Lexus IS200 2JZ-GTE 570WHP & IS200 1G-FE 300PS
Το «μικρό» IS200 με τον δίλιτρο 1G-FE έχει μία τάση να πηγαίνει με το πλάι, ο Κώστας Τσιλιβαράκος ή Tsili έχει ιδιαίτερη αγάπη στο drift και όσο το project car του AEvo86 ετοιμάζεται, ήθελε ένα αυτοκίνητο για την καθημερινή του μετακίνηση, αλλά και για να καλύψει τις ορέξεις του. Από την άλλη ο Δημήτρης, με το «μεγάλο», το πήρε για να μπει στο μάτι του πατέρα του, ναι, καλά διαβάσατε! Όταν ο πατέρας του αγόρασε ένα IS200 χρόνια πριν, είχε απαγορεύσει στον τότε «πιτσιρικά» Δημήτρη να το οδηγεί, με αποτέλεσμα αυτός να πεισμώσει και όταν στάθηκε στα πόδια του επαγγελματικά, πήγε και πήρε ένα ίδιο και φυσικά δεν το άφησε μαμά. Το μικρό λοιπόν με τον Κώστα πίσω από το τιμόνι δεν έχει αφήσει στροφή στα νότια -και όχι μόνο- που δεν έχει δοκιμάσει να την πάρει με το πλάι, ενώ το μεγάλο του Δημήτρη φοράει μοτέρ Supra mkIV, εξού και ο χαρακτηρισμός «μεγάλο», θες κάτι άλλο;
Ω ρε μια στροφάρα, ελα Tsiliiiii…
Το AE86 θέλει χρόνο για να τελειώσει και ο Κώστας δεν προλαβαίνει να το ακουμπήσει λόγω φόρτου εργασίας και είχε ήδη αρχίσει να χάνει την υπομονή του κατά την καθημερινή μετακίνηση του με το Smart στις γνωστές διαδρομές που κάποτε πήγαινε με το πλάι. Έτσι ήρθε το IS200 με τον 2.0L 1G-FE και -όπως ο κάθε ένας από εμάς- αρχικά δήλωνε ότι δεν θα το πειράξει… Ξεκίνησε με ζαντούλες, εξάτμιση και έπειτα με το πλάι όσο πάει ...ήταν να μη γίνει η αρχή. Αφού το βελτίωσε διατηρώντας την ατμοσφαιρική αναπνοή, ε δε γινόταν να μην δοκιμάσει να το τουρμπίσει, συνεργείο έχει, πορωμένος με τα Toyota είναι, ήταν φυσικά αναμενόμενο. Το project για τον 1G-FE και turbo το είχε σκεφτεί από την πρώτη στιγμή που αποφάσισε να αγοράσει αυτό το αυτοκίνητο, αν είχε χρόνο θα το έκανε 2JZ αλλά δεν προλάβαινε. Στο setup, λοιπόν, η Ansa Turbo Systems στο Αιγάλεω κατασκεύασε ένα custom turbo για τον Κώστα από το μηδέν σύμφωνα πάντα με τις απαιτήσεις του. Τεχνικά χαρακτηριστικά δεν μας αποκάλυψαν ούτε οι μεν ούτε οι δε, βέβαια δεν ενδιαφέρουν τον Κώστα τα απόλυτα νούμερα, αυτό που ήθελε ήταν να έχει δύναμη από χαμηλά (άρα να σπουλάρει γρήγορα και από χαμηλές rpm) για να σπάει την πρόσφυση με μεγαλύτερη άνεση αλλά και επαρκή δύναμη στις ψηλές rpm για να μπορεί να συνεχίζει να ξεφτιλίζει τα λάστιχα, ενώ συνδέει τις στροφές με το πλάι. Έτσι έχουμε μια custom τουρμπίνα βασισμένη σε IHI, είπαμε δεν ξέρουμε διάμετρο φτερωτών συμπιεστή και στροβίλου, -αν θέλετε μπορείτε να μιλήστε με τον κατασκευαστή- και φουλ πίεση στις 3.000rpm. Αφού κατασκευάστηκε το turbo, το IS200 πήγε στη Mavroidakos Exhaust, που ανέλαβε ό,τι σωληνώσεις έχει το αυτοκίνητο. Ο Σπύρος παρέα με τον Γιάννη έφτιαξαν νέα εξάτμιση