Jaguar S-Type 3.4

Jaguar S-Type 3.4

Έχετε οδηγήσει ποτέ στη Βρετανία; Έχετε χαθεί ποτέ στα B-Roads της βρετανικής επαρχίας, περιτριγυρισμένοι από ατελείωτα καταπράσινα λιβάδια, πυκνά δέντρα που πολλές φορές σχηματίζουν «τούνελ» με τα κλαδιά τους πάνω από τους κατάμαυρους και γεμάτους υγρασία δρόμους; Εγώ το έχω κάνει αρκετές φορές και νιώθω τυχερός που έχω προσθέσει αυτή την εμπειρία στο βιογραφικό μου. Οκ, θα ένιωθα περισσότερο τυχερός αν οδηγούσα και το κατάλληλο όχημα και όχι κάποιο σύγχρονο «νοικιάρικο», αλλά δεν μπορούμε να τα έχουμε και όλα δικά μας, σωστά; Αν, λοιπόν, έκανα ξανά αυτό το ταξίδι πίσω από το τιμόνι ενός κλασσικού αυτοκινήτου, θα διάλεγα αυτή την Jaguar S-Type. Ξέρω ότι θα περιμένατε να σας πω ότι θα προτιμούσα μία 930 ή μια 964, αλλά όχι. Θέλω κάτι βρετανικό, κλασσικό και αριστοκρατικό και η Jaguar πρεσβεύει ακριβώς αυτά τα τρία. Το δέρμα και οι ξύλινες επενδύσεις κυριαρχούν στο άνετο εσωτερικό της, ενώ το τριάκτινο τιμόνι της, μαζί φυσικά με το στήσιμό της, δίνει έναν διακριτικό σπορ χαρακτήρα. Χρησιμοποιώντας ένα αυτοφερόμενο αμάξωμα, ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση, υδραυλικό τιμόνι, το οποίο μάλιστα είναι αρκετά γρήγορο και άμεσο, καθώς και έναν αρκετά ισχυρό για την εποχή του κινητήρα, συνδύαζε αρμονικά πολυτέλεια και σπορ επιδόσεις.

Πριν σαράντα χρόνια…

Τότε ήταν που εκδόθηκε η ελληνική άδεια κυκλοφορίας της συγκεκριμένης Jaguar S-Type. Το αυτοκίνητο είχε έρθει από την Αγγλία και ήταν χρυσαφί, με χειροκίνητο κιβώτιο και το τιμόνι ήταν τοποθετημένο -φυσικά- στα δεξιά. Ο πρώτος του ιδιοκτήτης την έβαψε σκούρο μπλε και το 1988, ο επόμενος ιδιοκτήτης άλλαξε το χειροκίνητο κιβώτιο με το αυθεντικό αυτόματο των τριών σχέσεων, τοποθέτησε ένα γνήσιο υδραυλικό τιμόνι στην αριστερή -πλέον- πλευρά και το αυθεντικό σύστημα κλιματισμού. Ναι, αν και μοντέλο του 1966 ήταν εξοπλισμένο με air condition! Το 2006, η S-Type έγινε μαύρη από τον επόμενο ιδιοκτήτη της και το 2008 ήρθε στην κατοχή του τωρινού της τυχερού ιδιοκτήτη. Από το 2011 και μετά απέκτησε ιστορικές πινακίδες, αφού κατατέθηκαν οι κρατικές και το 2019, ο τωρινός ιδιοκτήτης συμμετείχε στην ετήσια συγκέντρωση κλασσικών οχημάτων της ΦΙΛΠΑ, στο Καλλιμάρμαρο, όπου και γνώρισε τον πρόεδρο του Jaguar Club of Greece, στο οποίο έγινε μέλος. Πλέον, η Jaguar έχει αποκτήσει μαύρο χρώμα, αφού βάφτηκε όλη εκ νέου και φυσικά έγινε ένα απαραίτητο φρεσκάρισμα στις λαμαρίνες της. Παράλληλα, ανανεώθηκε το δερμάτινο σαλόνι και οι ξύλινες επενδύσεις, όπως και όλα τα μεταλλικά μέρη του εσωτερικού. Η κατάσταση του αυτοκινήτου είναι πάρα πολύ καλή και δύσκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς τα χρόνια που έχουν περάσει από το βαρύ όσο και κομψό της αμάξωμα.

