Impeller 187

Impeller 187

Υπάρχει πλέον γύρω μας μία διαχύτη ατμόσφαιρα, ακόμα και στους κύκλους των πραγματικά διαβασμένων γκαζοφίλ, ότι όλες οι νέες φοβερές τεχνολογίες τις έφεραν πρώτοι οι Γερμανοί, ότι αυτοί είναι οι μεγάλοι «εφευρέτες» του χώρου και ότι Ιταλοί-Γάλλοι-Ιάπωνες και λοιπές «συμμαχικές» δυνάμεις έχουν πετάξει λευκή πετσέτα, ακολουθώντας απλά το χωρό που σέρνουν τα VW-BMW-Daimler groups. Η πραγματικότητα είναι διαφορετική και σε μεγάλο βαθμό δείχνει δύο πράγματα: πρώτον ότι οι Γερμανοί ξέρουν πολύ καλύτερα να «πουλάνε» από πλευράς μάρκετιγκ μία νέα τεχνολογία ω σαν να ήταν δικιά τους ανακάλυψη (ενώ μπορεί να άργησαν και 20 χρόνια), τόσο καλά που ο κόσμος «ξεχνάει» ή δεν γνωρίζει καν τν πραγματικό πρωτοπόρο. Και δεύτερον είναι ειλικρινά τρομέρο από την άλλη πλευρά πως οι μη-Γερμανοί αντιθέτως δεν «πούλησαν» / εκμεταλλεύτηκαν εμπορικά ή δεν διεκδίκησαν την πατρότητα από μία πατέντα ή μία νέα τεχνολογία ενός μοντέλου τους.

Για να αποδώσουμε όμως πρώτα από όλα τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε τις σπουδαίες και αναμφισβήτητες ανακαλύψεις των Γερμανών στην αυτοκινητοβιομηνία. Και ξεκινάμε από το ....αυτοκίνητο καθαυτό! Είτε μας αρέσει είτε δεν μας αρέσει οι Γερμανοί ανακαλύψαν το αυτόκινητο με την κατάθερση της σχετικής πατέτας του Βenz το 1885. Το ίδιο γκρουπ (Daimler) είναι υπεύθυνο και για το πρώτο καρμπιρατέρ (1896), ενώ λίγο αργότερα (1899) και έναν αιώνα πριν το Prius, ο Πόρσε κυκλοφορούσε το πρώτο υβριδικό στην ιστορία (Lohner-Porsche Mixte). Το πρώτο υπερτροφοδοτούμενο (μηχανικός συμπιεστής) αυτοκίνητο βγήκε πριν χάσουμε τη Σμύρνη (Mercedes 6/25/40 hp του 1921), ενώ το πρώτο σασμάν με συγχρονιζέ βγήκε ενώ εμείς ακόμα επουλώναμε τις πληγές του εμφυλίου (1952 και Porsche 356). Όσο η Ελλάδα πάλευε να βγάλει κάθε ...6 μήνες πρωθυπουργό τη δεκαετία του ’60 οι Γερμανοί ανακαλύπταν τον Wankel παραγωγής (NSU Spider, 1964), ενώ όταν τελικά την διακυβέρνηση «αναλάβαν» τα τανκς, η VW προσέφερε στο κόσμο την πρώτη ηλεκτρονική «ψεκαστή» τροφοδοσία (Volkswagen Type 3 and Type 4, 1968). Στα «νεότερα» χρόνια, ένα χρόνο μετά τον τίμιο γίγαντα Αργύρη Καμπούρη η BMW μας έφερε τα ηλεκτρόγκαζα (στην 7άρα του1988), ενώ οι αιώνιοι αντίπαλοι τους από την Στουτγάρδη, παρουσιάσαν τον πρώτο 4βάλβιδο ντίζελ στην C-Class. Την χρονιά που ο γράφων εκίνησε τη καριέρα του στο POWER (2003!) η VW πρωτοφόρεσε στο Golf Mk.4 R32 το πρώτο DSG παραγωγής, ενώ το σωτήριον έτος 2013 η τελυταία S-Class ήταν το πρώτο αυτοκίνητο χωρίς ούτε ένα λαμπάκι πυρακτώσεως (μέσα ή έξω, όλα LED). Τέλος όπως είδαε και στα πρόσφατα Know How περί φαναριών, λιγότερο από ενα χρονο πριν από σήμερα, οι BMW-Audi μας έφεραν τα πρώτα Laser φώτα στα i8 και R8 αντίστοιχα. 

