Tech Corner:Συνθετικά Λιπαντικά AMSOIL

Tech Corner:Συνθετικά Λιπαντικά AMSOIL

Το αίμα του κινητήρα

Οι σύγχρονοι κινητήρες των αυτοκινήτων, ειδικά αυτοί που λόγω του downsizing είναι αναγκασμένοι να λειτουργούν σε μεγάλες πιέσεις υπερπλήρωσης και να αποδίδουν ένα εξαιρετικά υψηλό αριθμό ίππων/λίτρο, τέτοιο που πριν μερικά χρόνια ήταν προνόμιο μόνο των αγωνιστικών κινητήρων, είναι λογικό να έχουν πλέον αυξημένες απαιτήσεις από το λιπαντικό τους. Βλέπετε, στους κινητήρες των αγωνιστικών ένα λάδι έχει το ρόλο της επαρκούς λίπανσης και της απαγωγής θερμότητας στις επιφάνειες τριβής, αλλά όχι απαραίτητα και τους άλλους δύο σημαντικούς ρόλους, που είναι αυτοί του καθαρισμού του κινητήρα από τα κατάλοιπα της καύσης, αλλά και της αντοχής στο χρόνο και τη παρατεταμένη χρήση. Αυτό φυσικά δεν χρειάζεται, γιατί μετά από κάθε αγώνα, τα λάδια αλλάζονται. Στα αυτοκίνητα δρόμου όμως δεν μπορεί να γίνει αυτό. Τα διαστήματα service και αλλαγής λαδιών είναι πολύ μεγαλύτερα και ανάλογα με τον κατασκευαστή και την πολιτική marketing, που ακολουθεί, όσο πάνε και μεγαλώνουν.

Έτσι, λοιπόν, οι απαιτήσεις από ένα σύγχρονο λιπαντικό είναι τεράστιες, γιατί πρέπει να συνδυάσει και τους δύο αυτούς κόσμους. Πρέπει να λιπάνει, να απάγει θερμοκρασία, να αντέξει στο χρόνο και να καθαρίζει έναν κινητήρα με πολύ μικρές ανοχές και απόδοση 150 ή ακόμα και 200Ps/lt για 10, 15 ή ακόμα και 30.000km. Επίσης, για να το δυσκολέψουμε και λίγο ακόμα, όλα αυτά θα πρέπει να τα καταφέρει σε ένα μεγάλο εύρος θερμοκρασιών, από ένα χειμερινό cold start, όπου οι θερμοκρασίες μπορεί να είναι αρκετά κάτω από το μηδέν, έως και σε θερμοκρασίες της τάξης των 140ο C ή και παραπάνω (ειδικά αν δεν υπάρχει ψυγείο λαδιού), που αναπτύσσονται σε συνθήκες οδήγησης σε γρήγορους ρυθμούς ή σε παρατεταμένες υψηλές ταχύτητες. Το κινηματικό ιξώδες του λαδιού σε μια δεδομένη θερμοκρασία είναι μέτρο τόσο της ρευστότητας, όσο και της λιπαντικής ικανότητας του λαδιού σ’ εκείνη τη θερμοκρασία. Τα λεπτόρρευστα λάδια έχουν χαμηλό ιξώδες, κάτι που τα κάνει να διατηρούν τη ρευστότητά τους ακόμη και σε χαμηλές θερμοκρασίες, αλλά στις υψηλές θερμοκρασίες το ιξώδες τους πέφτει πολύ και οι λιπαντικές τους ικανότητες περιορίζονται. Από την άλλη, ένα παχύρρευστο λάδι σε χαμηλές θερμοκρασίες έχει πολύ μεγάλο ιξώδες, κάτι που μειώνει την ικανότητά του να λιπάνει σωστά όλα τα κινούμενα μέρη του κινητήρα υπό συνθήκες ψύχους. Με τη χρήση βελτιωτικών ιξώδους (Viscosity Index Improvers), τα λιπαντικά  “πολλαπλών διαβαθμίσεων” (Multigrade Oils) χαρακτηρίζονται από δύο αριθμούς SAE Viscosity Index και ουσιαστικά αλλάζουν συμπεριφορά ανάλογα με τη θερμοκρασία, στην οποία βρίσκονται. Παραδείγματος χάριν, ένα λιπαντικό 0W-30 στις χαμηλές θερμοκρασίες συμπεριφέρεται σαν SAE 0, ενώ στις υψηλές θερμοκρασίες συμπεριφέρεται σαν SAE 30. Πρακτικά, λοιπόν, όσο πιο μεγάλο είναι το “εύρος” στο SAE Index του λιπαντικού, τόσο μεγαλύτερο είναι και το θερμοκρασιακό εύρος, στο οποίο το λιπαντικό λειτουργεί ικανοποιητικά.

