Bentley Continental GT3 Pikes Peak 800Ps
"Le Camion Plus Vite Du Monde"
«Τα γρηγορότερο φορτηγά στον κόσμο», έτσι τα είχε αποκαλέσει ο ιταλογεννημένος Γάλλος EB, αφού ήταν τα βαρύτερα (ξεκινούσαν από 1700 κιλά και έφταναν τους 2,2 τόνους!) και μεγαλύτερα αγωνιστικά αυτοκίνητα που είχε δει. Έπαιζε και κάμποση ζήλια όμως γιατί τα αγγλικά «φορτηγά» της Bentley κέρδισαν πέντε 24ωρα Le Mans, τα 4 από αυτά συνεχόμενα, στη δεκαετία του '20. Βέβαια όταν θες να συνδυάσεις την πολυτέλεια με τη δύναμη, δυστυχώς θα έχεις και αυξημένο βάρος.
Αχλαδόκαμπος
Εμείς έχουμε αυτή την ανάβαση, τα αμερικανάκια έχουνε το Pikes Peak, τι να μας πουν κι αυτοί απ' τη ζωή τους; Το 1901, δύο ντόπιοι touge στρίφτερς εκεί στο Κολοράντο είδαν τον δρόμο των 20 χιλιομέτρων και 156 στροφών (ξεκινάει στα 2.862m υψόμετρο και τελειώνει στα 4.302m), που πάει προς την υψηλότερη κορυφή απ' την απ' εδώ μεριά των Βραχωδών Ορέων και σκέφτηκαν: αν την πάμε τάπα αυτή την ανάβαση με το υπερσύγχρονο Locomobile Steamer μας, που το δικύλινδρο 0,9lt μοτέρ του βγάζει 5,5Ps, παίζει όταν επιστρέψουμε να έχει ο βγάλει ο Vin Diesel το Fast & Furious 14. Παραδόξως, τους πήρε μόνο 9 ώρες και κάτι ψιλά!
Το αποτέλεσμα είναι ότι από το 1916 ξεκίνησε η επίσημη ιστορία αυτού του αγώνα, όπου κάθε χρονιά όλο και περισσότεροι άρχισαν να παίρνουν μέρος σε έναν απ' τους δυσκολότερους και πιο επικίνδυνους αγώνες παγκοσμίως. Και αυτό γιατί μέχρι το 2011 όλη η διαδρομή ήταν χωματόδρομος, χωρίς προστατευτικές μπαριέρες και γεμάτο γκρεμούς. Λόγω μεγάλου υψομέτρου, έτσι και «έφευγες» από στροφή, πρώτα πέθαινες από την πείνα και μετά έφτανες κάτω! Ο πρώτος επίσημος νικητής (1916) είναι ένας 22χρονος, ο Rea Lentz, οδηγώντας ένα Romano Demon Special, που του είχαν βάλει αεροπορικό V8 κινητήρα της Curtiss, με 125Ps. O χρόνος είναι καλός ακόμη και σήμερα, έκανε μόλις 20 λεπτά και 55 δευτερόλεπτα. Αυτή τη διαδρομή, που όμως πλέον είναι όλη ασφαλτοστρωμένη, έχει βάλει στο μάτι ο ιδιοκτήτης του αγωνιστικού Bentley Continental GT V8 Coupe GT3 που είχατε διαβάσει πριν από ενάμισι χρόνο στο τεύχος #47.
Γιατί Bentley και γιατί GT3;
Η απάντηση στην πρώτη ερώτηση είναι εύκολη: Ο Luke Clayton, ιδιοκτήτης της Continental ήθελε ένα demo car, που να μπορεί όμως και να παίρνει μέρος σε διάφορους αγώνες και events για να προωθήσει/διαφημίσει την εταιρεία του (Fastr). Ένας απ' τους συνεργάτες του είναι η συγκεκριμένη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία. Η Bentley εγκαινιάζοντας το πρόγραμμα έρευνας και εξέλιξης ανανεώσιμων καυσίμων έψαχνε ένα Continental GT3 για να το τροποποιήσει αναλόγως και να το ρίξει στο Κολοράντο. Το Continental της Fastr έμοιαζε ως η πλέον ιδανική περίπτωση: γνήσιο GT3 με όλα του τα αγωνιστικά extra, με έδρα στην Αγγλία και με ένα team που έχουν ήδη συνεργασία. Οπότε οι δύο μεριές τα συζήτησαν, τα βρήκαν, έκλεισε η δουλειά!