για το Lexus, σωληνώσεις intercooler, τη σωλήνα για την εισαγωγή του αέρα, αλλά και το χταπόδι που πάνω θα καθόταν το turbo. Σειρά είχε ο προγραμματισμός, που ανέλαβε ο Δημήτρης Μπαρμπαρής της Barbaris Electric, με τη διαχείριση της πίεσης να γίνεται από το PBC Pro boost controller της Plex Tuning. Η πίεση ρυθμίστηκε στα 0,7bar που υπολογίζεται περίπου στα 300Ps, μιας και δεν έχει δυναμομετρηθεί ακόμα, όχι ότι τον ενδιαφέρει κιόλας, αφού ο σκοπός του δεν είναι οι χρόνοι. Σημαντικό κομμάτι για τα αυτοκίνητα που στοχεύουν στο drift είναι φυσικά το στήσιμο και εκεί έγινε και η περισσότερη δουλειά. Τα μπροστινά ψαλίδια είναι ρυθμιζόμενα της Cusco και τα πίσω custom πάλι όμως ρυθμιζόμενα (σύγκλιση, camper, κλπ). Πάνω στην «πράξη» του drift, τα σινεμπλόκ τραβάνε μεγάλο ζόρι, οπότε αναγκαστικά αντικαταστάθηκαν με νέα σκληρότερα –πολυουρεθάνης- από την StrongFlex. Η ρυθμιζόμενη coilover ανάρτηση είναι της BC Racing, μόνο που πίσω έχει κάνει τροποποίηση στη γωνία της μπουκάλας, με διαφορετικά top mount -χειροποίητα φυσικά. Η καρότσα έχει δεχθεί κάθε πιθανό δέσιμο που μπορούσε να γίνει από κάτω με custom μπάρες ενίσχυσης πλαισίου για μεγαλύτερη ακαμψία. Ένα Torsen διαφορικό, 100% κλειδωμένο, που, όπως μου είπε, δεν φτάνει και σιγά-σιγά έρχεται νέο πιο πολεμικό και τέλος κιβώτιο με custom εξάφτερο δίσκο, ελαφρωμένο βολάν και πλατό Sachs μονής μάζας. Κάπου εδώ αφήνουμε το μικρό IS και πάμε για το μεγάλο…
Τι έχεις; Ένα Supra
Για τον Δημήτρη, αυτό το αυτοκίνητο ήταν κεραυνοβόλος έρωτας, μετά το περιστατικό με τον πατέρα του ήταν αποφασισμένος. Το 2005 λοιπόν το πήρε και μέχρι το 2009 ήταν εργοστασιακό. Κάπου εκεί άρχισε να ψάχνεται και ξεκίνησε με μία ανάρτηση K-Sport και ένα τελικό καζανάκι της HKS, next step; Ένα compressor kit της ΤΤΕ και 235Whp συζητιότανε τότε σε clubs και forums ότι ήταν το πιο δυνατό στην Ευρώπη. Το 2015 πουλάει μοτέρ και πάει για Aristo swap σε IS200. Μετατροπή γνωστή σε IS300 που κυκλοφορούσε κυρίως σε Αμερική και Ιαπωνία, το IS200 ήθελε μεράκι, έξυπνες λύσεις και υπομονή. Θέλει όμως προσοχή, γιατί η ευρηματικότητα μερικών (που και καλά το έχουν ξανακάνει) μπορεί να αποβεί μοιραία αν αναλογιστείς το άνοιγμα που πας να κάνεις, δεν είναι φθηνό project, ειδικά αν προσθέσεις και το χρόνο που χρειάζεται. Το θέμα είναι να σε δικαιώσει το αποτέλεσμα και ο Δημήτρης βρήκε τον Κώστα γι’ αυτή τη δουλειά. Αυτό που ο Κώστας δεν μπορούσε να κάνει στο δικό του IS, το έκανε στου Δημήτρη. Ο κινητήρας βρέθηκε στην Ιρλανδία, 2JZ-GTE και VVTi κιόλας, φυσικά πριν τοποθετηθεί πάνω έγινε το ανάλογο φρεσκάρισμα που χρειαζόταν και ταυτόχρονα έγινε και το update του με τα aftermarket ανταλλακτικά που περίμεναν