το τετρακοσάρι χρειάστηκε 13 ξερό, με ταχύτητα εξόδου 193,72km/h και με 5η στο κιβώτιο! Tο 0-100km/h χρειάστηκε 5,22sec, χάρη στα μεγαλύτερα ζαντολάστιχα αυξήθηκε λίγο η διάμετρος του τροχού και πέρασε την αλλαγή 2α-3η στο φάσμα άνω των 100km/h! Κάτι που βγήκε σε κακό για το 100-200km/h, αφού έκανε 8,05s με 3 αλλαγές, η πρώτη στα 101,44km/h! Πραγματικά μιλώντας, το Civic Type R του Πάνου είναι στο club των 7άριων. Πάντως πρέπει να παραδεχτώ την Nankang για τα NS-2R. Είχανε πολύ δύσκολο έργο και όμως το πάλεψαν σκληρά, για το 18άμετρο έκανε μόνο 2,54sec (49,22km/h).

ONLY TURBO!

Αυτό φωνάζει ο ιδιοκτήτης του μαύρου Type R κάθε φορά που μιλάμε και καλά κάνει, αφού αυτό γουστάρει. Έχει ένα πολύ όμορφο Civic, σωστά βελτιωμένο, που του χαρίζει χαμόγελα. Κι εγώ θα χαμογελούσα αν έβγαινα να διασκεδάσω με τον K20A2 να δουλεύει σχεδόν 9άρες και να γράφει όλη την 2α. Με αξιοπιστία Honda...Ρε, τι μοτερούκλα είναι αυτός ο K20A2!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος σε σειρά, μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 2 βαλβίδες/κύλινδρο

Κυβισμός: 1.998cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 86mm x 86mm

Turbo GTX3076R Gen1 της Garrett

Έμβολα από Honda Civic Type R FD2

Πολλαπλή εισαγωγής από Honda Accord Euro R (CL) με ροϊκή εξέλιξη

Πεταλούδα γκαζιού 70mm

Ελατήρια βαλβίδων από Honda S2000

Εκκεντροφόρος εισαγωγής από Civic Type R FD2 και εξαγωγής από Κ24

Φλάντζα κεφαλής της Cometic

Πολλαπλή εξαγωγής και downpipe 80mm. Υπόλοιπη custom εξάτμιση 76mm της Haris Exhaust

Μπεκ Siemens Deka 870cc/min

Αντλία βενζίνης AEM 320lt/h

Σκάστρα της Turbosmart

Wastegate MV-R 44mm της TiAL

Front Mount intercοoler και σωληνώσεις της Haris Exhaust

Εγκέφαλος Hondata K-Pro 4

ECU Remap by EF9 Tuned

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Mπλοκέ από JDM Civic Type R FN2

4,4:1 κορωνοπήνιο και κοντύτερες σχέσεις 4η-5η-6η από ιαπωνικό μοντέλο

Συμπλέκτης εξάφτερος της ACT

ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Carbon καπό και πορτμπαγκάζ της Seibon

Επιλογέας της K-Tuned

Μπαρόμετρο και πυρόμετρο της Depo Racing

ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ

Τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός της Brembo

Ρυθμιζόμενη coilover ανάρτηση BR Series της BC Racing

Ψαλίδια της Skunk2

Καμπερόβιδες της Hardrace

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες 17in της BBS από Mitsubishi EVO IX

Ελαστικά NS-2R της Nankang 225/45

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 458,1/8.093

Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 42,3/6.414

Stage 3

Ποσοστό 129%

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η              SEC

0-60                 3,22

0-80                 4,25

0-100               5,22

0-120               6,71

0-140               7,86

0-160               9,5

0-180               11,14

0-200               13,76

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ         SEC    @        ΚΜ/Η

18        2,54     @       49,22

60        4,75     @       89,92

100      6,14     @       110,51

200      8,88     @       151,96

402      13,03   @       193,72

ΡΕΠΡΙΖ

ΚΜ/Η              SEC

60-120             3,43

60-160             6,22

60-200             14,23

100-200          8,05

 

Αρθρογράφος

 

Opel Maxx

Opel Maxx

 Ο πρώτος τρικύλινδρος εν σειρά κινητήρας (“Inline Triple”) της Opel έκανε το ντεμπούτο του πριν από 25 Χρόνια στο MAXX.