Δεδομένων λοιπόν των πολλών γερμανικών πρωτοποριών, ακόμα πιο ενδιαφέρον τώρα είναι να δούμε κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα μη γερμανικών πρωτοποριών, αφενώς για να συνειδητοποιήσουμε πόσο πολλές είναι αυτές, και αφετέρου το πόσο λάθος σε πολλές περιπτώσεις μαρκετίστικα αυτές διαχειρίστηκαν, καθιστώντας του Γερμανούς εντελώς τσάμπα μάγκες. Και ξεκινάμε από τους κλασικούς που ανακαλύψαν ένα κάρο ωραία πραγματάκια τις προηγούμενες δεκαετίες, αλλά που τις τελευταίες το ρίξαν στις γκόμενες και στα τρέντυ μουσάκια, τους αυτοκαταστροφικούς μπαγάσιδες, τους μακαρονάδες τους Ιταλούς. Ποιοι έβγαλαν πρώτοι από τα τέλη του 19ου κιόλας αιώνα μοτέρ με ξεχωριστή κεφαλή από το μπλοκ και επικεφαλείς βαλβίδες? Οι Ιταλοί (Miari & Giusti Triciclo Bernardi). Ποιοι φόρεσαν πρώτοι και τους τέσσερις τροχούς με φρένα, ξεπέρασαν πρώτοι τις 2 βαλβίδες ανά κυλινδρο και έβγαλαν το πρώτο αμάξωμα με αεροδυναμική? Οι Ιταλοί (Bugatti 1910, Bugatti 1912 και Alfa 1914 αντίστοιχα). Ποιοι βγάλανε πρώτοι αλουμινένια κεφαλή και V16 μοτέρ? Οι Ιταλοί της Fiat και της Maserati στα τέλη της δεκαετίας του ’20. Ποιο ήταν το μοντέλο που (ταυτόχρονα!) ήταν το πρώτο που είχε αλουμινένιο μπλοκ, μονοκόκ πλαίσιο, εμπρός ανεξάρτητη ανάρτηση και υδραυλικά αμορτισέρ και ελικοειδή ελατήρια? H Lancia Lambda του 1922! Η δεκαετία του ’30 έφερε μόνο τον Μουσολίνι στην Ιταλία? Όχι, έφερε και το πρώτο μπλοκέ διαφορικό στην Alfa Romeo 6C 2500 αλλά και την πρώτη εμπρός-πίσω ανεξάρτητη ανάρτηση στην Alfa Romeo 8C. Και ενώ χάσανε το πόλεμο, το 1948 οι Ιταλοί της Lancia (πόσο ασέβια είναι που, αν δεν το πήρατε χαμπάρι, η Lancia πρόσφατα «έκλεισε» εκτός Ιταλίας??) στην Ardea μας φέρανε το πρώτο 12-βολτο ηλεκτρικό σύστημα και το πρώτο 5άρι σασμάν. Λίγο μετά οι γείτονες μάθαν στο κόσμο τον κινητήρα V6 (1950, Lancia Aurelia) και στα ‘60s δείξαν τι σημαίνει ηλεκτρονική ανάφλεξη (1968, Fiat Dino) και αντιστρεπτικές (Lancia Fulvia Coupè, 1965). Την - από όλες τις απόψεις φοβερή - δεκαετία του ’80 οι Ιταλιάνοι κλείσανε σπίτια-στόματα με το πρώτο μοτέρ μεταβλητού χρονισμού εκκεντροφόρων (1980, Alfa Romeo Spider, κλάφτε Γιαπώνια), το πρώτο μοτέρ τούρμπο και μηχανικό κομπρεσσέρ μαζί  (1985, Lancia Delta S4, κλάφτε κάτοχοι Golf V GT), το πρώτο μοτέρ με twin turbo και επιπλέον πολυβάλβιδη κεφαλή (1981, Maserati Biturbo, κλάφτε Πορσάκιδες) και , έστω και σε πρωτότυπη μορφή, το πρώτο μοτέρ με 6-βάλβιδη κεφαλή (1985, Maserati Biturbo 2.0 L V6, κλάφτε 20V VAGίτες). Κερασάκι στη τούρτα των ‘80s το πρώτο άμεσου ψεκασμού πετρέλαιο, το Fiat Croma Turbo D i.d του 1987. Από την φόρα των ‘80s, ευνοήθηκαν και τα ΄90s: πρώτο τετρατούρμπινο μοτέρ αυτό της Bugatti EB110 το 1991 (για όσους νομίζανε ότι η Bugatti περίμενε την VW για να χώσει 4 τούρμπο στη Veyron δυο δεκαετίες μετά), πρώτο common rail diesel η Alfa Romeo 156 JTD το 1997 (που τώρα οι Γερμανοί το πουλάνε σαν κτήμα τους) και πρώτα πίσω φώτα LED αυτά της Maserati 3200GT το 1998 (που μας τα χει κάνει τώρα καρπούζια η Audi με τα LED). Και μετά τα ‘90s, σιωπή...Γιατί ρε παιδιά μας ρίχνετε στους Γερμανούς?!

