Land Rover Defender 90 & 110

Land Rover Defender 90 & 110

Χωμένος μέσα σε ένα ρυάκι, βλέπεις μπροστά σου τη λάσπη να ξεπερνά το μισό μέτρο βάθος. Αριστερά-δεξιά, μόνο δέντρα και βράχια. Να πας προς τα πίσω, ούτε σου περνάει απ' το μυαλό. Άλλος δρόμος δεν υπάρχει, μέσα σου ξέρεις ότι θα προχωρήσεις ή τουλάχιστον θα το παλέψεις! Ευτυχώς έχεις μαζί σου ένα απ' τα καλύτερα «όπλα» για να αντιμετωπίσεις όλες τις δυσκολίες που θα πετάξει στο δρόμο σου η φύση, το διάσημο Defender! Το υπερδιάσημο βρετανικό εργαλείο που μετράει πλέον 70+ χρόνια ζωής (αν βάλουμε απ' το Series I του 1948), έχει κινηθεί σε όλες τις μεριές του πλανήτη μας, πήγε σε μέρη που θεωρούνταν απροσπέλαστα και είχε άπειρους ρόλους, από πολεμικές επιχειρήσεις έως ειρηνευτικές αποστολές. Ταυτόχρονα η «καλτιά» του έφτασε σε τόσο εκπληκτικό επίπεδο που μπορεί να δεις κουστουμαρισμένο τύπο να βγαίνει από ένα τέτοιο, να μπαίνει στο Μέγαρο Μουσικής και να το θεωρήσεις απολύτως νορμάλ! Όσο για ονομαστό πελατολόγιο; Από τη Βασίλισσα της Αγγλίας (που οδηγεί επίσημα χωρίς δίπλωμα!) μέχρι τον Fidel Castro και από τον Michael Jordan μέχρι τον Sir Sean Connery.

Double or Nothing!

Ίσως ο σημαντικότερος κανόνας για τις «σοβαρές» εκτός δρόμου εξορμήσεις είναι ότι ποτέ δεν πας μόνος ή ένα μόνο όχημα. Σε περίπτωση κολλήματος/ ζημιάς/ ανατροπής/ τραυματισμού, πρέπει να υπάρχει άλλο όχημα που θα σπεύσει να υποστηρίξει ή θα πάει άμεσα να φέρει βοήθεια. Έτσι κι εδώ, αυτά τα δύο Defender κινούνται πολύ συχνά σαν ζευγάρι για την σπάνια περίπτωση που θα σκάσουν τα πολύ δύσκολα και οι ατυχίες. Είναι ίδια και ταυτόχρονα τόσο διαφορετικά, με τη βασική τους διαφορά να είναι στο μήκος. Το «κοντό», το 90άρι, ονομάζεται έτσι λόγω του ότι έχει 92,9in (2.360mm) μεταξόνιο, ενώ το «μακρύ» με τις 110in (2.794mm) μεταξόνιο, μάντεψε πώς ονομάζεται! Επίσης ξεχωρίζουν και στο στιλ του αμαξώματος, το ένα είναι pick up, ενώ το άλλο 3πορτο. Αυτό σημαίνει ότι αν τα ανεβάσουμε σε μία γεφυροπλάστιγγα, θα δούμε εύκολα διαφορά πάνω από 300kg στο βάρος τους. Και αυτό ακριβώς είναι που κάνει το 90άρι να είναι το μαχίμι της υπόθεσης. Μικρό βάρος και μικρό μεταξόνιο του δίνουν ένα μεγάλο πλεονέκτημα. Μπορεί εύκολα να επιτεθεί στις δυσκολίες, να περάσει από αναχώματα χωρίς να βρει κάτω η κοιλιά, γενικά να πάει σε σημεία που το μακρύ θα δυσανασχετήσει. Όχι ότι το 110 δεν θα τα καταφέρει, απλά το κάνει λιγότερο πρόθυμα, θέλει να είσαι πιο προσεκτικός και να πάρεις λιγότερα ρίσκα. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά.

