Lancia HF Delta Integrale 440Ps

Lancia HF Delta Integrale 440Ps

Τα γονίδια της Integrale

Πάμε λίγο αρχικά να θυμηθούμε οι παλιοί και να μαθαίνουμε οι νέοι το πώς και το γιατί δημιουργήθηκαν αυτά τα αυτοκίνητα, που έμειναν στην ιστορία και αγαπήθηκαν τόσο πολύ από τον κόσμο. Όχι μόνο το Lancia, αλλά όλη εκείνη η γενιά αυτοκινήτων, μεγάλο μέρος της οποίας θα βρείτε σε αυτό το τεύχος.

Το 1986 ήταν ένα από τα κομβικά σημεία του τότε WRC. Τα αλλεπάλληλα σοβαρά ατυχήματα στη διάρκεια της αγωνιστικής περιόδου, με αποκορύφωμα τον τραγικό χαμό των Henri Toivonen-Sergio Cresto με Lancia Delta S4, έβαλαν οριστικό τέλος στα αυτοκίνητα του Group B και τη σκυτάλη παρέλαβαν τα αυτοκίνητα του Group A, που βασίζονταν κατά ένα μεγάλο μέρος σε μοντέλα παραγωγής. Η συγκυρία ήταν ιδανική για τη Lancia, καθώς η εταιρεία είχε ήδη σχεδόν έτοιμη την Delta HF 4WD, μια τετρακίνητη, υπερτροφοδοτούμενη έκδοση του μικρομεσαίου μοντέλου της, η οποία μπορούσε να λάβει μέρος στο WRC με τους κανονισμούς του Group A. Έτσι ξεκίνησε η χρυσή εποχή της Delta στα ράλι, καθώς η Delta HF 4WD και η Integrale που τη διαδέχτηκε σάρωσαν κυριολεκτικά στο WRC, κατακτώντας έξι συνεχόμενα Πρωταθλήματα Κατασκευαστών, από το 1987 έως το 1992. Παράλληλα, οι εκδόσεις δρόμου των αγωνιστικών Delta είναι από τα πιο δημοφιλή, αναγνωρίσιμα και διαχρονικά σπορ αυτοκίνητα όλων των εποχών ανάμεσα στους φίλους της ιταλικής εταιρείας και όχι μόνο.

Lancia Delta HF 4WD

Το ντεμπούτο της πρώτης τετρακίνητης Delta έγινε το 1986, με την Delta HF 4WD που φορούσε δίλιτρο οκταβάλβιδο υπερτροφοδοτούμενο μοτέρ, με απόδοση 165Ps. Ο κινητήρας προερχόταν από τη Fiat και στην ουσία ήταν εξέλιξη του μοτέρ που είχε σχεδιάσει ο Aurelio Lampredi και που χρησιμοποιήθηκε σε μοντέλα όπως το Fiat 124, το 125 και το 131. Η κίνηση μεταδιδόταν στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός συστήματος με τρία διαφορικά, εκ των οποίων το μεσαίο ήταν επικυκλικό περιορισμένης ολίσθησης με συνεκτική σύζευξη Ferguson, με ποσοστό κατανομής 56%-44% εμπρός/πίσω και το πίσω τύπου Torsen. Η διάταξη αναρτήσεων της HF 4WD ήταν ίδια με της απλής Delta, ενώ και οι εξωτερικές διαφοροποιήσεις ήταν ελάχιστες και περιορίζονταν σε στοιχεία, όπως τα τέσσερα στρογγυλά φωτιστικά σώματα εμπρός (αντί για τα παραλληλόγραμμα των απλών Delta), οι αεραγωγοί στο καπό και το σήμα 4WD στο πίσω μέρος.