GT3 γιατί η Bentley παράγει αγωνιστικά οχήματα για τη συγκεκριμένη κατηγορία και μάλιστα τα πάει καλά, αφού σε 528 αγώνες έχει 45 νίκες και 120 θέσεις στο βάθρο. Για να γίνει κάπως πιο κατανοητό, η κανονική ονομασία της κατηγορίας είναι Cup Grand Touring Cars. Υπάρχει πιο Grand Tourer όχημα από ένα Continental GT; Ένας απ' τους κορυφαίους κανόνες στο GT3 είναι ότι για να πάρεις μέρος πρέπει να κρατήσεις την αναλογία κιλών ανά ίππο σε ένα στενό συγκεκριμένο φάσμα, από 2,2 έως 2,6 περίπου (Balance of Performance). Ταυτόχρονα το βάρος παίζει ανάμεσα στα 1.200 με 1.300kg. Πράγμα που σημαίνει ότι όλα τα οχήματα στο grid είναι πολύ κοντά σε επιδόσεις, αλλά και ότι μπορείς να επιλέξεις αν θες ελαφρύ και σχετικά αδύναμο ή δυνατό και με έξτρα κιλάκια. Μόλις φτάσαμε όμως στο πρώτο ζόρι.
V8 powaaaa
Το Continental GT βγαίνει με δύο μοτέρ, το 6λιτρο W12 (635Ps) και το 4λιτρο V8 (550Ps). Αν θες ελαφρύ αγωνιστικό, ακόμη και με τον πιο αδύναμο κινητήρα, ο κανονισμός της αναλογίας δεν σου επιτρέπει να ρίξεις το βάρος στο κατώτατο όριο. Αν δυναμώσουμε το μοτέρ, θα πρέπει να φορτωθεί το αμάξι με βάρος, κάτι που δεν συμφέρει κανέναν, παρά μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις όπου η πίστα είναι χιλιομετράτη. Εκεί ανεβάζεις πίεση και βάζεις λίγο έρμα ώστε να χτυπάς υψηλές τελικές. Από πίεση, ο V8 δεν νιώθει, άλλωστε στο Lamborghini Urus το ίδιο μοτέρ, περιορισμένο για χαμηλή κατανάλωση (a.k.a. ρύπους) και θόρυβο, βγάζει 100Ps πάνω, χωρίς το παραμικρό πρόβλημα.
Οπότε, το final decision, που λένε και στο χωριό μου, ήταν να μείνει το V8 μοτέρ στα εργοστασιακά επίπεδα δύναμης των 550 ίππων και απλά να βελτιώσουν όσο γίνεται την αξιοπιστία του, ενώ την ίδια στιγμή να κάνουν μαγικά για να ρίξουν το συνολικό βάρος του οχήματος....και τα κάνανε! Ουσιαστικά αφαίρεσαν ένα ολόκληρο Fiat 500, αφού ρίξανε το βάρος του Bentley κατά 1.100kg περίπου (από 2,2τονους)! Λόγω του ότι όλα τα GT3 πρέπει να είναι πισωκίνητα (Audi R8, Honda NSX, Lamborghini Huracan, Nissan GT-R τρέχουν ως RWD στο πρωτάθλημα), η τετρακίνηση είχε πάρει πόδι από νωρίς. Στη θέση του μαμά 8αριού PDK μπήκε ένα ελαφρύ 6άρι σειριακό της Ricardo με carbon άξονα μετάδοσης και μπλοκέ διαφορικό. Αφού πλέον λείπει όλο το μπροστινό της τετρακίνησης, μπόρεσαν να κατεβάσουν αρκετά τον V8, χαμηλώνοντας έτσι το κέντρο βάρους.
Δύο ακόμη χαρακτηριστικά συνέβαλλαν στην κατακόρυφη μείωση του βάρους. Το πρώτο είναι ότι το εσωτερικό του Bentley είναι πλέον γιαπί. Δεν υπάρχουν τεράστια μαλακά καθίσματα, δέρμα, ξύλο, λαμπάκια, οθόνες και πολλά κιλά καλωδιώσεων και ηχομόνωσης. Η πολυτέλεια, που προσθέτει πάντα βάρος, εδώ δεν έχει θέση.
Το δεύτερο είναι ότι οτιδήποτε αποτελούσε μεταλλική επιφάνεια στην εξωτερική πλευρά του αμαξώματος (πόρτες, καπό, φτερά, κ.λπ.) έχει αντικατασταθεί από ελαφρύ και ανθεκτικό ανθρακόνημα. Σκέψου για πόσα τετραγωνικά μετάλλου μιλάμε! Όλα αυτά έγιναν υπό την εποπτεία της M-Sport, συνεργάτη της Bentley για το αγωνιστικό της πρόγραμμα, η οποία μεταξύ άλλων σχεδιάζει και κατασκευάζει τα Ford Fiesta WRC!
