Κινητήρες Citroen & DS Automobiles PureTech & Blue HDi
Στην αιχμή της τεχνολογίας
Το γαλλικό ινστιτούτο INPI (Industrial National Property Institute) έχει πιστοποιήσει 1.063 πατέντες της PSA, οι οποίες σχετίζονται με τη μείωση των εκπομπών ρύπων, με υπηρεσίες συνδεσιμότητας και συστήματα αυτοματοποίησης. Η μακροχρόνια δέσμευση στην έρευνα και εξέλιξη έχει φέρει το Group PSA στην πρώτη θέση στη μείωση εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη. Ανεβάζοντας για ακόμα μία φορά και θέτοντας εκ νέου τον πήχη στην κατηγορία, ο τρικύλινδρος EB Turbo PureTech κινητήρας βενζίνης έχει από μόνος του κατοχυρωμένες 52 πατέντες. Από αυτές, 23 σχετίζονται με την αρχιτεκτονική του κινητήρα και 20 με τη διαχείρισή του. Με επένδυση ύψους 455.000.000 ευρώ σε R&D και 438.000.000 ευρώ στη γαλλική βιομηχανία, οι νέοι EBTurboPureTech 1,2lt κινητήρες, βραβευμένοι για 4η συνεχόμενη χρονιά, είναι ό, τι πιο σύγχρονο και προηγμένο τεχνολογικά έχει να επιδείξει το οπλοστάσιο των Citroen και DS Automobiles, αποδεικνύοντας το κορυφαίο επίπεδο τεχνογνωσίας γύρω από τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες άμεσου ψεκασμού. Ο άκρως δημοφιλής 1,6ltTHP έχει κερδίσει συνολικά επτά βραβεία στην κατηγορία του στα διεθνή βραβεία International Engine of the Year. Ο κινητήρας συνδυάζει φυσικά άμεσο ψεκασμό καυσίμου με υπερτροφοδότη καυσαερίων, με την απόδοση να φτάνει τα 180Ps με 25,5kgm ροπής στην περίπτωση του DS7 και στα 208Ps με 30,6kg ροπής στο DS3 Performance.
Οι νέοι τρικύλινδροι EB Turbo PureTech 1,2lt κινητήρες μειώνουν τις εκπομπές ρύπων CO2 κατά 20%, προσφέροντας ταυτόχρονα οδηγική απόλαυση χάρη στην πλούσια ροπή τους στις χαμηλές στροφές. Ο μεταβλητός χρονισμός των βαλβίδων εισαγωγής/εξαγωγής, τα κεντρικά τοποθετημένα μπεκ πέντε οπών, ο άμεσος ψεκασμός καυσίμου με πίεση που φτάνει τα 250bar, η διαχείριση των φάσεων των ψεκασμών (έως και τρεις ανά κύλινδρο) και η εξιδανίκευση της εσωτερικής αεροδυναμικής του θαλάμου καύσης έχουν ως αποτέλεσμα τη βέλτιστη δυνατή καύση. Η χρήση της τεχνολογίας επίστρωσης DLC (Diamond Like Carbon) στους πείρους και στα ελατήρια των εμβόλων, καθώς και στα κοκοράκια των βαλβίδων, ο εμβαπτιζόμενος σε λάδι ιμάντας χρονισμού και ο ηλεκτρονικός έλεγχος της αντλίας λαδιού έχουν εξασφαλίσει τη μείωση των τριβών κατά 30% και την επίτευξη της ιδανικής λίπανσης αναλόγως των συνθηκών. Χρησιμοποιώντας νέας τεχνολογίας turbo χαμηλής αδράνειας και μεγάλης ευστροφίας (240.000rpm), με maximum πίεση υπερπλήρωσης 1,4bar, οι νέοι EB Turbo PureTech κινητήρες αποδίδουν το 95% της ροπής τους στο φάσμα 1.500-3.500rpm, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα 20% μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2. Στις υπερτροφοδοτούμενες εκδόσεις, ο στρόφαλος είναι κατασκευασμένος από υψηλής αντοχής ατσάλι, το ίδιο και οι ενισχυμένες μπιέλες. Νέες μέθοδοι χύτευσης (investment casting), σε συνδυασμό με την ενσωμάτωση της πολλαπλής εξαγωγής στην αλουμινένια κυλινδροκεφαλή, επιτρέπουν την περαιτέρω εξοικονόμηση βάρους. Με σκοπό τη μέγιστη απόδοση και κατακράτηση μικροσωματιδίων, ο νέος τριοδικός καταλύτης, που βρίσκεται τοποθετημένος ακριβώς μετά τον υπερσυμπιεστή, εξοπλίζεται με ένα νέο φίλτρο GPF (Gasoline Particulate Filter), το οποίο παρέχει βελτιωμένη απόδοση κατά 75% στο φιλτράρισμα μικροσωματιδίων. Επιπλέον, με τη χρήση