ήδη, όπως το carbon ψευτοκάπακο της Whifbitz που κρύβει το ρυθμιζόμενο γρανάζι εκκεντροφόρου της Tomei, ενώ από την ίδια εταιρεία είναι και ο εντατήρας του ιμάντα του εκκεντροφόρου, αφού ο εργοστασιακός δεν υπήρχε περίπτωση να αντέξει με το νέο setup ειδικά στις υψηλές rpm. Με τις εργοστασιακές βάσεις του IS200 δεν «καθόταν» σωστά στο engine bay, οπότε δανείστηκαν από το IS300 μία αρκετά δοκιμασμένη συνταγή. To κιβώτιο ταχυτήτων ήρθε από Αγγλία, με κωδικό R154 από Supra mkIII πέντε σχέσεων και για να ταιριάξει με τον κινητήρα αλλάχτηκε το βολάν και η χελώνα του κιβωτίου, με αντίστοιχα parts από το 1JZ-GTE. Το βολάν δέθηκε με ενισχυμένες βίδες και το κιβώτιο στηρίχθηκε στην καρότσα με χειροποίητες βάσεις δια χειρός NFakar. Τώρα, για να έρθει ο λεβιές σε σωστή θέση στο κέντρο του σασί έβαλαν μία επέκταση στη βάση του λεβιέ, φυσικά και αυτό πριν μπει επάνω δέχθηκε την ανάλογη ενίσχυση με custom οργανικό δίσκο και πλατό extreme series της ACT. Αφού κούμπωσαν τα βασικά πάμε στα περιφερειακά, οι εργοστασιακές διπλές τουρμπίνες που ήρθαν μαζί με τον κινητήρα πήραν πόδι και έγινε μονοτούρμπινο με μία -μεγαλούτσικη- GT4088R της Garrett ικανή για 730Ps, τα καυσαέρια περνάνε στην εξάτμιση διαμέτρου 80mm κατασκευασμένη από την PowerUp Exhaust, όπως και οι σωληνώσεις για το intercooler της Mishimoto. Το IS200 του Δημήτρη από στήσιμο είναι ίδιο με το IS του Κώστα, έχει δηλαδή ό,τι παίρνει μόνο που εδώ δεν έχουμε ρυθμιζόμενες γωνίες camber κ.λπ., εδώ δεν έχουμε πλαγιάσματα και πάντες, το μπλοκέ διαφορικό της Kazz είναι 2way και παρόλο που κάνει κάτι ανησυχητικούς ήχους όταν στρίβεις λίγο παραπάνω το τιμόνι, μετά από κάποιες μοίρες κάνει τρομερή δουλειά, αφού σε κάθε τερμάτισμα του γκαζιού και ενώ περιμένεις να πιάσεις 2-3 λωρίδες από το σπινιάρισμα/πλάγιασμα (συνήθισα από τον άλλον) αυτό εδώ φεύγει ευθεία, ναι μεν σπινιάρει, αλλά πάει ευθεία! Μόλις τελείωσε τη δουλειά του ο Κώστας, σειρά είχε ο προγραμματισμός που ανέλαβε ο Τάκης Γεωργιάδης. Πάλι καλά εδώ δεν έγιναν παντρέματα στα ηλεκτρολογικά, πήραν τον άγραφο της Link extreme edition για Altezza/IS200 που είναι συμβατός με το multiplex σύστημα της Toyota και ο Τάκης απλά το απογείωσε. Όλα λειτουργούν κανονικότατα λες και βγήκε έτσι το αυτοκίνητο, ποίημα η δουλειά του Τάκη όχι μόνο στον προγραμματισμό, αλλά και στην τοποθέτηση των καλωδιώσεων κ.λπ. Από την πρώτη στιγμή που μπήκα στο αυτοκίνητο μου έκανε εντύπωση πόσο γραμμικό είναι σε χαμηλές και ψηλές rpm, περίμενα έστω ένα μικρό σκορτσάρισμα ή ένα μπέρδεμα, ε ξεχάστε το! Καμία σχέση! Λειτουργεί σαν καλοκουρδισμένο ρολόι. Μετά τον προγραμματισμό, το IS200 του Δημήτρη απέδωσε 570Whp με μόλις 1,2bar overboost.
