Land Rover Defender 90 4,2lt V8 430Ps
Όσο και αν δεν...φαίνεται αυτό είναι ένα Land Rover Defender του 1989, που επιλέχθηκε για off road χρήση και κατασκευάστηκε με σκοπό να είναι δυνατό και γρήγορο, σε συνδυασμό με επιβλητική και μοναδική εμφάνιση. Μιλάμε για ένα τρελό one-off project (ονομαζόμενο και ως Dream Project από τους δημιουργούς του) που δεν υπάρχει όμοιο του και απ' όπου περάσει «κλέβει» πλήρως την προσοχή. Το τελευταίο είναι δεδομένο, αφού η εμφάνισή του εντυπωσιάζει σε σημείο που θεωρείς ότι προορίζεται για τα γυρίσματα κάποιας ταινίας του Batman (εύκολα μπορώ να φανταστώ τον Bruce Wayne να το επιλέγει όταν θέλει να κινηθεί εκτός δρόμου). Πριν παρασυρθείς -όπως εμείς- και μιλήσεις για πλαστικά φουσκώματα, σε προλαβαίνω και σου λέω πως όλα (φουσκώματα και πρόσθετα κομμάτια) είναι χειροποίητα μεταλλικά!
1400 ώρες δουλειάς...
Αυτή ήταν και η μεγαλύτερη δυσκολία για την κατασκευή. Σύμφωνα με τον Σωτήρη Πάτσο: «Το πιο δύσκολο κομμάτι στη δημιουργία του αυτοκίνητου ήταν με διαφορά η κατασκευή του αμαξώματος, καθώς εκτός από την καμπίνα είναι εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο στο χέρι και 100% από μέταλλο χωρίς την παραμικρή προσθήκη πολυεστέρα ή άλλων υλικών για την διαμόρφωσή του». Και συνεχίζει: «Για να κατασκευαστεί, δαπανήθηκαν στο σύνολο 1.400 ώρες πολύ προσεκτικής εργασίας από την JBK με επίβλεψη και καθοδήγησή μου, για να έχω ακριβώς το αποτέλεσμα που θέλω».
Όσο και να προσπαθήσεις να μη δείξεις εντυπωσιασμένος, το κτηνώδες Defender δεν σε αφήνει. Τεράστιοι τροχοί (όπως επιβάλλει η νέα off road τακτική για να βοηθούν την ανάρτηση) με ελαστικά Maxxis Trepador M8060 με «χοντρά τακούνια» για πραγματική εκτός δρόμου χρήση. Οι ζάντες (5 με ρεζέρβα για λειτουργικότητα) είναι 17άρες με ελαστικά 40-13,5 (μεγέθους φορτηγού). Πίσω τους κρύβεται το custom kit φρένων που εξέλιξε η JBK Land Rover Specialists και περιλαμβάνει μπροστινές εξαπίστονες δαγκάνες της Brembo (από Range Rover Sport) με δίσκους 360mm. Πίσω μπήκε άξονας από Range Rover για να τοποθετηθούν δίσκοι διαμέτρου 350mm και τετραπίστονες δαγκάνες.
Πραγματικό(ς) Defender
Η ανάρτηση Terrafirma 4in περιλαμβάνει monotube αμορτισέρ αζώτου με έμβολο 46mm, στέλεχος 52mm και ευθύνεται -μαζί με τους τροχούς- για την αύξηση του ύψους, αλλά και την εξαιρετική ικανότητα του Defender όταν έρθει αντιμέτωπο με... οδοφράγματα, πολεμικά ορύγματα ή οποιοδήποτε φυσικό ή τεχνικό εμπόδιο βρεθεί μπροστά του. Η ανάρτηση είναι φυσικά πλήρως ρυθμιζόμενη με ξεχωριστή διάταξη ελατηρίων και αμορτισέρ με τα τελευταία να διαθέτουν υδραυλικά bump-stops και ενισχυμένα ψαλίδια όλα της Terafirma. Οι αρθρώσεις τόσο των αμορτισέρ όσο και των ελατηρίων είναι εξ' ολοκλήρου σχεδιασμένες (όσο αφορά την έδρασή τους) και κατασκευασμένες από την JBK. Το ύψος είναι σχεδόν τρομακτικό και απαιτεί συνήθεια από τον οδηγό (και τους συνεπιβάτες του), αλλά εδώ η JBK φρόντισε να ξεπεράσει ένα ακόμη δύσκολο κομμάτι του Project, που ήταν η ισορροπία του αυτοκινήτου λόγω κοντού μεταξονίου, ύψους και βάρους. Αν και είναι δύσκολο να το πιστέψεις, οι προδιαγραφές του Defender δεν άλλαξαν όσον αφορά την κίνηση σε εδάφη με κλήση.