The first name in synthetics

Η AMSOIL είναι πρωτοπόρος αμερικάνικη εταιρεία στην κατασκευή συνθετικών λιπαντικών, γνωστή για την απαράμιλλη ποιότητα των προϊόντων της και τη μεγάλη γκάμα, που καλύπτει όλων των ειδών τις προδιαγραφές. Τα 100% συνθετικά λάδια της AMSOIL είναι διαθέσιμα για όλα τα αυτοκίνητα, που κυκλοφορούν στην ευρωπαϊκή αγορά, είτε είναι βενζινοκίνητα είτε diesel, με διάφορα ιξώδη. Αναφορικά, για τους πετρελαιοκινητήρες διαθέτει τα Signature Series Max-Duty Synthetic Diesel Oil σε ιξώδη 15W-40, 5W-40, 0W-40, και 5W-30 και μία σειρά Heavy Duty για μεγάλους Diesel επαγγελματικών οχημάτων. Για τους κινητήρες βενζίνης, τα Signature Seriesσε ιξώδη 0W-20, 0W-40, 5W-20, 0W-30, 5W-30, 10W-30, 5W-50, τα αγωνιστικά Dominator σε 5-W20, 10W-30 και 15W-50, αλλά και την ειδική σειρά για ευρωπαϊκούς κινητήρες υψηλών προδιαγραφών, European Car Formula σε ιξώδη 5W-30, 5W-40 και 0W-40. Επίσης διαθέτει και ειδικών προδιαγραφών λάδια, όπως το Brake in SAE30, που είναι ειδικό λάδι στρωσίματος για κινητήρες μετά από επισκευή, χωρίς πρόσθετα αντιτριβικά, το οποίο διευκολύνει το γρήγορο στρώσιμο και το σωστό “πάτημα” των μετάλλων.

ExtremePower

Στην ήδη τεράστια γκάμα πλήρων συνθετικών λιπαντικών έρχεται να προστεθεί το νέο ExtremePower 0W-40 της AMSOIL, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στην ελληνική αγορά στις αρχές Μαΐου. Το συγκεκριμένο λιπαντικό έχει εξελιχθεί προκειμένου να καλύπτει όλο το φάσμα λειτουργίας οποιουδήποτε κινητήρα, με ιδιαίτερη έμφαση στους κινητήρες υψηλής απόδοσης. Το ExtremePower 0W-40 διατηρεί τη ρευστότητά του μέχρι και τους -51ο C, ενώ αντέχει ακόμα και σε 234ο C πριν εξατμιστεί (flashpoint), κάτι που παίζει τεράστιο ρόλο στην κατανάλωση λαδιού. Αυτό είναι και το δυνατότερο χαρτί αυτού του νέου λιπαντικού, το ότι είναι σχεδιασμένο με πάρα πολύ υψηλή αντοχή στην εξάτμιση, μειώνοντας τις αναθυμιάσεις και ελαχιστοποιώντας την κατανάλωση λαδιού, διατηρώντας παράλληλα την εισαγωγή του κινητήρα καθαρή. Επίσης, στη σύνθεσή του διαθέτει ειδικά πρόσθετα και καθαριστικά, που αποβάλλουν τις επικαθίσεις άνθρακα από το θάλαμο καύσης, μειώνοντας το φαινόμενο της προανάφλεξης και της αυτανάφλεξης, διατηρώντας την απόδοση του κινητήρα σταθερή καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του ακόμα και μετά από πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα. Όπως όλα τα λάδια της AMSOIL, έτσι και αυτό είναι 100% συνθετικό, με μοριακή δομή που αντέχει στη διάσπαση και διατηρεί τα χαρακτηριστικά της και την ικανότητα να προστατεύει τον κινητήρα για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Ακόμα και έτσι όμως η AMSOIL προτείνει την αντικατάστασή του κάθε 8.000km ή έξι μήνες ή όποτε ορίζει ο κατασκευαστής του κινητήρα (ό,τι έρθει πρώτο). Η αλήθεια είναι ότι τα διαστήματα αλλαγής λαδιών, που προτείνουν πλέον οι κατασκευαστές, είναι γελοιωδώς μεγάλα και δεν μπορώ να φανταστώ με ποιον τρόπο θα μπορούσαν να ισχύουν τα 30 ή 35.000km, που δίνουν πλέον οι περισσότεροι. Μάλλον, μόνο αν κάνεις 1.000km την ημέρα στην εθνική με 6η και 3.000rpm, αλλά ακόμα και έτσι εγώ δεν θα τα άφηνα πάνω από 15.000km. Τα 8.000km, που προτείνει η AMSOIL, είναι η φωνή της λογικής και φυσικά της αξιοπιστίας.   

Πίνακας

Ιδιότητες AMSOIL Extreme Power 0W-40

Πιστοποιήσεις                                                                        

            ·ACEA A3/B3, A3/B4

            ·BMW LL-01

            ·Mercedes-Benz 229.1,229.3,229.5

            ·Porsche A40

            ·Renault 0710, 0700

            ·Volkswagen 502.00, 505.00

Δείκτης Ιξώδους SAE                                                             0W-40

Σημείο εξάτμισης                                                                    234

Σημείο Ανάφλεξης, °C                                                           252

Κινηματικό Ιξώδες      (40°C), mm2/s                                    83,7

                                    (100°C), mm2/s                                  14,0

Viscosity index                                                                       174

Ελάχιστη θερμοκρασία διατήρησης ρευστότητας, °C           -51,0

TBN (HCl), mgKOH/g                                                           10,1

NOACK Volatility, % weight loss (g/100g)                          6.9

High-Temperature/High-Shear Viscosity, cP                        3.9

Four-Ball Wear Test, Scar, (mm)                                          0.40 

Αρθρογράφος

 

Hannu Mikkola, πρωταγωνιστής της αγωνιστικής ιστορίας της Audi

Hannu Mikkola, πρωταγωνιστής της αγωνιστικής ιστορίας της Audi

Ο επονομαζόμενος «Ιπτάμενος Φινλανδός» αποτέλεσε τον βασικό συνεργάτη της Audi στην εξέλιξη του quattro, του συστήματος που στο πέρασμα του χρόνου έγι...