Γεφυρώνοντας ένα κενό

Η Jaguar S-Type ήταν ένα τετράθυρο sedan που παράχθηκε από το 1963 μέχρι και το 1968 και ήταν ένα αρκετά εξελιγμένο για την εποχή του αυτοκίνητο. Η S-Type προέκυψε όταν ο Sir William Lyons, ο διευθυντής της Jaguar, αποφάσισε να αντικαταστήσει την Mk 2, μετά την έναρξη της παραγωγής της Mk X, η οποία είχε ξεκινήσει το 1961. Σκοπός του ήταν να ενσωματωθούν η προηγμένη τεχνολογία της Mk X και η κλασσική σχεδίαση της Mk II, προσφέροντας παράλληλα στοιχεία πολυτέλειας σε ένα μικρότερο από την Mk X αυτοκίνητο. Η S-Type δανείστηκε την ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση της Mk X, με αποτέλεσμα την επιμήκυνση του πίσω μέρους σε σύγκριση με την Mk II, η οποία είχε σταθερό άξονα. Το αμάξωμα ήταν αυτοφερόμενο, με αποτέλεσμα να έχει μεγαλύτερη ακαμψία, αλλά και μειωμένο βάρος. Οι κινητήρες που επιλέχθηκαν ήταν δύο εξακύλινδροι σε σειρά, ένας των 3,4lt που απέδιδε 210Ps και ένας των 3,8lt που απέδιδε 220Ps. Και οι δύο κινητήρες προέρχονταν από τη σειρά ΧΚ, με τη διαφορά ότι χρησιμοποιούσαν διπλό καρμπυρατέρ έναντι του τριπλού που είχαν αρχικά, αφού η S-Type είχε τον ίδιο χώρο στο μηχανοστάσιο με την Mk II. Στην Αμερική, η S-Type πωλήθηκε μόνο με τον 3,8lt κινητήρα, ενώ στον υπόλοιπο κόσμο ήταν διαθέσιμη και με τους δύο, με το κοινό να προτιμά -προφανώς- τη δυνατότερη έκδοση. Το τιμόνι που χρησιμοποιήθηκε ήταν μία εξέλιξη της μονάδας που είχε κατασκευάσει η Burman & Sons και που είχε χρησιμοποιηθεί στην Mk II, με τη διαφορά ότι είχε διαφορετικό ατέρμονα και αντί για 4,3 στροφές από άκρη σε άκρη, στην S-Type χρειαζόταν 3,5. Παράλληλα, ένα σκληρότερο ελατήριο επαναφοράς, αλλά και μία διαφοροποιημένη υδραυλική αντλία βοήθησαν ώστε να έχει καλύτερη αμεσότητα και αίσθηση.