“ΦΤΗΝΟ;”

Με τιμές να ξεκινάνε από 15 χιλιάρικα για σχεδόν ρετάλια, το 90 δεν το λες και φτηνό για μεταχειρισμένο. Έχοντας μόνο τρεις θέσεις, δεν είναι και το πιο βολικό καθημερινό όχημα, ενώ δεν έχει καθόλου χώρο αποσκευών. Αυτό σημαίνει ότι αυτός που θα το πάρει κάνει την κίνηση καθαρά και μόνο για διασκέδαση εκτός δρόμου. Σε αυτόν τον τομέα το κοντό Defender είναι εκπληκτικό ακόμη και χωρίς βελτιώσεις, πόσο μάλλον εδώ που έχει και aftermarket υλικό πάνω.

Με τέτοιου είδους οχήματα ξεκινάς βελτιώνοντας την ανάρτηση, θες μεγαλύτερη απόσταση απ' το έδαφος για πιο «ακραία» παιχνίδια. Από την Terrafirma μπήκε ένα κιτ ρυθμιζόμενης σε σκληρότητα ανάρτησης (4 στάδια) με ενισχυμένα ελατήρια για να μειώσουν την κίνηση της μάζας του οχήματος. Είναι πολύ σημαντικό να έχεις σχετικά σκληρή ανάρτηση όταν πας σε κακοτράχαλα σημεία εκτός δρόμου γιατί αν πέσουν απότομα οι τροχοί μιας πλευράς σε βαθύ αυλάκι και οι άλλοι μείνουν ψηλά, η έξτρα βύθιση μιας μαλακής ανάρτησης μπορεί να είναι ο λόγος που θα κάνει το όχημα να τουμπάρει! Δεν σε παραξένεψε ποτέ γιατί τα τρακτέρ έχουν σχεδόν ανύπαρκτη ανάρτηση, ενώ οι τροχοί τους μπαινοβγαίνουν συνεχώς σε βαθιές αυλακιές; Μην σε μπερδεύουν οι τεράστιες διαδρομές των αξόνων του Defender, αυτό δεν έχει καμία σχέση με την σκληρότητα της ανάρτησης. Λόγω της μεγάλης αύξησης του ύψους υποχρεωτικά πρέπει να μπουν μπάρες ρύθμισης κάστερ εμπρός για να φέρεις τις ρυθμίσεις εκεί που θέλεις.

Για τη μετάδοση, ενισχυμένα κορωνοπήνια εμπρός-πίσω με βήμα 4,1:1, όπως επίσης ενισχυμένοι μπιλιοφόροι και ημιαξόνια κάτσανε στο κοντό για να αντέξουν τα έξτρα ζόρια από τα έντονα εκτός δρόμου περάσματα. Αφού βελτιώθηκαν και αυτά, πάμε στα ζαντολάστιχα. Οι ζάντες είναι 16άρες της Terrafirma, με θέσεις για beadlock rings, ενώ τα BF Goodrich ελαστικά είναι σχετικά ....λεπτά, μόνο 235mm! Αρχικά υπέθεσα ότι δεν χρειάζεται φαρδύτερα λάστιχα λόγω αρκετά μικρότερου βάρους, τελικά όμως την ευθύνη την έχει το μοτέρ. Το 90άρι κανονικά φοράει ένα V8 3,5lt, μόνο που αν δεις προσεκτικά τη φωτό, λείπουν 4 κύλινδροι και ένα λίτρο απ' τον κυβισμό! Ο μεγάλος κινητήρας αφαιρέθηκε για να βελτιωθεί και για λίγο καιρό έχει επιστρατευτεί ένας τετρακύλινδρος δυομισάλιτρος στη θέση του. Αν μπουν τα κανονικά μεγάλα ζαντολάστιχα, παίζει να μην μπορεί τσουλήσει ούτε με 1η.

“ΑΚΡΙΒΟ!”

Δεν ήμουν προετοιμασμένος να ακούσω ότι το 110, επειδή είναι το σπάνιο τρίπορτο, είναι τόσο ακριβό. Με τα V8 μοτέρ οι τιμές τους πάνε στο θεό, κάτι είδα σε αγγελίες να φτάνουνε σχεδόν την κατοστάρα! Και ναι, αυτό είναι με V8 και τα 185Ps. Κάνει και ωραίο ήχο γιατί φοράει 4 σε 1 χταπόδια, οπότε αυτά μετά γίνονται 2 σε 1, με 60mm διάμετρο και ελεύθερα καζανάκια. Όλη η εξάτμιση είναι φτιαγμένη απ' την Power Up Exhaust. Στην εισαγωγή υπάρχει ένα Safari snorkel το οποίο βγαίνει πάνω μπροστά στην οροφή ώστε να μπορεί να ρουφάει αέρα ακόμη κι αν έχει κάνει κατάδυση σε λασπόνερα.