της τεχνολογίας Split Cooling, τα κυκλώματα ψύξης της κυλινδροκεφαλής και του μπλοκ διαχωρίζονται στη φάση κρύας εκκίνησης, με σκοπό ο κινητήρας να φτάσει γρηγορότερα σε θερμοκρασία λειτουργίας. Έτσι, μειώνεται ο χρόνος κατά τον οποίο ο κινητήρας δουλεύει κρύος (παράγοντας υψηλές εκπομπές CO2), ενώ παράλληλα θερμαίνεται γρηγορότερα και η καμπίνα των επιβατών. Οι τρικύλινδροι, EB Turbo PureTech 1,2lt, κινητήρες, που κέρδισαν ακόμα μια χρονιά φέτος -την τέταρτη συνεχόμενη- το διεθνές βραβείο για τον κινητήρα της χρονιάς είναι compact σε διαστάσεις, έχοντας κερδίσει 100mm σε πλάτος και 70mm σε ύψος, συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών τους. Την ίδια στιγμή, μοιράζονται το 40% των εξαρτημάτων τους με την αντίστοιχη ατμοσφαιρική έκδοση, είναι σύμφωνοι με τις νόρμες εκπομπών ρύπων Euro 6d και έχουν δοκιμαστεί με περισσότερες από 25.000 ώρες λειτουργίας στον πάγκο και περισσότερα από 1,6 εκατομμύρια χιλιόμετρα δοκιμών στο δρόμο. Τελικός στόχος του Group PSA είναι να «ρίξει» την κατανάλωση των νέων EB Turbo PureTech κινητήρων στα 4lt/100km, καθώς και των εκπομπών CO2 στα 95gr/km, νόρμες που θα απαιτηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι το 2020.
Ατμοσφαιρικοί κινητήρες PureTech
Οι τρικύλινδροι PureTech ατμοσφαιρικοί κινητήρες εξοπλίζουν ήδη τα Citroen C1, C3 και C4 Cactus. Ο μικρότερος, με χωρητικότητα 1.199cc, αποδίδει 82Ps και 12kgm ροπής, που χαρίζει έως και 25% (-1,5lt/100km) χαμηλότερη κατανάλωση και -35gr/km εκπομπές CO2 (104gr/km). Οι λιγότεροι κύλινδροι και ο ανασχεδιασμός πολλών εκ των περιφερειακών έχουν ως αποτέλεσμα μείωση βάρους της τάξης του 25% (-21kg).
BlueHDi
Οι εξαιρετικά αποδοτικοί κινητήρες BlueHDi ανανεώθηκαν πρόσφατα, με αποτέλεσμα να διαθέτουν αυτή τη στιγμή την αποτελεσματικότερη τεχνολογία μείωσης εκπομπών ρύπων στην αγορά. Στις εκδόσεις των 100Ps και 120Ps του 1.6 BlueHDi ήρθε να προστεθεί αυτή των 75Ps, με τα μοντέλα της γκάμας της Γαλλικής φίρμας να θεωρούνται «bestinclass», με κριτήριο τη χωρητικότητα των κινητήρων τους, την απόδοση και τις πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων που κυμαίνονται από 79-112g/km. Αποδεδειγμένα, η μετατροπή με τη χρήση καταλύτη των νιτριδίων του αζώτου (NOx) σε N2 και H2O, διαδικασία γνωστή και ως SCR (Selective Catalytic Reduction), είναι η πιο αποδοτική After-Treatment Technology σε κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η Citroen καινοτομεί, τοποθετώντας στους BlueHDi κινητήρες πετρελαίου της τον καταλύτη πριν το φίλτρο σωματιδίων (FAP-particulate filter), αλλά και ένα νέο σύστημα ψεκασμού υγρού «AdBlue», πετυχαίνοντας έτσι τη μείωση των εκπομπών NOx έως και 90%, αφαιρώντας ταυτόχρονα το 99,9% των μικροσωματιδίων! Η ικανότητα «αναγέννησης» του φίλτρου σωματιδίων (FAP) της Citroen, σε σημαντικά χαμηλότερες θερμοκρασίες, επιτρέπει την τοποθέτηση του καταλύτη πριν από αυτό. Η παραγωγή σημαντικά χαμηλότερων εκπομπών CO2 συνοδεύεται από μείωση της κατανάλωσης καυσίμου έως και 4% συγκρινόμενη με αυτήν αντίστοιχων κινητήρων προδιαγραφών Euro 5. Σύντομα θα είναι διαθέσιμος και στη χώρα μας ο ολοκαίνουριος 1,5ltBlueHDi, με απόδοση 130Psπου αντικαθιστά την έκδοση των 120Psτου 1,6lt και, χάρη στη νέα σχεδίαση των εμβόλων και του θαλάμου καύσης, προσφέρει αυξημένη -κατά 10Psιπποδύναμη- με παράλληλη μείωση της κατανάλωσης κατά 6%.