Το μαύρο χρώμα κυριαρχεί όπως βλέπεις στο αμάξωμα, αλλά δεν είναι ματ (για λίγο old school feeling) και η πλήρως custom κατασκευή στο χέρι είχε ως αποτέλεσμα εντελώς νέα φώτα (πολυεδρικά xenon εμπρός και πολλαπλά μικρά LED πίσω κρυμμένα στις γωνίες του αμαξώματος). Αν κοιτάξεις λίγο χαμηλά (δεν χρειάζεται να σκύψεις), θα δεις και τα διαφορικά της ARB (μπλοκέ εμπρός/πίσω) με τους custom ενισχυμένους άξονες που κατασκεύασε η JBK. Μέσω του συστήματος Air Locker τα διαφορικά μπορεί να είναι ελεύθερα ή κατ’ επιλογή (μέσω των ειδικών μπουτόν στο εσωτερικό) 100% μπλοκέ. Για να ελέγξουν την δύναμη του κινητήρα, των διαφορικών και το βάρος των τροχών, τα ημιαξόνια (εμπρός/πίσω) είναι custom και ενισχυμένα όπως και οι μπιλιοφόροι.
Περισσότερο λειτουργικό παρά εντυπωσιακό
Μόλις καταφέρεις να ανέβεις στο εσωτερικό, διαπιστώνεις πως η κατάσταση είναι λίγο στριμωγμένη -όπως σε όλα τα Land Rover-, αλλά όχι τόσο βασική όπως στα Defender παραγωγής. Τα καθίσματα είναι ντυμένα με ποιοτικό δέρμα και έχουν ελαφρώς μεγαλύτερες διαστάσεις. Αν είσαι «Land Rover man», θα καταλάβεις πως το εσωτερικό είναι από νεότερο Td5. Έχει κλιματισμό, ενώ έχει γίνει προσεγμένη δουλειά με τις επενδύσεις και πολύ χρήση ηχομόνωσης και θερμομόνωσης. Δεν λείπει το σύγχρονο ηχοσύστημα (με προεγκατάσταση Bluetooth) και έχει προστεθεί μοκέτα. Αυτά που διαβάζεις δείχνουν βασικά, αλλά για ένα Land Rover είναι πολύ πλούσιος εξοπλισμός.
Κινητήρας από… σπίτι
Κυριολεκτικά, αφού προέρχεται από Range Rover Sport, που είναι η κορυφή της γκάμας και μεταφορικά, αφού μπορεί να κινήσει και σπίτι με την ροπή του. Καταλάβαμε ή καλύτερα ακούσαμε πως ο Σωτήρης ήρθε στο ραντεβού που είχαμε για την φωτογράφιση από τον ήχο του V8 των 4.200cc. Ο AJ33S με τον μεγάλο κομπρέσσορα της Eaton φυσικά και δεν μπήκε κουτί, αφού η JBK τροποποίησε την γέφυρα και τα σημεία έδρασης του μοτέρ με αποτέλεσμα να κατέβει αρκετά κάτω. Τα 395Ps που απέδιδε ο V8 στο Range Rover Sport Supecharger έχουν φτάσει τα 450Ps (με 66,2kgm ροπής), χάρη στο custom σύστημα εξάτμισης 70mm, στην τροχαλία κομπρέσορα για υψηλότερη πίεση και στο αναβαθμισμένο πρόγραμμα στην ECU.
Το μοτέρ είναι σύμφωνα με τον δημιουργό και ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, ένα από τα πλεονεκτήματα, αλλά και μειονέκτημα του Defender, αφού η κατανάλωση καυσίμου είναι πολύ ψηλά. Βέβαια η δύναμη και ο ήχος σε αποζημιώνουν, αφού με τα 66kgm ροπής ξεπερνάς εμπόδια πολύ, μα πολύ εύκολα.
Κινήσεις βγαλμένες από… comic book
Η πρώτη εντύπωση όπως είπα και στην αρχή είναι πως πρόκειται για το επόμενο Off-road Batmobile του Bruce και βλέποντάς το να κινείται πάνω από βράχια νεροφαγώματα, πέτρες, αναχώματα και κομμάτια με λάσπη, μάλλον έχει τις ικανότητες να γίνει αυτό. Χωρίς τη χρήση CGI... Η κίνηση του Defender μόνο… αμυντική δεν ήταν, αφού κάθε πάτημα στο πεντάλ του γκαζιού ήταν και πέρασμα εμποδίου. Η κατάσταση θύμιζε κινηματογράφιση ταινίας, αλλά περισσότερο ήταν βγαλμένη από comic, γιατί εκεί το αποτέλεσμα είναι προδιαγραμμένο και με βέβαιη επιτυχία. Μόνο η άσφαλτος δεν είναι το φόρτε του. Το τιμόνι έχει έντονα «νεκρά» σημεία, ενώ οι αποστάσεις (λόγω ταχύτητας και άμεσης επιτάχυνσης) μικραίνουν γρήγορα. Το custom Defender… απαιτεί προσαρμογή από τον οδηγό αλλά και σεβασμό. Βέβαια στην κίνηση εντός δρόμου κερδίζει η εμφάνιση. Όσο και αν προσπαθήσαμε να περάσουμε απαρατήρητοι, αυτό δεν έγινε ποτέ. Πίσω από το Land Rover ακολουθούσαν παιδιά αλλά και μεγαλύτεροι, που «έβγαζαν» video και selfies και μόνο όταν φτάσαμε στο σημείο της φωτογράφισης, που δεν μπορούσε να φτάσει απλό αυτοκίνητο, μας έχασαν.