HF integrale

Τον Νοέμβριο του 1987 παρουσιάστηκε η πρώτη Integrale, που στην ουσία αποτελεί εξέλιξη της τετρακίνητης Delta. Είναι ένα αυτοκίνητο εξοπλισμένο με μια νέα έκδοση του κινητήρα 1995cc, με μια ολόκληρη σειρά αλλαγών: Μεγαλύτερο intercooler και turbo (Garrett T3), νέες βαλβίδες και έδρες, φλάντζα καύσης και αντλία νερού, είναι όλα προσαρμοσμένα στις υψηλότερες επιδόσεις, καθώς και τα ψυγεία νερού και λαδιού. Η ισχύς αυξάνεται στα 185Ps και η ροπή στα 31kgm. Εξωτερικά οι προφυλακτήρες έχουν νέα σχεδίαση με περισσότερους αεραγωγούς και τα φτερά είναι φαρδύτερα. Τον Μάιο του 1989 παρουσιάζεται η πρώτη δεκαεξαβάλβιδη έκδοση της Integrale, η επονομαζόμενη Lancia Delta HF integrale 16V. Ένας νέος υπερσυμπιεστής και η επαναχαρτογράφηση του εγκεφάλου της Marelli αυξάνει την ισχύ στα 200Ps, ενώ αλλάζει και η κατανομή της ροπής που φτάνει το 53% στον πίσω άξονα μειώνοντας έτσι την υποστροφή. Η έκδοση της Integrale 16V είναι πιο επιθετική χάρη στη χαμηλωμένη ανάρτηση, τα μεγαλύτερα ελαστικά και το νέο καπό κινητήρα, το οποίο διαθέτει νέες εισαγωγές αέρα και το χαρακτηριστικό φούσκωμα, απαραίτητο για να φιλοξενηθεί ο 16βαλβίδος κινητήρας.

Τον Οκτώβριο του 1991 κυκλοφόρησε στην αγορά η κορυφαία έκδοση της Delta HF Integrale, η αποκαλούμενη “Evoluzione” ή “Deltona” (η μεγάλη Delta), με αλλαγές που υπαγορεύονται από την ανάγκη να αυξηθούν τα μετατρόχια και το μεταξόνιο και να ανυψωθούν οι θόλοι των αναρτήσεων. Οι πρόσθετες εισαγωγές αέρα στο ανασχεδιασμένο καπό και τα φτερά «καμάρες» βελτιώνουν την ψύξη στον χώρο του κινητήρα, ενώ μία επιβλητική αεροτομή ρυθμιζόμενης γωνίας (3 θέσεων) προστίθεται στο επάνω μέρος ώστε να βελτιωθεί η αεροδυναμική και η ευστάθεια του πίσω μέρους. Η ισχύς της Delta HF Integrale Evoluzione αυξήθηκε στους 210Ps, ενώ για πρώτη φορά έχει, κατόπιν παραγγελίας, κλιματισμό. Το 1992, με το κλείσιμο του εργοστασίου στο Chivasso, τελείωσε η παραγωγή της Delta HF Integrale Evoluzione. Από το 1993 έως το 1995, ο Maggiora, ο οποίος ανέλαβε τα εργοστάσια της Lancia, παρήγαγε μια περαιτέρω τελευταία έκδοση για λογαριασμό της Lancia, κοινώς EVO2. Ο κινητήρας των 16v αναβαθμίζεται με νέα ECU, προστίθεται καταλύτης με αισθητήρα λάμδα και διπλά πηνία ανάφλεξης για να πληροί το Euro1. Η ισχύς ανεβαίνει ξανά, στα 215Ps, ενώ η ροπή αυξάνεται στα 32kgm. Έχει νέες ζάντες 16in, με λάστιχα 205/45, κόκκινο καπάκι βαλβίδων, νέες solextra γυάλινες επιφάνειες με μπλε απόχρωση, μπεζ Alcantara καθίσματα της Recaro, νέο τριάκτινο τιμόνι Momo Corse και αλουμινένια τάπα καυσίμου.