Νέο αυτόματο κιβώτιο ΕΑΤ8
Σχεδιασμένο και εξελιγμένο σε συνεργασία με την εξειδικευμένη Ιαπωνική εταιρεία κατασκευής αυτόματων κιβωτίων Aisin, το νέο κιβώτιο οκτώ σχέσεων (EAT8) με λειτουργία «Shift and Park by wire» αποτελεί την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στην κατασκευή των αυτόματων κιβωτίων. Προσφέρει εξαιρετική απόδοση, οικονομία καυσίμου, άνετες και ομαλές αλλαγές σχέσεων, ενώ ταυτόχρονα μειώνει την κατανάλωση έως και 7% ακόμα και σε σχέση με το ήδη εξαιρετικό αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων (ΕΑΤ6) της εταιρείας. Και τα δύο κιβώτια είναι εξαιρετικά σε λειτουργία, κλασσικά αυτόματα με torque converter και ειδικά το οχτατάχυτο προσφέρει μικρή απόκλιση των στροφών λειτουργίας του κινητήρα από αλλαγή σε αλλαγή, κάνοντας με αυτόν τον τρόπο εξαιρετικά γραμμική την επιτάχυνση του αυτοκινήτου.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
PureTech 1.2 82Ps
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣΤρικύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 999
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 71 x 84
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 10,5:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Multi Point Injection
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ (Ps/rpm) 82/5.750
ΡΟΠΗ (Kgm/rpm) 12/2.750
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (Lt/100km) 4,3
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 99-104gr/km
PureTech 1.2 110Ps/130Ps
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣΤρικύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.199
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 75 x 90,5
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 10,5:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Direct Injection, turbo
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ (Ps/rpm) 110/5.500 - 130/5.500
ΡΟΠΗ (Kgm/rpm) 20,9/1.500 - 23,4/1.750
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (Lt/100km) 4,7 - 4,8
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 110gr/km
DS7 PureTech 1.6 THP 180Ps
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣΤετρακύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.598
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 77 x 85,8
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 10,5:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Direct Injection, turbo
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ (Ps/rpm) 180/5.500
ΡΟΠΗ (Kgm/rpm) 25,5/1.650
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (Lt/100km) 5,9
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 135gr/km
DS3 Performance 1.6 THP 208Ps
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣΤετρακύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.598
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 77 x 85,8
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 10,5:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Direct Injection, turbo
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ (Ps/rpm) 208/5.800
ΡΟΠΗ (Kgm/rpm) 30,6/1.700
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (Lt/100km) 5,4
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 125gr/km
1.6 BlueHDi 100Ps/120Ps
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣΤετρακύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.560
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 75 x 88,3
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 16:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Direct Injection, turbo
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ (Ps/rpm) 100/3.750 - 120/3.500
ΡΟΠΗ (Kgm/rpm) 25,4/1.750 - 30/1.750
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (Lt/100km) 3,4 - 3,6
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 87-94gr/km
1.5 BlueHDi 130Ps
ΤΥΠΟΣΤετρακύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.499
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 75 x 84,8
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 16:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Direct Injection, turbo
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ (Ps/rpm) 130/3.750
ΡΟΠΗ (Kgm/rpm) 30,6/1.750
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (Lt/100km) 3,7
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 94gr/km
DS7 2.0 BlueHDi 180Ps
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣΤετρακύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.997
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 85 x 88
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 16:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Direct Injection, turbo
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ (Ps/rpm) 180/3.750
ΡΟΠΗ (Kgm/rpm) 41/2.000
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (Lt/100km) 4,9
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 128gr/km
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ιστορία έγραψε η ομάδα της Hyundai Motorsport με το 1-2-3 να αποτελεί το κορυφαίο αποτέλεσμα της Κορεάτικης εταιρείας και μεγάλο νικητή του «Ράλι των ...