Στις φωτό φαίνεται πολύ πιο πολεμικό απ' το κοντό, δείχνει πιο “zombie apocalypse machine”. Ίσως είναι λόγω μεγαλύτερου μεγέθους ή μεγαλύτερων τροχών ή μεγάλου bullbar ή χακί στρατιωτικού χρώματος. Σαν σύνολο πάντως δείχνει πολεμική μηχανή. Η τεράστια διαφορά τους είναι όταν ανοίγεις την 3η πόρτα. Βλέπεις ότι εύκολα μπορούν να κάτσουν 6 άτομα πίσω (μπροστά μόνο 2), είναι πιο «καθημερινό» ή «οικογενειακό» αυτοκίνητο, σε σχέση με το 90άρι εννοώ!     Κι εδώ έχουμε μία αύξηση στο ύψος κατά 5in (13cm) με σκληρότερα ελατήρια, ενώ φοράει ενισχυμένες πίσω κόντρες Performance 5in lift. Τα διαφορικά είναι μπλοκέ της ARB (airlockers που κλειδώνουν σε 100%) με το εργοστασιακό βήμα, ενώ τοποθετήθηκαν ενισχυμένοι μπιλιοφόροι. Αφού το μοτέρ είναι το V8, τα ζαντολάστιχα είναι κάπως ...γομάρια, με πλάτος 315mm και 80άρι προφίλ. Η 16άρα ζάντα φοράει beadlock rings, τα οποία κρατάνε το λάστιχο να μην ξεζαντάρει ακόμη κι αν ρίξεις πολύ την πίεσή του (κάτω από 15psi), ώστε να έχει φαρδύτερο πέλμα για αυξημένη πρόσφυση. Το συγκεκριμένο λειτουργεί ταυτόχρονα και σαν ασπίδα για να μην υπάρχει μεγάλη συσσώρευση λάσπης στον τροχό.

Ομοιότητες

Εξωτερικά φοράνε roll-cage από την Power-Up για προστασία, όχι μόνο από ανατροπή, αλλά και από χοντρά κλαριά ή επαφές με δέντρα και βράχους. Τα έξτρα φτερά από ABS της Terrafirma ταιριάζουν με το συνολικό look των 2 Defender και καλύπτουν το μεγαλύτερο φάρδος των τροχών, ευθύνονται βέβαια και οι προσθήκες 3in στους τροχούς γι' αυτό. Πίσω απ' τους εμπρός τροχούς υπάρχουν κρυμμένες τετραπίστονες δαγκάνες της AP Racing μαζί με σωληνάκια υψηλής, κάπως πρέπει να σταματήσουν αυτοί οι όγκοι σε έντονα κατηφορικά κομμάτια! Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε το πόσο αναγκαία είναι τα ενισχυμένα αμορτισέρ τιμονιού που φοράνε. Έτσι όπως κρατάς γερά το τιμόνι, αν απότομα χτυπήσει η ρόδα κάνα βράχο ή σου γυρίσει απότομα μέσα από πέρασμα σε λάσπη, το αμορτισέρ θα μειώσει την ταχύτητα περιστροφής και δεν πρόκειται να τρέχουμε στο ΚΑΤ για γύψο! Σοβαρό off road όχημα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί κάτι χωρίς να έχει μπροστά εργάτη. Της T-Max με μέγιστη έλξη 5.443kg έχει το 110, της Warn με μέγιστη έλξη 4.082kg φοράει το 90. Άνετα μπορούν να τραβήξουν το βάρος τους σε περίπτωση που κάπου κολλήσουν. Επειδή σε κάποια εξόρμηση ο καιρός μπορεί να είναι χάλια ή να τους πιάσει το βράδυ, είναι και τα 2 εξοπλισμένα με προβολείς στην οροφή, στον προφυλακτήρα, αλλά και στο εμπρός κομμάτι του roll-cage.