Blu Lagos

Τα τελευταία χρόνια παραγωγής της Integrale Evoluzione 2 παρουσιάστηκαν και αρκετές ειδικές εκδόσεις περιορισμένης παραγωγής, μερικές από τις οποίες σήμερα δημοπρατούνται για εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι και η έκδοση «Blu Lagos» του 1995, σαν αυτή εδώ του φίλου μας του Θωμά Παπαγιάννη, στην οποία έκδοση κατασκευάστηκαν μόλις 215 αυτοκίνητα. Η μόνη διαφορά που έχει είναι το εσωτερικό, όπου στη θέση του εργοστασιακού κρεμ δερμάτινου σαλονιού της Lagos έχει βάλει ο Θωμάς ένα τιρκουάζ σαλόνι Alcantara, μιας άλλης σπάνιας έκδοσης, της Martini 6. Εξωτερικά το αυτοκίνητο είναι εντελώς εργοστασιακό, αν εξαιρέσουμε τους ειδικούς Gr-A Carbon αεραγωγούς, που έχουν πάρει τη θέση από τα εργοστασιακά προβολάκια και βρίσκονται εκεί για να ψύχουν τα εξαπίστονα φρένα της AP Racing, διαμέτρου 362x32mm. Τις μπροστινές άγκυρες συμπληρώνουν τα custom διπίστονα πισινά φρένα διαμέτρου 310x22mm που, όπως μου είπε ο Θωμάς, είναι από Alfa Romeo (της οικογένειας δηλαδή...). Είναι ένα kit το οποίο ανέπτυξε ο ίδιος ο Θωμάς και το οποίο εφοδιάζει και άλλες integrale ανά την Ευρώπη, όπως κάνει και με άλλες λύσεις σε μηχανικά θέματα. Το αναβαθμισμένο πακέτο του συστήματος πέδησης ολοκληρώνει ένα μεγαλύτερο σεβρόφρενο κι αυτό μελέτης του Θωμά και ελληνικής κατασκευής. Οι ζάντες είναι οι TH-2 της Αγγλικής Compomotive, διαστάσεων 8Jx17in, σε αυτό το σχέδιο που είναι αποκλειστικό της Deltona, αφού δεν μπορώ να φανταστώ αυτό το αυτοκίνητο με άλλη ζάντα, ούτε αυτήν την ζάντα σε άλλο αυτοκίνητο. Τα silent blocks έχουν αντικατασταθεί από αυτά της Power Flex, τα οποία δεν είναι και λίγα, μιας και είναι 40 τον αριθμό, ενώ το δέσιμο της καρότσας αναλαμβάνουν χειροποίητες μπάρες των εμπρός ψαλιδιών και έξτρα πίσω μπάρα ψαλιδιών της Sparco μαζί μία μπάρα για το πίσω διαφορικό. Η ανάρτησή της έχει αναπτυχθεί μέσα στο Nurbugring και την πίστα του Spa Francorchamps από την RSR (Ron Simmons Racing) και είναι αζώτου, με ρυθμίσεις σκληρότητας, ύψους, bump και rebound.

Tuning

Και τώρα φτάσαμε στο πιο Power μέρος του κειμένου... την βελτίωση. Τον κινητήρα του αυτοκινήτου έχει επιμεληθεί ο ίδιος ο Θωμάς, ενώ τη ροϊκή εξέλιξη ο Δάκης Σκαμπελτζής και η EngineTech by Dakis. Το δίλιτρο μοτέρ έχει ενισχυθεί με ατσάλινο billet στρόφαλο, σφυρήλατα πιστόνια της DP και μπιέλες της Αrrow, ενώ στο καπάκι οι εκκεντροφόροι είναι και αυτοί billet custom της ιταλικής Gozzoli Racing parts, όπως και οι βαλβίδες, τα ελατήρια και τα retainers. Είναι «κλεισμένο» με custom μπουζόνια κεφαλής 12mm και δεμένο με βίδες ARP σε όλο τον κινητήρα. Έχει custom billet γρανάζια εκκεντροφόρων και τροχαλίες αντλίας νερού, στροφάλου και custom δυναμό, όλα από αλουμίνιο 6061. Φοράει ένα custom belt kit 22mm (φαρδύτερου ιμάντα) του Θωμά Παπαγιάννη, ενισχυμένη τρόμπα λαδιού billet chromoly της Boundary Racing Pumps για ασφαλές στροφάρισμα ως στις 9.000rpm και επίσης custom αλουμινένιο κάρτερ με διαφράγματα, επίσης μελέτης και κατασκευής του Θωμά. Το μοτέρ κλείνει με μία φλάντζα κεφαλής της Cometic και είναι πλέον έτοιμο να διαχειριστεί την μεγαλύτερη παροχή από την τουρμπίνα PT6262 της Precision, βιδωμένη σε χταπόδι 45mm, με external 46mm της TiAl που κατασκεύασε ο Σκριβάνος όπως και την υπόλοιπη εξάτμιση διαμέτρου 90mm. Για την νέα τουρμπίνα τα μπεκ δεν μπορούσαν να παραμείνουν τα εργοστασιακά κι έτσι έδωσαν τη θέση τους σε μια τετράδα 750cc/min της Bosch, μαζί με μία αντλία καυσίμου της ιαπωνικής Sard, παροχής 295lt/h.