Οι Ιάπωνες και αυτοί έχουν ρίξει σε πολλούς τομείς «τεχνολογικό ξύλο» στους Γερμανούς, αν και η αλήθεια είναι ότι ξεκινήσαν να το κάνουνε ...70 χρόνια μετά τους Ιταλούς: πρώτο 5-βάλβιδο μοτέρ παραγωγής (1989, Mitsubishi Dangan ZZ, ξανακλάφτε κάτοχοι VAG 1.8 20V), πρώτο ηλεκτρονικό VVT  (1987 Nissan 300ZR) και φυσικά πρώτο VVT με επιπλέον μεταβλητό βύθισμα πέραν του χρονισμού (1989, Honda B16A VTEC, κλάψτε Γερμανοί και Ιταλοί μαζί). Τα Γιαπώνια, παρόλο που δεν γουστάρουν καθόλου πετρελαίο όπως οι Γερμανοίμ εντούτοις βγάλανε και το πρώτο diesel μεταβλητού χρονισμού πριν λίγα χρονάκια (2010, Mitsubishi ASX). Και τώρα τρία παραδείγματα που δείχνουν τη δύναμη του μάρκετινγκ του Γερμανών ή αντίστοιχα την μετριοφροσύνη των σχιστομάτιδων: πρώτο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο με μεταβλητής γεωμετρίας τούρμπο ήταν όντως η 997 Turbo? Όχι, ήταν το Honda Legend Wing Turbo του 1988 (!!!). Πρώτο μοτέρ με ηλεκτρονικό άμεσο ψεκασμό βενζίνης ήταν τα διάφορα TFSI των τελευταίων 10-15 ετών? Όχι ήταν το Mitsubishi 4G93 το 1996. Και πρώτο αυτοκίνητο με αλουμινένιο μονοκόκ ήταν τα πολυδιαφημισμένα Audi A8-A2? Όχι ήταν το NSX από το 1990! Και ο κατάλογος συνεχίζετε και δεν τελειώνει: το πρώτο 5άρι αυτόματο δεν ήταν της Μερσεντές αλλά της Nissan από το 1989, τα 200SX/Silvia φοράνε αυτόματους καθαριστήρες με αισθητήρες βροχής από το 1984, η Nissan φοράει ηλεκτρονική ενεργητική τετραδιεύθυνση στο Skyline από το 1985 (και ήρθε η Πόρσε πέρσυ με την 991 να μας το παίξει μάγκας), ενώ η Mazda διέθετε GPS navi από το 1990 στο Eunos Cosmo! Για την γερμανική πλέον Lamborghini και τα σούπερ-ντούπερ κλαπέτα των εξατμίσεων της, να πούμε ότι η Mitsubishi τα φόραγε στο 3000GT από το 1991...

Ακόμα και οι Γάλλοι, που αφήσανε του Γερμανούς να πατήσουν Παρίσι μέσα σε μια βδομάδα, έχουν να τους κοκορευτούν στα δικά μας χωράφια: πρώτοι διπλοί εκκεντροφόροι επικεφαλής (1921, Ballot), πρώτο ντίζελ παραγωγής (Citroen Rosalie, 1935), πρώτη (περιορισμένης παραγωγής) 5-βάλβιση κεφαλή (1921, Peugeot Grand Prix, ξανά-ξανάκλάψτε οι 20VT) και φυσικά τα πρώτα λάστιχα με ...αέρα (1895, Peugeot-Michelin L'Eclair)

Σας εκπλιπαρώ, για προσωπικό συμφέρον, σταματήστε επιτέλους να κάνετε τους Γερμανούς τσάμπα μάγκες!!

Αρθρογράφος

 

Με 37 συμμετοχές ο φετινός Ιταλικός θεσμός F4 Championship Powered by Abarth

Με 37 συμμετοχές ο φετινός Ιταλικός θεσμός F4 Championship Powered by Abarth

Με 37 συμμετοχές, από 18 χώρες και 4 ηπείρους, στη σειρά εκκίνησης θα βρεθεί και η Ελληνική σημαία με τον Τζώρτζη Μαρκογίαννη της CRAM Motorsport.