Respect

Όπως βλέπεις, τα οχήματα ακολουθούν το ίδιο σκεπτικό στις βελτιώσεις, τα 2 Defender μοιάζουν πολύ και αυτό οφείλεται στο ότι οι ιδιοκτήτες τους είναι αδέρφια. Ανάλογα και με την όρεξη, τραμπάρουν οχήματα για να κάνουν τη βόλτα τους ή κάποια εξόρμηση. Και τα 2 είναι πραγματικές κούκλες, μολονότι όμως ξέρω ότι το 90άρι είναι περισσότερο καταδρομέας (δείχνει και πιο sport με το κοντό μεταξόνιο), για κάποιο λόγο το 110 μου βγάζει ένα πιο σοβαρό, εκλεπτυσμένο χαρακτήρα. Σε μία The Walking Dead κατάσταση, ξέρω ποιο απ' τα 2 θα διάλεγα.

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Defender 110

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΤΥΠΟΣ: V8 με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 2 βαλβίδες/κύλινδρο Κυβισμός: 3.532cc Διάμετρος x Διαδρομή: 88,9mm x 71,1mm

Safari snorkel εισαγωγή αέρα

Power Up Exhaust χειροποίητη ολόσωμη εξάτμιση

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Εργοστασιακό πεντατάχυτο κιβώτιο

ARB μπλοκέ διαφορικά

Ενισχυμένοι μπιλιοφόροι

ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Power Up Exhaust εξωτερικό roll cage

Terrafirma εξωτερικά φτερά τροχών

T- Max εργάτης έλξης 5.443kg με ασύρματο χειρισμό

ΚΒΧ κιτ μάσκας

Terrafirma κάλυμμα αεραγωγών καλοριφέρ

Bullbar εμπρός με κλειδιά

Φανάρια και προβολείς LED

Μπάρες τιμονιού heavy duty

Terrafirma ενισχυμένο αμορτισέρ τιμονιού

Sparco καθίσματα

LTEC ζώνες τεσσάρων σημείων

Momo τιμόνι

Αδιαβροχοποίηση της καλωδίωσης της καμπίνας

ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ

Terrafirma κιτ ανύψωσης +5in με ενισχυμένα ελατήρια

Μπάρες ρύθμισης κάστερ εμπρός

Ενισχυμένες πίσω κόντρες Performance 5in lift

Σινεμπλόκ πολυουρεθάνης

AP Racing τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός

Σωληνάκια υψηλής πίεσης

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες 16in

Beadlock rings

Maxxis Trepador ελαστικά 315/80

Terrafirma προσθήκες τροχών 3in

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Defender 90

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΤΥΠΟΣ: V8 με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 2 βαλβίδες/κύλινδρο Κυβισμός: 3.532cc Διάμετρος x Διαδρομή: 88,9mm x 71,1mm

Power Up χειροποίητη ολόσωμη εξάτμιση

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Εργοστασιακό πεντατάχυτο κιβώτιο

Ενισχυμένα κορωνοπήνια εμπρός-πίσω με βήμα 4,1:1

Ενισχυμένοι μπιλιοφόροι

Ενισχυμένα ημιαξόνια

ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Power Up Exhaust εξωτερικό roll cage

Power Up Exhaust εμπρός προφυλακτήρας

Terrafirma εξωτερικά φτερά τροχών

Warn εργάτης έλξης 4.082kg

Defender Puma κιτ μάσκας

Terrafirma κάλυμμα αεραγωγού καλοριφέρ

Φανάρια και προβολείς LED

Terrafirma ενισχυμένο αμορτισέρ τιμονιού

Αδιαβροχοποίηση της καλωδίωσης της καμπίνας

Γενικός διακόπτης ρεύματος

ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ

Terrafirma ανάρτηση ρυθμιζόμενη τεσσάρων σταδίων σκληρότητας

Ενισχυμένα ελατήρια

Μπάρες ρύθμισης κάστερ εμπρός

Σινεμπλόκ πολυουρεθάνης

AP Racing τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός

Σωληνάκια υψηλής πίεσης

ΤΡΟΧΟΙ

Terrafirma ζάντες αλουμινίου 16in με θέσεις για beadlocks

BF Goodrich ελαστικά Mud Terrain 235/85

Terrafirma προσθήκες τροχών 3in

 

Αρθρογράφος

 

Στην κορυφή του Euro NCAP τα Skoda Enyaq iV και Fabia

Στην κορυφή του Euro NCAP τα Skoda Enyaq iV και Fabia

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Euro NCAP, δύο μοντέλα της Skoda κρίθηκαν ως τα ασφαλέστερα οχήματα στις αντίστοιχες κατηγορίες τους για το 2021.