More POWAAAA
Το Continental GT θα αγωνιστεί στην κατηγορία Time Attack 1. Το 2019 αυτήν την κατηγορία την κέρδισε ένα Porsche 911 GT2 RS Clubsport κάνοντας 9m και 36sec. Στην Time Attack 1 δεν χρειάζεται να περιορίσουν τη δύναμη του αυτοκινήτου στα 550Ps που είναι στο Group GT3. Όμως σε ένα «εργοστασιακό» Bentley Continental GT3, που έχει περάσει -πλέον- σε αξία το μύριο, δεν θες να ανοίξεις το μοτέρ ή να το φτάσεις στα όριά του. Έτσι άλλαξαν μόνο τουρμπίνες και ανέβασαν λίγη περισσότερη πίεση στην ECU MQ12Di της Cosworth. Στόχος ήταν τα 800-850Ps, με κύριο μέλημα την αξιοπιστία. Τα άλογα αυτά υπάρχουν για να σε κάνουν πάρα πολύ γρήγορο στο μηδενικό υψόμετρο και απλά γρήγορο κοντά στο τέλος της διαδρομής, αφού στα 4.000m υψόμετρο το μοτέρ θα έχει χάσει σχεδόν την μισή του δύναμη! Στην κορυφή, θα έχει χάσει το 30% της ισχύος σε σχέση με τη γραμμή εκκίνησης, η οποία γραμμή εκκίνησης βρίσκεται στο ίδιο υψόμετρο με την υψηλότερη ελληνική κορυφή, τον Μύτικα του Ολύμπου!!!
Οι μηχανικοί της M-Sport συνεργάζονται στενά με την αγωνιστική ομάδα K-PAX για να πραγματοποιήσουν το όραμα της Bentley για μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, με τη συγκεκριμένη Continental GT3 να ρυθμίζεται για να καταναλώνει βιοκαύσιμα! Θεωρητικά, 800+Ps σε πισωκίνητο θα το μετέτρεπαν σε καπνογόνο, αλλά στις αναβάσεις η πίσω κίνηση δεν αποτελεί μειονέκτημα, γιατί τα πολύ φαρδιά 355mm πίσω ελαστικά φορτίζονται περισσότερο και έχουν αυξημένο grip.
Η σταδιακή απώλεια της δύναμης όσο αυξάνει το υψόμετρο φέρνει επιπλέον μειονεκτήματα. Το μοτέρ θα πασχίζει συνεχώς κοντά στα κόκκινα να βγάλει δύναμη αλλά δεν θα μπορεί, οπότε οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν επικίνδυνα, γι΄ αυτό αναβάθμισαν περαιτέρω -το ήδη- εντυπωσιακό σύστημα ψύξης. Τεράστια ψυγεία και αεραγωγοί παντού κρατάνε τον 4λιτρο στα σωστά επίπεδα θερμοκρασίας, αφού, για μίνιμουμ 9 λεπτά, θα δουλεύει συνεχώς δίπλα στον κόφτη.
Φτερούγες παντού
Τα GT3 είναι πολύ ψαγμένα αυτοκίνητα αεροδυναμικά, αλλά δεν μπορούν να φτάσουν την τρέλα του Pikes Peak. Αυτός είναι και ο λόγος που το Continental της Fastr μπήκε ξανά στις εγκαταστάσεις της εταιρείας του Malcom Wilson (που είναι υπεύθυνη για την κατασκευή όλων των Continental GT3) και δέχθηκε ένα εντελώς διαφορετικό αεροδυναμικό κοστούμι για τις απαιτήσεις «του Βουνού», φυσικά όλο κατασκευασμένο από carbon. Στις ευρωπαϊκές πίστες, αν υποθέσουμε ότι έχουμε μηδενικό υψόμετρο, η πυκνότητα αέρα είναι περίπου στα 1,225 kg/m3. Στα 4.000m πέφτει στα 0,8194 kg/m3, δηλαδή οι αεροτομές, τα splitter και τα canards έχουν χάσει μεγάλο κομμάτι της αποτελεσματικότητάς τους. Με το μοτέρ να είναι πεσμένο, οι επιταχύνσεις χωλαίνουν και η μόνη λύση για να πας γρήγορα είναι να στρίβεις αφρενάριστος! Οπότε χτίσανε ένα καινούριο ακραίο αεροδυναμικό πακέτο για το Bentley, το βλέπεις και μόνος σου.