Όσο για τα περάσματα από δύσκολα σημεία, πρώτα θα φοβηθεί ο οδηγός και μετά θα… σταθεί λίγο το Defender. Το αυτόματο 4άρι κιβώτιο της ZF, η μόνιμη τετρακίνηση και το σύνολο τροχών/αναρτήσεων επιτρέπουν το πέρασμα από δύσκολα εδάφη χωρίς να χρησιμοποιήσεις τις κοντές σχέσεις, ενώ υπάρχουν πάντα και τα δύο μπλοκέ διαφορικά. Όλα τα παραπάνω γίνονται πάντα με το soundtrack του V8, που μας κάνει να πιστεύουμε πως μάλλον κάπως έτσι θα γρύλιζε ο… Κέρβερος στην μυθολογία. Θυμήσου πως αν κάτι εμποδίσει την κίνηση του 4x4, οι δύο «εργάτες» (εμπρός και πίσω) της Terrafirma θα σε βγάλουν από την δύσκολη θέση. Γενναία περάσματα από λάσπη έγιναν με ένα πάτημα στο γκάζι, ενώ απλά επιλέγαμε πού θέλαμε να πάμε για φωτογραφίες και το Land Rover απλά περνούσε χωρίς να κοπιάσει. Μοναδικό μειονέκτημα της extreme αυτής κατασκευής είναι οι μεγάλες διαστάσεις και η χαρακτηριστική ευκολία κίνησης, που δεν δείχνουν την πραγματική δυσκολία του περάσματος. Αυτό που αρχικά φαινόταν ως χωμάτινος δρόμος ήταν ξεραμένη κοίτη χειμάρρου με τις μεγάλες πέτρες και το σαθρό έδαφος να είναι το τερέν της κίνησης.
Όταν πλέον γέμισε η «κάρτα» του Στάθη και το μυαλό από εικόνες και ήχους, αποφασίσαμε να πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής. Αφήσαμε τον Σωτήρη να φύγει και σκεφτόμαστε πώς να βρούμε χρήματα να αγοράσουμε το Defender. Βλέπετε τo Dream Project Defender πωλείται (κάτι άλλο ετοιμάζεται...) από την Patsos Motors και περιμένει ένα νέο ιδιοκτήτη.
TUNED BY:
JBK Land Rover Specialists
Λεωφ. Κηφισού 85, Αγ. Ιωάννης Ρέντης 182 33
Τηλ: 210 48 30 048
Web: www.jbk.gr
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤΥΠΟΣ: Οκτακύλινδρος σε διάταξη V, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο και μηχανικό υπερσυμπιεστή Eaton M112
Κυβισμός: 4.196cc
Διάμετρος διαδρομή 86mm x 90,3mm
Σχέση συμπίεσης 9:1
Custom εισαγωγή αέρα από την JBK
Custom εξάτμιση 70mm από την JBK
Άγραφος εγκέφαλος και προγραμματισμός από την JBK
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ZF τεσσάρων σχέσεων
Εργοστασιακοί άξονες μετάδοσης από Defender, ενισχυμένοι από την JBK
Ημιαξόνια της KAM
Custom ενισχυμένοι μπιλιοφόροι από την JBK
Μπροστινό και πίσω διαφορικό μπλοκέ της ARB
Εργοστασιακό κεντρικό διαφορικό
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Custom αμάξωμα by JBK με βάση Defender 90
Custom μεταλλικό bodykit by JBK
Δύο (εμπρός&πίσω) εργάτες Terrafirma 12.000lbs
Εσωτερικό από Land Rover Defender Td5
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Ανάρτηση custom της Terrafirma 4in με monotube αμορτισέρ αζώτου πλήρως ρυθμιζόμενη 8 σταδίων σκληρότητας
Ψαλίδια QT3
Υδραυλικά bump-stops
Custom μπροστινό set φρένων από Range Rover Sport με εξαπίστονες δαγκάνες και δίσκους 360mm.
Custom πίσω set φρένων από Range Rover με τετραπίστονες δαγκάνες και δίσκους 350mm.
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες KMC XD Series 8,5Jx17in
Λάστιχα Maxis Trepador Competition M8060 40X13.50-17
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το Hyundai Motor Group στηρίζει την πόλη Busan της Ν. Κορέας για να φιλοξενήσει την World Expo του 2030.