Δίδυμοι είστε;
Εξωτερικά και τα δύο μοιάζουν, ο Κώστας το έχει εξοπλίσει με δικά του aftermarket κομμάτια, όπως το aftermarket front lip της GReddy, μία διακριτική αεροτομή και ζάντες Works CR-Kai 18in, τον Κώστα δεν τον συμφέρει να ρίξει και πολλά στην εμφάνιση, αφού κάθε τόσο σπάει και κάτι κάθε φορά που τον πιάνει η τρέλα του. O Δημήτρης, από την άλλη, αγόρασε το kit της TRD, ενώ ήδη έχει παραγγείλει πλήρες bodykit από την HKS, θέμα χρόνου να μπει πάνω. Εσωτερικά, ο Κώστας, εκτός από το Boost Controller PBC Pro στην κεντρική κονσόλα και τα καθίσματα της Recaro από Lancer Εvo X, δεν έχει αλλάξει κάτι άλλο, από την άλλη ο Δημήτρης έχει κάνει δουλίτσα. Το τιμόνι είναι carbon από το ιαπωνικό Altezza, όπως και το κουμπί εκκίνησης, αλλά και τα όργανα. Τα καθίσματα είναι τα φοβερά Ergo2 της Bride και ήρθαν μαζί με ράγες της Bride για να γίνει σωστά η τοποθέτηση, εκτός αυτού έντυσε και τα πίσω καθίσματα με ύφασμα της Bride! Μεγαλείο!
Μετράμε;
Τον Δημήτρη φυσικά δεν τον ζόρισα, μιλαμε για setup που του αξίζει σεβασμός και εκτός αυτού ήταν και γι’ αυτόν η πρώτη φορά που οδηγούσε το αυτοκίνητο στη μεγάλη του πίεση. Από στάση λοιπόν ο Δημήτρης χρειάστηκε για τα 402m 14,1sec με πολύ μέτρια εκκίνηση -3sec για τα πρώτα 18m- και 0-100km/h σε 6,26sec, ειδικά από αλλάγες θα κερδίσει πολύ, ακόμα όμως το μαθαίνει. Στις roll μετρήσεις με 2η σχέση, για το 60-160km/h χρειάστηκε 7,15sec, με την τουρμπίνα να ξυπνά περίπου στα 70km/h, οπότε το lag κόστισε αρκετά και μετά σπινιάρισμα. Το διαφορικό το κρατάει στην ευθεία, αλλά το σπινιάρισμα υπάρχει και πάλι. Ακόμα και πιο ψηλά, στο πάτημα από τα 90+km/h για τη μέτρηση 100-200km/h χάνει χρόνο από σπινιάρισμα, ο χρόνος γι’ αυτή τη μέτρηση ήταν 9,44sec, που δεν είναι τίποτα ιδιαίτερο για την ιπποδύναμη του αυτοκινήτου. Ο Δημήτρης υποσχέθηκε βόλτα μόλις βάλει και το body kit, μέχρι τότε θα το έχει μάθει κιόλας και σίγουρα θα ξαναμετρήσουμε. Του Tsili τώρα δεν το λυπηθήκαμε, κάναμε τουλάχιστον δέκα μετρήσεις, τη μία μετά την άλλη, στην κυριολεξία το έλιωσε, το τούρμπο της Ansa Systems κάνει ακριβώς τη δουλειά που ζήτησε ο Κώστας, να σπουλάρει από χαμηλά, με 3η λοιπόν και λιγότερα από 50km/h πατάει τέρμα και το turbo ξυπνάει αμέσως, 50-80km/h σε 3sec, 80-110km/h σε 2,67sec και 100-140km/h σε 3,7sec. Από στάση χρειάστηκε για τα 402m σχεδόν 15sec με 2,61sec για τα πρώτα 18m και 7sec flat για το 0-100km/h. Ναι, είναι κοντά, σε αυτές τις συνθήκες όμως το 2JZ ψηλά δείχνει τη δύναμή του. Ενδεικτικά στο 0-200km/h ο Tsili χρειάστηκε περίπου 20sec, ενώ ο Δημήτρης 15sec, λογικό με τέτοια διαφορά σε δύναμη, οπότε είναι απλά μέχρι να το «βρει» ο Δημήτρης, μετά δεν θα έχει ελπίδα ο Κώστας και τον βλέπω να αλλάζει setup…