Η τεράστια διπλή πίσω carbon αεροτομή των σχεδόν 2,4m πλάτους (η μεγαλύτερη που έχει τοποθετηθεί σε αγωνιστικό αυτοκίνητο της Bentley..) έχει σηκωθεί ψηλά για να βρίσκει αέρα με λίγους στροβιλισμούς και μαζί με το τούνελ του μετροπόντικα, που έχει για diffuser, κρατάνε όλο το πίσω κομμάτι καρφωμένο στο έδαφος. Μεγαλύτερη εντύπωση όμως κάνει το διπλό εμπρός splitter που θυμίζει εκχιονιστικό. Στις άκρες, διπλά στους εμπρός τροχούς, τα ενσωματωμένα cannards έχουν μεγαλώσει πολύ και έχουν αποκτήσει έντονη γωνία για να στέλνουν τον αέρα στους 2 αεραγωγούς (στα μικρά πίσω τζαμάκια), αλλά και στην πίσω αεροτομή. Ό,τι μόριο αέρα υπάρχει κοντά στο Pikes Peak όταν περνάει το Continental GT, το χρειάζονται για να κρατήσει τα χιλιόμετρά του όσο υψηλότερα γίνεται. Πρέπει να ξεπεράσει τα 126km/h (μέσο όρο) για να σπάσει το ρεκόρ που έκανε το GT2 RS το 2019 στην Time Attack 1.
Θηριοδαμαστής
Έχοντας μπει στην οικογενειακή επιχείρηση του «τρέχω σε αγώνες αυτοκινήτου», ο Νεοζηλανδός Rhys Millen ακολουθεί μεν τα χνάρια του πατέρα του, αλλά προσπαθεί να τον ξεπεράσει. Ο πατέρας του, Rod Millen, μεταξύ άλλων επιτευγμάτων, είχε και το ρεκόρ στο Pikes Peak μέχρι που μετά από κάμποσα χρόνια του έριξε ξύλο το “Τέρας”, ο Nobuhiro Tajima, που έγινε πασίγνωστος οδηγώντας το τρελό Escudo Pikes Peak.
Ο Rhys Millen έχει μπλεχτεί με πολλά… από Formula D μέχρι κασκαντέρ οδηγός σε ταινίες δράσης (π.χ. The Fast and the Furious: Tokyo Drift, The Dukes of Hazzard). Έχοντας και το ιστορικό του πάτερα του, δεν είναι καθόλου περίεργο που μπλέχτηκε με το Βουνό. Είχε κάνει και αυτός εκεί ρεκόρ, κάτι που θα προσπαθήσει ξανά πίσω από το τιμόνι του Bentley. Άλλωστε ξέρει το βουνό τόσο καλά όσο και τα Bentley, αφού το 2018 έκανε τον κορυφαίο χρόνο στην κατηγορία Production SUV με ένα Bentayga (10m 49,9s), ενώ το 2019 έκανε πάλι ρεκόρ στην κατηγορία Time Attack 2-Production με Continental GT (10m 18,5s). Το αν θα κάνει το «3 στα 3» δίνοντας το πολυπόθητο “Triple Crown” στην Bentley, θα το μάθουμε στις 27 Ιουνίου.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: V8 με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο Κυβισμός: 3.993cc Διάμετρος x Διαδρομή: 84,5mm x 89mm
Ξηρό κάρτερ
Εγκέφαλος MQ12Di της Cosworth
IPS48 Mk2 Power Managment Unit
Αγωνιστική μπαταρία
Carbon εισαγωγή
Custom intercoolers
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Σειριακό εξατάχυτο κιβώτιο της Ricardo με paddles
Συμπλέκτης της AP Racing
Carbon κεντρικός άξονας
Μπλοκέ διαφορικό
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Ηλεκτρική κρεμαγιέρα
FIA Spec Roll Cage και ζώνες έξι σημείων
FIA Spec σύστημα πυρόσβεσης
Cosworth Omega Intelligent Color Display
Πνευματικοί γρύλοι ανύψωσης
FIA Spec κυψέλες καυσίμου
Carbon εμπρός splitter
Carbon καπό
Carbon αεροτομή
Carbon φτερά
Carbon προφυλακτήρες
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Διπλά ψαλίδια εμπρός – πίσω με ρυθμιζόμενα αμορτισέρ τεσσάρων δρόμων
Εξαπίστονες δαγκάνες εμπρός και τετραπίστονες πίσω της Alcon με αεριζόμενους ατσάλινους δίσκους και ρυθμιζόμενο κατανεμητή
Αγωνιστικό ABS και Traction control της Bosch
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες BBS Forged Motorsport 13Jx18in
Ελαστικά Pirelli 355/705
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Κάποιες φορές δεν χρειάζεται να ψάξετε στην αγορά aftermarket για τροχούς όταν αυτές οι στοκ ζάντες βρίσκονται στον στάνταρ εξοπλισμό του αυτοκινήτου ...