Όλα αυτά ρυθμίστηκαν στον εργοστασιακό εγκέφαλο από την AP+Power του Άγγελου Παπαηλία, με αποτέλεσμα να ανέβει η απόδοση στα 440Ps στις 9.000rpm με μόλις 1,5bar πίεσης. Τα ψυγεία του είναι και αυτά custom αλουμινίου, όπως και το front mount intercooler. Το σασμάν επίσης έχει δεχθεί αναβαθμίσεις που αυξάνουν την ανθεκτικότητα και την αξιοπιστία του με τριπλές ενισχύσεις στη χελώνα και ένα αγωνιστικό δίδισκο συμπλέκτη της Sachs Performance.

Αστέρι!

Δεν μπορείτε να φανταστείτε τον αντίκτυπο που έχει αυτό το αυτοκίνητο στον κόσμο. Την ξέρουν και την θαυμάζουν όλοι, ανεξάρτητα από το αν ασχολούνται με τα αυτοκίνητα ή όχι. Είναι το πιο λαμπρό παράδειγμα του πόσο ρόλο παίζει η εμπλοκή ενός μοντέλου στους αγώνες όταν είναι πραγματική. Όλοι αναγνωρίζουν την Integrale ως κορυφαίο αγωνιστικό αυτοκίνητο επειδή αυτό που βλέπουν να περνάει μπροστά τους είναι όντως αυτό που έτρεχε στα βουνά όλου του κόσμου.

Δεν έχει τύχει ποτέ να οδηγήσω κάποια με γρήγορο ρυθμό σε μια ορεινή διαδρομή (που είναι και το βασίλειό της), αλλά από περιγραφές φίλων και ανθρώπων που έχουν πολλά αυτοκίνητα ξέρω πως η Integrale έχει κάτι «δικό της», κάτι μαγικό, που σε κάνει να θες πάντα να την κάνεις μια γρήγορη βόλτα. Είναι ανάλαφρη, συμμετοχική, άμεση και απολαυστική σε κάθε χιλιόμετρο της διαδρομής. Στρίβει με μεγάλη ακρίβεια, όπως έρχεται με τη φόρα, πλασάρεται πολύ εύκολα και κάνει ακριβώς αυτό που της ζητάει ο οδηγός. Ούτε την συγκεκριμένη πρόλαβα να οδηγήσω, αλλά όλο και κάπου θα ξανά-συναντηθώ με τον Θωμά και θα του πω να την κάνω κι εγώ μια βόλτα.