Μπορεί να μοιάζουν, αλλά…
Δεν υπάρχει σύγκριση μεταξύ τους, έχουν εντελώς διαφορετική νοοτροπία βελτίωσης, ο Κώστας με τον τρόπο του έχει φτιάξει ένα τρομερό σύνολο για ατελείωτο παιχνίδι στο δρόμο αλλά και στις πίστες και ο Δημήτρης, από την άλλη, έχει βελτιωμένο μοτέρ Supra, τι άλλο θέλεις; Και μόνο ο ήχος του φτάνει! Φοβερά εργαλεία και τα δύο.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ LEXUS IS200 1G-FE
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.988cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 75mm x 75mm
Σχέση Συμπίεσης: 9,6:1
Ansa Turbo Systems turbo
Mavroidakos Exhaust σωλήνες εισαγωγής
Mavroidakos Exhaust πολλαπλή εξαγωγής
Mavroidakos Exhaust σύστημα εξαγωγής
Mavroidakos Exhaust σωληνώσεις intercooler
Custom intercooler
Barbaris Electric ECU remapping
PBC Pro boost controller
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
BC Racing coilover kit
Custom top mounts
Cusco εμπρόςάνωρυθμιζόμεναψαλίδια
Cusco εμπρός κάτω ρυθμιζόμενα ψαλίδια
Custom πίσω ψαλίδια
Ultra Racing αντιστρεπτικές ράβδοι
StrongFlex σινεμπλόκ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Torsen μπλοκέ διαφορικό
Sachs δισκόπλατο
ΑΜΑΞΩΜΑ
Custom δέσιμο αμαξώματος
GReddy lip spoiler
Recaro bucket καθίσματα από Evo X
ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακά
ΤΡΟΧΟΙ
Work CR Kai 8.5Jx18in εμπρός 9.5Jx18 πίσω ζάντες
Toyo R1R 225/40 εμπρός 235/40 πίσω ελαστικά
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,06
0-80 4,36
0-100 7,01
0-120 7,96
0-140 10,72
0-160 13,06
0-180 15,53
0-200 20,28
0-220 25,79
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,61 @52,04
60 4,8@86,9
100 7,3@103,97
200 9,27@136,01
400 14,96@170,29
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
50-80 3,04
80-110 2,67
100-140 3,7
Tuned By:
ΤΣΙΛΙΒΑΡΑΚΟΣ SERVICE
Λεωφ. Ιωνίας 76, Άλιμος
Τηλ: 210 99 22 119
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ LEXUS IS 200 2JZ-GTE
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 2997cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 86mm x 86mm
Σχέση Συμπίεσης: 8,5:1
GReddy τροχαλίες
Garret GT4088R turbo
Thermal Zero Turbo Blanket
Super Spark Plug πηνία ανάφλεξης
NGK BKR8EIX μπουζί