Βρετανική πολυτέλεια

Η εξαιρετική άνεση της S-Type οφειλόταν στην ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση, η οποία μάλιστα χρησιμοποιούσε τέσσερα αμορτισέρ με ομόκεντρα ελατήρια. Όλο το σύστημα της ανάρτησης είχε ένα δικό του, ξεχωριστό δικτύωμα, το οποίο εδραζόταν στο πλαίσιο μέσω ελαστικών συνδέσμων. Η τοποθέτηση της ανάρτησης αυτής απαιτούσε την επιμήκυνση του πίσω μέρους, καθώς και την αλλαγή του μονού ρεζερβουάρ καυσίμου των 45lt σε δύο των 26,5lt, τα οποία ήταν τοποθετημένα πίσω, αριστερά και δεξιά. Στο χώρο αποσκευών τοποθετήθηκε και η μονάδα του air condition, ενώ το ξύλινο πάτωμά του ανασηκωνόταν, αποκαλύπτοντας τη ρεζέρβα, τον γρύλο και έναν αποθηκευτικό χώρο για εργαλεία. Η δε μονάδα του air condition είχε δύο σκάλες λειτουργίας και οι γρίλιες της βρίσκονται στην πίσω εταζέρα. Η καμπίνα ήταν εξαιρετικά άνετη τόσο για τους εμπρός όσο και για τους πίσω επιβάτες. Η τοποθέτηση του επιλογέα των ταχυτήτων στο τιμόνι άφηνε χώρο για να μπουν μεγάλα μπροστά καθίσματα, αλλά και για να μπει ανάμεσά τους ένα μεγάλο υποβραχιόνιο, αντίστοιχα υπήρχε και ένα πτυσσόμενο για τους πίσω επιβάτες. Άλλο πράγμα τα Jaguar… Τόσο ο οδηγός, όσο και ο συνοδηγός μπορούσαν να ρυθμίσουν ξεχωριστά ο κάθε ένας τη ροή του αέρα για τη θέρμανσή τους, ενώ ο αέρας μπορούσε να φτάσει και στους πίσω επιβάτες μέσω αεραγωγών τοποθετημένων στο τούνελ μετάδοσης. Τα όργανα στο ταμπλό έχουν δύο σκάλες φωτισμού και στο κέντρο του ταμπλό υπάρχει ένα συρόμενο ράφι, το ποίο χρησίμευε για την ανάγνωση χάρτη. Μέχρι και κρυφό διακόπτη διαθέτει στο μεσαίο καθρέφτη για το ξεθόλωμα του πίσω παρμπρίζ. Το σαλόνι είναι επενδυμένο με έναν συνδυασμό βυσσινί δέρματος, ξύλου τριανταφυλλιάς και χρωμιωμένων διακοσμητικών, δίνοντας έναν αέρα αριστοκρατικής πολυτέλειας. Όπως αρμόζει άλλωστε σε μία Jaguar.

Είτε μπρος είτε πίσω

Η S-Type είναι ένα αυτοκίνητο που μπορείς να το απολαύσεις από δύο θέσεις. Είτε πίσω από το τιμόνι είτε στο ακόμα πιο αναπαυτικό της σαλόνι, στις πίσω θέσεις. Αν κάθεσαι στη θέση του οδηγού, καλό είναι να έχεις ένα ζευγάρι δερμάτινα γάντια και έναν βρετανικό “b-road” να απλώνεται μπροστά σου. Στην πίσω θέση, απαιτείται ένα καλό πούρο, με ένα εξίσου καλό single malt που σου προσφέρουν μοναδικές στιγμές, απολαμβάνοντας την άνεση της ανάρτησης και το απαλό γουργουρητό του κινητήρα. Ακόμα και έξω από το αυτοκίνητο, καθισμένος στην άκρη του δρόμου, αφήνεις το βλέμμα σου να ταξιδέψει στις απαλές καμπύλες του ακριβού και φίνου αμαξώματος και βρίσκεσαι σε άλλες, περασμένες εποχές. Τα χρωμιωμένα διακοσμητικά, το μαύρο επιβλητικό χρώμα, τα διπλά φανάρια εμπρός, οι χωνευτοί στα φτερά πίσω τροχοί και το μεγάλο πίσω μέρος είναι μερικά από τα στοιχεία που θα κερδίσουν τη ματιά σου. Είπαμε…άλλο πράγμα αυτά τα Jaguar… Ειδικά τα κλασσικά!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κυβισμός: 3.442cc

Κύλινδροι: 6

Διάμετρος x Διαδρομή: 83mm x 106mm

Σχέση Συμπίεσης: 8:1

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Διπλά ψαλίδια εμπρός

Ανεξάρτητη πίσω

 

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση πίσω, αυτόματο κιβώτιο 3 σχέσεων

 

ΑΜΑΞΩΜΑ

Αυτοφερόμενο

 

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός και πίσω αεριζόμενα δισκόφρενα

ΤΡΟΧΟΙ

Εργοστασιακές ζάντες 7Jx16” εμπρός 9Jx16” πίσω

205/55 εμπρός 245/45 πίσω ελαστικά

 

Αρθρογράφος

 

Η Nissan Formula E Team στο πρώτο E-Prix του Σάο Πάολο

Η Nissan Formula E Team στο πρώτο E-Prix του Σάο Πάολο

Η Nissan Formula E Team πηγαίνει στο Σάο Πάολο αυτό το Σαββατοκύριακο, με τη διοργάνωση να πραγματοποιεί την πρώτη της επίσκεψη στη Βραζιλία, ενόψει τ...