Στις μετρήσεις που κάναμε, η σπάνια μπλε Ιταλίδα σταμάτησε το χρονόμετρο στα 5,01sec για τα πρώτα 100km/h από στάση και βγήκε από το 400άρι σε 12,95sec, με 176,79km/h. Not bad, not bad at all για 30 χρονών αυτοκίνητο. Αν και η Deltona του Θωμά είναι κατάλληλη και προσαρμοσμένη για καθημερινή χρήση και οδηγική ευχαρίστηση, δεν είναι λίγες οι φορές που θα την συναντήσετε στα Μέγαρα ή στις Σέρρες να παλεύει με τα χρονόμετρα, παρά την ηλικία της. Εξάλλου σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο, με τέτοιο racing pedigree, δεν αρμόζει η συνταξιοδότηση. Θα συντηρείται και θα «πολεμάει» για όσο υπάρχουν ακόμα αποθέματα πετρελαίου στον πλανήτη. Είναι μέλος του Delta HF integrale Hellenic Club (ακολουθήστε τους στο FB) που αισίως συμπληρώνει 20 χρόνια ενεργού δράσης, έχει ταξιδέψει ουκ ολίγες φορές στη γενέτειρα Ιταλία και στο εξωτερικό για διάφορα events. Τη συγκεκριμένη Blu Lagos θα τη βρείτε σχεδόν κάθε Τετάρτη στα γραφεία του συλλόγου στους Αγίους Αναργύρους, Νικ. Πλαστήρα 44, μαζί με άλλα γνωστά θηρία να απολαμβάνει το θαυμασμό μας.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΤΥΠΟΣ Τετρακύλινδρος με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 1.995cc

Διάμετρος διαδρομή 84mm x 90mm

Σχέση συμπίεσης 9,1:1

Ατσάλινος billet στρόφαλος

Σφυρήλατα έμβολα της DP

Σφυρήλατες μπιέλες της Αrrow

Εκκεντροφόροι billet custom Gozzoli Racing parts

Βαλβίδες, ελατήρια και retainers τιτανίου Gozzoli Racing parts

Custom μπουζόνια κεφαλής 12mm και βίδες ARP σε όλο τον κινητήρα

Custom billet γρανάζια εκκεντροφόρων Papagiannis Service

Custom billet τροχαλίες αντλίας νερού και στροφάλου Papagiannis Service

Custom belt kit 22mm Papagiannis Service

Ενισχυμένη τρόμπα λαδιού billet chromoly της Boundary Racing Pumps

Custom billet κάρτερ αλουμινίου κατασκευής Papagiannis Service

Φλάντζα κεφαλής της Cometic

Τουρμπίνα Precision PT6262

Εxternal 46mm της TiAl

Χειροποίητη εξάτμιση 90mm από τον Σκριβάνο

Χειροποίητο χταπόδι 45mm από τον Σκριβάνο

Μπεκ 750cc/min της Bosch

Αντλία βενζίνης της Sard παροχής 295lt/h

Πρόγραμμα της AP+Power στον εργοστασιακό εγκέφαλο

Custom αλουμινένιο ψυγείο νερού και λαδιού

Custom front mount intercooler


ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Ενισχυμένη χελώνα κιβωτίου

Δίδισκο σετ συμπλέκτη Sachs Performance


ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Εργοστασιακό

ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ

Χειροποίητη μπάρα ψαλιδιών εμπρός

Sparco μπάρες ψαλιδιών και διαφορικού πίσω

Coilovers RSR

Power Flex σινεμπλόκ

Εξαπίστονες δαγκάνες AP Racing με δίσκους 362x32mm εμπρός, custom διπίστονα φρένα από Alfa Romeo 310x22mm πίσω

ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: Compomotive ΤΗ-2 διαστάσεων 8Jx17in

Λάστιχα: 215/40

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η: SEC

0-60: 2,59

0-80: 3,52

0-100: 5,01

0-120: 6,46

0-140: 8,13

0-160: 10,10

0-180: 13,39

0-200: 16,64

ROLL ON

ΚΜ/Η: SEC

60-160: 7,51

100-200: 11,63

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ: SEC: ΚΜ/Η

18: 2,19: 52,27

60: 4,22: 87,84

100: 5,67: 111,33

200: 8,50: 144,23

400: 12,95: 176,79

 

Αρθρογράφος

 

Στην Ελλάδα οι Mercedes-Benz E-Class και EQE

Στην Ελλάδα οι Mercedes-Benz E-Class και EQE

Η κατηγορία των μεσαίων sedan έχει το δικό της κοινό, που αναζητά αυτοκίνητα με ηλεκτρικούς κινητήρες με υβριδικά και συμβατικά μοτέρ. Η Mercedes είνα...