GReddy ιμάντας χρονισμού
Power Enterprise ιμάντας δυναμό
TRD τάπα λαδιού
Koyo Racing ψυγείο νερού
Koyo τάπα νερού
GReddy κολάρα σιλικόνης
Mishimoto intercooler S-Line
K&N φίλτρο αέρα
GReddy φίλτρο λαδιού
GReddy μαγνήτης τάπας κάρτερ
KTS upper radiator hose
TRD θερμοστάτης
GReddy δοχείο αναθυμιάσεων
Aeromotive A1000-6 ρυθμιστής πίεσης βενζίνης
Titan motorsport fuel pressure gauge
Sard jet pump killer
Sard fuel pump hanger
Walbro 450 αντλία βενζίνης
Sard μπεκιέρα
Injector Dynamics μπεκ 1.050cc/min
PHR αντλία λαδιού
Link G4+ altezza stand-alone ECU
C-One cooling panel
C-One under panel
Tial QR50 σκάστρα
Precision WD46 εξωτερική wastegate
Whifbitz billet tensioner
Tomei exhaust camshaft gear
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
MKIII - R154 κιβώτιο 5 σχέσεων
1JZ βολάν μονής μάζας
ACT extreme συμπλέκτης
Beech Performance Short shifter
Kenny'z gearbox bush
Weld heavy clutch pivot pin
Garage-D βίδες βολάν
Kazz 2-way μπλοκέ διαφορικό
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Cusco Street Zero coilovers 16kg μπροστά/10kg πίσω
Hotchkis αντιστρεπτικές
TRD LCAs
Megan Racing traction rods
Megan Racing toe bars
Ultra Racing tension rods
Ultra Racing 4-link bars
Beatrush μπροστινό υποπλαίσιο
Tanabe πίσω υποπλαίσιο
Cusco μπάρα χώρου αποσκευών
Weld solid diff mount bushes
Cusco Type-I diff bar
TRD door stabilizers
URAS pineapple diff mounts
IKEYA Formula Rear Member Spacer
Strongflex σινεμπλοκ
ΑΜΑΞΩΜΑ
TRD front lip
TRD side skirts
TTE rear lip
TRD style carbon boot lip
TRD front grille
Chargespeed μπροστινά φτερά
Chargespeed style roof vortex
HKS D1 body kit
Figgs G4 Hood Pro Kit
TRD license plate lock bolts
TRD fuel cap
Altezza kouki carbon τιμόνι
Altezza kouki πίνακας οργάνων
Altezza kouki start button
D1 Spec επιλογέας ταχυτήτων
Bride ErgoII μπροστινά καθίσματα
Bride πίσω καθίσματα
Bride seat rails
TRD air bag cancellers
Rod Millen πατάκια
ΦΡΕΝΑ
Supra τετραπίστονες δαγκάνες
Stoptech μπροστινοί χαρακτοί δίσκοι διαμέτρου 323mm
Stoptech πίσω χαρακτοί δίσκοι διαμέτρου 304mm
Goodridge σωληνάκια φρένων
Project μU NS-400 τακάκια μπρος-πίσω
ΤΡΟΧΟΙ
Work T7R 8Jx18in εμπρός 9Jx18in πίσω ζάντες
Bridgestone S-001 225/40 εμπρός 245/35 πίσω ελαστικά
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ο Όμιλος Hyundai Motor, η Aramco και η KAUST ερευνούν από κοινού την ανάπτυξη κινητήρα και e-fuel λιτής καύσης με στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξει...